genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johnsson, Axel, , 1885-19002008-09-03 19:28

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9290
2008-08-31 12:57 

Axel Johnsson blev født i Norra Åkarp 23-04 1877.
Han var søn af Bengta Bergman (min farmors mor). Hun forlader Sverige 1885 og vender aldrig tilbage til Sverige (ifølge egne oplysninger da hun får dansk statsborgerskab). Hun får et barn i 1886 i Danmark (min farmor).
I husforhörslängden står der, at hun forlader Sverige i 1887 og Axel er med hende. Han er ikke at finde i Danmark sammen med hende.
Hvad blev der af ham?
I Folkräkningen 1890 figurerer Begta med Axel og hans to yngre brødre, som om hun stadig boede i Norra Åkarp. 1900 er de to mindste i pleje og Bengta og Axel betegnes: Quarstående obefindtlige sedan 1891-1900.
Hun er ikke i utflytningslängd.
Altså må hun være stukket af.
Kan nogen hjælpe med at udrede disse skæbner?
Lone Bergmann
  SVAR 2008-09-01 14:14

Lone !

Sonen Karl född1879-2 november heter Andersson i efternamn .Men det kanske du vet ? Vad heter Anton i efternamn ?
Hälsning Birgitta
  SVAR 2008-09-01 20:55

Hej Birgitta
Han hedder Svensson Sjölin - det sidste må være soldaternavnet - set i Folkräkningen.
Hilsen Lone
  SVAR 2008-09-02 09:28

Hej !

En bit på vägen kanske? Har du besökt  Farums arkivet, Immigrantmuseét

Efternavn: Bergman Fornavn: Bengta
Erhverv: Uden erhverv Fødelokalitet: Åkarp
Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1852 I DK fra: 1885
Bopæl, lokalitet: Nyborg Amt, region: Svendborg Amt
Lov af: 12 02 1909 Tillæg: A
Løbenr: 41

--------------------------------------------------------------------------------


For information vedr. indvandrerdatabasen kontakt da venligst Farums Arkiver & Museer, Immigrantmuseet

Hälsning från Birgitta
  SVAR 2008-09-02 16:52

Hej Birgitta
Jeg har hele hendes liv i Sverige og Danmark. Det er de tre børns skæbne, som jeg søger.
Den oplysning, som du refererer, må være hendes ansøgning om dansk statsborgerskab. Den sag har jeg.
Alt tyder på, at hun er stukket af, og derfor ikke figurerer i de mest almindelige kilder i forbindelse med udvandring.
Emibas har de forkerte oplysninger, som står i husforhörslängden.
Jeg har ikke besøgt Farums arkiv. Hun er ikke i deres database. Hun opholdt sig ikke i Frederiksborg amt, som er databasens dækningsområde.
Hele hendes liv i Danmark var på Fyn, hor hun fik to børn mere end min farmor.
Hendes svenske børn har ingen i familien kendt til, før jeg fandt dem for halvandet år siden.
Det er altså først og fremmest Axels forsvinden, der er et mysterium.
Hilsen Lone
  SVAR 2008-09-02 17:58

Hej !
Mitt inlägg före detta kommer frånI invandrardatabasen och finns på Farums arkiv.
Där står Nyborg Amt och region Svendborg, detta ligger på Fyn.

Jag tror att Axel kanske dog tidigt, du kan ju se  i hennes bostad  i Nyborg om han är noterad.
Vill du veta mer om om de övriga barnen Karl och Anton ?Jag återkommer.
Birgitta
  SVAR 2008-09-02 18:03

Hej !
Här kommer upplysning om Karl.
18791102

Andersson, Karl

Å församlingen skriven

Död 5/3 1948.

Kyrkobokförd i Norra Åkarp (Kristianstads län, Skåne).

Född 2/11 1879 i Norra Åkarp (Kristianstads län, Skåne).

Gift man (21/3 1910).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Norra Åkarp, Hässleholms kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Norra Åkarp (Kristianstads län)

Källor:
DB, FS
Birgitta
  SVAR 2008-09-02 18:05

Hej !
Här har du Anton .

18830513-353

Sjölin, Anton

Snickareg 8

Död 5/9 1964.

Kyrkobokförd i Göteborgs Annedal, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 13/5 1883 i Norra Åkarp (Kristianstads län, Skåne).

Änkling (30/4 1959).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Göteborgs Annedal, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
N Åkarp (Kristianstads län)

Källor:
DB, PA / DOR 64
 Hälsning Birgitta
  SVAR 2008-09-02 22:18

Hej Birgitta
Tusind, tusind tak. Det knytter nogle ender.Jeg har nu noget at arbejde videre med - at udfylde den mellemliggende tid mellem fødsel og død.
Axel er ikke død i det landsogn, som Bengta boede i, efter hun kom til Danmark og inden hun senere flyttede til Nyborg.
Jeg kan ikke finde ham død i Danmark fra Bengtas ankomst til Danmark og den første folketælling (folkräkning).
Jeg mangler at finde ud af, om Axel var med hende ved overfarten til Danmark. For et par dage siden ( Til släktsforskarmesse i Malmø) blev jeg gjort opmærksom på, at jeg hos Politikammeren fra udrejsedestinationen kunne finde Bengta. Ligesom man på den danske side kan finde det tilsvarende ved ankomsten.
Det mest sandsynlige er Helsingør - Helsingborg. Dette spor mangler jeg at følge.
Måske nogen kan hjælpe med den svenske side?
Eller er der bud på et andet sted hun kan været kommet over på vej til Fyn?
Endnu en gang. Tak for din hjælp.
Hilsen Lone
  SVAR 2008-09-03 06:07

Hej Birgitta
Hvad står DB ,PA/DOR 64 for?. Det er ikke så indlysende.

Angående Emigranrmuseet: Af hensyn til folk, som læser dene ordveksling, må jeg hellere rette et par misforståelser.

Den database, som du har været i og fundet oplysninger om Bengtas ophold i Danmark er ganske rigtigt lavet af mennesker med tilknytning til Museet, men det indtastede materiale opbevares på RA. Det drejer sig om de sager, der er knyttet til personers erhvervelse af dansk statsborgerskab/indfødsret og som vedtages ved lov i Folketinget hver gang.
Folk på RA har fortalt mig, at databasen er fuld af fejl, så man skal altid se selve sagen i RA.
Derudover har Emigrantmuseet en database om arbejdsophold i Danmark. Denne dækker kun Nordsjælland.
Endelig en database om udviste af Danmark 1875-1919.
Museet er altså mere lokalt forankret end man umiddelbart skulle tro.
Hilsen Lone 

  SVAR 2008-09-03 16:08

Hej Birgitta
Jeg har været inde og checke endnu engang, om jeg kunne finde Axel i Danmark.
Jeg gik ind på Dansk demografisk database og prøvede på lidt forskellig vis, om jeg kunne finde ham. Jeg tror, at jeg fandt !!!!!
Jeg skal til Odense, for at kunne arbejde videre med det,
men tak for din hjælp, som fik mig til at prøve endnu en gang.
Hilsen Lone
  SVAR 2008-09-03 17:33

Han finns ju i invandrardatabasen och jag förmodar att det är denna uppgift du har hittat.

Efternavn: Johnson Fornavn: Axel
Fødselsdatering: 23.04.1877
Ankomst: 10.11.1903 Afrejse: 22.06.1904
Oplyst næringsvej: Tjenestekarl Ank. fra (land): Danmark
Ank. fra (region): Københavns Amt Ank. fra (lokal): Vedbæk
Fødeland: Sverige
Fødelokal.: Åkarp Afr. til land: Danmark
Afr. til region: Frederiksborg Amt Afr. til lokal: Esrumgård,Esbønderup
Tj./Oph.sted (region): Københavns Amt Tj./oph.sted (sogn): Herstedvester
Tj./oph.sted (stedn.): Vridsløselille Tj./oph.sted (art): Proprietærgård
Tj./op.sted(virks.): Albertslund
  SVAR 2008-09-03 18:50

Lone !

Lycka till med Axel.Jag har tidigare på jakt efter danska anor använt efterlysning under dis.dk. Många villiga danskar har snabbt löst mina frågor, men den sökmöjligheten känner du nog till?

Hälsningar från Birgitta som gläds med dig !

  SVAR 2008-09-03 19:26

Hej Bo
Jeg har ledt i indvandrerdatabasen uden at finde ham. Jeg ved ikke, hvad jeg har gjort forkert.
Jeg fandt ham i folketællingen 1890 i samme sogn, som hans mor opholdt sig. Jeg havde bare ikke regnet med, at han ville være tjenestedreng i samme sogn som moderen i en alder af 12 år.
Tak for hjælpen.
Hilsener Lone
  SVAR 2008-09-03 19:28

Hej Birgitta - eller en anden, der kan hjælpe.

Jeg forstår ikke kildehenvisningerne.
Hilsen Lone
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies