genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Abramsson, Abram, Abraham Eller Dylikt, ?, Los Angeles In Colarado, Usa, ?2008-11-26 11:53

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9577
2008-10-01 18:49 

Vi hade besök ifjor av ett par amerikanare som var hos oss här i Ronneby trakten, dvs Yxnarum med omnejd. De var ifrån tror Jag, Los Angeles/Colarado i Västra USA. Jag fick reda på detta efterhand några veckor efter midsommarhelgen när De då hade åkt hem igen, sicka föräldrar som inte säger till när De är här, så att man kan hälsa på De direkt och få namn, adress, tfn nr, mailadress osv.

Är det någon som känner sig träffad, så är Jag mycket tacksam för lite information om detta. Håller på att forska lite kring min bakgrundshistoria och har då kommit fram en 4-5 generationer på farfars sida och 3 generationer på mormors sida där Jag inte behöver forska så mycket för där är redan någon/några som har forskat ner till 1400-talet. Namnet är troligtvis härstammande från Mitt efternamn:
Abramsson, Abram (fick fram 618 namn på Ellis islands hemsida i amerika), Abraham, förnamn vet Jag inte.

De kan vara släktingar, närstående i mina förföräldras föräldras vänner, på återhörande...
 
  SVAR 2008-10-02 05:44

Kara Karl Stefan
De kan vara slaktingar? Narstaende? Vad menar du egentligen? De som kom pa besok dok nog inte bara upp sa dar? De maste ha kant till eller forskat fram dina foraldrar. Vad mer vet du? Vilka var de? Vad kan du fa reda pa? Slakt med vem och nar ungefar for de ut och varifran for de ut? Jag antar att vi pratar om ett par generationer bakat eller hgst fyra. Vad kan du fa reda pa? Och vad har du tills nu, mer an det du namner har, da det inte racker langt ens for att bekrafta en utvandring. Varifran kommer din fars slaktingar? Vilka hade han i sin slakt som kunde ha utvandrat, med det efternamnet om det nu ar bevarat, bor de vara ganska nara slakt?

Ta reda pa allt du kan, sa ska jag se vad vi kan hitta. Kalifornien ar lika stort som Sverige eller lite storre. Men med manga fler innevanare,  Colorado ligger oster om Kalifornien, och ar inte sa litet heller. 
 
Mvh,
Susanna
  SVAR 2008-10-02 11:10

Nja? Jo så är det när man får reda på att i efterhand så att säga. Vad Jag vet är att någon börjat att släktforska "over ther" någonstans i Los Angeles närhet och då kommit fram till Ronnybytrakten med omnejd. Jag håller på att få fram uppgifter och har forskat i fastighetsböcker först och främst, men vill ha reda på lite mer. För några veckor sedan startade den nystartade "Sölvesborgs Släktforskarföreningen" i Släkt- o Hembygdsforskning på Sölvesborgs Bibliotek/Lärcentrum. Inte trodde Jag att det skulle falla mig i smaken, men så gjorde det och Jag ville ha lite mer info om De som Då hade besökt Oss ifjor. Någon sade att Det finns passagerarnamn på alla som Då åkte över till andra sidan via länk på ellisisland.se hemsida, dvs Den amerikanska hemsidan.

Tack för ditt engagemang, Jag får svara mer någon annan gång, är på "g" med något annat (jobb), på återhörande...
  SVAR 2008-10-02 21:29

Hej Stefan

OK, kom tillbaka nar du har nagot att starta med. Visst finns det en sida dar du kan leta ankomna till Ellis Island, men beroende av nar (vilket ar) de utvandrade och vad deras destination var, ar det inte sakert att du finner dem dar. Men det finns gott om andra resurser att soka i. Och forst vill du nog hitta de utvandrade i den svenska emigrationsregistren for att sakerstalla nar de for och ev. destination. Sa nar du vet lite mer kan vi borja ditt sokande.

Susanna
  SVAR 2008-10-03 12:53

Hej Susanna!

Jo jag har lite info till, det var begränsad tid igår, men Jag försöker att skriva lite till och det är att bla år 1856 var föräldranamnen; Abraham Andersson/A. Maria Carlsdotter i sk Ronneby Land/Åbo 21 Yxnarum likaså föräldranamnen; Sven Johan Mattisson Rydberg/Hanna Svensdotter.

Jag hade ingen aning om att Vi hade släktingar i amerika förrän ifjor när farsan sa att Det hade varit besök från "LA" i södra California (ev från Colorado), ytan motsvarar ca 15x15 mil = 22 500 kv.km och så stort är det inte, det är en sträcka mellan Malmö och Karlshamn i en kvadrat, visserligen om Nu de kommer där ifrån eller ifrån någon angränsande by/stad eller omnejd, så är väl radien på runt 7 till 10 mil.

Troligtvis så är det en enormt mycket folk/befolkat på detta ställe, likaså i Colorado, men man skall nog kunna identifiera Dem ändå. Det lär väl komma fram förr eller senare vilka Dom är. Jag tänkte mig att hälsa på med någon god vän/kamrat med första anhalten i Chicago och besöka H-D museumet samt ev ett studiebesök på H-D fabriken i Milwaukee (York, Tomahawk, Kansas City) därefter inköp eller hyra en H-D.

Åka vidare österut med lite turistbesök till bla Nigara fallet och sen till New York (bla Long Island) för att då sända hem hojen H-D (om Jag Nu har köpt en hoj för 1/2 priset emot Svenskt pris eller så får Jag lämna tillbaka hojen vid någon uthyrningsställe) därefter ta flyget till Denver/Colarado och undersöka/kolla där och sen till LA i Californien för att då hälsa på släkten i några dagar. Det blir första resan till USA, så man får nog begränsa sig lite i alla fall, men det blir nog ändå fyra veckor på den första resan, som en smekmånad.

Dollarn är skaplig, men med landets ökande kostnader så kommer nog bla skatter, bensin och annat att öka likaså varor/material osv i landet, så man får nog passa på innan det blir för dyrt att åka över. Jag tänkte mig bla att besöka John Grisham författaren fd advokatens och likaså Demokraternas presedentkandidat Barack Obamas landsort/hemort på den första resan. Nästa resa blir väl på två veckor något år senare till bla New Orleans/Louisiana och sen till San Francisco/Los Angeles i California.

Tredje turen blir nog till Miami och någon tur ut till Key West/Florida därefter om Nu mina släktingar vill och gillar Mig en tur till Dem igen i LA/Californien om Nu De bor där likaså om Min ekonomi tillåter detta, Vi får se. Den andra släkten var så att säga från Piltvägen 9 i Hällevik, Sölvesborgs Kommun (ute på Listerlandet), dvs i västra Blekinge.

Först och främst skall Jag kolla även det Du Susanna Auberbach (Tyskt namn?) har noterat om och Jag skall planera ett besök på Utvandrarnas Hus i Växjö samt att uppdatera min dåliga Engelska för en mer teknisk nivå, det var lite om detta, håll till godo för Jag kommer att skriva mer, var så säker på det, på återhörande...
  SVAR 2008-10-03 12:59

Tryck fels nisse har varit igång igen, förlåt, ditt namn var Susanna Auerbach.
  SVAR 2008-10-03 17:03

Hej Stefan!

Det var en lang och trevlig fredagsmorgonslasning! Jag antar att du kommer med mer uppgifter om vilka det var som du tror for ut - foraldrarna eller barn till de du namner ovan? Vi behover inte sa mycket mer for att starta en sokning, och du behover inte aka till Vaxjo och Emigranternas Hus, vi kan soka at dig forst for att se om vi hittar dom. Och om du har bra grunduppgifter, namn, fodelsear, vilken ort de lamnade och ungefar vilket ar de emigrerade sa racker det att borja med. Husforhorslangder t.ex, i forsamlingen de bodde, sager normalt nar de for och det kan hjalpa saklart. Ja, LA ar ocksa stort, 2a storsta staden i USA just nu, har passerat Chicago. Om vi kan lokalisera dina utvandrare och folja dom i div. folkrakningar m.m. skall vi ocksa kunna hitta de efterlevande idag. Men vi maste ta det bit for bit. Sa, aterkom nar du vet vem/vilka som for for det ar inte tydligt om det var de du namner ovan i ditt forra inlagg.
Och ja, namnet Auerbach ar ursprungligen tyskt (ner pa 1500-talet), men jag ar "ursvensk". ;-)

Susanna
  SVAR 2008-10-04 14:53

OK!

Mången tack för Dina svar, Jag tycker att Du missar lite i Din text, det är som om Du använder något översättningsprogram, för där saknas både å, ä och ö. Inte för att Jag skall märka ord, men gramatiskt så skriver man tex bla "om vilka De var" osv, så Det var väl det första Jag reflekterade över på Ditt första svar.

Jag åtekommer när Jag har mer fakta uppgifter, så att säga. De namnen som Jag har skrivit är föräldrar till Mina farföräldrar, så Jag kan väl säga att De hade många barn på den tiden i varje familj. Det kan vara några som Då åkte ut på kanske något äventyr och sedan fattat tycke för det nya landet. Det var Ju mer än 1.3 miljoner Svenskar som har utvandrat och det var på en 60-70 års period (under åren1850-1930 talet tror Jag).

Det verka vara på många ställen som Man kan då börja att gräva fram uppgifter, bla genline, dödboken, ddss, rötter etc. Jag har Ju som sagt bara börjat och är fortfarande sk grön på detta område. Senaste träffen var Ju i onsdag, så då han Jag bara till denna sidan (scangen.se) av att någon råkade säga det till mig och då var det bara någon kvart kvar på föreningsmötet.

Ellis island han Jag bara titta och läsa första sidan, likaså när det gällde den amerikanska sidan, med koll av hur många som hade ex ett av De förnamn på sökningen. När tid ges så skall Jag börja att fördjupa Mig lite mer efterhand som Jag blir varm i kläderna. Jo Jag tänkte Mig besöka Utvandrarnas Hus i Växjö någon gång och det är bara av ren nyfikenhet, inte för att forska, endast för att stilla nyfikenheten.

Vi har en duktig kvinna "Åsa" som är en hejjare på detta område, hon sitter säkert dygnet runt med sånt här och likaså De andra också (ord, sekreteraren mm) . I onsdag var Vi Ju lite fler som besökte föreningens kvällsmöte mellan kl 17:00-19:00 (2 tim/vecka). Jag håller Ju inte på med detta varje dag utan det är när Jag är på onsdagskvällarna, först är det en presentation och någon genomgång bla av "Åsa" eller en föreläsare, om någon gång så kommer Milton och håller föredrag. Birgitta Thorö har hållit sin föreläsning om sin och hela Torsö bygdens släktforskning (den var alla tiders, kolla in på hennes sida).

Jag håller på med en egen verksamhet, så nästa gång blir inte idag och inte imorgon, utan på onsdag (har inte med mig några handlingar alls idag). Jag skulle bara kolla mailen och hinner som vanligt inte med mer Nu. Skulle skriva lite i Facebook (bla historia, politik och lite allmänt mm), men det får Jag nog återkomma till vid ett annat tillfälle. Eftersom Jag har en utav många farbro:ar i Ronnebytrakten så skulle Jag kontakta honom också samt lite annat i dagens em timma.

Då var det Ju inte fel gissat av mig med Ditt efternamn från Tyskland, Jag gissar att Du håller på med släktforskning dagligen och kanske i närheten av södra Sverige, Jag gissar på att Du befinner Dig inom en 10-15 mils radie från mig i centrala Sölvesborg. Var någonstans hamnade Du då på 1500-talet i Tyskland? och hur ofta besöker Du dina släktingar? Är bara nyfiken på hur ofta man skall då besöka några som bor "over ther" och om Nu dom vill träffa en, det är inte säkert, De kanske fick avsmak, men De var på besök bla i Tyskland också, så då måste någon i Min släkt varit i Tyskland och ev bildat familj där och sedan vidare till amerika.

Nu måste Jag tyvärr avrunda Min lilla text och så återkomma någon gång på onsdag, när och om Jag får mer info på De som då har emigrerat till USA, Du får ha det så gott så länge och så hörs Vi någon annat tillfälle, på åtehörande...
  SVAR 2008-10-04 17:22

Hej Stefan,

Nej, jag har inget oversattningsprogram. Jag sitter pa andra sidan Atlanten, inte i Solvesborgstrakten alltsa, och jag har ett amerikanst tangentbord, och alt 143 osv som alla talar sa for fungerar inte pa mitt, sa darfor far du inga, a, a och o...av mig. Och grammatik skall vi nog inte diskutera har, det skulle bli sa manga spaltmeter av korrektioner da for de som efterlyser och de som svarar pa efterlysningar.

Ha det gott,
Susanna
  SVAR 2008-10-04 18:42

Hej Susanna!

Du kan använda knappen "Klistra in utökat tecken" till vänster om smiley-knappen för att skriva alla möjliga konstiga tecken!
Som åäö.
  SVAR 2008-10-05 15:37

Ah Anders,

Har inte kollat in den forrut...helt ok om jag skriver korta medddelanden, men som jag skulle ha lagt till i mitt forra; jag ar for lat ibland...tack Anders.
Susanna
  SVAR 2008-10-05 16:03

Susanna, jag tycker absolut du skall fortsätta skriva på det sätt som är lättast för dig. Går alldeles utmärkt att läsa och det du skriver är också väl värt att läsa. Så det vore tråkigt om du behövde dra dig för ansträngningen. Det är egentligen bra mycket besvärlgare att läsa texter med bara små bokstäver och sådant som inte innedhåller punkt och kommatecken.
  SVAR 2008-10-06 11:56

OK!

Det var som "attarns" att du är på andra sidan kontinenten, var befinner du dig då? Jo jag kan tyda dina ord och din text, hinner inte att läsa mer får göra det senare vid ett annat tillfälle. Jag hör av mig mer på onsdag kväll, ha det gott och på återhörande...
  SVAR 2008-10-07 11:14

Här är Brigitta Thorös hemsida; www.torsohus.shim.net
Jag återkommer med x antal "barn" namn på släktingar.

Håll till godo så länge.....
  SVAR 2008-10-08 18:46

8/10-08 kl 17:50, i www.genealogi.net fick Jag fram att Abramsson år 1812 är en Invandrad släkt från Tyskland. Släktnamnsregistret Aa-Am, Flik Aa-Ae, Abraham, vitt kort - ref till handskrifter. Abramsson-Abramson, blått kort - ref till tryckta verk. Vad är Nu detta för något och vad innebär De olika färgerna?

Elisabeth Thorsells bok "Ellis Island – hoppets och förtvivlans ö" verkar var inspererande och intressant från år 2000. Den första mottagningsstationen för utvandrare startades av staden New York 1 augusti 1855, och placerades i Castle Garden på södra änden av Manhattan. Den var i funktion till April 1890, då mottagningen flyttades över till Barge Island, under det att man byggde de första husen på Ellis Island i inloppet till New Yorks hamn.

I emigrantforumet fick Jag inte fram namnet Abrahamsson, Otto, emigr. 1880 * 9 mars 1856 i Fridlevstad, Blekinge † 2 juni 1933 i Chisago, Minnesota. Årtal och ort är rätt, men efternamnet låter Jag vara därhän pga att många skriver fortfarande Vårat efternamn med "ha" och likaså när De uttalar detta så blir det Abrahamsson som är fel, det skall vara Abramsson, men men...Otto i förnamn är frågan?

Alla Sveriges emigranter snart på CD enligt "Emibas" med ambitionen att försöka täcka in den stora utvandringsperioden, d v s 1840 till 1930. Blekinge län där sidan är uppdaterad den 2004-08-08. Två excell listor på K-län; Ronneby/Listerby from år 1859 tom år 1930, 295 namn (ledig). Ronneby/Ronneby land from år 1868 tom år 1950, 2 793 namn (ledig). Tack för din anmälan! Filerna kommer att skickas till dig via E-post inom någon vecka. Anna-Lena Hultman, Projektledare för Emibas kom Jag fram när Jag hade skickat iväg meddelandet.

Länktips för släktforskare Emigranter/Immigranter. Ellis Island Webbplats: http://www.ellisislandrecords.org/     Popularitet: 171 klick/månad. Utgiven av American Family Immigration History Center. Ämnesord: Emigranter/Immigranter, Länder: USA. Databas över alla de som reste till USA under perioden 1892–1924 och då passerade ankomststationen Ellis Island i New York. Det var inte mindre än 22 miljoner emigranter som kom den vägen, och på Ellis Island blev de granskade på olika sätt, ekonomiskt, hälsomässigt och socialt osv osv.

Man blir lite "yr" av alla länkar, texter och annat som finns på sidorna. Var Nu inne på Ellis Island igen, men men får väl fortsätta någon annan gång, ordförande Nils Erik Johansson vill avrunda för ikväll pga att klockan är snart 19:00.

Man är bara en gröngöling på detta här, men någon nämnde att Jag kommer snart in i detta, Vi får se, på återskrivande.....
  SVAR 2008-10-09 04:09

Hej Stefan, Sa, Steffe eller "whatever",

Sa jag antar att du letar en utvandrad Abrahamsson, Abramsson, som hamnade i Minnesota, som sa manga andra, nan gang pa 1880-talet. Att du inte hittar honom i Ellis Island ar inte sa konstigt, las ditt eget inlagg...det var en "tidig utvandring och aven om det var samanga miljoner som kom in den vagen och aven om det ar sa manga registrerade ar det inte sa att alla finns sokbara. Nu orkar (!) jag inte lasa igenom allt som sagts och skrivits de senaste dagarna, men skall se vad jag kan hitta at dig. Om det nu ar den Otto Abramson du soker sa ar det en latt sak att kolla upp. Bli inte yr Stefan, det kan komma att ta tid att forsta allt, aven min skrift, men det ar inte sa komplicerat om man har tillgang till de databaser man behover.

Och jag ar bosatt i New Mexico, om det nu hjalper och kan forklara varfor jag har ett annorlunda tangentbord.

Tack Ove for dina snalla ord, jag tanker inte andra pa mig....var sa saker pa den saken. Det hanger ju inte alltid pa prickarna over den text vi  formulerar. Och jag kan om jag vill, var sa saker, alla mina rapporter ar inkl. prickar.
Susanna

  SVAR 2008-10-09 10:42

Alla tiders Susanna!

Jag skall hälsa från en som heter Ulla-Stina Ivarsson, du är otroligt ambitiös och duktig sa hon till mig i går kväll. Hon skickade en länk till mig i går kväll som är http://web.telia.com/~u40107259/genhotlist.htm

Jag tror att Du har rätt att det är en tidig utvandring, Jag misstänker själv (nattens filosofi) att det är en eller flera från farföräldrarfarsens släkt som Jag skriv tidigare om på den feminina sidan; Sven Johan Mattisson Rydberg/Hanna Svensdotter och på den maskulina sidan; Abraham Andersson/A Maria Carlsdotter, dvs barn eller barnbarn...

Det kan tänkas att Jag har otroligt fel eller är ute och reser. Det är mina intinialer SA = Stefan Abramsson och det är beroende hur mycket tid man har så skriver man allt och ibland bara smeknamnet etc. Det finns bara en av mig och som många säger så är man ju unik och oersättlig på vissa områden. Hur skall Jag kunna gottgöra dig är min nästa fråga, det blir en nöt att knäcka, likaså till alla andra som man får ev göra en tjänst och gentjänst.

Detta börja bli som ett gift (släktforskningen), lika som att dricka kaffe eller något dylikt, som man inte kan vara utan. Fortsätt Du med din skrift utan "dots" (å, ä och ö), Vi är snart mer eller mindre i minoritet med det Svenska språket, Engelskan blir snart obligatoriskt i Sverige är det på förslag i regeringen, ha det gott och lev gott.
 We do it, together and "whatever" We are in the world, steffe!

  SVAR 2008-10-10 14:21

Fin hemsida http://www.scandinavianancestry.com du har "sanna", den får Jag återkomma till vid något annat tillfälle, men i alla fall så fick Jag tid över, så Nu har Jag bara kollat igenom den länksidan som Jag fick av "USI" i onsdagskväll, där var många många länkar, så Nu har man lite "länkar" så att man nästan kan hålla på i dygnet runt i säkert flera år framåt, men men man får ta lite åt gången.

Håller själv på med lite data (hemsida) och annat som hör därtill utöver bisysslan.
  SVAR 2008-10-15 18:44

Jaha!

Nu har Jag kollat lite i några "husförhör" from år 1856- och Det är rena rama grekiskan för Mig. Elna ordnade en bok [Läsebok för släktforskare av Henrik Anderö från 1979] om hur man skrev på den tiden (bokstäver, tecken osv), så Nu är det bara till att börja "tyda" namn, ställe etc.
 
Har hittat ett namn till från Hästaryd 15 Göns Abrahamsson, men är osäker på om Denna hör hemma i Min släkt och så kom ett namn från Hanö, dvs 15 km från fastlandet "Listerlandet" utanför Sölvesborgs centrum, Abrahamsdotter slutet av 1835 talet.

Jag bara fick det av en bordsvän, så Vi får se, nu måste man nästan organisera och strukturera upp det hela med att först börja kunna "tyda" så snabbt som möjligt innan man kan göra något annat, på återhörande.....

????? Det blir nog några timmar läsetid Nu !!!!!

  SVAR 2008-10-18 11:24

Min länksida på "scangen.se" blir den här adressen; abramsson.scangen.se

Men det kommer nog inget in på denna länksida förrän Jag har hämtat hem tilläggsmoduler såsom SFTP, WinSCP eller något liknande applikationsprogram.

Jag håller på att lära Mig att "tyda" alla bokstäver som är som grekiska för Mig, men men har Då De flesta i gänget hållit på i mer än 20-30 år så tar det nog många år för mig att lära den "latinska stilen" med krummelurer och personlig stil.

Onsdagträffen blir på Sölvesborgs musieumet och föreläsning av Hans Milton, troligtvis något om släktforskning i och med hans forskande böcker kring Sölvesborgs-Listers Historia etcetera.

På återskrivande.....
  SVAR 2008-10-23 11:22

INFO!

Föreläsningen av "lektor" Hans Milton igår kväll i Sölvesborgs konsthall var positivt och mycket intressant, likaså att en upplysning för hur man Då som släktforskning(samatör) kan tillgodogöra sig av allt material. Att läsa ut detaljer av De då många inlämnade handlingar (längder) som innehåller bla personnamn, orter och olika företeelser.
 
Det Danska riksarkivet har hur mycket som helst och har då inte kommit så långt med digitaliseringen och där finns också Svenskt material för Den som då vill ta del av och från de då Danska provinsernas [Halland, Skåne och Blekinge] dylika händelser.

Ni som inte kom, missa en trevlig sammankomst, passa på När Då "HM" tar sig tid till en fördjupande universitetslektion i forskningens företeelser. Det som Nu ligger på bordet är "HM:s" fortsättning på Valjesläkten från 1540-talet.....Inbunden bok finns i alla fall på Sbg:s bibliotek att låna eller för den delen att läsa.

Min mailbox exploderar snart (det bara rasslar in e-post) en 75-100 mail/vecka. Bara det tar upp en massa tid med att försöka besvara och tillgodose alla. Jag ber om ursäkt om Ni inte har fått något svar, men men Jag gör så gott Jag kan med att besvara.

Det var lite till för denna här gången, hinner inte med att svara på några mail denna vecka, ha det gott och lev gott, på återhörande...

  SVAR 2008-11-05 18:51

Tack för Er karta om Los Angeles med omnejd. Jag håller på att planera in en resa (resrutt) till USA om något år kanske. Resplanen kan Ni läsa här ovan, men först och främst måste Jag ha tillgång till namn, adress etcetra om Mina släktingar i amerika, men det lär väl dyka fram så småningom. Min mailadress finns att tillgå någonstans här eller via Min hemsideadresss (Jag vet inte om Man får lämna ut den i en sån här text).

Veckan som har varit så har Jag försökt att lära mig att tyda den tyska/svenska latin skriften från 1600-1700 talet. Övning på övning har i alla fall resulterat i att man kan få ut lite ord och text på ett sådant sätt att man nu kan börja se "träden framför skogen" så att säga.

I kväll så har vi också hunnit diskutera lite historia, dvs vad Karl den X gjorde med sidna bravader i Danmark både före och efter den 26 mars 1658, Roskildefreden. Och så lite enligt ett citat då ett franskt sändebud sa sanningen om den då yngre Karl den XI "Han ser ut som en människa, vilken befinner sig i förlägenhet och är rädd för allting. Det förefaller, som han icke vågade se någon i ansiktet, och han rör sig alldeles som om han gingo på glas......Han är fast i sina beslut, förbehållsam och sluten, någon gång till den grad, att man icke kan få ett ord ur hans mun. Han äger stor förmåga att dölja sina tankar och bevara sina hemligheter" slut citat.

Källhängivelse är på sidan 35 i boken Spelet om Skåne 1993 som Jag skall låna i kväll av "Nisse" som är ordförande i Sölvesborgs Släktforskningsförening som bildades år 24 Januari 2007. Jag fick också en bok från år 1654 som var skrivet helt på Danska och rörde om det dåvarande Östdanmark, dvs Skåne, Halland och Blekinge mer info om detta kan Ni läsa på min sida i Facebook.com

Två böcker som Jag vill rekommendera är enligt ovan dito; Läsebok för släktforskare (som Jag Nu har plöjt igenom) och så nästa bok som Jag tycker att det borde vara en obligatorisk handling för den som är ny som Jag i släktforskningen och det är boken Släktforskning för alla av Börje Furtenbach år 1979.

Jaha, nu har man kommit i alla fall lite på vägen och när man väl börja titta, läsa och då organisera upp till en "antavla" enligt bokens filosofi, så kan vi nu börja att strukturera upp det hela. Men som sagt så är det många som har kommit en bit på vägen och har då hållit på i många, många år med det här, nu måste jag sluta för kl är 19:00 (datatiden), på återskrivande.....

Lämna så utförliga uppgifter du kan! Jag försöker så gott jag kan, men det kommer mycket annat in i sammanhanget också, hej då på Er alla!
  SVAR 2008-11-14 11:32

Vill bara skriva av Mig lite angående om onsdagens kvällsmöte (12/11-08).

Jag hann inte mer än komma in genom dörren förrän "USI" framförde att hon hade något viktigt om Mig och något speciellt, så att alla hörde det i salen (oops, tänkte Jag, vad har Jag nu ställt till med för något och vad är det nu hon har åstadskommit utan min vetskap).

Jo, det var så att hon hade på eget intiativ släktforskat i Mina båda släktled hela morgonen och förmiddagen (Jag misstänker att hon av ren nyfikenhet också ville veta vem Jag var och vilka som var mina släktingar osv och om hon hade någon förgrening till mig (vem vet, vi är alla kommna från neandetalarna, tror jag)), men men hon hade i alla fall två "antavlor" med mina förfäders namn på tom ner till 1700-talet på efternamnet "Sohl" (som redan är någon som kommit till 1400-talet, rent otroligt, någon var musiker och någon humanist och tom en kustroddare från Karlshamn.

Det var någon som sa att Nu behöver du inte göra något för Nu var det någon som har gjort lite mer i min fädernes återtågs historia (om man nu kan säga så) och där fanns några namn på emegrerande personer vid sekelskiftet med en sk myndighetstext som Jag inte kommer att gå närmare in på idag, men med lite mer kött på benen så kommer jag att skriva om detta på min sida "abramsson.scangen.se" när så det blir aktuellt, måste tänka på integriteten, PUL etcetera.

Lite om dåtidens historia är att staden Wissmar var i Svensk besittning år 1648 och blev åter till Tyskland år 1803 so säkerhet för ett stort lån som löpte ut år 1903 (formellt avtal). Slottsbranden var år 1697 den 7 maj då "Tre kronor"  brann ner till grunden. karl X Gustaf:s "tåg" över isarna mellan Jylland, Fyn, Langeland, Lolland, Falster och Själland var mycket GÄRV GJORT och vidare upp mot Köpenhamn, där då fredsavtalet i Roskilde kom till den 26 februari år 1658 där då ett fredstraktat blev undertecknad tillsammans med andra dokument.

Östdanmark, dvs Halland, Skåne och Blekinge blev under några få futtiga dagar Svenskt här (heman). Rent politiskt blev det en försvenskning år 1666 då man med olika metoder och genom adelns och prästers omsorg inrättade Lunds universitet. År 1681 kom då övergången till för Svensk lag samt införande av Svenskt kyrkoliv (bibel, kyrko-ordning i katekes o predikan mm).
 
Detta var Karl XI:s strategi-/politikskt tänkande för att prästen var nära vanliga människor och då skulle föra in Svensk kultur i deras vardag. Preliminärt under det Dansk-Svenska kriget år 1600-1700 talet så försvann eller flydde ca 10000 östdanskar "skåningar" undan Svenska styrets krig för att då senare återvända hem när krigen var slut. Snapphanarna var delvis understödda av den Danska armén och kämpade mot det Svenska (hären). De hade en större tillit till den Danska kungen Christian V. Karl X och hans män gjorde allt i sin makt för att bekämpa snapphanarna (läs mer i Stefan Perssons bok om det östdanska kriget, Lunds universitet).

Det är en förutsättning för att vi ska förstå vad som igentligen/skedde både före och efter den 26/2-1658 (Roskildefreden). Fortfarande så är mycket historiskt material inte utforskat till dags datum. Då så, då fick jag ut lite till i min sk tillbaka blick och det är märkligt att man får en viss samhörighet med ett annat perspektiv på tillvaron i dagens samhälle. Man blir lite mer ödmjuk och nostalgisk när man tittar bakåt i tiden.

Det regnar som bara den Nu i centrala Sölvesborg och klockan är 11:35. Det var allt för denna gången, på återhörande och återskrivande (måste tänka ut någon återtjänst till "USI" för hennes prestation i onsdags), hej då på Er alla som läser detta meddelande.....
  SVAR 2008-11-24 15:37

Grattis Stefan! Det ser ut att bli en alldeles perfekt slaktsida. Lycka till!

Soliga halsningar,

Susanna i NM
  SVAR 2008-11-26 11:53

Tack sanna!

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies