genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johansson/Persson, Frank, Landskrona???, född ca 18482011-08-04 21:12

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=8784
2008-07-08 20:04 

Haft besök av en amerikansk brylling och hennes paternal grandfather var bifogade
person som jag inte kan finna

Frank f. 1848 Landskrona
Har funnit hans hustru Anna men kan inte finna honom
Tusen tack för all hjälp
Solveig


Klicka för en större bild

frank_1848_landskrona.jpg
  SVAR 2008-07-09 05:24

Hej Solveig!

Jag hjalper garna till om jag kan men da maste du ge mig lite mer. Som, var denna Frank utvandrad? For han till USA, och nar isafall? Han var troligen en Johansson har i Sverige men om han for till USA blev han en Persson eller  Pierson dar med storsta sannolikhet. Vad mer har du? Vi behover lite mer for att kunna spara denne mans ursprung. Och utvandrade nagon eller nagra av syskonen eller stannade de kvar i Sverige?

Med vanliga halsningar,

Susanna
  SVAR 2008-07-09 10:04

Enligt de amerikanska uppgifterna emigrerade Frank ca 1874, först till Pennsylvania och sedan till Rockford, Ill.
Han finns i 1880 census som resident of Prairie Creek, Twp on June 8th, 1880 och bodde hos familjen
Svensson.

Systern Johanna stannade kvar i Sverige och gifte sig med Holmgren och Olof emigrerade men återvände. Har sökt både Frank, Josef och Petrus på de svenska cd och den danska emigrationssidan på nätet men inte funnit dom. Om Josef och Petrus verkligen emigrerade vet de ej.

I pappren står det att Frank var född 30 july 1848 i Landskrona men det stämmer ej. Kanske han utvandrade
från Landkrona och var född i närheten.

Jag skrev tidigare att det var Cindys paternal grandfather men det ska vara ggf.

Jag tar emot all hjälp jag kan få och det är absolut ingen brådska.
Solveig

Klicka för en större bild

johnson_reunion.jpg
  SVAR 2008-07-09 10:54

Frank är ett ovanligt namn i Sverige på 1840-tal. Kanske man kan få napp genom att titta igenom socknarna kring Landskrona för födda omkring 1848. Borde inte ta så lång tid med någon onlinetjänst.
  SVAR 2008-07-09 11:37

Namnet i Sverige var förmodligen inte Frank, utan troligare Frans. Jag har själv ett sådant exempel, min mormors morbror Frans blev till Frank "over there". Så mitt tips, som tillägg till Anders tips ovan, är att söka efter en Frans.
  SVAR 2008-07-09 12:42

Vad vet du mer om Anna, hans hustru?
Var de gifta innan han eller de åkte?
När och vart  var Anna född?
  SVAR 2008-07-09 15:47

Tack för tipsen. Jag har själv varit lite inne på Frans eftersom jag aldrig hittade någon Frank. Jag har ännu en gång gått igenom korten och pappren som jag fick av Cindy för två veckor sedan och på Josef med efternamnet Persson står
Ängelholm. Se bif. Det har jag inte uppmärksammat tidigare men när jag förstorade upp det syns det tydligt.

Enligt deras uppgifter var hans hustru Anna Charlotta född 1857 i Varnhem. Jag fann henne född i Skånings Åsaka men flyttade till Varnhem 1860 och står som utflyttade till Gbg 1880 och därifrån emigrerade hon 25 aug 1881 från Gbg
domkyrkofs som Anna Charlotta Karlsdotter. Hon gifte sig med Frank Johnson 7 sept 1882 i Emden, Logan, Ill och fick nio barn. Frank och Anna måste ha träffats i US.

Franks syster Hanna har jag också kort på och hon måste ha emigrerat. På kortet sitter hon med make Ekberg och sonen
Anton Ekberg och dennes tre söner. Kortet ser inte svenskt ut.

Klicka för en större bild

josef_persson.jpg
  SVAR 2008-07-09 16:08

Grunnade på kortet av Josef. Det ser ut som om han har uniform på sig.
Kan han var frälsningssoldat eller arbetade han inom järnvägen i Ängelholm?
Det ligger en skärmmössa på bordet.
  SVAR 2008-07-09 17:38

Hej!

I 1900 census (tack-o-lov for dessa fr. 1900 da de faktiskt anstranger sig att notera fodelsemanad och ar och inte bara pa 'ett ungefar'!) star han listad som fodd i juli 1847 och immigrerad 1876. 

Vet du nar han dog? Ett tips ar att bestalla ett cert. for hans dod om vi kan lokalisera det. Enl. denna skall Annie S vara fodd i april 1857, vet du om det stammer?

1900 United States Federal Census
about Frank Johnson
Name: Frank Johnson
Home in 1900: East Lincoln, Logan, Illinois
Age: 52
Estimated Birth Year: abt 1848
Birthplace: Sweden
Relationship to head-of-house: Head
Spouse's Name: Annie S
Race: White

Immigration Year: 1876

Frank Johnson 52
Annie S Johnson 43
William Johnson 16
John A Johnson 14
Peter G Johnson 12
Minnie J Johnson 9
Anna M Johnson 7
Frank E Johnson 6
Gusta W Johnson 3
Nelson I Johnson 1.12
Christina Swenson 76


  SVAR 2008-07-09 18:04

Liten kuriositet; da de gifter sig i Logan kallas han for Franklin.

JOHNSON, FRANKLIN - ALSING, ANNA 1882-09-07 001/0103 LOGAN

Susanna
  SVAR 2008-07-09 20:48

Frank Johnson avled 2 maj 1929 i Lincoln, Logan och Anna Charlotte föddes 15 april 1857 Skånings Åsaka och avled
9 maj 1936 Lincoln, Logan. De är båda begravda på Union cementary.

Anna hade en syster och tre bröder som också emigrerade. De tog namnet Alsing i US efter en farbror och en av bröderna återvände efter 1890 och avled 1896 i Varnhem som Carl Johan Alsing. 100016.149.28800, [Skaraborg] _scb Skaraborg, HIAA.1169, Vigsel,Död, 1896-1896, 0-0, Bild 288 av 435

Anna har jag full koll på.
Det är det åttonde barnet som är Cindys farfar, Nelson Otto (nr8!)
  SVAR 2008-07-10 01:17

Hej!

OK, jag fann honom i Illinois State Archives, i deras Database of Illinois Death Certificates,
1916–1950.  Hans dodscertifikat kan bestallas darifran, ganska enkelt. I det borde namnas nagot om hans ursprung. Eventuellt, men inte 100%.  Jag rekommenderar det da det ar ganska svart om inte 'omojligt' att hitta honom i de svenska bockerna. Om forstass inte nagon hittar nagon av de ovriga syskonen som stannade eller kom tillbaka och pa sa vis kan lokalisera familjen. De maste ju ga att hitta nagon av dessa i svenska folkrakningen for 1890 tycker jag. (jag har letat men inte hittat nagon Petrus eller Josef eller variant som passade in, och dessutom ar det sa sent sa knappast nagon av dem bor hemmavid om nu fadern levde 1890).

Nelson Otto's WW1 draft hittade jag men det anger bara Frank som fader och adressen de bodde pa vid tillfallet.

Soliga halsningar,
Susanna

  SVAR 2008-07-10 14:31

Tack för upplysningarna. Jag får försöka gräva vidare både i USA och i Sverige. Jag ska
börja med att läsa böckerna runt Ängelholm, Helsingborg och Landskrona.
Tusen tack
  SVAR 2008-07-14 18:56

Hej!
Jag har försökt att titta i befolkningen 1880 men hittar inget som jag tycker stämmer.
Det finns inte några fler uppgifter om någon av barnen till Johan P Persson.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-16 09:16

Hej igen
Jag tittade lite närmare på den bild av Josef, visst är han med i Frälsningsarmen.
Han har ett F på kragen samt att det står Frälsningsarmen på skärmmössan.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-17 17:58

Har varit bortrest och inte följt svaren förrän nu och har inte kunnat ställa
fler frågor ang Frank Johansson? och hans bröder. Det verkar som om
de emigrerade alla eftersom de inte finns med i 1880 folkräkning.

Många tack för upplysningen om uniformen. Det borde vara lättare att
hitta honom via Salvation Army i USA. Han borde också finnas med i
1880 census i USA.
Solveig
  SVAR 2008-07-17 18:13

Jag är inte lika säker på att ingen skulle vara med i folkräkningen 1880.
Det finns för många frågetecken.
Det gäller kortet på Josef, jag tror att fotografen hette Rudolf Pettersson men jag kan inte hitta att han var verksam i Ängelholm.
En sak är att när stavade man Ängelholm med E och när stavade man det med Ä?
Jag tror nämligen att kortet är nyare än 1880, kanske in på 1900-talet.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-17 21:13

Hej Solveig, Hej Staffan,

Nu vet jag inte vilken/vilka census/folkrakningar ni syftar pa langre.:-) Bast att vi reder ut detta. Vi fann och sakrade Frank/Frans i 1880 census i USA, hos familjen Svenson. Han finns ocksa i 1900 med sin familj. Sen har vi letat efter resten pa olika stallen. Jag tror inte Yosef, Josef, Persson eller Johansson/Johnsson vad han nu kallades for gar att soka i USA om han ar med i svenska fralsningsarmen. Jag tror han stannade i Sverige alt. kom tillbaka efter en sejour. Och Staffan, syftar du pa befolkningen 1880 i Sverige da du sager att du inte finner nat som stammer med Johan P Persson?

Solveig tror att systern stannade i Sverige, hon bor kunna finnas i 1890 eller 1900 folkrakning tillsammans med Holmberg. Jag letade lite i forra veckan men insag precis nu att kanske ska man gora en sokning pa en Holmberg med hustrus namn Johanna (kolla traffar med efternamn Johnsson eller Johnsdotter, alt. Persson eller Persdotter da vi faktiskt inte vet vad P i faderns star for och kan alltsa ev. vara orsaken till att de kallar barnen Persson i listan). Sa gor en sokning av barn (inget namn inget fodelsear utan fyll bara i efternam Holmgren pa fadern och Johanna som moderns fornamn och se vad det kan ge. Har tyvarr inte 1890 eller 1900 skivorna tillgangliga pa jobbet...) Hanger ni med dar? Om inte sa ska jag kolla senare (nar ni sover sott). Om Olof utvandrade och kom ater innan 1900 ars census i USA sa gar han inte att hitta annat an i 1880 (om han utvandrade innan 1880 det vill saga) da det inte finns nagon for 1890 (forstord) i USA.

OK, ville bara klara ut en del och 'krangla till det lite".

PS Betrf sokningarna jag gjorde tidigare pa Holmgren sa vet jag att jag sag ett par tankbara kandidater I sodra Sverige, i ovrigt verkar Holmgren vara bosatta norrut.

Mvh,
Susanna
  SVAR 2008-07-17 22:44

Susanna,
Det går inte att söka i svenska folkräkningen på Svar som du anger.
Olof återkom enligt släktens papper men det är ett alldeles för vanligt namn
att söka på i den svenska folkräkningen.
Återstår Josef (frälsningssoldaten), Petrus och Hanna.
Förstår att du sitter i USA och har en subscription på Ancestry.
Kan du leta i 1900-1930 census på systern Hanna som gifte sig med Ekberg. Jag
fick ett kort på hennes familj och där finns sonen Anton Ekberg med tre
söner samt Hanna med make.
Solveig
  SVAR 2008-07-17 23:19

Hej Susanna
Jag söker i Sveriges befolkning 1880 via Svar.
Det finns alternativ men samtidigt finns det för många frågetecken.
Man behöver veta vart och när Frans/Frank är född så blir det genast lättare.
En av de möjliga Johan är följande, Johan Persson född 1822 i Löderup och hans hustru Hermina Lindström/Landström är född 1831 i Landskrona.
1880 bor dessa i Stiby.
Finns det något datum på de övriga barnen som man är säker på?
Finns det något datum på något av korten?
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-18 00:35

Hej Solveig! Hej Staffan!

Aha, jo pa mina cd, folkrakningar 1890 och 1900 (jag har inte SVAR) kan man ga in och soka efter barn specifikt och det ar i den sokningen jag letat efter Holmberg och en Johanna (som foraldrar) - en 'blindsokning' alltsa. Inga artal, inga andra detaljer, bara for att fa upp eventuellt en familj dar maken heter Holmberg och makan Johanna (om de nu fick barn...det vet vi ju inte, men det ar ju mojligt) och dar Johannas efternamn passar in, nagon av varianterna ovan. Sa har jag lokaliserat familjer forrut, sen far man kora uteslutningsmetoden och ga djupare in i kyrkbocker, hfl osv i den trakten for att fa reda pa mer, folja dom bakat.

Staffan, Frank utvandrade redan 1874-1876 nanting sa han finns inte i de svenska bockerna eller rakningarna. Jag har letat Josef och Petrus och far inte upp nagra 'bra' traffar i Sverige. Leta pa Josef Persson, jag tror pa det efternamnet av nan anledning, just nu. Och ja Solveig ,jag har ancestry.com men har letat lite efter Ekberg, inte hittat nan familj med en son Anton tyvarr. Har da inte letat i alla forstass da Anton troligen ar  fodd pa 1880-talet och knappast bor hemma 1920 eller 1930. Skall se om jag kan hitta en Anton med 3 soner i 1910-1920. Som ett exempel pa hur 'tungrott" det kan vara ar att 1930 census innehaller 300 (!) miljoner individer och ar inte sa lattsokt som svenska befolkningen 1890 eller 1900.:-)

Ge inte upp Solveig. Jag skall se om jag kan fa tid i kvall att leta i svenska folkrakningen igen efter Holmbergare och Johannor och se om det kan finnas nan bra Johan Persson (han kan va ratt Staffan, vart att titta narmare pa i kyrkbockerna tycker jag!).

Och jag glomde Solveig, om du vill ha orig. bilden pa den census jag hade, 1900 med Frank och hans familj, sa skicka mail till mig sa skickar jag over bilden, sa du far se sjalv hur den ser ut och vad dar star.

saauerbach@msn.com

Susanna
  SVAR 2008-07-18 17:55

Staffan,
Det finns inga födelsedatum förutom de som finns på pappret längst upp, inte i fler papper och inte på några kort.
Däremot finns det en text som säger att

"Emily Johnson, Franks 9:e barn, träffande Anton Ekberg (hennes kusin) när hon var 12 år, dvs 1914 och då var Anton i 30års ålder."  Han skulle i så fall vara född ca 1884. Ekberg stavas Eckberg på kortet.

Du skriver att kortet på Josef kanske är taget så sent som på 1900-talet och det talar ju för att personen på kortet inte
kan vara född ca 1853.

Jag har nu skrivit till skäktingarna och ställt en massa frågor.
Solveig
  SVAR 2008-07-18 18:58

Solveig
Jag hänger upp mig på stavningen av Ängelholm, dessvärre vet jag inte när de stavade med E eller Ä.
Kan vara så som Susanna säger och då är kortet troligvis nyare än 1907.
Det kan oxå vara så att det inte är Josef Persson utan Anton Ekberg?
Fast jag undrar om inte Anton egentligen är född i USA.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-18 20:06

Kortet ser amerikanskt ut och Josef och Anton kan inte vara
samma person.
Solveig

Klicka för en större bild

anton.jpg
  SVAR 2008-07-18 20:41

Jag tror att F på kragen signalerar Frälsningsarmén. S = Salvation Army  Därmed är antagligen kortet taget i Sverige?
  SVAR 2008-07-18 23:32

Hej,
inte bara F-et på kragen, titta på mössan som ligger på bordet. Det står Frälsningsarmen på den
mvh
Nils
  SVAR 2008-07-19 23:25

Susanna
Om jag förstår det rätt så har du kund hos Ancestry.
Skulle du vilja kolla upp en Anton Ekberg abt 1999 i Worcester MA i 1930 US Census.
Med lite tur så kanske detta är rätt Anton.
Och är det rätt så kanske du skulle kunna kolla i 1920 US Census också.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-20 09:18

Är denhär personen som du söker Staffan?

Social Security Death Index
about Anton Ekberg
Name: Anton Ekberg
SSN: 017-09-3425
Last Residence: 01606 Worcester, Worcester, Massachusetts, United States of America
Born: 13 Jul 1898
Died: Dec 1976
State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951 )

M v h
Stig

  SVAR 2008-07-20 09:42

Hej Stig
Ärligt talat vet jag inte om det rätt person än men står där inget om hans familj.
Jag försöker bara hitta någon länk så att det går att komma bakåt i tiden.
Men med tanke på födelsedatumet kan det knappast vara rätt om inte han även hade en son med samma namn?
Tack i alla fall.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-20 11:33

Jag kan meddela att jag mailat Frälsningsarmens information och
bett om hjälp samt  Ängelholms Släkt- och Folklivsforskarförening
och frågat vad de vet om Ä och E i Ängelholm
Solveig
  SVAR 2008-07-20 11:52

Hej Staffan,

Den Anton som jag hittade kom till USA 1902 med sina föräldrar. Fadern heter Gustav. Antons barn är, enligt US Census 1930,
Rita född ca 1920, Shirley född ca 1922, Marie född ca 1925, Richard född ca 1927 och Beverly född ca 1929. Hustrun heter Corrine och är född ca 1900. Anton själv är född 189807013 och dog i december 1976.

M v h
Stig
  SVAR 2008-07-20 12:06

Stig
Jag är nog ute på fel spår.
Tror tyvärr inte dessa är rätt personer.
Får leta vidare.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-20 16:25

Hej Staffan! Hej Solveig!

Nej, det ar inte dom, jag har sett deras in och utresa samt ursprung i Sverige, ingen anknytning alls. Men jag kan ikvall (min kvall) leta upp alla Anton Ekberg (och namnvarianter som finns ) pa Ancestry.com sa far vi se vad ni sager. Hinner inte under dagen sa det far bli en viss fordrojning.

Ha det gott sa lange!
Susanna
  SVAR 2008-07-21 13:05

Jag kan meddela att Frälsningsarmen hjälper efter semestern och
dessutom håller en del av släkten ur ovanstående svenska flagga
på att försöka komma ihåg fler saker.
Solveig
  SVAR 2008-07-22 19:08

Nu har jag läst utflyttning 1872-1878 från Landskrona och ögnat igenom
samtliga församlingar för åren 1846 och 1848 i Kristianstad län men inte funnit
någon som liknar Frank med fader Johan P Persson. Jag väntar fortfarande
på svar från USA.
Solveig
  SVAR 2008-07-23 00:07

Hej Solveig,

Nej, jag tror inte han ar fodd dar. Att han utvandrade darifran, levde dar innan ar kanske mojligt. Namnen pa barnen, Frans, Josef, Olof, Petrus klingar inte heller sa 'skanska' i mina oron. Kanske feltolkning men jag har en kansla av att de inte ar fran Skane ursprungligen, men vi far som sagt se nar du far mer info fran USA. Jag letade i folkrakningar tidigare for att ev. hitta Holmbergare som passade in. Inte mycket, inte i den sodra delen av Sverige iallafall. Kanske skulle jag gora en sammanfattning med de jag tror man skulle kunna titta narmare pa? Och om Johanna levde kvar i Sverige sa borde hennes efternamn varit Johansson/Johansdotter i 1890 och 1900 folkrakningar. Om faderns namn ar det ratta forstass. Har ocksa letat efter Ekberg i US och hittar INGET som passar, antingen ar det 'fel' fodelsear eller fel hustru. Hanna gar ej att uppbringa och nagra passande Anton Ekberg (med stavningsvarianter) finner jag inte heller! Jag skulle garna vilja veta om Anton hade fler namn och om man vet pa ett ungefar var det bodde i USA. De verkar ju inte ha bott sa nara Frank och hans familj, sa jag tror IL ar uteslutet, men kan ha fel forstass. Anton pa bilden med familj? Det betyder inte att det ar hans barn men kan ju vara sa. Jag tycker dock att barnen ser stora/vuxna ut for att han en fader i den aldern, men kan ha fel. Anton kanske bara ser ung ut? Sa skulle jag vilja tidsbestamma bilden mer. Att Hanna och maken klar sig gammalmodigt ar nog troligt, darfor far vi ga pa de ovriga. Titta pa kragar och skor och stilen. Jag skulle vilja forsoka tidsbestamma den (borde jag klara med tanke pa mina gamla studier i kladhistoria...) for att fa fram troligt fodelsear for Anton. Troligt ar kanske 1885 men om han ar far pa denna bild till dessa ynglingar som ser ut att vara mellan 17-20 ar gamla sa bor han vara 40 ar, eller aldre, knappast yngre, och det ger oss en tidsrymd ca. 1925-1930. Da skulle Hanna vara 65-70 ar gammal om hon ar fodd ca. 1858. Verkar troligt men ar kladesstilen forenlig med den tiden? Kan vi lura lite pa det? Och att leta efter Ekberg i 1920 ar census har inte gett nagot bra resultat pa Hanna eller Ekberg (med varianter). Inte 1930 heller. Och om detta ar Antons soner fodda ca. 1905-1910 sa har jag inte heller i 1910 ar census hittat nagra lampliga familjer. Bummer! Vi ska klara det har men vi behover mer information. Och vad slags information som helst. Allt kan bli till en ledtrad.

Susanna
  SVAR 2008-07-23 11:15

Hej!
Jag kan bara hålla med, här något som inte stämmer.
Har oxå försökt leta men jag hittar inget som jag tycker stämmer.
När det gäller bilden var jag oxå inne på om det verkligen var Antons barn.
Frans/Frank borde finnas med i Emibas eller/och i Emigranten populär men ingen som jag tycker stämmer här heller.
Har kollat i den US census 1880 som är gratis och den som jag tror mest på och om ovanstående stämmer är en Frank Johnson född ca 1852 och bor då i Prairie Creek IL.
Men är detta rätt person och om så är fallet går det att få fram fler uppgifter i så fall?
Jag tror visserligen att de kan komma från Skåne eller närliggande län.
Man behöver rätt uppgifter om Frans/Frank för att lösa detta.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-23 13:44

Staffan,
du skrev att Frank fanns i Prairie Creek i census 1880 och det stämmer, det har jag skrivit tidigare
"Han finns i 1880 census som resident of Prairie Creek, Twp on June 8th, 1880 och bodde hos familjen
Svensson"
men står han som född 1852 då?
Susanna,
I dina noteringar ovan för census 1900 står Frank som född abt 1848 och var 52 år vid det tillfället.

Jag har fått ett meddelande från USA om att ett äldre par har lite information, de har dator men ingen skanner
och väntar på att få hjälp. Vad informationen innehåller vet jag inte.
Solveig
PS Det var en farlig massa Nils i Kristianstad län!
  SVAR 2008-07-23 15:45

Hej Solveig och Staffan,

I den 1880 census som Solveig namner och som du hittade ar han 28 ar gammal, vilket beryder  fodd ca. 1852. I 1910 ars census star han som fodd 1847 och invandrad 1876. I 1920 star han som fodd 1847, invandrad (star som 1865 pa 'framstidan" men tittar man narmare star det 1875 och han blev neutraliserad 1880, vilket stammer ganska bra tror jag i ar, tidsmassigt. Frans/Frank var enligt 1900 fodd i juli 1847 och utvandrade 1876. Varfor han star som fodd 1852 i 1880 census vet vi inte, och Solveig, ar det utom allt tvivel han?  Det finns en oerhord mangd mojliga Frank Johnson i Illinois 1880. Har du fatt bekraftat att det ar han i Prairie Creek?
Spannande! Hoppas du kan fa hjalp snart med mer info fr USA!
Susanna

  SVAR 2008-07-23 16:38

Det här är vad jag bla gått efter.
Nu märker jag ännu en gång att grupparbeta är ett bra sätt att arbeta på! Vigseldatumen är olika.

I texten nedan står det att vid giftemålet 7 sept 1882 vad han 29 och hon 25 år vilket gör honom född 1853

I en annan text står hans gifte år Sept 15 1881. Om årtalet 1882 är en mänsklig faktor och han var 29 år 1881 torde han
vara född 1852.
Solveig

Klicka för en större bild

frank_johnson.jpg
  SVAR 2008-07-23 18:29

Hej!

Intressant utredning/rapport. Den namner honom ocksa som Franklin...och verifierar hans boende i Praire Creek. Enl. Illinois State Archives sa gifter de sig 1882, 7 september. Men, det kan vara en sen registrering, vem vet?

Om han fick sitt medborgarskap 1882 sa tyder det pa att han vistats i landet ett tag. Ska se om jag kan hitta honom i de pappren. Han gick nog som Franklin officiellt. Om han var fodd 1848 sa var han ju inte 29 ar da de gifte sig, det ar lite brydsamt. Sa var 1847-1848 kommer ifran eller om det var ett misstag fran borjan far vi kanske inte veta, om du inte bestaller hans dodscertifikat, som borde vara korrekt.

Skall leta lite mer efter hans ankomst idag, men da emigrant registren inte ar mer an ca. 75 % fullstandiga kan han sa klart saknas. Pa den tiden akte han nog ut fran Goteborg eller Kopenhamn, om han kom fran Landskrona. Ska se om han finns i de danska registren.

Spannande!

Susanna
  SVAR 2008-07-25 09:08

Hej igen
Nu har jag fått pappren men informationen hade jag förut och gav inget ytterligare
Det är löpande text hur man antar att svenskar levde och varför man emigrerade och
i texten står det att Frank var för 30 juli 1848 i Landskrona och död 2 maj 1929. 
I denna text står även vad jag skrev ovan att Franks nionde barn Emily träffat Anton Ekberg
ca 1914, att systern Hanna gift sig Ekberg att systern Johanna stannat i Sverige och var
gift Holmgren och att Frank o Anna gifte sig 7 sept 1881.
Dödscertifikatet för Frank verifierar 30 july 1848 och han var själv inte medlem av Salvation Army.
Man har ingen kännedom alls om var familjen Ekberg bodde. Brodern Olof Persson som återvände
bodde i Chicago men när han reste tillbaka finns ingen uppgift. Jag fick ett kort på Olof
och fotografen hette Lawrence, 113 S Halsted St, Chicago.
Solveig
  SVAR 2008-07-25 21:41

Hej Solveig,
Ja inte gav det mer hjalp...rackarns. Jag tror Frans/Frank/Franklin var fodd 1848 och jag tror pa att bestalla kopia pa hans dodscertifikat for att fa mer bekraftat, om mojligt. Franks nionde barn var inte fodd 1900 sa hon var udner 14 ar da hon traffade Anton. Jag vet inte om hon kan ha bedomt (eller visste hans alder) men vi far anta att Anton ar fodd i USA aven om han kan ha fotts i Sverige och utvandrat med modern senare - jag har hittat en intressant person/familj bland emigranterna som skulle kunna vara hon men det ar langsokt, jag vet, men vi kan ga bakat i Sverige for att finna mer om dom. I ovrigt finns inga tankbara Anton Ekberg.Eckberg.Ekeberg alls i USA. Det finns en, med tre soner som kan vara  intressant men jag tror inte det ar dom. Jag undrar varfor vi inte finner Hanna eller hennes familj om de finns dar. Och jag undrar varfor vi inte finner nagot annat som stammer.

Jag har en helt galen 'traff' pa Frans men tror inte det ar han (alla dessa listade nedan, separat, for narmare skadning) alls, men vi maste 'spana' for att kunna hitta (ev.) hans familj i Sverige. Vem vet? Kanske han var sjoman, kanske han 'rymde" - hoppade av.

Skall ocksa se om jag kan finna brodern under hans vistelse i USA i Chicago, IL eller darikring  (varfor kallar vi honom Persson? Han borde vara en Johnsson, Johansson eller Jönsson el. liknande iallafall i Sverige).


Susanna
  SVAR 2008-07-25 22:00

Har kommer de 'helt galna' utdrag som jag sammanstallt ovan och som vi kanske ska titta narmare pa?

Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951
about Frans Johan Luidvig Holmgren
Name: Frans Johan Luidvig Holmgren
Birth Year: 1842
Place of Origin: Torekov, Skåne Län, Sverige
Birth Location: Landskrona Skåne Län (Skane), Sverige (Sweden)
Record Date: 27 sep 1869
Port of Departure: Philadelphia Nordamerika
Database Name: EmiSjö
Occupation/Title: Jungman
Archive Call Number: GÖTEBORG DIC:81 1870:00009
Ship Name: Trent
Ship Type: Skepp
Additional Information: Rymd

Vet att denna verkar helt fel, men han hoppar av i Philadelphia, PA. han ar fodd ungefar pa rimlig tid, hans namn innehaller Frans...Holmgren ar intressant i fallet...skulle garna titta narmare pa denne i fodelsebockerna for att utesluta honom (sa klart).

Sa denna;

New York Passenger Lists, 1820-1957
about Hana Joh Ekberg
Name: Hana Joh Ekberg
Arrival Date: 24 Aug 1892
Estimated Birth Year: abt 1859
Age: 33
Gender: Female
Port of Departure: Liverpool, England
Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish
Ship Name: City of Paris
Search Ship Database: View the City of Paris in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: New York, New York
Line: 42
Microfilm Serial: M237
Microfilm Roll: M237_596
Page Number: 2

Denna "Hanna Joh. Ekberg" som hon star listad som ar kanske inte omojlig, men hon reser ut med 4 barn och alla ar mellan 9 och nyfodd. Nils Leander, Oscar (?), Bengta B, Henric W. De ar pa vag till NY. Inget annat namns. Hon ar gift och skall till maken sa klart. 

I de svenska arkiven ser hon ut sahar; 
Emigranten Populär, 1783-1951 Swedish Emigration Records, 1783-1951
about Hanna Ekberg
Name: Hanna Ekberg
Birth Year: abt 1859
Gender: Kvinna (Female)
Place of Origin: Vinslöv Skåne Län, Sverige
Destination: New York
Record Date: 11 aug 1892
Port of Departure: Malmö
Database Name: EmiHamn
Occupation/Title: Hustru
Archive Call Number: 1892:3856:4086
Traveling Companion: M
Principal Person: Ekberg Hanna

Och detta ar hennes medfoljande - pa samma archive call number;
View Record Name Birth Year Archive Call Number Place of Origin Destination Record Date Database Name
View Record

Bengta Bothild abt 1889 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn
View Record

Henrik Wilhelm abt 1891 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn
View Record

Nils Teodor abt 1883 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn
View Record

Oskar abt 1885 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn
View Record

Hanna Ekberg abt 1859 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn
View Record

Hanna Jönsdotter abt 1859 1892:3856:4086 Vinslöv Skåne Län, Sverige New York 11 aug 1892 EmiHamn

OBSERVERA; Hanna har tva efternamn i detta fall...i samma papper, kan vara intressant att folja upp denna familj i Vinslov...eller hur?

Eftersom vi inte hittat nagot utom Frank i USA sa vill jag att vi forsoker tanka 'fritt' och utga fran att en hel inte ar sant av det vi har (forrutom Frank och hans leverne i USA).

Susanna



 

  SVAR 2008-07-25 22:13

En sak till Solveig, som jag ej tankte pa innan. Du sager att ditt besok var en brylling. Sa pa vilket satt ar ni slakt och vad kan din familj har i Sverige ge oss for ledtradar om hennes ursprung?

Susanna
  SVAR 2008-07-26 04:26

Hanna Ekberg gifte sig med en Marten Ekberg i Vinslov ar 1882. Hon ar inte var Hanna. Men det var vart ett forsok. :-)

Susanna
  SVAR 2008-07-26 08:15

Frans Johan Ludvig Holmgren kan jag inte hitta född i Torekov på 1840 eller 1850-talet. Vi kanske inte ska begränsa oss till Frans som tänkbart namn. Det verkar som han kallat sig Franklin i USA, med Frank som kortare smeknamn. Franklin låter som ett namn som han tagit för att passa in i Amerika så mycket som möjligt, och har ingen motsvarighet i Sverige. Han kan i värsta fall ha hetat något helt annat. Åtminstone alla namn på F är nog i riskzonen: Frits, Fredrik, Ferdinand osv.

Har alla emigrantkällor kollats? Jag är så dålig på sån forskning. Det finns något som heter EMIBAS-Skåne http://www.sgf.m.se/emigrant.htm men har inte koll på om det numera ingår i någon CD, som vi redan kollat. Annars kanske direktkontakt med dem kan vara någon hjälp.

Håller med om att det kan vara rymd sjöman eller liknande eftersom det verkar så otroligt svårt att komma vidare! Märkligt när ändå så mycket information finns.

  SVAR 2008-07-26 15:17

Hej igen
Jag håller med om att något spår borde familjen ha lämnat efter sig i Sverige att inte heller hitta syskonen verkar
mystiskt.
Ingen på min svenska sida vet något heller. Bryllingen och jag är släkt genom
Sven och Anna i Laholm födde Per, Bengt, Sven, Kristina och Lars. Kristina dog ogift, en kvinnlig ättlig finns efter
Per, jag tillhör Bengt, en manlig ättlig finns efter Sven och Lars emigrerade med Petronella från Skummeslöv.
Lars och Petronella fick bla Augusta som gifte sig med Nils Mattsson från Grevie. Tog namnet Melin i USA.
Augusta och Nils fick bla dottern Ester som gifte sig med Frank Johnson åttonde barn Nelson Otto.
Ester och Nels fick en son med vilken jag pratar via mailen med och som har de flesta uppgifterna även
om de visar sig vara fel.
Sonen fick en dotter, min brylling, som varit i Sverige och gjort sin släktresa.

En släkting på den amerikanska sidan har gjort en släktforskning som jag fann på rootsweb och när hon
inte svarade på mitt mail, läste jag igenom källorna väldig noga och fanns ett namn som jag letade efter på
White pages, skrev ett brev och några dagar senare kom ett mail, det var rätt person. På den vägen är det.

Frank och Annas nionde barn Emily föddes 1902 och i den löpande texten står att hon vid ca 12års ålder träffade
Anton Ekberg som då var ca 30år.

Jag håller med att de borde kalla sig Johansson och inte Persson med. Om man ska försöka hitta Olof (Olaf)
Persson i census. Jag bifogar ett kort på honom. Han ska vara född ca 1851. När började man gå till fotografen
i USA? Han finns i Chicago kanske med omnejd. I census 1880 är han ca 29år. Han ser ung ut på kortet men
han kan ju återvänt bra mycket senare.

Jag ska börja läsa födelseböckerna för Malmöhus län och leta efter en lämplig kandidat med fader Johan P
Persson.
Solveig




Klicka för en större bild

olaf.jpg
  SVAR 2008-07-26 16:07

Ang utvandringen tror jag att med Emigranten, Emibas och den danska emigrationsbasen bör det mest vara
täckt. Tror inte han reste ut över Norge men har inte kollat det.

Frank var en farmer och dairyman  i sitt nya hemland  och det är tveksamt om han var sjöman. Även om han rymde
verkar det i alla fall som om Olof och Hanna emigrerade och vi skulle i så fall hitta någon av dem.

Tusen tack för alla som hjälper till!
Solveig
  SVAR 2008-07-26 16:29

Vet vi när Olof åkte över?
Olof, kan han ha gift sig där över, jag hittar nämligen en som är född ca 1851 och är gift med Eva 21 år samt har ett barn som heter Charlie 1 år, 1880.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-26 17:15

God morgon Solveig, Anders och Staffan!

Jag letade ocksa igenom alla tankbara igar natt, min ogon sarades. Nej, skojar. Jag letade efter 'jeppen' i Landskrona, sjomannen. Han verkar inte fodd dar, inte det aret, letade andra anda fram till 1848, hittar inget. Hittade en fodd 15 juli som forst verkade intressant men sen forkastades. Jag har letat efter honom som utflyttad fran Torekov (eller pa resa) - inget. Inget 1869 och tidigare, men en massa andra sjoman sa klart som gav sig till Goteborg.
Jag letade ocksa efter Olof, fodd runt 1851, som bor ha funnits i USA runt 1880 om han foljde brodern. Men hittar fler kandidater och det ar svart att folja nagon som sen troligen aker hem innan 1900 och mellan 1880 och 1900 finns ingen folkrakning. Hanna - Ekberg - eller inte ar ett mysterium. Jag hittade igar ett par tankbara, aven om jag inte hittar en ANTON (Ingen ANTON passar in - han maste ha fler namn - ANTHONY har ocksa anvants i sokningar). Hittade Hanna Ekberg ovan som var fel, hon bosatter sig i Michigan. Det finns fler Ekberg i omradet, samma ward sa de kan vara beslaktade. Jag tror ocksa att Anton (om det ar hans namn) ar fodd runt 1880 med tanke pa Hanna's presumtiva alder. Jag har skrapat alla som utvandrat som kan vara Hanna, som gift Ekberg, men inte hittat natt. Aterstar att leta Hanna Jonsdotter/Johnsdotter el. alt. for att se om vi kan veta vart hon far. Hon bodde inte nara Logan, men hon kan ha bott i IL, det var sakert langt nog for en del for att inte ses sa ofta. Och Olof bodde sakert dar eller i narheten, da han gick till fotograf.

Vi far tuffa vidare, och hoppas pa tur, inte mycket annat att gora.

En liten kommentar; om man letar i folkrakningar pa namn sa finner man fler Petrus och Josef  'norrover', jag antar att det kan ha att gora  med religion/tro.

Jag hittar Holmgren mest norrut ocksa, sa jag skulle ga igenom dessa mer noggrant, och sa ska jag titta narmare pa Blekinge da jag fann ett par namnkombinationer dar som ar intressanta.

Den forrymde Frans behover inte alls ha vart fodd 42, han kan ha ljugit om sin alder for att kunna monstra pa. Och det var inte omojligt att de kom in den vagen heller. Det funkade har pa den tiden. Men som sagt, emigrantregistren ar inte kompletta och det ar svart att leta efter namn som vi inte har. Jag undrar fortfarande varfor Olof kallas Persson av sitt brors barnbarn. Det maste finnas en anledning till det. Och det kan isafall bara vara att det var det han gick med officiellt i USA. Men kanske inte i Sverige, Frank anvande Johnson vilket var det 'ratta" enl. svenskt namnbruk. 

Ujuj, vi kommer inte mycket narmare just nu, aterstar att dammsuga omraden i Sverige och leta vidare i USA, och forsoka lokalisera Olof och Hanna nanstans. Och hoppas pa tur.

Susanna
  SVAR 2008-07-26 20:34

Franks barbarn, mannen som dansar i röd T-shirt i tidningsutkliippet ovan, vet inget mer men han förstår att alla datum måste vara felaktiga.

Det är han som haft korten och pappren. Jag har fått ett kort till på Petrus men där står ingenting mer än namnet, bifogas.
Han vet inte när Hanna och Olof utvandrade. Jag tror att det är hans text på korten. Måste fråga honom varför han har skrivit Persson. Det finns således foton och cadatum på både Josef, Olof, Petrus, Hanna och Frank och vi hittar inte någonting, mycket märkligt.

Personerna i den svenska flaggan ovan kommer från Franks ättlingar.
Före bryllingens visit till Sverige visste ingen om att datan de hade var korrekta eller ej och det roliga är, tycker jag, att Frank och Annas ättlingar till nio barn fortfarande har kontakt men egentligen inte vet var de kommer ifrån.

Släkten har hans dödsattest och där står 30 juli 1848 och behöver därför inte beställa den.
Solveig

Klicka för en större bild

petrus_persson.jpg
  SVAR 2008-07-27 00:44

Solveig
Persson kan vara rätt i alla fall om Johan P Persson är rätt fader.
Har råkat ut för detta några gånger.
Det är lite att leta efter nålen i höstacken men det är oxå det som gör det så spännande.
Jag har hittat en Olof Persson som kanske skulle vara något att kolla upp men tyvärr har jag inte Genline just nu.
Kanske finns det någon som skulle kunna kolla följande.
Olof Persson född 18500727 i Gråmanstorp.
Han finns med i Emibas och utvandrade 18790315 från Strövelstorp.
Om man rätt eller fel person vet jag ej men det känns som om det börjar brännas.
Mvh Staffan
  SVAR 2008-07-27 10:32

Staffan, troligen inte rätt Olof. Hans föräldrar är torparen Per Larsson och Pernilla Persdotter. De finns i Carlsborg i Mammarp i Gråmanstorp (hfl 1850-55 s 133 gid 1652.10.63900). Förutom Olof finns sonen Per 1841 och dottern Botilla 1844. Hustrun dör 1850 och familjen flyttar 1854 till Ängelholm.
  SVAR 2008-07-27 12:23

Jag skickade ett mail igår och frågade vem som skrivit Persson och vem som har angivit faderns namn Johan P Persson.
De vet ingenting men idag ska Johnsons ha en liten reunion och de kommer att ta frågorna med sig och återkommer.

Det var otur med Olof, det såg så bra ut.

Staffan
tror du att det är  samma Olof som du fann i 1880 census gift med Eva?
Jag fortsätter att läsa.
Solveig
  SVAR 2008-07-27 12:41

jag undrar lite varför namnet stavas Yosof? Det är ju lika konstigt på engelska som på svenska. Josef heter ju Joseph på engelska. Heter han verkligen Josef?

Yosof ser lite bibliskt ut. Hänger stavningen samman med engagemanget i Frälsningsarmén? Yosef verkar vara den vanliga stavningen bland judar.
  SVAR 2008-07-27 13:24

Bra fråga!
Det är jag som kallat honom Josef och inte tänkt på själva stavningen. Informationen på Frälsningsarmen har fortfarande semester så där är det bara att vänta.

Jag har heller inte hört något från ordf för Ängelholms Släkt- och Folklivsforskarförening om Ä kontra E i Ängelholm. Ska maila Bjäre släktring och höra om de vet något.

Vad kan Yosof annars stå för om man försvenskar det?
  SVAR 2008-07-27 15:28

Solveig
Jag vet faktiskt inte, åldern verkar stämma men jag med tanke på barnet så kanske inte.
Det verkar som om Olof åkte själv och eftersom Charlie är ca 1 år så borde nästan Eva vara gravid vid den tiden som den Olof åkte över.
Vi får leta vidare och hoppas på att knuten lossnar.

Staffan

  SVAR 2008-07-27 17:46

Hej igen
Det hade varit intressant att få veta mer om den familjen.
Olaf Persons född ca 1851 med hustru Eva född ca 1859 och sonen Charlie 1 år.
Boende i Sycamore, Da Kalb, Illinois år 1880.
Framförallt om det står när de åkte och om det står något om deras föräldrar

Staffan
  SVAR 2008-07-29 01:17

Staffan,
Det star inget av intresse annat an att de varit gifta i ett ar. Finns ingen uppgift om utvandringsar i denna 1880 census. Jag har senare letat efter dessa i narheten 1900 och inte funnit nagon som passar in.

Susanna
  SVAR 2008-07-29 13:38

Hej igen
Bryllingen tror att samtliga hette Johansson/dotter men när namnet skulle skrivas på korten av en amerikan blev det
Persson.

Vi kanske ska leta efter en Olof/Olaf Johnson född ca 1851 i Chicago? Har fått baksidan till kortet på Olof som jag bifogar.
Emily f. 1902 som har ritat på kortet är Franks nionde barn och pilen ner visar att den anteckningen var skriven 1910.
Olof har således återvänt till Sverige före detta datum.

Har inte hört av hennes far ännu.

Kan berätta att de är helt tagna på sängen.
Solveig

Klicka för en större bild

olof_baksida.jpg
  SVAR 2008-07-29 19:07

Fick just besked att inte någon i släkten visste något ytterligare än det som skrivits
ovan
Solveig
  SVAR 2008-07-30 07:34

Trist,
men vi far inte ge upp helt. Letade ikvall efter utvandrade svenskar fran Furuby, Kronoberg. Vill bara saga att jag aldrig sett sa manga Frans pa ett stalle forr...nu da jag inte letade efter nagon sadan. Och Olof, och Josef och Petrus t.om. Inte i samma familjer men dock en stark koncentration av dessa namn. Kan ju vara intressant att se narmare pa?

Betraffande familjen sa tror jag vi far koncentrera oss pa Ekberg/Eckberg och se om det kan komma fram mer darifran. Ledsen Solveig, men ibland ar det 'omojligt'. Men vi kan ha tur.

Susanna
  SVAR 2008-08-01 21:39

Ordet omöjligt finns inte i min vokabulär, Susanna!

Jag håller på att läsa födelsboken för Malmöhus län 1846-1852 och har kommit till H.
Jag tittar mer på faderns namn Johan/Johannes P (tror jag är Petter/Peter) Persson än
jag tittar på sonens namn men jag tycker det är ytterst få än så länge mellan dessa årtal
och Frans finns inte många heller och jag läser noga denna gången.

Det är helt tyst från släktforskarföreningarna runt Ängeholm.
Jag hoppas att informationen på Frälsningsarmen börjar arbeta på måndag.
Solveig

  SVAR 2008-08-02 00:40

Hej!
Nej, jag ger inte upp heller sa latt ska du veta, men da vi inte hittat nagot kring de ovriga sa ar det latt att misstro och att misstanka att en del uppgifter ar helt fel. Annars borde vi vi det har laget identifierat Ekbergarnas(modern och Anton) familjer. Att leta efter Olof/Olaf har inte helelr gett nagot bra resultat. Vi borde ha hittat dom som invandrade och kunnat lasa oss till vart de skulle. Att ga igenom alla fodda itrakten kan vara det enda mojliga. och Frans (om det nu ar hans riktiga namn) kan ju heta nat helt annat, jag skulle leta ratt pa alla fodda i samma manad och luslasa mojligheterna. Det trista ar ju att han ar fodd sa tidigt 1800-tal annars skulle vi kunna ha hittat hans foraldrar i 1890 folkr. kanske. Men jag betvivlar att bada lever. En annan mojighet ar att ga igenom alla utflyttade fran Landskrona. Om han nu var fodd dar betyder inte det att han bodde dar hela tiden. Detta inkluderat garnisonsforsamlingen. Puh. Jag ger inte upp. Nan dag ska vi nog hitta nagot ska du se!

Susanna
  SVAR 2008-08-02 18:33

Jag håller helt med att vi borde ha hittat något med så mycket information men det är konstigt att allt
är fel.

Jag har läst Landskrona stad och garnision utflyttningar men ingen lämplig kandidat.

Hittade denna Olaf i danska emigrationsbasen. Jag vet Olaf återvände hem men kanske han
reste tillbaka till USA. Dessa två kan vara samma person.

Var letar man bäst på emigrerade före 1892?

Name: Johnson, Olaf Occupation: Arbejder
Age: 26 Destination: Chicago
Contract no.: 316500 Registration date: 10/30/1879
Last res. parish: ? Last res. county: - Sverige
Last residence: Sverige Destination country: USA
Destination city: Chicago Destination state: Illinois
Name of ship: Indirekte
IDcode: I7879J7103 

Denna bör finnas på Ellis Island.
Name: Johnson, Olaf Occupation: Arbejder
Age: 43 Destination: Chikago
Contract no.: 126700 Registration date: 6/25/1895
Birth place: ? Birth place: ?
Last res. parish: ? Last res. county: - Amerika
Last residence: Amerika Destination country: USA
Destination city: Chicago Destination state: Illinois
Name of ship: Thingvalla
IDcode: D9396J5103

  SVAR 2011-08-04 21:12

Vill bara informera att jag återupptaget sökandet i Sverige efter Frank Johnson och hans syskon. Hans ättlingar hade åter igen en reunion igår och vill att jag ska försöka ännu en gång.

Jag tror inte han hette varken Frank eller Frans i Sverige. På det inklistrade pappret i första inlägget står
Frank P. Jag tror att hans riktiga namn börjar på P och Franklin/Frank är påhittat. Han far hette enligt uppgift Johan P Persson.Frank var den första sonen och kan han varit döpt till Per.... Jag får helt enkelt börja om från början.



 
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies