genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Berg, Anders, Norra Vram, 18892008-09-20 21:06

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9396
2008-09-15 11:03 

Hoppas någon kan hjälpa till med ett för mig märkligt ärende.
Nedanstående födelsenotis från Norra Vram anger en sida 127 i hfl, men där finns definitivt inte denna familj. Gruvan nr 250? Är det i en grannförsamling?
Jag har allas födelsedata men efter de emigrerar i två omgångar 1888 och 1889 och dessutom ett barn är borttappat, vore det bra finna dem i hfl.


Familjen: Anders Carlsson Berg listed as missing in Census 1890 Sweden- Malmöhus county, Helsingborg Garnisonsförsamling

(born 1860-07-16 in Saxtorp)

Maria Andersson born 1859-07-09 in Asmundtorp

Sigrid 1883-09-29 in Helsingborg

Hildur Beata 1885-10-01 Helsingborg

Joel Valfrid 1887-04-15 Helsingborg


Carl Henning b. 1889 in Norra Wram - enligt följande:

Born Norra Vram Parish
1863 - 1894
Date 1889-05-09 Date refers to birth
ID No/Rules 429129/DDSS
Child
Name Carl Henning Gender male
Marital status of parents marriage Number born
Stillborn Parity 3
Father
Name Anders Carlsson Berg
Title grufarb.
Place 250 Grufvan


Mother
Name Maria Andersson
Title
Place
Age/Year of Birth 30
Witness at the Christening
Piga Johanna Andersson från Asmundtorp, suscipieus, huseg. Per Persson å 14 S. Wram och 388 Bengt Andersson.
Notes
Fadern 28 år. Gifta 5 år.

Original source
Archives Page number/Year index
Norra Vrams kyrkoarkiv C:15 29 / 33
Arcival institution Page in Household records
Landsarkivet i Lund 127

Text is difficult to decipher Microfiche volyme no
Nej
Sorce notes
Volymen innehåller: Födda 1886-1894. Vigda 1886-1894. Döda 1886-1894.
Other notes
Detta register avser Södra Vrams församlingsdel.
  SVAR 2008-09-15 11:22

En bit klarade jag ut själv: Hildur Beatas död (via ddss.nu) men hfl-sidan spökar fortfarande.

Print
Deceased in Döda i Helsingborgs Garnisonsförsamling Parish
1861 - 1894
Date 1886-03-25 Date refers to death
ID No/Rules 9901267/SDD
Deceased
Name Hildur Beata Gender female
Title Civil Status unmarried
Place Marital status of parents marriage
Cause of Death Age/Year of Birth
halssjukdom
Year: Month: 5 Day: 15
Date of Birth:
Death Certificate
Relative
Name Anders Carlsson Place
Title husar Relation fader
Notes
Hfl s.132, Nº20. Död och begraven i Norra Wram. Hustru och moder: Maria Andersson.

Original source
Archives Page number/Year index
Helsingborgs garnisonsförsamlings kyrkoarkiv F:1 /
Arcival institution Page in Household records
Landsarkivet i Lund
Text is difficult to decipher Microfiche volyme no

Sorce notes
Volymen innehåller: Döda 1861-1894.
Other notes





  SVAR 2008-09-15 12:23

Jag hittar dem i EMIBAS, de var 1891 skrivna på socken i Norra Vram (Södra Vram) sid 240 i hfl, även om vare sig Genline eller Svar ha hfl efter 1891 online så är saken nu utagerad!
  SVAR 2008-09-20 17:50

Hej Bo
Gruvan är en "speciell" husförhörslängd under samma församling, har du tillgång till Genline hittar du den säkert där, jag har själv klurat ut detta mysterie vid ett tillfälle. Årtalen på hfl stämmer inte med övriga hfl. Vill du kan jag hjälpa dig att leta.
Mvh Marie
  SVAR 2008-09-20 17:56

Fel av mig, gruvan ligger under Bjuv
  SVAR 2008-09-20 21:06

Tack Marie, jag hade mina aningar om Bjuv och gruvverksamheten.

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies