genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Timglas, Karl Vilhelm, Marieholm, född 18922014-03-02 20:54

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=5688
 

Jag söker efter anförvanter till min farfar Nycander Johansson Timglas, John född 18870805-395 i Vrå Småland och bodde enl folkräkningen 1900 i Singshult. Jag känner bl a till hans bror Karl Vilhelm Timglas född 1892 som var med vid hans bouppteckning 7 maj 1962 och som då var reg. som vaktmästare Brandstationen Marieholm (Eslöv). Det fanns vid bouppteckningen också med en bror Lars Peter Timglas (född 1896) med adress Timmermansg 22 Halmstad. Det fanns 2 bröder till + 3 systrar enl bouppteckn (Johan Albin Timglas 1885, Gunnar Emil Timglas 1900, Klara Linneá Axelsson 1889, Emma Kristina Larsson 1889 och Ellen Teresia Persson 1899). Jag söker nu efter barn, barnbarn, barnbarnsbarn till dessa syskon. Timglas är ju ett ovanligt namn och det finns enl hitta.se ett fåtal i Malmö/Eslövtrakten/Kalmar/Öland. Min far som ej haft någon kontakt med fadern, vad han minns, vet att hans mor nämnt namnet Timglas för honom.
  SVAR

Hej, Ing-britt ! Det finns 23 Timglas som är över 16 år de bor i malmö,Eslöv, Mareieholm, jönköping, Kal,mar och Borgholm somj jag skrev en gång tidigate dså är http://www.birthday.se ett bra forum att vsöka nu levande personer på . Skriver man in efternamnet timglas så får man upp namnet på samtligsa nu levande . Finns det fler än 100 så får man söka årtalsvis osv. om man regar sig som medlem får man även adress och hela person nummret. mvh Calle Blåholt
  SVAR

Tack för en bra upplysning. Jag visste inte att en sådan sida fanns. Skulle du kunna forska vidare vem av de äldre manliga Timglas som skulle kunna vara barn till bröderna vid ovanstående bouppteckning. Det blir svårare med efterlevande till systrarna då de kanske har gift sig och fått annat efternamn. Det finns 4-5 som skulle kunna vara barn till någon av bröderna. (kan vara barnbarn). Vem är barn till vem? Om möjligt också vilka som är barnbarn till bröderna. Mycket tacksam för hjälp med detta. MVH

  SVAR

Hej Ing-Britt ! Så intresserad av Timglas är jag inte , men förslagsvis kan du själv ringa skattemyndigheten och kontrollera vad deras föräldrar hette. Det bör vara ganska enkel eftersom du har hela deras personnummer . Sen vet ju skattemyndigheten också var eventuella systrar tagit vägen och vad de heter nummera.Samt barn till dessa . Skattemyndigheten skall man ringa på kvällen eftersom de då har mindre att göra och därför är mer hjälpsama åt släktforskare . de har öppet till 19:00 lycka till! calle Blåholtz
  SVAR 2008-09-04 14:42

Bror Otto Alvar Timglas är min morfar. Han gifte sig med ***** och fick en dotter. Denna dotter gifte sig senare.
Hennes barn, Fredrik (jag) och ****** fick vår fars efternamn Lunderquist. Så timglas "dör" på den här sidan vid *******. Men då det är ett så pass ovanligt namn, så har jag funderat på att lägga till det.

  SVAR 2008-09-04 23:24

Vet du möjligtvis vad din morfar Bror Otto Alvar Timglas far hette? Det är nämligen möjligt att han skulle kunna vara broder till min pappas biologiska pappa John Timglas som var född 1887. Denne John Timglas var trolovad med min farmor Ida Svensson vid min pappas födelse enl kyrkoboken men mig veterligt har han inte haft någon kontakt med sin biologiska pappa om det inte var när han var så liten att han inte kommer ihåg det. Han har i alla fall hört namnet Timglas nämnas av sin mamma. Min pappa är nu 87 år och det skulle vara trevligt att få reda på om det finns någon släkt på hans pappa John Timglas sida.

  SVAR 2012-09-15 14:33

  >  Vet du möjligtvis vad din morfar Bror Otto Alvar Timglas far hette? Det är nämligen möjligt att han skulle kunna vara broder till min pappas biologiska pappa John Timglas som var född 1887. Denne John Timglas var trolovad med min farmor Ida Svensson vid min pappas födelse enl kyrkoboken men mig veterligt har han inte haft någon kontakt med sin biologiska pappa om det inte var när han var så liten att han inte kommer ihåg det. Han har i alla fall hört namnet Timglas nämnas av sin mamma. Min pappa är nu 87 år och det skulle vara trevligt att få reda på om det finns någon släkt på hans pappa John Timglas sida.

Hej jag e släkt med Emma Kristina  Timglas    Larsson
Hmm gammal tråd men jag provar

Bilden kommer från Arkiv Digital http://arkivdigital.se


 



Klicka för en större bild

2012-09-15_Emma_o_familj_Vraa-AIIa-1-1906-1915-Bild-2540-sid-243.jpg
  SVAR 2012-10-07 22:28

Hej Anders Ellnér! Tack för ditt svar. Håller just nu på med lite släktforskning igen och fick då syn på ditt svar ang. min fråga om släkt till John Nycander Timglas där du talar om att Bror Otto Alvar Timglas är din morfar. Finns han i livet nu och vad hette hans far i sin tur? Min far Karl Gunnar Olofsson gick tyvärr bort förra året. Skulle ändå gärna vilja veta lite grann om min farfar John Nycander Timglas född 5 aug 1887. Finns det några släktingar kvar i livet som kan berätta något om honom eller om det finns någon bild på honom? Vad jag förstår lever nog inte något av hans syskon då de var födda på slutet av 1800-talet. Enl. www.birthday.se finns inte så många som heter Timglas i Sverige så alla är kanske släkt. Tacksam för svar.
Hälsningar
       Ing-Britt (Karl Gunnar Olofssons dotter)
  SVAR 2012-10-08 00:04

Hej!
Här lite uppgifter som du ev. kan gå vidare på.
Sveriges bofolkn. 1900:
Johannes Jonasson Timmglas f. 1847 i Breared, Halland, Hem.äg, f,d. Båtsman, gift med
Johanna Mårtensdotter f. 1854 i Breared
Hemmavarande barn (1900):
John Nycander f. 1887 i Vrå. Kronob. län
Klara Linnea f. 1889         "
Karl Vilhelm  f. 1892          "
Emma Kristina f. 1894      "
Lars Peter f. 1896               "
Ellen Teresia f. 1899         "
Gunnar Erik  f. 1900            "
(det kan finnas fler barn födda efter 1900)
Fam. bor 1900 i Singshult, Vrå.

Sveriges Dödbok:
John Nycander Timglas f. 5/8 1887 i Vrå, d. 13/3 1962 i Helsingborg, ogift man.

Anders A
  SVAR 2012-10-08 00:31

Karl Vilhelm Timglas f. 14/2 1892 i Vrå, d. 2/6 1966 i Kvarngatan, Reslöv, Marieholm, gift 1918

Alva Maria Timglas f. 3/2 1919 i Västerstad, d. 28/11 1977, Kvarng., Marieholm,  ogift

Gunnar Emil Timglas f. 10/8 1900 i Vrå, d. 31/1 1986, Storg., Marieholm, ogift

Hanna Timglas f. 4/5 1896 i Västerstad, d. 12/5 1982 i Eslöv, änka 2/6 1966 (gift m. Karl Vilhelm Timglas)

Hans Bertil Ingvar Timglas f. 13/2 1933 i Reslöv, Marieholm, d. 17/4 1933.

Uppgifter ur Sv. Dödbok

Anders A




  SVAR 2012-10-08 09:30

Bror Otto Alvar Timglas f. 19/4 1920 i Norrvidinge, d. 3/9 2008 i Limhamn, Malmö.
Nio st anhöriga lever i Malmö (se ratsit.se)

Anders A
  SVAR 2012-10-08 13:41

F.d. båtsmannen Johannes Timglas dog 18/2 1909 i Vrå. Hustrun Johanna Mårtensdotter dog efter 1909, oklart var, noteras som bosatt på annan ort. Johanna var döv.
I familjen fanns ytterligare tre barn:
Anna Lovisa f. 24/6 1883 i Vrå
Johan Albin f. 1/3 1885 i Vrå
samt Johannas oä. son Svante Svensson f. 28/2 1880 i Breared.

Anna Lovisa dog 4/4 1953 i Vallbogat. 3, Malmö, gift 16/12 1912.

Johan Albin dog 7/1 1963 i Halmstad, ogift man

Svante Svensson dog 12/3 1970 i Mönsterås, änkling 22/1 1951.


Anders
  SVAR 2012-10-08 14:02

Båtsmannen Johannes f. 1847, hade även en bror Peter Berg f. 18/9 1845 i Breared. Föräldrarna var:  Rotebåtsmannen Johan Johansson Sundberg f. 1/11 1813, gift med Anna Persdotter f. 22/6 1823. Familjen bodde i Högaryd, Breared.

Varsågoda, nu har ni lite att "ta i"!

Anders A
  SVAR 2012-10-10 16:42


Hej igen
Nej bror Otto Alvar timglas e inte min morfar. Du har nog blandat ihop mig med Fredrik Lunderquist inlägg

Emma Kristina Timglas Larsson Född 1894 hennes barn **** Född 1925 e min farmor

Min far har berättat en historia om att när Jonasson Timglas dog 1909 så ska myndigheterna ansett att modern Johanna Timglas inte ansågs kapabel till att driva gården så dom tog
över gården och placerade ut barnen som var unga lite varstans. Barnen ska senare när dom blivit äldre försökt få tillbaks gården eller kompensation för detta vilket dom inte fick.

När jag sen forskade och hittade att hon var döv så kanske de var därför dom tog över gården

Jag tänkte senare ta kontakt med min fars syster som jag bara träffat när jag var väldigt liten för att fråga om gamla bilder på Emma Kristina vilket jag vet hon har. Och har vi riktigt tur så kanske hon sitter med gamla bilder på syskonen Timglas.

 

  SVAR 2012-10-12 23:47

Till Anders Ellner!
Tydligen blandat ihop dig med Fredrik Lunderquist. Är ni släkt med varandra? Skulle vara kul om du kunde få tag på bilder på syskonen Timglas. Ser fram emot detta.
  SVAR 2012-10-30 21:45

Nej jag känner inte Fredrik Lunderquist.            De blir nog inte förrän efter nyår jag tar kontakt o frågar efter bilder.
  SVAR 2012-11-07 23:53

Till Anders Ellner! Ser fram emot ev bilder.
  SVAR 2012-12-28 16:09

Hej Anders Ellnér, min mormor Inez Sjöberg, var Emma Kristina Timglas dotter, och jag kände mycket väl din farmor Kände också mycket väl hennes barn samt iaf ett barnbarn, en flicka till ******. Vi hade alltid stora sammankomster på Nöbbelöv, där mormor och morfar bodde, granne med just gammelmormor Emma..

Jag har ganska nyligen själv börjat släktforska, men har tyvärr inga foton, förutom något enstaka på Emma.

I alla fall kul att hitta släktingar, det innebär då att våra föräldrar är kusiner, så vi blir väl då nästkusiner antar jag. 

Emma hade också fler barn.

Jag släktforskar bla på Ancestry.se.



 

  SVAR 2012-12-28 17:53


  SVAR 2013-01-02 20:54

Hej Tina va kul ! min stora syster minns Inez hade inte hon 2 små vita hundar?
Vår mor och Inez har ju varit på Kanarieöarna tillsammans på 70 talet

Jag har bara några bilder på Emma o någon enstaka på Inez o malte
Kanske min mor har fler hon måste ju ha från resan.jag får fråga
Kan vi byta lite bilder ?? min mejl e      fnatte_n4@hotmail.com
Mvh Ann & Anders
 

  SVAR 2013-01-03 20:21

 Jag mailar dig omgående Anders!


Hälsningar
Tina
  SVAR 2014-03-02 20:44

Hej Tina Borg! Såg ditt svar till Anders Ellner ovan. Har gjort lite uppehåll i min släktforskning ang. min biologiska farfar John Nycander Timglas f. 1887 d. 1962. Vet du om det finns fler bilder på hennes syskon där kanske min farfar finns med? Skulle vara kul att se. Tyvärr gick min egna far Karl Gunnar (son till John ovan) bort för exakt 3 år sedan. Vad som förbryllar mig i födselboken är att han står som förstfödd men har även efternamn Nycander Johannesson. I födselboken för min far står han som far med efternamn Nycander Timglas. Jag undrar om någon vet om hans far hade honom innan äktenskapet med Johanna Mårtensdotter? Mycket tacksam för svar. MVH Ing-Britt Bifogar en bild från 2007 och en bild när han är 24 år ungefär.



Klicka för en större bild

2014-03-02_Gunnar_22_aar.jpg
  SVAR 2014-03-02 20:54

Får nöja mig med den unga bilden verkar det som. Vet inte varför det inte går skicka. Med vänlig hälsning/Ing-Britt
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies