genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lysell, Anna Malvina, Kristianstad, 18682008-10-14 08:09

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9328
2008-09-04 12:27 

Min farfars mor föds 15/10 1868 i Kristianstad som oäkta barn till Helena Andersson. Fader anges som okänd. Modern är född 1842 men jag vet inte var. Vet inte heller varför barnet fick efternamnet Lysell. Har inte kunnat hitta modern någonstans. Anna Malvina gifter sig med Axel Julius Dahlgren, bor i Bunkeflo och senare Malmö där hon dör 1956.

Någon som kan hjälpa mig?

Annica Cardell
  SVAR 2008-09-04 12:57

Folkräkningen 1880: Helena Andersson, f. 1841 i Källstorp Malmöhus län, Sömmerska Anna Malvina, f. 1868 i Kristianstad Kristianstads län. 

Hemförsamling: Malmö Caroli
Hemort: Qv: 20 Kockum

Marianne Küller

  SVAR 2008-09-04 14:18

Tackar!

det förklarar ju varför jag aldrig hittade Helena i Kristianstad, kanske hon bara vistades där tillfälligt. Undrar bara varför barnet fick efternamnet Lysell?

mvh
Annica
  SVAR 2008-09-04 18:51

Förmodligen hette fadern Lysell i efternamn. Oäkta barn fick eller tog ofta sitt efternamn efter den "okände" fadern.
  SVAR 2008-09-04 19:15

Hej Bo,

jo det har jag ju förstås gissat redan! Jag formulerade man nog lite fel. Jag får leta vidare och se om jag kan hitta nån lämplig kandidat med det namnet.

Annica
  SVAR 2008-09-08 13:17

Det finns en Lysell i Färlöv på 1860 talet försök . Sevidare i DDSS.

  SVAR 2008-10-06 14:33

Hej igen,

jag har hittat Anna Malvina och hennes mamma i två husförhörslängder i Malmö.
kvarteret Rostock VIII  (1880-88) där det anges att Helena Andersson är född 18410814 i Källstorp. Där anges att de tidigare bodde i kvarteret Kockum. Hittade dem även i den tidigare längden Qv 2D Kockum där det fanns en notis om att de flyttat dit från Göteborg den 13/11 1876! Kan någon hjälpa mig med var de var bosatta i Göteborg, vem vet om fadern finns där istället för i Skåne....

mvh
Annica
  SVAR 2008-10-06 18:23

Hej Annica.

Det är väl inte troligt att fadern skulle finnas att söka i Göteborg.
Modern Helena har ju bott i Kristianstad sedan 1866 då hon kom från Malmö, enl. husförhörslängderna i nämnda stad.

Hälsningar
Eivor
  SVAR 2008-10-06 20:35

Hej Eivor! Åh  vad spännande, jag har aldrig lyckats hitta henne i Kristianstad. Vet du möjligen var i staden hon bodde? Arbetade hon som sömmerska där också?

Jag hade faktiskt hittat en Lysell i lämplig ålder i Malmö, Caroli församling..... en bankkamrer Carl Lysell boende i samma kvarter som Helena (Rostock) Han fick senare familj med sex barn mellan 1873 o 1880. Fast det är kanske inte han...

Annica
  SVAR 2008-10-07 14:59

Hej Annica.

Så här blir det;

Kristianstad husförhörslängder avser åren 1865 - 1870.
1/  1866 - 1868;  AI:17; adress nr 93;  piga:  fött ett o.ä. barn; inget barn med i familjebilden; GID 1446.94.18800, sid 932.

2/ 1868 - 69;  AI:17; adress nr 34;  piga;  fött ett o.ä. barn; inget barn med i familjebilden;  GID 1446.14.66200, sid 330.
 
3/  1869 - 70;  AI.19;  adress nr 269; piga; fött ett o.ä. barn; inget barn med i familjebilden;  GID 1446.80.20700, inget sid.nummer.

4/ 1870 - 71;  AI:18; adress nr 163; piga;  här står mor och dotter med för första gången; GID  1446.95.42200, inget sid.nummer.

5/ 1871 - 76;  AI:21;  adress nr 190 (detta gäller enl. föregående notering som i Nya boken);  Jungfru;  mor och dotter;  flyttar till Göteborg 1876-03-29 med attest nr 60;  GID 1446.82.34000, sid 1077.

Detta gäller alltså Kristianstad.
Ett stort frågetecken är varför inte Anna Malvina är med i h.l från början i h.l med sin mor.
------
Sedan var det då Götet och där skall man ha tur ! och det hade jag.

År 1876-06-27 så finns mor och dotter med i inflyttningslängden för: Göteborgs Garnisonsförsamling; GID 892.10.5800; års nr 56; sid i h.l 332.
-  H.l då för Garnisonsförsamlingen; AI::12;  GID 892.7.34900 sid 332.
Mor och dotter; inget annat efternamn på dottern; dom flyttar till Malmö 1876-10-24.

Hälsningar
Eivor
  SVAR 2008-10-07 15:32

Tack snälla Eivor!
Det var fantastiskt vad du har hittat mycket!
Visst är det märkligt att dottern inte står med i början. Hon kan naturligtvis ha bott hos någon släkting,  Helena arbetade ju. 
Och du hittade flytten till Göteborg! Ja är verkligen tacksam för din hjälp.

i Sveriges befolkning 1890 står Anna Malvina med efternamnet Lysell, handelsidkerska och ogift.
I Caroli församlings vigselbok 1891  finns naturligtvis också efternamnet med.

eftersom Helena finns i Kristianstad redan 1866 är det väl möjligt att vi ska söka
mannen/barnafadern Lysell där, vad tror du?

Tack än en gång jag blir så glad när ytterligare en pusselbit faller på plats.

Annica
  SVAR 2008-10-07 20:25

Hej Annica.

En fråga, har du koll på modern Helena Andersson´s föräldrar ?

Eivor
  SVAR 2008-10-07 21:51

Hej Eivor

jo jag har kollat Källstorps födda

Fader var gårdsdrängen på Jordberga Jöns Andersson
moder Anna Lundquist

men mer än så vet jag inte

Annica
  SVAR 2008-10-09 10:26

Hej Annica
och ursäkta dröjsmålet.

Har haft älgkon på besök  och hon glömde lyfta på sina långa ben när hon skulle över stängslena. Har fått stängsla om en del stolpar in till fårhagen på grund av detta.

Varför jag undrade om Helena´s föräldrar var just om dom möjligen har haft hand om henne.
Men det har dom inte. Modern till Helena avled 1864-10-24 i Källtorp och fadern gifte om sig senare med Hanna Åstrandsdotter.
Det fanns syskon och senare halvsyskon men inte där heller blev det napp.

Vad jag skulle råda dig till i dagsläget är att kontakta Lunds landsarkiv, för i Anna Malvina´s födelsenotis finns ju ingen moder antecknad, men däremot finns det antecknat om ett diarienummer som jag tyvärr inte kan tyda fullt ut.
Skulle tro det är lättare att tyda i orginalboken och om det då finns någon form av akt på hennes födelse.

Mina funderingar så här långt.
Söker också med ljus och lyckta efter ett barnhem i Kristianstad den aktuella tiden, år 1868, kanske är det någon annan som vet var och på vilken adress det går att finna.

Hälsningar
Eivor


  SVAR 2008-10-09 11:25

Hej Eivor,

jag är så glad och tacksam att du funderar på lilla Anna Malvina. T´änk, när jag först fann henne hade jag också funderingar på om hon vistats på barnhem sina första späda år. Hade även tanken att det kanske var där hon fick sitt efternamn, av någon anledning.

Som sagt jag är glad om hon fortfarande får uppta en del av dina tankar. Upplysningarna om Helenas syskon skulle vara värdefulla för mig om du har dem tillgängliga.

Hoppas älgkon håller sig på sin sida av staketet i fortsättningen
hälsningar
Annica
  SVAR 2008-10-09 15:21

Hej igen Annica.

 Helenas föräldrar och syskon.

Far, Ladufogden Jöns Andersson, född 1812-06-07; far Husmannen på Stora Jordberga nr.6 Anders Pehrsson och modern Anna Sörensdotter.
Jöns avled 1908-01-28, Lilla Jordberga.

Mor, Anna Bodelsdotter, född 1818-02-25; far Husmannen Bodel Lundqvist på Flyinge, Stora Sandby och modern Helena Hendriksdotter.
Anna avled 1864-10-24

Syskon i faderns första gifte:
Pehr, född 1847-05-16, Hafgård, Gustav´s församling.
Gustav Fredrik, född 1854-09-20 Jordberga gård
Hilda, född 1857-09-13 Jordberga gård
-----
2:a giftet för Jöns, med
Hanna Åstradsdotter, född 1833-04-07 i Everlöv

Halvsyskon: Anna, född 1870-04-02 Lilla Jordberga; död 1883-11-09 Lilla Jordberga.
                       Johan född 1873-03-19 Lilla Jordberga

  SVAR 2008-10-09 15:48

tack snälla du,

bara en sak som förbryllar mig. Jag hade noterat ur födelseboken att Helenas mamma hette Anna Lundquist. Kan jag ha läst fel eller har karlen varit gift en gång innan. Helena föddes ju 1841 och nästa barn 1847 så visst det kan ha hänt saker men jag kan naturligtvis ha läst fel. Satt då en gång på biblioteket, dålig bild var det.

Annica
  SVAR 2008-10-09 16:09

Annica, du har inte fel.

Fadern hette ju Bodel Lundqvist, så som det bruklig var så skulle det ju bli Bedelsdotter fast prästen då Helena föddes satte dit faderns efternamn.

Så både och blir ju rätt

Soliga hälsningar
Eivor
  SVAR 2008-10-09 16:16

Asch

Nu snurrade jag till det.
Alltså modern står med efternamnet Henriksdotter och fadern Lundqvist till Anna, född 1818.

Så skall det vara så du har alltså fel i anteckningen.
JAAA
  SVAR 2008-10-09 16:23

tack ska du ha!

jag tror det är för att solen skiner så fint på oss idag, då blir vi lite snurriga så här på höstkanten. 

jag funderar fortfarande på det där med barnhem... ska googla lite

Annica
  SVAR 2008-10-09 16:29

fick just en snilleblixt,

känner Bodil Persson som skrivit bok om pesten i Skåne, hon forskar i Kristianstadtrakten! Jag ska skriva till henne och fråga om hon känner till barnhem i K-stad
  SVAR 2008-10-09 16:32

kan du dela med dig av den där "snilleblixten" är rätt trött i huvudet just nu
  SVAR 2008-10-09 17:02

jag har just mailat en gemensam vän för att få Bodils mailadress.
Men jag vet att hon bor strax utanför K-stad och är mycket aktiv i släktforskning där.
Jag ska på föreläsning ikväll men återkommer naturligtvis när jag fått svar.

Annica
  SVAR 2008-10-10 10:40

Hej igen eivor,

jag har skickat iväg frågan om barnhem i K-stad. återkommer till dig när jag fått svar

Annica
  SVAR 2008-10-10 14:11

Hej igen

har nu fått svar från Bodil P. Massor med intressant information bl a om provinsialläkarnas rapporter från städerna. Men tyvärr ingen vidare ledtråd i vår fundering om Anna Malvinas mystiska första levnadsår.

Bodil tipsade också om
Föreningen Gamla Christianstad´s hemsida, där fann jag en hel del intressanta tabell uppgifter.
som t ex att det mellan åren 1861 och 1870 i medeltal föddes 214 barn per år i staden varav ca 1/4 var oäkta. Att 7701 personer bodde i staden 1868.
Att det år 1845 fanns 32 föräldralösa barn i staden. Samma år fanns 1200 ogifta kvinnor med oäkta barn boende hos sig. De ogifta kvinnorna var ungefär lika många som de gifta kvinnorna och änkorna med barn under tio år tillsammans. Märkligt!

Annica
  SVAR 2008-10-10 14:32

Hej!
Har ni sett att Helena flyttar till K-stad nr 269 år 1869. Där bor bokhållare Rudolf Söderqvist med sin hustru Matilda Lysell. De bodde året före, 1868, på nr 5. Där bodde också Frans Johan Lysell f.18430407 Önnestad. Vart Anna Malvina bodde har jag ej hittat. Tyckte det var ett lustigt sammanträffande att Helena bodde ett tag hos Söderqvist/Lysell. GID 1446.95.42200
Kicki
  SVAR 2008-10-10 15:35

Hej Kicki!
Wow nu börjar det brännas! Kanske ska vi finna barnafadern?
Det är jättespännande!
Och jag som inte har någonstans att titta där jag sitter......

Frans Johan är ju i lämplig ålder.
Men var gömmer sig flickebarnet?

I ett tidigare inlägg nämnde jag ju också det märkliga med att det bodde en bankkamrer Carl Lysell i samma kvarter som Helena och Anna Malvina i Malmö (kv Rostock) på 1880 talet. Kan han vara släkt med Frans Johan månne?
Det här är verkligen roligt!

Annica
  SVAR 2008-10-11 21:08

hej igen

jag funderar fortfarande på var det lilla flickebarnet tillbringade sina första 2-3 år.
Var Matilda och Frans Johan syskon?
Kan Anna Malvina kanske ha bott hos farföräldrarna i önnestad de första åren?

hälsningar
Annica
  SVAR 2008-10-12 11:24

jag har letat i ddss, kan inte finna frans johan ej heller rudolf men jag har hittat en Mathilda född 18490920 tillsammans med 8 syskon varav tre döda i späd ålder bl annat en tvillingbror till Mathilda. Fadern heter Axel Lysell. Kan detta var den Matilda som Helena bodde hos 1869? Familjen Lysell stod på Färlöv nr 21 o 10. redan tidigt i denna sträng var där faktiskt en person som tipsade om Lysellare i Färlöv. Men då hade vi inga namn som passade in.

Som vittnen vid de olika barnens födelser nämns fler släktingar med efternamnet Lysell en trädgårdsmästare Frans Lysell, en kantor/klockare Edvard Lysell en fröken Carolina Lysell, en direktör E H Lysell samt dennes fru Jacobina Lysell. Alla utom trädgårdsmästare bor i Färlöv. En stor släkt! Trädgårdsmästaren bor i Önnestad! som ju stod som Frans Johans födelse ort. Kanske han var kusin till Mathilda i stället för bror som jag först trodde.

kan vi komma vidare?

vänliga hälsningar
Annica
  SVAR 2008-10-12 12:52

Annica!

Hur vi än vrider och vänder på funderingarna vem Anna Malvina´s far är så kommer vi inte långt.
Du bör kontakta Lunds landsarkiv och be om hjälp med det diarienummer som står på hennes födelse och därifrån utgå till ev. dombok om faderskapet .
Det är inte troligt att det i en husförhörslängd skulle stå att en son Lysell skulle tagit på sig något sådant.

Detta är i varjefall vad jag skulle börja med i dagsläget.

Hälsningar
Eivor

  SVAR 2008-10-12 13:16

tack Eivor,

jag ska följa ditt råd!

ps jag hittade faktisk min egen farfar genom en anteckning i husförhörslängden när min far anlände endast några veckor gammal för att bo hos sina morföräldrar.
där stod namn, ålder och hemvist för mannen och att han erkänt faderskapet.

mvh
Annica
  SVAR 2008-10-12 16:44

Hej Eivor,

jag tänkte spendera eftermiddagen på biblioteket för att leta vidare men
jag blev försenad pga att jag blev stucken av en geting!  i oktober!

jag hann dock finna Frans johan i födelseboken i Önnestad för att få fram hans föräldrar och på vilket nummer de bodde. familjen fanns på No 6. Sonen hade två systrar varav den äldsta hette Mathilda ! Hon var  född 1838. Frans Johan var ju född 1843. Så de var syskon. GID1451.26.48200

När jag sedan skulle leta vidare framåt i tiden, stängde biblioteket. Så jag får återvända efter jobb i morgon. Attans också när det var så spännande.

Annica
  SVAR 2008-10-13 18:53


hej igen
Jag tog fel igår!
jag har varit en ny sväng till på biblioteket,
Mathilda och Frans Johan var inte syskon. Frans Johans syster hette Mathilda Cecilia medan den kvinna som gifte sig med Maximilian Rudolf Söderquist hette Mathilda Maria född 18420928 i Kristianstad. Hittade hennes familj på Nr 181A Fadern fanjunkare A F Lysell. Troligtvis är  FJ och MM kusiner. Det finns väldigt många Lysellare i och kring den staden då.

Jag hade velat fortsätta kolla Frans Johans familj åren mellan 1868 och 1870 men då var min tid ute och näste man skulle till datorn.
Familjen bodde på Önnestad No 6 fadern i familjen hette Frans. Om Frans Johan var far till Anna Malvina kanske hon bodde hos farföräldrarna de första tre åren.
Jag får gå tillbaka i morgon eller kanske någon kan hjälpa mig?

Hälsninigar
Annica
  SVAR 2008-10-14 07:41

Hej Annica.

Frans Johan´s familj flyttar redan 1843 från Önnerstad, utan flyttningsbevis.

Fann i folkräkningen 1880 hans far och mor i Simrishamn och har följt dom bakåt i tiden. INGEN Anna Malvina har varit i den familjen.
Simrishamn till Gladsax.

Hälsningar
Eivor
  SVAR 2008-10-14 08:09

God morgon Eivor, tack snälla du för hjälpen!

Det här är ju rena kurragömmaleken. Hur kan ett litet nyfött barn försvinna och sedan dyka upp tre år senare hos sin mor?

Du har ju kollat Helenas mor o far och nu Frans Johans familj. Jag kollade Mathildas familj igår när jag tittade i K- stad böckerna. De bodde i No 181A, men ingen Anna Malvina där heller. Det fanns en Carl Lysell i Malmö också men han får egna barn först 1873, så han är nog inte relevant som vårdare. Och det fanns inget barnhem i K-stad vid denna tid. Märkligt är det, det är väl därför som jag inte kan sluta fundera på det.

Jag såg något annat märkligt igår. i de två senare notiserna för Helena, de där barnet stod med, då angavs Helenas födelseort som Hjortsberga. de två ortnamnen Källstorp och Hjortsberga är ju inte så lika att man skulle gissa på en vanlig felskrivning? Konstigt .

hälsningar
Annica
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies