genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Larsson/ Björk, Olof, Sökhjälp I Köpenhamn, levde 1894 Skräddare2020-12-28 09:26

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=26148
2011-02-20 13:36 

Hejsan!

Jag söker hjälp av någon av er ute på nätet som har tillgång till forskning av personer i Köpenhamn. Jag har försökt åtskilliga gånger att söka efter min farfars bror Olof som flyttade till Danmark 1894 och blev skäddare i Köpenhamn. Jag har sökt på olika sätt som tillgår på nätet. Men det fungerar lite annorlunda i Köpenhamn. Olof Larsson som sedan tog sig efternamnet Björk ska enligt berättelser ha sedan själv innehavt ett skrädderi i Köpenhamn. Ett gatunamn har dykt upp i dessa berättelser Gothersgade eller Gotthardsgade. Olof var född den 19/7 1871 i Tolånga i Skåne Föräldrarna var Lasse Nilsson och Elne Persdotter senaste adress var Brösarp Nr 2 i Vollsjö församling.
Det jag har fått fram av mina egna efterforskningar om Olof är på en hemsida där man kan söka över sundet. Det lyder som följande:
Efternavn: Björk Förnavn: Olof Lasson ( det tidigare efternamnet Larsson med stavning utan R:et) Ehrver: Skreaddersvend. Födeland: Sverige  Födsel år 1871 I DK fra  1891. Bopeal,lokalitet : Köbenhavn. Amt,region: Köpenhavn og Fredriksberg. Lov af: 30/3 1906 Tilleag: A
Löbenr: 46. Jag hoppas innerligt att dessa uppgifter kan leda någon vart. Borde det inte finnas typ adress kalendrar i Danmark över yrkesövande personer i Köpenhamn? Jag har sett på Scangen att det finns några som verkar vara hemma på forskning i Danmark. All infprmation är av intresse. MVH Conny Larsson
  SVAR 2011-02-20 15:03

Hej Conny

På Politiets registerblade  http://www.politietsregisterblade.dk/  har jeg fundet Oluf Larsson.
Hans kort er oprettet i 1892. Han bor på Adelsgade 64, 4. sal.
Senere samme år bor han på Fiolstræde 19, 4. sal, til leje hos kusk Petersen.
Fra 30. jan 1893 er han i Sverige.
Fra 21. marts samme år bor han på Bangertsgade, til leje hos fuldmægtig Berner.
I hele denne periode er han ugift.
Det er registerblad 845, rulle 0043, station 6, Nørrebro.

Der må jo være et senere kort på din farfars bror, registerbladene varer ved indtil 1922. Jeg har foreløbig bare ikke fundet det. Måske har du lyst til selv at søge lidt efter ham?

Når folketællingerne i Dansk Demografisk Database engang er færdig-indtastede for København, vil du også kunne finde ham ved folketællingerne der.

Endelig er der KRAKS VEJVISER, som står på næsten alle danske arkiver.
Her vil man antagelig kunne finde ham som skræddermester, med, navn, adresse og tlf.nr. - men helt uden hustru og børn.
Venlig hilsen
Gudrun


  SVAR 2011-02-20 20:26

Ett stort tack till att du har funnit honom! Det är lite märkligt, jag var just inne på den hemssidan innan i dag,jag såg adressen på nät tidningen Rötter. Det fel jag gjorde var att jag stavade han förnamn Olof och inte Oluf. Tänk vad en bokstav kan göra så mycket. Märkligt är också att efternamnet Björk inte är med. Men allt annat stämmer så det måste bara var min farfars bror. Om du vill så får du mycket gärna söka vidare på honom. Att söka i Danmark är nog inte min starka sida, med stavning m.m. Jag vet inte om han gifter sig eller om han får barn, vilket jag hoppas på. Det hade varit skoj med släktingar i Danmark. Min farfar Oscar hade även två syskon, en bror och en syster som emigrerade till Amerika. Broderns släkt i Amerika har jag nu kontakt med. Finns det något liknande i Danmark som här i Sverige som heter Sveriges dödskiva åren 1901 - 2009. I så fall hade man kunnat söka honom där. Jag förstod inte riktigt vad du menar med Kraks Vejviser kan det vara som våran adresskalender här i Sverige. Hur söker man på dessa? Tackar för all hjälp och får du mera information om Oluf Larsson så är jag mycket tacksam. MVH Conny Larsson

  SVAR 2011-02-21 06:17

Jag har letat vidare efter ett senare kort på honom. Har skrivit hans namn på olika sätt men inte funnit honom. Jag har kollat folkräkningen 1901 på Bangertsgade 1, men han finns inte där. Det måste finnas ett senare kort som inte är scannat ännu. Det är också möjligt att han flyttat till en förort i Köpenhamnsområdet. Inte ens Frederiksberg finns med i politiets registerblade.
Det finns ingen CD med döda i Danmark. Kraks Vejviser är en adresskalender. Den står t ex på Landsarkivet i Köpenhamn. Troligtvis finns hans namn och adress i den eftersom han är skräddare. Har man några adresser kan man hitta personen i folkräkningarna: 1901, 1906, 1911, 1916, 1921 och 1925.
Han blev tydligen dansk medborgare 1906. På Rigsarkivet finns hans ansökan/beslut 30/3 1906. Den ger adressuppgift+uppgift om eventuell hustru och barn. Att beställa kopior från danska arkiv är dyrt. Du skulle kunna be någon på forumet "hjaelp till opslag" på slaegtogdata.dk att titta i akten åt dig och fota den. Du måste registrera dig för att kunna använda slaegtogdata. Det kostar inget om man inte vill ha tillgång till Dis-Danmarks hela utbud.

Eva M
  SVAR 2011-02-21 17:43

Tack för försöket Eva!

Jag vet inte om det bara är jag som tycker det är krångligt att söka i Danmark. Det kändes mycket enklare på att söka efter släktingarna i Amerika på någotvis. Med Olof larsson Björk känns det betydligt avlägsnare trots att det bara är några mil dit. De åren med folkräkningarna som du nämner. Är det  sådana man kan söka på nätet? eller hur fungerar de? MVH Conny
  SVAR 2011-02-21 18:16

Hej!

Originalmatriklarna ligger på arkivalieronline.dk men man måste ha en adress att utgå från. Det är ju en omöjlighet att söka genom hela Köpenhamn. En del äldre folkräkningar är sökbara på personnivå på ddd.dda.dk. Folkräkningen 1885 var lokal för Köpenhamn och nästan hela den är sökbar på personnivå. Tyvärr kom din släkting senare. Danmark kan vara svårt att hitta folk i. Det går men det tar sin tid.

Eva M

  SVAR 2020-12-26 09:53

Han dog 1 jan. 1943 i Köpenhamn. Se Allehelgens sogn opslag 115.

 

Eva M

PS skickade ett svar igår men det har nog fastnat i spamfiltret.

  SVAR 2020-12-27 18:21

Jeg kan se, at Olof døde på Sundby hospital, og boede Sundparken 13 i København på dette tidspunkt, samt var enkemand efter sin afdøde hustru Anna Lovise Frederikke Lindberg. Olof står skrevet som forhåndværende skrædder.

I folketælling 1880 for Braggesgade i København bor en 5 årig barn Ana Lovise Frederikke Lindberg født i København hos sine forældre, far Jens Jønson Lindberg 37 år og født i Sverige og er skomager, og mor Matilde Lindberg 27 år også født i Sverige. Bemærk de har flere børn.

II folketælling 1890 for Poulsker på Bornholm fremgår der en 18 årig Olof Lasson født i Sverige, som arbejder som tyende. Men det kan være en anden end der søges efter.

  SVAR 2020-12-27 18:30

Förnamn:Jöns Utflyttningsdatum:1869-04-28

Efternamn:Jönsson Lindberg Utflyttningslän:Malmöhus

Födelsedatum:1843-12-29 Utflyttningsförsamling:Malmö Sankt Petri

: Utflyttningsort:Tranan

Födelselän:Kristianstad Destination ort:Köpenhamn

Födelseförsamling:Smedstorp Destination land:Danmark

Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj:E

Yrke:Skomakaregesäll Källa:

Ålder:26 Sida i husförhör:266

Kön:M Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:Ogift

Jöns Jönsson Lindberg.

Eva M

  SVAR 2020-12-27 18:51

Förnamn:OlofEfternamn:Björk

Födelsedatum:1871--Civilstånd:OG

Yrke/titel:SkräddareKön:M

Utfl år:1894Nationalitet:

Utfl församling:VollsjöUtfl län:Malmöhus

Destination:Danmark

Eva M

  SVAR 2020-12-27 19:24

Förnamn:Botilda Utflyttningsdatum:1869-12-04

Efternamn:Andersson Utflyttningslän:Malmöhus

Födelsedatum:1852-07-26 Utflyttningsförsamling:Ystads Sankta Maria

Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils): Utflyttningsort:216

Födelselän:Malmöhus Destination ort:

Födelseförsamling:Ystad Maria Destination land:Danmark

Födelseort: Landskod:

Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj:E

Födelseland (Utom Sverige): Aktnr:117

Yrke:Piga Källa:

Ålder:17 Sida i husförhör:478

Kön:K Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:Ogift

J. J Lindbergs fru heter egentligen Bothilda i förnamn inte Mathilda

 

Anna Lovisa Frederikke Lindberg är f. den 25/5 1874 i Sankt Johannes sogn, Köpenhamn (opslag 324). Föräldrar, Lindberg, Jöns Jönsson, skomager, och hustru Bothilda Andersson, 21 år. 

 

Eva M

  SVAR 2020-12-27 19:27

Adress Thorupsgade 19f vid barnets födelse.

Eva M

  SVAR 2020-12-27 19:41

Jöns och Bothilda gifte sig den 11 januari 1874 i Sankt Pauls kirke.(pagina 233). 

Enl. ft 1901, Nansensgade 38B, gifte sig Oluf Larsen Bjørk och A L F f. Lindberg 1898. De här inga barn 1901.

 

Eva M

  SVAR 2020-12-27 20:00

Ved giftemålet bor de begge Prindsensgade 19, og det er det første ægteskab for begge.

  SVAR 2020-12-28 00:12

Jøns Jønson Lindblad ankommer til området København/Frederiksberg i 1874 som skomagersvend jf. register for indfødsret i Danmark.

  SVAR 2020-12-28 00:22

Skrev navnet forkert der er selvfølgelig Jøns Jønson Lindblad.

  SVAR 2020-12-28 00:23

Prøver lige igen “Jøns Jønson Lindgren”.

  SVAR 2020-12-28 08:53

Efternavn:LindbergFornavn:Jöns Jönson

Erhverv:SkomagersvendFødelokalitet:Smedstorp

Fødeland:Sverige

Fødselsår:1843I DK fra:1874

Bopæl, lokalitet:KøbenhavnAmt, region:København og Frederiksberg

Lov af:02 05 1902Tillæg:A

 

Hans medborgarskapsbeviljning, dvs Olof L. Björks svärfars.

Olof blev också dansk medborgare.

Efternavn:BjörkFornavn:Olof Lasson

Erhverv:SkræddersvendFødelokalitet:Tolånga

Fødeland:Sverige

Fødselsår:1871I DK fra:1891

Bopæl, lokalitet:KøbenhavnAmt, region:København og Frederiksberg

Lov af:30 03 1906Tillæg:A

Han säger att han varit i Danmark sen 1891. Det är mycket möjligt. 1894 är det år han fick sin utflyttningsattest i Sverige. Inte ovanligt att hantverkare åkte iväg med s.k. arbetsattest.

 

Eva M
 

 

  SVAR 2020-12-28 09:03

I Ft 1930 bor Olof L B och hustrun Anna L F på Nansensgade 70, 4vån. Olof är skräddare på Magasin du Nord, vid Kongens Nytorv. Anna är f.d. sömmerska. De uppger att de gifte sig 1898. Äktenskapet har varit barnlöst, inga levande eller döda barn.

Eva M

  SVAR 2020-12-28 09:26

Anna L F Björk dog på Homøopatisk Hospital den 7 dec.1938 (i begravningsprotokollet står det den 5 dec) - begravdes den 11 dec. på Bispebjerg Krematorium. Hon dog av hjärnblödning och hjärtförlamning. Bodde på Nansensgade 70.

Dödfallet är infört i Skt Andreas sogn (D 1925-1947) opslag 329

Begravelsesprotokoller 1938-1939 (lb.nr.: 4595-9326) s. 203 (finns på Københavns stadsarkiv hemsida)

 

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies