genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Bodin Född Schönberg, Olga Elisabet, Stockholm, 2008-05-04 23:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=8237
2008-04-27 23:39 

Hej!

Jag heter Helena Bodin och jag söker information om min farmor,  Olga Elisabet Bodin (född Schönberg). Född 1909-06-30 Avliden 1981-11-14.  Från Stockholm.
Gift med Olof Vilhelm Bodin men så vitt jag vet oxå separerad ifrån sedemera.

Jag har ingen som helst information om hennes, föräldrar, syskon osv och jag skulle bli så oerhört tacksam om det finns någon här ute som vet något.

Hälsningar,
Helena Bodin
  SVAR 2008-04-28 01:58

Enligt Skeppsholms kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/0014/C I/7 (1901-1915):
Född 1909 årsnummer 35, 30de Juni på södra BB.
döpt 6 juli
Olga Elisabet
Fader: Ernst Leopold Schönbeck, 2dra klassens sjöman, född 1882-10-18
Moder: Nanny Andrea? Jansson, Svedenborgsgatan 23, född 1880-03-04.

mvh
nils
  SVAR 2008-04-28 02:09

Enl Sveriges dödsbok 1947-2006
Ernst Leopold Hjalmar Schönbeck.
Född 1882-10-17 i Göteborgs domkyrkoförsamling
Död 1962-09-17 Huddinge.

Enl Sveriges dödsbok 1947-2006
Nanny Andrea Schönbeck, född Jansson
Född 1880-03-04 (ingen födelseort)
Död 1948-01-17 Huddinge.

Det finns i folkräkningen 1890 en tänkbar Nanny. Hon är född i Gävle som dotter till stuvare Anders Jansson, f 1835 i Wätö, och hans hustru Maria Matilda Dahlman, f 1846 i Gävle.

Angående fadern så finns i samma folkräkning Ernst med fadern och månadskarlen Carl Alfred Hjalmar Schönbeck, född 1856 i Ystad, och hans hustru Amanda Josefina Johansson, f 1861 i Göteborg.

mvh
Nils
  SVAR 2008-05-02 00:52

Åh tusen tack!!!! Det här var underbar information för mig att få!  Så glad jag blir!

Jag är precis ny på det här med släktforskning och väldigt väldigt vilsen i denna "värld", så jag är så otroligt tacksam för detta svar!

Finns det möjlighet att få hjälp med min farfars rötter oxå tro??  Han dog året innan jag föddes.
Olof Vilhelm Bodin född 1904-11-06  död 1973-07-06

Enligt Skogskyrkogårdens hemsida ligger han i samma grav som , antagligen hans föräldrar,
Anna Leontina Amalia Bodin , gravsatt 1924-02-09  och August Valfrid Bodin, gravsatt 1962-10-10.

Men ingen information finns om när dom föddes eller dog,  var dom kommer ifrån, vad dom arbetat med, har dom några syskon eller dylikt. 
Hur tar man reda på sådant?

Många kramar från mig,
Helena
  SVAR 2008-05-02 10:13

1900 Folkräkning finns Handlare August Valfrid Bodin med fru och 1 son i Johannisberg, Länna i Södermanlands län.

Enl Dödboken är August Valfrid född 1865-03-11 i Vallby, Uppsala län och dog 1962-09-29 i Oscars fs, Stockholm skriven på församlingen, Han var änkling 1924.
Hustrun Anna Leontina Amalia Carlsson född 1871 i Lunda fs, Stockholms län.
Sonen i 1900 Folkräkning Nils August född 1898-08-28  i Länna och död 1981-09-05 i Åkersberga. Han gifte sig 1926-10-01 med Birgit Flodström född 1897-01-16 i Kristine i Kopparbergs län. Hon dog 1967-11-14 i Åkersberga.

Adolf Fredrik Bodin var född 1904-11-06 var född i Adolf Fredriks församling i Stockholm och dog 1973-07-06 boende på Medsolsbacken 15 7tr, Vällingby. Skild 1972-01-20.
Hälsningar Kicki Carlberg
  SVAR 2008-05-02 23:16

Hej Kicki!  Jag tackar så mycket för ditt svar likaså, jättekul få lite klartecken.
Däremot undrar jag lite vem du skriver om, denna Nils August?? Skulle det vara en bror till min farfar.. men ändå har dom bara en son? Förstod inte riktigt.

Den informationen jag har som jag vet stämmer är att min farfar heter Olof Vilhelm Bodin och han är född och avliden de datum du skriver om längst ner. Jag antar att "Adolf Fredrik" var en felskrivning.
Att han skulle bott på Medsolsbacken har jag hört någonstans förrut så det stämmer nog oxå, däremot visste jag ingenting som sagt om min farföräldrar eller vilken församling dom tillhört, när min farfar och farmor skilt sig (att dom gjort det visste jag) osv,  så det var väldigt trevlig information! 

Vet du hur man kan ta reda på var min farmor finns begraven, om hon har någon gravsten kvar att kunna besöka osv? Jag har sökt på hittagraven.se men utan resultat vad gäller farmor.

Tack så mycket!   :)

Hälsningar,
Helena Bodin
  SVAR 2008-05-03 09:22

Hej Helena!
Naturligtvis måste det vara en bror till din farfar. I 1900 Folkräkning finns ju bara de personer som tillhör familjen just det året. Din farfar föddes ju inte förrän 1904. Adolf Fredrik är en av församlingarna i Stockholm, det behöver du veta för att hitta rätt födelsebok om du vill titta i originalhandlingarna.
Angående din farmors gravsten kan du kanske höra med Hägerstens församiling eftersom hon dog där.
Hälsningar Kicki Carlberg
  SVAR 2008-05-03 09:57

Hej igen!
Som du fick veta av Nils har du skånska rötter genom Ernst Leopold Hjalmars fader som var: Månadskarl Carl Alfred Hjalmar Schönbeck född 1856 i Ystad. 1890 bodde denne med sin familj på 3 Roten 38-41 i Göteborgs Domkyrkoförsamling.
Familjen bestod dessutom av makan Amalia Josefina Johansson född 1861 i Göteborg samt sönerna Ernst Leopold, Hugo Emil Oskar född 1885, Otto Erik Waldemar f. 1887 och Johan Adolf Edvard f. 1889, alla barnen födda i Göteborgs Domkyrkofs.
Anna Leontina Amalia bodde 1890 på Berga i Lunda med sin mor Sofia Amalia Jansdotter f. 1851 i Frösunda i Stockholms län. Denna var änka efter Carl Johan Carlsson. Syskon till Anna Leotina var där Elin Maria f. 1873, Olga Augusta f.1874, Hildigard Sofia f. 1880, Carl August f. 1886 ocg Hugo Fridolf f. 1889, alla födda i Lunda.
Häsningar
Kicki

  SVAR 2008-05-04 23:13

Hej Kicki!  Jahaaa, nu förstår jag, att det står per bok antal barn osv.  

TACK SÅ HJÄRTLIGT!!  För all den här informationen, nu ska jag sätta mig ner och försöka påbörja mitt släktträd!  Vet du någon bra sida med tips för hur man får ihop ett logiskt och bra släktträd så det blir tydligt med all information?  

Många kramar,
Helena

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies