genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lundqvist, Carl Gustaf, Uddevalla, född 18162021-08-31 14:09

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=82426
2021-08-25 18:40 

Vet inte om det är en relevant fråga.. Är det någon som känner till om någon ättling till Carl G Lundqvist kan ha gjort ett Dna-test?
  SVAR 2021-08-25 19:50

Bortsett från ev. Dna.-test  så är ju Lundqvistsläkten ganska väl redogjord för på nätet.

Själv har jag personliga minnen från Bertil Lundqvist och hans järnhandel  från 1950-60talet då jag drev smides och mek.verkstad i Uddevalla  och gjorde merparten av inköpen i Lundqvists järnhandel.

Anders A

  SVAR 2021-08-25 20:19

Tack! Trist utveckling på sitt sätt att järnhandlarna försvunnit. De kunde hitta mycket i lådorna. Min fråga handlar dock inte om att kartlägga släkt som finns i arkiven, utan släktskap som inte är dokumenterad.
  SVAR 2021-08-27 14:15

Ursäkta. Mitt inlägg gav inte svar på inledningsfrågan  utan blev en liten nostalgisk utflykt.

Men jag vill knyta an till frågan om DNA-tester.  Själv har jag kartlagt min släkt på fars-sidan tillbaka till slutet på 1500-talet- och är väl ganska nöjd med detta.  Men visst vore det intressant att veta ytterligare lite om vaifrån släkten härstammade.  Egna släkten var, så långt jag kunnat se,  en bondesläkt i Vemmenhögs härad.  Om man nu håller sig till ursprunget på den manliga sidan (Y-DNA)  så är den äldsta jag hittat  FF  FF FF FF F Gert Nilsson f.ca 1637 i Örmölla, Skivarp.   Finns det någon i den här panelen som själva forskat på släkten i den här regionen- och fått svar på varifrån de härstammar.   Funderar på att själv göra en test. men är osäker på vilken testleverantör man skall välja ?

Anders A

  SVAR 2021-08-29 09:27

Om du är intresserad av Y-DNA är FamilyTree DNA det bästa alternativet tror jag. Det sägs vara det alternativ som de flesta väljer i Sverige dessutom. Jag tolkar det som att det inte är Lundqvist släkt du utrett, men tar gärna tips på var jag hittar "väl redogörd" som nämndes inlednigsvis. Jag kan tillägga att jag söker min pappas biologiska föräldrar. Sven B
  SVAR 2021-08-29 14:21

Betr. Lundqvistsläkten i Uddevalla så finns den utförligt beskriven - med järnhandlaren Carl Gustaf Lundqvist inflyttad  till Uddevalla 18/11 1844.    Familjen finns bl.a. i följande husförhörslängd

Uddevalla Al:16 (1865-1870)  105/98   Uddevalla nr 88, ägare  järnhandlaren Carl Gustaf Lundqvist f. 21/7 1816 i Eskilstuna,  hustru  Octavia Elisabeth Adelaide Brattberg f. 29/9 1929 i Uddevalla.  Barn:  Carl Axel f. 21/9 1851 i U-a.  Adelaide Maria f. 15/10 1853.  Anders Magnus f. 16/7 1855.   Hulda Lovisa f. 2/9 1857.  Gustaf Adolf f. 8/5 1859  död 67.  Anna Charlotta f. 8/10 1862.  Gustaf Werner f. 6/1 1868.

Carl Gustaf Lundqvist  d. 22/3 1870 i tyfus.   Han finns som utflyttad från Eskilstuna 18/11 1844 noterad som smideshandelsbetjänt   Eskilstuna Kloster och Fors  B:4 (1840-1849)  bild 70, men jag kan inte hitta honom i födelseboken i Eskilstuna där han anges som född 21/7 1816 - och inte heller i adressangivningen i flyttn.längden 1844.  Så jag har inte hittat föräldrarna i Eskilstuna.

Sedan betr.  släkten i Uddevalla - googla:  Lundqvists järnhandel- Uddevallabloggen.se

Anders A

 

 

  SVAR 2021-08-29 17:48

Tack, och uppgiften om tyfus var ny. Likaledes att jag inte heller hade hittat föräldrarna och eventuella andra platser än Eskilstuna bakåt. Sven B
  SVAR 2021-08-29 21:23

Förstår att du misstänker att du har anor i Lundqvistsläkten, men var befann sig din mor när du föddes?

Anders A

  SVAR 2021-08-29 21:33

När och var föddes din far?

Anders A

  SVAR 2021-08-30 17:54

Min mor finns i Långarydssläkten och där har jag full koll. Har vidare hittat min farmor efter en hel del arkivarbete med kyrkoböcker och barnmorskeanteckningar samt matchar mellan mig och flera med hennes släkts Dna. Min farfar tror jag att jag vet vem det är också men skulle vilja ha det bekräftat via dna, om det gick förstås. Det är anledningen till min fråga om Dna. Men ett annat spår för mig är att försöka jobba bakåt i tiden med Lundqvistsläkten för att därigenom hitta någon Ana som jag matchar med Dna. Där är det som sagt trögt också för tillfället. Men jag har rett ut släkten till Carl Gustavs efterkommande. Sven B
  SVAR 2021-08-30 19:19

Jag tror att det är den Carl Gustav  som är född i Lerbäck 21/6 1816   C:2 bild 210 husförhör Lerbäck Al:6a 1815-1820 bild 211/sid 204 föräldrar Anders Nilsson och Cajsa Greta Andersdotter

Anita

  SVAR 2021-08-30 19:23

Det är rätt han finns i Eskiltuna Kloster o Fors  Alb:14 1844-1848 bild 195/ sid 184 där står att han flyttar till Uddevalla 1844

Anita

  SVAR 2021-08-30 21:34

En gissning på din FF   Lundqvist 1881 - 1928 ?

Anders A

  SVAR 2021-08-31 14:09

Förstår att du lagt ner ett stort jobb på att söka anor till din far- och att du har indikationer på att det var en "Lundqvistare". Men för att bidra i sökandet  bör man ju veta när och var din far är född -  och var din farmor befann sig 9 mån. före födseln.  Det finns ju, vad man kan se, ett antal kandidater i Lundqvistfamiljerna - både i Uddevalla, Göteborg, Örgryte, Lerum. 

Anders A

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies