genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Läshjälp, Signaturen, , 19062008-10-17 12:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9839
2008-10-15 23:58 

Slutet av ett brev som jag inte klarar av.

Står det "Kommer du i tillfälle att hälsa Prenant, så var ... "?
Slutar brevet med .. hälsningar från Anna och Din ????

Klicka för en större bild

fnys_NordenAnna.jpg
  SVAR 2008-10-16 00:31

Kjell,

Tycker det ser ut som;

...kommer du i tillfalle att halsa Prenant (?), sa var snall att gora detta. De varmaste halsningar fran Anna och din ???. Skrif bums!
Kan tyvarr inte tyda det sista namnet.

Susanna

 

  SVAR 2008-10-16 00:35

Hej Kjell!
Min tolkning är "så var snäll att göra detta, de varmaste hälsningar från Anna och Din ??     Skrif Bruno" Kan tyvärr inte tolka Din ???
  SVAR 2008-10-16 05:16

Och jag ar envis, tycker det ser  ut som bums...inte Bruno. Bruno borde ha skrivits med stort B isafall.

Susanna

Klicka för en större bild

bums.JPG
  SVAR 2008-10-16 11:06

Hej! 
Visst står det bums. Vi skrev våra svar samtidigt, bara det att du hann före och skicka iväg. Jag hade inte sett ditt svar när jag skickade iväg mitt, för då hade jag inte skickat mitt, och inte med ordet Bruno i alla fall. Det står så klart bums och ingenting annat
  SVAR 2008-10-16 14:10

Tack för uppslagen. "Skriv bums!"  tolkade jag det som, men det var den svårlästa / tolkade sign. som jag inte klarade. Jag tog med en bit av dokumentet för att det kanske skulle underlätta att jämföra bokstäverna. Det kan ev. börja med U, andra bokstaven ser ut som ett b, men då är inte första ett U. Det kan ev. sluta på ... gn. , men det finns väl inget namn som slutar så.
Eftersom det slutar med en punkt, så kan det ju vara en förkortning av hundens namn om det inte är sonens.

Jag tror det är Anna som skriver brevet till sin man Erik Nordenskiöld. I så fall heter sonen Nils Erland Herbert.

Jag kan dock inte få ihop sign till något av hans namn

Avslutade en adlig finsk dam ett brev så 1906 ? ? ?



  SVAR 2008-10-17 08:20

Har funderat och tittat noga på övriga bokstäver i brevet.  Jag är nästan säker på att första bokstaven är ett k (titta på skriv) lika säker på att tredje är ett s. andra kan vara ett u och sista ett n. den enda som är osäker är nästsista. Men jag tycker att det står kusin. Vad tror du? stämmer det med brevets innehåll?
  SVAR 2008-10-17 10:04

Nja, jag har i hela brevet letat efter en liknande versal utan att finna något liknande. Tror inte på kusin eftersom jag tycker det slutar på "gn. eller gu" Jämfört med "g" i Wieselgren stämmer det väldigt bra.

Brevets innehåll berättar om lite händelser i Stockholm. "Gamle hedersgubben Harald Wieselgren har blifvit av med ena benet strax ovan knät. Benet måste amputeras till följd av kallbrand , som inträdt i foten efter en liktornsskärning."
Det var snöstorm så all trafik var inställd. Det står vidare "Jag fick till fots knoga ned till Institutet, vadande genom drifvorna och bearbetad i ansiktet af isnålsliknande snöflingor"
Efter att nogsamt ha läst igenom brevet, så  skulle det alltså kunna vara Professor Emil Holmgren på Karolinska Institutet som skriver brevet men ändå hälsar från Anna. Brevpapperet är ju hans eget.
  SVAR 2008-10-17 10:15

Borde det inte vara brevskrivaren som döljer sig bakom "Din ???". Då kan man skriva något smeknamn som blir väldigt svårt att tyda för en utomstående men som mottagaren lätt känner igen.

Har du något stort E på annat ställe i brevet?
  SVAR 2008-10-17 12:29

Tack Anders

Där ramlade 10-öringen ned. Tyvärr finner jag inget "E", att jämföra med, men å andra sidan öpnnade du en ny väg. Förkortning - Naturligtvis står det "EHgn"
Förkortningen av Emil Holmgren.
Rätta mig om jag har fel

Brevet börjar också med "Käraste vän" och det skriver väl knappast hustrun till sin man och särskilt inte om han är i Frankrike ;-)))
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies