genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Styf, Hans, Östra Torp, 17952010-05-15 19:32

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2909
 

Finns det någon som vet vem Hans Styf:s föräldrar och farföräldrar var? MVH Lars Norén
  SVAR

Hej Lars. Det är ju inte ngn lätt fråga Du ställer:-)Dessutom är jag ingen expert på gammal stil, det finns säkert ngn som skyndar till hjälp och jag vill nämna att Hans födelse är antecknad på GID1440.22.44800. Styf är förstås ett soldatnamn. Här kommer mitt försök - ... betyder ej kunnat läsa. "3 0ktober (1795) föddes ... Hussaren Löfgrens hustru Karna Jönsdotter från Östra Torp ... bar barnet till dopet ... Kierstina Jönsdotter kallades Hans." Bland dopvittnena kan jag läsa "Nilsson och Lars Perssons hustru Bengta Hansdotter och pigan Karna Pehrsdotter Alla från .... by" S.E.&.O. Bästa hälsningar Bruno i Helsingborg
  SVAR

Hejsan! Innan vi fördjupar oss i svårläst text, så undrar jag varför Hans Styf måste vara just det här barnet? Lars nämner inget datum för födseln.
  SVAR

Hej Anders - jag hittade endast denna Hans född 1795i Östra Torp. Finns det fler, vilket inte jag kan ser, förfaller ju mitt påstående. Men däremot har han väl inte sagt ungefär 1795 ? Bästa hälsningar Bruno i Helsingborg
  SVAR

Om man går till Hfl GID 1440.35.87100 så ser man att faderns namn är Rasmus Löfgren och fråga är väl om det i födelseboken står Hussaren eller Rasmus före Löfgren. Efter föddes står ju något som kanske kan vara titel, men vad? I Hfl för 1799, GID 1440.35.89100,finner man Rasmus Löfgren med hustru och 4 barn varav Hans är ett. Med lite god vilja skulle man kunna tolka titeln här som Ryttaren. Om det sen är rätt Hans undandrar sig mitt bedömande.
  SVAR

Hej Bruno! Visst kan det vara rätt Hans du hittat, men Lars Norén lämnar inte tillräckligt med upplysningar för att vi ska vara säker. Han säger inte ens att årtalet 1795 gäller när Hans Styf föddes! Med tanke på så mycket fel det kan vara i husförhörslängder vad gäller födelsedata så räcker det inte med att ha ett förnamn och ett år, och tro att bara för att det finns en med det förnamnet det året så bör det vara rätt person. Tänk så mycket onödigt arbete det kan bli om man börjar forska ut fel person! Lars, verkar det som att den här Hans Löfgren kan passa med din Hans Styf?
  SVAR

Tack för det stora engagemanget. Karna hansdotter född i Gislöf 4/8 1827 har en mor som heter Elsa Olsdotter f. 20/7 1796 och fadern lär vara Hans Styf född 1795. Hjälper dessa uppgifter?
  SVAR

Enligt GID 1440.35.89100 är Rasmus Löfgrens son Hans född den 5/10 1795 i Östra Torp. Enligt GID 1227.22.32500 är dragonen Hans Styf född den 5/10 el.11 1795 i Östra Torp. Ett stöd för att det är rätt man kan väl vara att parets första barn får namnet Rasmus.
  SVAR

Då är vi väl i hamn! Jag läser födelsenotisen 1795 så här: "D 5 Octobr föddes Ryttaren Rasmus Löfgrens och hustru Karna Jönsdotters son i Ö Torp och d 6 dito frambars till dopet af hustru Kierstina Jönsdotter samt kallades Hans. Wittnen rusthållaren Sven Nilsson och Lars Persson, hustr: Bengta Hansdotter och pigan Karna Pehrsdotter, alla från nämnde by".
  SVAR

Tack allesammans för hjälpen. Jag tror också att ni har kommit till rätt resultat. Vänl hälsn Lasse N
  SVAR

Rasmus Löfgren med flera ryttare har kartlagts av Gert Persson och finns återgiven i Söderslätts Anor Nr 20. Rasmus Löfgrens föräldrar är okända men hustrun Karnas fader är ryttare Jöns Pålsson Brundstedt. Själv har jag intresse av en dotter till Rasmus Löfgren - Boel som föddes 26/10 1783 i Östra Torp som i sin tur gifte sig med dragonen/karbinjären Anders Jeppsson Pihl.
  SVAR

Hej! Jag letar också efter anfäder o. ättl. till sol- daterna Styf o. Löfgren, dessa är min MF.MF resp. MF.MF.F. Har vi släktanknytn. så hör gärna av er. Hälsn. Anders A aa@ystad.nu
  SVAR

Lasse N.- betr. vår gemens. släktankn. t. Styf. Anders(jag) Astrid f. Nilsson(M) Jöns Nilsson(MF) Hanna Hansdotter(MF.M) Hanna var syster t. Karna. (Hanna var född i Hemmesdynge) Hälsn. Anders A.
  SVAR 2008-08-14 12:22

Jag undrar om någon vet något om Rasmus Löfgrens son Pehr f 1788 i östra Torp
gift med Kristina Jeppsdotter . De fick n son Rasmus som var min morfars farfars far
De står noterat i GID 1428.27.108500 att de flyttade till vad jag kan tro Västra Hammenhög men där finns de inte i längderna.
Undrar om de fick fler barn och vart de tog vägen.
  SVAR 2008-08-14 16:05

Hans Rasmusson Styf och hustrun Elsa Olsdotter flyttar 1826 till Gislöv Nr.25, Gislöv församling, flyttar sedan 1833 därifrån till Simlinge församling, sedan har jag inte följt dem, de fick döttrarna Karna 4/8 1827 och Boel 9/2 1832 i Gislöv.
  SVAR 2008-08-15 21:56

Inger!
Hans Styf var min mf.mf. ,jag har nog en del på honom om du är intesserad. Just nu sitter jag i vår sommarstuga utan tillgängligt material. Men jag har en känsla av att du skall söka i Ö. Vemmenhög ev. V. Vemmenhög, inte i Hammenhög.
 
Hälsningar
Anders A
  SVAR 2008-08-25 15:04

Tack Anders för svar nu vet jag ju inte om du menar om du har uppgifter om Pehr eller om du menar Hans.
Jag är ju mer intresserad av Pehr eftersom det är min ana och jag tappat bort honom.
Ska kolla på Vemmenhög.
  SVAR 2008-08-25 15:11

Ursäkta det blev ett fel där, det är ju Vemmenhög jag kollat, men de finns varesig i inflyttninglängder eller husförhör
  SVAR 2010-05-15 19:32

Hej Lars! Det är väl ett par år sen vi hade kontakt? I vart fall så har vi gemensamma anor till Hans Styf. Han flyttade m. fam. från Gislöv till Simlinge nr 17 (Simmermarken) där han dog i tarmvred. Det huset ägdes sedan av min mormor o. morfar, där har jag lekt som barn. Hans Styfs far var som sagt Rasmus (Erasmus) Löfgren, Ryttare (finns i knektreg.) Hans anor har, trots många försök, ingen kunnat klura ut.
Christer!  Betr. Boel, gift m. Pihl, finns det raka anor till tennislegenden Björn Borg (som lite kuriosa)

Hälsningar
Anders A
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies