genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Åkesson, Lars, , 18002008-08-24 14:23

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=8268
2008-04-30 18:29 

Hej! söker information om en Lars Åkesson född 1800.

Han var gift med en Mätta Olsdotter och fick bland annat sonen Ola Larsson.

Han bodde i Ludaröd no 7,Eljaröd  som sonen Ola övertog sen.

Eftersom kyrkoböckerna har brunnit så har jag ingen födelseplats eller någoting så jag önskar om någon visste något mer om Lars Åkesson & Mätta Olsdotter.

Alla Källor kommer från Mantalslängder

Jesper Larsson
  SVAR 2008-08-07 13:35

Hej Jesper!

Detta var mycket spännande uppgifter - jag letar nämligen efter en person som mycket väl kan ha begivit sig mot Eljaröd.

Mina anor, åboen Åke Andersson Löfgren (1778-1832) och Bengta Jönsdotter (1766-efter 1833) i Brösarp fick fem barn:

1) Jöns Löfgren (1797-), betjänt, flyttade till Eljaröd 1816, vidare öden okända.
2) Lars Åkesson (född 1800 7/3 Kongsmölla, Ravlunda), vidare öden okända.
3) Elisabeth Åkesdotter (1803-1860), gift i Brösarp.
4) Per Åkesson (1806-1870), ogift tjänstedräng i Brösarp.
5) Anders Åkesson (min farmors morfars morfar) (1813-1872), statare i Övraby.

Skulle inte sonen Lars, född 1800 7/3, kunna passa in på din Lars Åkesson i Eljaröd? Med tanke på att "min" Lars Åkessons äldre bror flyttade till Eljaröd så kanske även yngre brodern Lars också flyttade dit?

Mvh/ Markus
  SVAR 2008-08-07 14:00

Hej!

Det kan mycket vel var denna Åke som är fadern.

En av Lars söner hette Anders, kanske fått namn efter Åke Anderssons far?

Men jag ska inte dra förhastade slutsatser för det finns en Åke Nilsson i Ludaröd no 1 som också skulle kunna vara fadern så här får det forskas vidare.

Finns det någon bouppteckning efter Åke Löfgren?

MVH Jesper Larsson
  SVAR 2008-08-07 14:03

Hej igen!

Genom lite trixande fick jag fram följande uppgifter:

Ludaröd Nr 7, Eljaröd
Ola Larsson, född 1833 25/10 i Eljaröd [hfl].
h. Hanna Jacobsdotter, född 1830 20/2 i Andrarum, infl. fr. Brösarp 1865 28/10 [hfl].
d. Anna, född 1865 25/11 i Eljaröd [SCB-utdrag, hfl], död av okänd dödsorsak 1869 20/8 [SCB-utdrag, hfl].
s. Per, född 1867 17/6 i Eljaröd [SCB-utdrag, hfl], död 1868 6/11 [hfl].
d. Anna, född 1870 11/8 i Eljaröd [hfl].
s. Per, född 1873 23/4 i Eljaröd [hfl].

Inhyses änkan Mätta Olsdotter [SCB-utdrag], född 1803 2/5 i Eljaröd [hfl], död 66 år gammal av ålderdom [SCB-utdrag] 1869 3/5 i Eljaröd [SCB-utdrag, hfl].

Inhyses pigan Elna Larsdotter, född 1826 16/8 i Eljaröd, infl. fr. Brösarp 1862 27/22 [hfl].
oäkta son Nils Jacobsson, född 1864 13/2 i Eljaröd [hfl].

Här får vi veta att modern Mätta Olsdotter - som bor kvar hos sonen på Ludaröd Nr 7 efter makens död - alltså är född 1803 2/5 i Eljaröd (typiskt...). Fadern Lars Åkesson saknas i husförhörslängden som börjar 1867, och har alltså dött dessförinnan. Jag har kontrollerat SCB-utdragen över döda i Eljaröds församling 1860, 1861, 1862, 1863, 1864, 1865, 1866 och 1867, men utan att hitta Lars Åkesson - han bör alltså ha dött före 1860 (jag hade hoppats att jag kanske kunde hitta hans fullständiga dödsålder i SCB-utdragen, för att på så sätt räkna ut ifall han skulle kunna vara identisk med "min" Lars Åkesson från Brösarp).

Jag har även kontrollerat dopvittnen och faddrar vid barndop för Elisabeth Åkesdotters i Brösarp och Anders Åkessons i Övraby barn, men utan att finna några spår efter varken Lars Åkesson eller äldre brodern Jöns Löfgren.

Vet du om det finns någon bevarad bouppteckning efter Lars Åkesson i Ludaröd?

Mvh/ Markus
  SVAR 2008-08-07 14:07

Tyvärr har jag inte hittat någon bouppteckning efter varken Åke Andersson Löfgren eller hans hustru Bengta Jönsdotter i Brösarp (hustrun anges flytta "Till evigheten" mellan 1833 och 1840, men jag kan inte hitta henne i Brösarps död- och begravningsbok).

Man kan undra om det finns SCB-utdrag tidigare än 1860 för Eljaröd - kanske det går att hitta Lars Åkesson där istället, samt hans fullständiga dödsålder?

Mvh/ Markus
  SVAR 2008-08-07 14:28

Hej!
Lars Åkesson nämns sista gången i mantalslängderna 1838. Samma år föds sonen Lars.

En konstig sak är att det efter år 1841 framgår att en dotter Mari föddes 1841. Då måste Mätta ha fått en "oäkta" dotter.
Eller är det ett fosterbarn?

Har letat efter någon bouppteckning efter Lars, men nu när jag ändå har börjat forska lite om honom kanske jag ska. I simrishamns bibliotek finns ett bouppteckningsregister till 1850 för Albo Härad. Ska kontakta dem sen och fråga om dem kan hitta nåt.

Jesper Larsson
  SVAR 2008-08-07 18:20

Nyfiken fråga:

Är åbon Åke Andersson Löfgren den son Åke som föds 1778 9/2 i Brösarp till avskedade artillerikarlen Anders Löfgren och Sine Persdotter? Det finns en tråd startad 2007 av Fredrik Carlsson på Anbytarforum om honom, och han var också uppe på epostlistan Scangen i januari 2007.
  SVAR 2008-08-07 20:20

Jesper: det skulle vara intressant ifall det går att hitta bouppteckningen efter Lars Åkesson runt 1838, då måste någon av hans bröder vara närvarande å de omyndiga barnens vägnar, och då kan vi antingen bekräfta eller avfärda vår gissning. Tyvärr har jag inte tänkt bege mig till Landsarkivet i Lund den närmaste tiden, men även där finns bouppteckningsregister över Albo härad.

Anders: det stämmer, Åke Andersson Löfgren föds 1778 9/2 i Brösarp som son till Anders Löfgren och Sine Persdotter (jag letar ihärdigt efter båda föräldrarnas ursprung - de gifter sig i Vä, men om det är där de har sitt ursprung har jag inte lyckats ta reda på).
  SVAR 2008-08-07 21:56

Hej!

Det finns även Åke Larsson på Eljaröd nr 13 som dör omkring 1820. Född ca 1751. Gift med Elna f ca 1750


Kända barn:
1. Ingar Larsdotter
2. Lars Åkesson Återfinns senare på Eljaröd nr 13
3. Hanna Åkesdotter

Barn nr 2 Lars Åkesson har ett par söner (kända) Måns f 1810, John f 1821 och Håkan f 1817 (min ana) och Sven

Jag har också kört fast på Lars Åkesson i Eljaröd

Mvh

Lars-Göran
  SVAR 2008-08-24 14:23

Hej igen!

Genom vidare forskning blir jag nu tvungen att dra tillbaka mitt förslag att Lars Åkesson i Eljaröd skulle kunna vara identisk med Åke Andersson Löfgrens och Bengta Jönsdotters son Lars Åkesson (född 1800 7/3 Kongsmölla, Ravlunda), vars vidare öden då var okända. Som av en händelse snubblade jag över hans dödsnotis i Brösarps kyrkobok - tydligen hade familjen Löfgren bott i Bosarp i Brösarp ett tag, och där hade sonen Lars dött av vattusot 1811 16/5, 11 år gammal.

Så det är tyvärr bara att stryka den teorin,

mvh/ Markus
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies