genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Eriksson, Gunnar, Torsåker, 19172018-01-02 16:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9766
2008-10-10 23:27 

Hej!
Söker en Gunnar Eriksson, trädgårdsmästare, Katrineholm. Även en Per Erik Eriksson 1897-10-18 (Aspö) Strängnäs. Han bodde 1915-1917 i Brännkyrka församling, trädgårdselev och utflyttad till Fresta 1917. Är dessa personer släkt, var har de bott? Försöker hitta kopplingar till Torsåker, Upplands Väsby.

Mvh
Anne-Li
  SVAR 2008-10-11 06:31

Hej Anne-Li

Hittar Per Erik i Aspo 1900, ar detta hans familj? 

Post 4238876

Per Erik

f. 1897 i Aspö (Södermanlands län, Södermanland)

bådas s.
Pojke, barn i familjen

Smedjebacken
Aspö (Södermanlands län, Södermanland)

Födelseort i källan: Aspö

Eriksson, Per Johan 1866 Far
Andersson, Wilhelmina Josefina 1868 Mor
(Barn), Carl Wilhelm 1887 Barn
(Barn), Wilhelmina Eugenia 1889 Barn
(Barn), Josefina Wiktoria 1890 Barn
(Barn), Johan Knut 1892 Barn
(Barn), Ester Dorotea 1893 Barn
(Barn), Lars Oskar 1894 Barn
(Barn), Ellen Kristina 1896 Barn
(Barn), Per Erik 1897 Barn
(Barn), Elsa Juliana 1900 Barn

Pa vilket satt skulle Gunnar var slakt med Per Erik? Son? Om du kan ge oss mer av dina tankar kanske vi kan hitta kopplingen. Har du fodelsedata pa Gunnar? Letade i 1980 folkrakning men hittade ingen direkt passande, det finns manga Gunnar Eriksson i Sverige.

Susanna
  SVAR 2008-10-11 10:16

Hej och tack!
Jag forskar i min farfar som var ett utackorderingsbarn 1917 till Sanda gård, Upplands Väsby. Fosterföräldrarna hette Öhrlund och arbetade på Sanda gård. De var utflyttade från Stockholm. Fadern skall ha varit trädgårdsarbetare på Torsåker, säjs det och som det står i den sociala akten, att det skulle ha varit en Gunnar Eriksson, Trädgårdsmästare, Katrineholm som var med vid överlämnandet. Per Erik var trädgårdselev och flyttade ut till Fresta vid samma tidpunkt så jag försöker att hitta kopplingar. Jag har även svårt att läsa allt i texten, kanske du kan? 
  SVAR 2008-10-11 10:50

Hej igen! Försöker scanna in en text men kan ej. Det står i texten att denne Gunnar Eriksson skulle ha varit en farbror eller morbror.
Mvh
Anne-Li



Klicka för en större bild

IMG_0002.jpg
  SVAR 2008-10-11 17:07

Hej!

Ja, det star att Gunnar skall vara en morbror eller farbror. Gossen, sa rart de omnamner honom. Var han gosse da? Hur gammal var han vid detta tillfalle? Spara din bild (den du klistade in har) som en pdf sa kan du skjuta upp storleken ordentligt och lasa battre. Sa du vill veta om han var en morbror eller farbror? Da far vi ga tillbaka och se var hans foraldrar ar fodda och se om det finns nagon Gunnar i narheten.

Susanna
  SVAR 2008-10-11 18:21

Hej! Kan jag få reda på om det fanns några syskon till fadern, Per Johan Eriksson 1866? Min Farfar var två år då han utackorderades 1917. Om denne Gunnar Är "farbror" kan denne Per Erik Eriksson vara fadern!

Mvh
Anne-Li 
  SVAR 2008-10-11 20:51

Anne-Li,
Nu hanger jag med i hur du tanker. Saklart ska vi se om vi kan lokalisera dessa familjer, far ga tillbaka och se var de kom ifran och forsoka lokalisera dom i hfl.

Aterkommer, so long.

Susanna
  SVAR 2008-10-30 09:18

Hej Susanna! Här kommer nya uppgifter om en Gustaf Adolf Erikson 1887-01-19 som arbetade på Torsåkers slott , Stockholms läns västra fögderi åren1913-1917. Vad kan vi få reda på om honom mer än att han var född i Nordmaling Västerbotten?Gift? barn? Död?

Mvh
Anne-Li
  SVAR 2009-06-01 16:06

Hej!

Gustav Adolf Eriksson, F.1887-01-10, Nordmaling är min farmors farbror. De var en stor syskonskara men endast hälften överlevde barnåren.

Erik Leonard som är min farmors pappa som flyttade till Härnösand, en syster Josefina som även hon flyttade till Härnösand.
Oskar som bodde kvar i Nordmaling, samt tre bröder och en syster som flyttade till Stockholm:
Selma Augusta, F.1885, till Stockholm 1910.
Gustav A. Eriksson, till Hammarby, Stockholm 1905.
Gotttard Eriksson,
F. 1889, till Stockholm 1909 och
Adolf Gunnar Eriksson, F. 1894-01-01, till Stockholm 1910. 
Jag har inte kunnat spåra de som flyttade till Stockholm (har några foton bara)och är väldigt intresserad av om ni hittat något och informationen om att Gustav Adolf arbetade på Torsåkers slott visste jag ej, jättekul att få sådan information!

MVH, Stina
  SVAR 2009-06-03 07:47

Hej Stina! Vad intressant!! Jag börjar med att skicka en bild som jag har på en man som ska ha varit min farfars far. Har du något foto som matchar honom och i sådant fall är det  "den" Gunnar Eriksson?!

Mvh
Anne-Li
  SVAR 2009-06-08 09:59

  SVAR 2009-06-16 10:17

Hej Stina! Om allt stämmer så skall denne Gunnar Eriksson, trädgårdsmästare på Torsåker slott,  varit med vid överlämnandet av min farfar till fosterföräldrarna Öhrlund, då skrivna på Sanda gård i Fresta. Det säjs att mannen på bilden är farfars far, han fick kortet av en "fin dam" när han var barn.
Anne-Li

Klicka för en större bild

2009-06-16_goetes_far2.jpg
  SVAR 2009-06-17 08:14

Hej!

Gottard Eriksson och Adolf Gunnar Eriksson bor tillsammans i Stockholm 1913-1920 i Klara församling, Apelbergsgatan 46. Båda är handelsbiträden. Selma Augusta hittar jag inte.  Se Rotemansarkivet.

Eva M.
  SVAR 2018-01-02 16:07

 

 

Flera år efteråt, förlåt. Hoppas du kan se ändå.

 

 



Källan är Stinas släktingar
  SVAR 2018-01-02 16:08

Bilden gick inte skicka här tydligen. Hör av dig:lillsame@hotmail.com för bild!

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies