genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Staffansson, Måns, Barkåkra, död 16942023-03-18 17:45

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=81615
2020-12-04 19:01 

Måns Skafte Staffansson är min ana. När och var föddes han? Jag har 1630 men är det rätt? Han dog 6 mars 1694 i Skaftarp, Barkåkra.
Vem var hans hustru? Var och när var hon född? Hon dog eventuellt 1684 eller 1698. Båda årtalen cirkulerar på nätet.
De fick några barn varav Elna Månsdotter är den som jag kommer ifrån. Elna är troligen född 1670 i Skaftarp, Barkåkra. Död före 1733, enligt de uppgifter jag har. Kan det stämma? Mer än så här har jag inte.

Percy

 

  SVAR 2021-10-06 07:06

Hej Percy. Jag har också Måns Staffansson Skafte som ana. Han var åbo, möllare och smed på Skaftarp nr 1, Barkåkra. Död 1694. Han var gift med inget namn på hustrun. Barn: Oluf, Sven, Elna. Elna Månsdotter gift 1692 med Jöns Clemmetsson född ca 1665. Elna Månsdotter död före 1733. Detta är de uppgifter som jag har hittat. Hälsningar Maria

 

 

 

  SVAR 2021-10-11 07:00

Hej Marie och tack för dit svar. Det är inte lätt att hitta uppgifter om Måns Staffansson. Finns en del luckor i kyrkoböckerna. Men jag har hittat några uppgifter till efter min efterlysning ovan.
Jag hittade nånstans på nätet att Måns första hustru skulle ha Rasmusdotter som efternamn. Förnamnet är fortfarande okänt. Det skulle då vara Elnas mor. När Rasmusdotter dog ev 1684, så gifter Måns om sig. Jag hittade också att Elna dog 1735, alltså efter 1733 och inte innan. I mina anteckningar har jag dock noterat båda årtalen. Jöns Clemedsson dog 17/10 1742 i Skaftarp.

Måns var tydligen den första kända möllaren i Skaftarp och han drev möllan under 1600-talets slut. Var han kom ifrån är okänt. Då är han troligen inte född i Skaftarp. Jöns var också smed och möllare i Skaftarp. Kan han ha tagit över efter sin svärfar Måns? Kanske drev dom den tillsamman den sista tiden.

Mvh / Percy

  SVAR 2021-10-12 09:44

Hej Percy. Jag antecknar dina uppgifter som du har fått fram. Det är mycket troligt det du skriver, om att Måns och svärsonen Jöns kanske drev möllan tillsammans. Elna och Jöns son Oluf/Olof övertog gården och fortsatte med att vara möllare och smed, på Skaftarp. Mitt "släktskap" fortsätter från Elna och Jöns son Måns, döpt 1699-09-17, som sedan gifter sig med Troen Månsdotter från Karstorp. Mvh Maria

 

  SVAR 2021-10-13 08:37

Min gren fortsätter också via Måns Jönson och Troen Månsdotter. Måns f. 17/9 1699 i Skaftarp, Barkåkra och d. 30/6 1765 i Karstorp, Förslöv. Troen f. troligen 1705 i Karstorp, Förslöv och d. 5 april 1778 i Karstorp, Förslöv. Troen begravdes 15 april, enligt dödboken. Men där står inte vilken dag hon dog. (Den 5 april har jag hittat på nätet någonstans, men är ej säker på om det är rätt). De vigdes den 21 juni 1724 i Förslöv. I vigselboken står Troen som Tårin.

Måns och Troen är min ff mf fm farföräldrar. Min gren går sen vidare via deras son Måns Månsson och hans hustru Gunnel Tomasdotter.

Percy

  SVAR 2021-10-13 11:44

 

Måns och Troen är min mm ff mm morföräldrar. Min gren fortsätter via dottern Bengta Månsdotter och hennes man Ola Jönsson.  Maria

 

  SVAR 2023-01-18 15:58

Hej Percy och Maria. Läser med intresse vad ni har på Måns Skafte och hans släkt.

Jag tillhör samma gren som ni men det är Bengta Månsdotters och Måns Månssons syster Elna Månsdotter som är min ana.

finns belägg för att hustrun hette Rasmusdotter? Var har idén kommit från tro?

Har ni hittat mer sen denna tråd bildades tar jag tacksamt emot tips.

Hälsningar

Eva Kollberg

 

 

  SVAR 2023-03-18 17:45

Hej Eva. Jag har hustruns namn Rasmusdotter, men inget förnamn på henne. Vet däremot inte var jag fått det ifrån. Jag googlade och fann följande sida. Kanske var det därifrån.

geni.com/people/M%C3%A5ns-Steffesson-Skaft/6000000020159169221

Percy

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies