genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johansson, Pehr, Tibbaröd, 18622008-10-08 10:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9521
2008-09-30 13:05 

pehr johansson född 1862-?
stora tibbaröd
yrke husman

boel pålsdotter  född 1831-?
lilla tibbaröd

när vigdes pehr-boel? var?  när avled dom?   de fick sonen johannes 1857-12-08    fick de fler barn?
johannes blev först  dräng, militär, dräng och senare tegelbruksarbetare på hven .
  SVAR 2008-09-30 15:39

Per Jacobsson
Konga 1826
Den 26 sept föddes och den30 döptes Pigan Ellna Pålsdoters oägta Son Per i St Ebbarp i Konga.
I SvBef1890 står Per som Husman på Röstånga No 9, Födelseort i källan är Konga: gift med Boel Pålsdotter född 1931 i Röstånga.
I SvBef 1900 är Per Taktäckare och bor kvar i Röstånga utan något nummer, fortfarande gift med BoelPålsdotter

Födde Röstånga 1857 pag 269 GID 1337.29.89400: Johannes född den 8 döpt den 13 dec  Föräldrar Inhyses Pehr Johansson och dess hustru Boel Påhlsdotter vid Lilla Tibbaröd Röstånga Modern 26 år
Hfl 1953-58 pag 67 GID 1337.16.111600 Lilla Tibbaröd Står Per Johansson född 1826 26/9 Konga som husman gift med Boel Påhlsdotter född 1831 8/4 L Tibbaröd, samt sonen Johannes född 1859 8/12 i L Tibbaröd
Vigsel Röstånga 1857 pag 57 GID 1337.29.81600 står att Tjenstedrengen Pehr Johansson å No 8 Röstånga gifter sig med pigan Boel Påhlsdotter i Lilla Tibberöd. Han född i Konga Hon född i L Tibberöd. Brudgummens  föräldrar: Fader okänd, moder Elna Påhlsdotter i Konga. Brudens föräldrar Aflidne Husman Påhl Jönsson Ekeroth och hans äfven aflidna hustru Elna Rasmusdotter vid L Tibberöd
I hfl 1858-61 har det tillkommit ytterligare 1 son Peter född 1859 31/5 i Lilla Tibberöd I samma hfl flyttar de till Röstånga No 9 och där föds dottern Elise 1861 18/2.
I nästa hfl Röstånga 1862-66 har de fått ytterligare 2 söner Karl 1864 18/11 och Alfred 1865 7/11 båda födda Röstånga No 9
I hfl Röstånga No 9 1867-77 Föds 2 flickor båda döps till Maria och båda dör strax efter födslen.
I sista på Genline tillgängliga hfl lever båda och bor kvar på Röstånga No 9.
Lycka till
  SVAR 2008-10-06 12:11

Hej Lisbeth Jönsson-Gyllström!
Jag förväntar mig varken chokladkartonger eller vinflaskor, som tack för den utredning jag gjort till dig, men nog hör det till vanlig hyfs att svara med ett tack för hjälpen, eller är det för mycket begärt. Kan man ställa en fråga, så kan man även tacka.
Det är ingen på Scangen, som är tvingad att hjälpa någon annan komma vidare i sin forskning, men visst försöker man om man kan och om det uppskattas, annars blir det inga mer svar, så jag tror att du har gjort ditt på det här forumet.
  SVAR 2008-10-07 10:51

den 30 sep 08 senare på kvällen skickade jag ett stort tack till dej   med några frågor på sista meningen. där du skrev   I  sista  på genline------.
så tackat har jag gjort även om det ej kommit fram, men som skrivet något annat har jag ej skickat eftersom jag ej har din adress eller liknande,   själv har jag också hjälpt en del med de lilla jag kan både med och utan tack.

dagarna mellan 30 sep.-6 okt. är ju bara 6 st. så tid för tack finns ju ännu heller hur. min egen dator är på reparaton ,så jag måste få låna en i mellan åt när den ägaren inte andvänder sin data  och de har kanske fördröjt det hela lite.    visserligen svarade du mej mycket snabbt, men så snabb är jag inte.  så glömt bort ditt svar har jag inte likaså att TACKA för hjälpen.     en 6 dagar för mej är inte lång tid.   jag skall skriva av detta och ta med på min släktforskar kurs så kan vi diskutera det där så får jag 10 svar till.    men jag ber så mycket om förlåtelse för att jag inte har någon data hemma just nu   eller tillgång till någon 24 tim. om dygnet.  utan lite då-då och det lilla är jag glad för       . vad säger anders berg som har scangen om detta och mitt TACK.

från lisbeth jönsson-gyllström,  hör gärna av dej om du fått mitt TACK denna gång nr.2
  SVAR 2008-10-07 12:03

Det är alltid trevligt när man tackar för hjälpen man får! Nu blev det kanske något fel så Lisbeths tack inte kom med. Jag kan inte hitta någon epost om det när jag tittar tillbaka på 30 september.

Hoppas ni bägge fortsätter använda forumet trots denna lilla incident!
  SVAR 2008-10-08 10:27

jag kommer att fortsätta att fråga-svara om jag kan.

om jag analyserar mej själv,så kan jag ha missat att trycka på your name och inte kontrollerat att det kom fram.


men än en gång 1000-tack för hjälpen  lotte janheden, tur bara att jag ej var bortrest igen för då skulle det dröjt mer än 6 dagar för tacket
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies