genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petersdotter, Botilla, Tving, född 1856-03-032021-04-17 00:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=72989
2017-06-30 15:38 

Är det någon som vet vart hon tog vägen år 1877 då hon får utfärdat ett arb.bet.

  SVAR 2017-06-30 16:10

Post 1880-10-17-2954 Petersdotter, Botilla f. 1856 i Tving (Blekinge län, Blekinge) d. Ogift kvinna, barn i familjen Skrifne på socknen. Eringsboda (Blekinge län, Blekinge) Registrerad födelseort: Tving Blekinge län Från 1880 års folkbokföring på samma adress modern och en bror. MVH Birgitta W
  SVAR 2017-06-30 16:14

Från 1890 års folkbokföring här står hon ensam Post 1635744 Petersdotter, Botilla Inhyses f. 1856 i Tving (Blekinge län, Blekinge) Ogift kvinna, ensam i familjen På socken Personer som saknar stadig hemvist Eringsboda (Blekinge län, Blekinge) Födelseort i källan: Tving Blek. l. MVH Birgitta W
  SVAR 2020-06-06 02:21

Hon flyttade till Danmark och gifte sig 1879 med Jeppe Jörgensen. Hon blev änka 1893.

Mvh Martina 

  SVAR 2020-06-06 02:32

Danmarks Folkräkning 1901. Hennes äldre barn har dock flyttat hemifrån.



Bilden kommer från Bilden är från MyHeritage, Danmarks Folkräkning 1901.

Klicka för en större bild

2020-06-06_Botilla_Petersdotter_foedd_3_mars_1856_i_Tving.jpg
  SVAR 2020-06-06 07:28

Botilde Jørgensen f. Petersen dog 24 dec. 1930 i Klinte sogn. Begravdes den 30 dec. 1930 på Klinte kirkegaard.

Översatt: Ålderspensionär. Husmansänka i Jersore, Klinte sogn, Skam Herred, Odense Amt. Född i Sverige den 3 mars 1856. Gift med avlidne husmannen Jeppe Jørgensen i Jersore, deras sista gemensamma bostad.

Källa sa.dk - Klinte sogn kirkebog 1926-1937 - opslag 112.

Eva M

  SVAR 2020-06-06 07:53

Hon blev gift med Jeppe Jørgensen, ungkarl 30 år, i Klinte sogn den 8 mars 1879.

Klinte sogn, nya scanningen vigda 1852-1891  opslag 22.

3 maj 1879 föddes sonen Jørgen Jørgensen.

27 februari 1881 fick de sonen Hans Peder Jørgensen.

nya scanningen födda män 1840-1891 opslag 43 + 46.

Jeppe Jørgensen dog på sjukhuset i Odense den 24 juni 1893 44 år gammal.

kirkebog 1892-1916 opslag 212

 

Eva M

  SVAR 2020-06-06 08:14

26 dec. 1882 föddes dottern Johanne Bolene Eliva Jørgensen.

21 okt. 1888 föddes dottern Caroline Frantsine Jørgensen.

30 aug. 1890 föddes dottern Selma Augusta Jørgensen.

Nya scanningen födda kvinnor 1840-1891 - opslag 41, 48, 49.

22 maj 1892 föddes dotter Henriette Marie Jørgensen.

kirkebogen 1892-1916, opslag 63.

18 sep.. 1884 föddes sonen Valdemar Jørgensen.

Nya scanningen födda män 1840-1891 - opslag 51.

Eva M

 

  SVAR 2020-06-06 08:26

Det finns ännu en son Carl Frederik Jørgensen f. 17 dec. 1886, opslag 53 i nya scanningen.

Eva M

  SVAR 2020-06-07 02:25

Tack Eva för snabbt svar med mycket information! Jag satt och letade efter Botilla i många timmar innan jag var säker på att det verkligen var rätt person. En del kyrkböcker och register kan vara lite slarvigt skrivna så det ät inte lätt att veta om det verkligen är rätt person. 

Botilla hade en syster, Ingelöf Petersdotter, född 8/4 1860 i Tving/Eringsboda, död 19/12 1875 i Spikahult, Eringsboda.

Det fanns även en bror August Petersson Ax, född 5/1 1863 i Tving/Eringsboda. Han var gift och hade två barn, men "försvann" spårlöst på 1880-talet. Hans fru blev efter ett antal år skild pga hans frånvaro och de vuxna barnen flyttade till Danmark där de gifte sig. Det finns inga spår efter August. Jag har på senare tid forskat på August och hans familj eftersom jag tror att han lämnade sin familj och började ett nytt liv i Värmland under ett annat namn. Om August är den jag tror så kallade han sig Herman och är min dotters farfars morfar. Jag har ännu inga säkra bevis, men flera detaljer är intressanta och jag hoppas någon gång få ett svar på mysteriet Herman. :-)

Mvh Martina

  SVAR 2020-06-07 08:21

Eringsboda kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13070/A I/8 (1891-1895), bildid: C0057127_00320, sida 649

Det står här 1894 att August är i Danmark. 

Han dyker upp i Gunnarskog 1920 utan attest tycks det.

Eva M

  SVAR 2020-06-07 11:43

Jag ser att man skriver att han är i Danmark och det kan han ju ha varit en period, men det är svårt att veta om det stämmer.

Redan på 1990-talet började jag leta efter Herman Almkvists ursprung. Jag pratade med hans yngsta dotter Signe (min dotters farfarsmor), som sa att "han kom hit som rallare och kom från Blekinge". Mer än så visste hon inte. Jag har letat efter varenda Herman i hela Blekinge, men ingen stämde. Jag var också i kontakt med Riksarkivet i Lund, men de kunde inte hjälpa mig heller.

Denne Herman står inte inskriven i Gunnarskogs kyrkböcker förrän på 1920-talet och då angav han att var född 5/1 1863 i Eringsboda. Då hade han bott i Gunnarskog åtminstone sen 1892 när han fick sitt första barn med Kristina. Han står angiven som fader i födelseboken, "Herman Almqvist, Karlskrona", men han gifter sig aldrig med Kristina trots att han får ytterligare fyra barn som alla heter Almkvist (Almqvist). Dock står aldrig han aldrig mer inskriven i födelseböckerna. Det är konstigt att han varken gifter sig med barnens mor eller skriver in sig i husförhörslängden. Min teori är att han inte "ville synas". Han arbetade även periodvis på andra sidan norska gränsen.

Jag har forskat på Herman av och till genom åren och alltid fått ge upp. Sen så började jag fundera på hans födelsedatum. Det fanns ju ingen Herman född i Eringsboda 5/1 1863, men det fanns däremot en August. I brist på andra ledtrådar började jag forska på August för att se om det kunde leda till nåt. Det märkliga är att August "går upp i rök" på 1880-talet och inte går att finna någonstans. I Blekinge Båtsmansregister anges han som "rymmare". Jag började fundera på om denne August kunde vara Herman, som helt plötsligt dök upp i Gunnarskog? Ville han börja ett nytt liv och lämnade allt i Eringsboda? Jag funderade länge på varför han kallade sig Herman, men jag upptäckte att hans farföräldrar dog i Hermansmåla i Blekinge. Kan han ha fått idén därifrån? Varför skrev han inte in sig i kyrkboken med sin sambo och sina fem barn i Gunnarskog? Var han rädd att bli funnen? Och varför gifte han sig aldrig? För att han fortfarande var gift med Carolina i Eringsboda?

Det är många frågetecken och alla Hermans barn är sedan länge borta. Han har några barnbarn kvar, men ingen har några ledtrådar att ge mig. Herman dog 1941 i Gunnarskog.

August hade två barn i Blekinge och de flyttade till Danmark. Jag har varit i kontakt med några av deras släktingar, men de känner tyvärr inte till vad som hände August.

Jag önskar att jag hade mer bevis för min teori, men vi får väl se om det dyker upp fler ledtrådar i framtiden. ;-)

Mvh Martina

 

 

  SVAR 2020-06-07 12:04

Du får ursäkta om jag skriver lite fel i texten ibland. Jag kan inte se att man kan gå in och korrigera när man har skickat in svaret, så det kan bli tokigt med nåt ord här och där. ;-)

Martina

  SVAR 2020-06-07 12:23

Jag såg ju också det att barnen heter Almkvist men att han aldrig gift sig med barnens mor. Han har ju inte till en början kunna kyrkoskrivas för han har inte haft någon flyttattest men till sist har han blivit det. Har du varit i kontakt med Värmlandsarkiv? De är väldigt hjälpsamma. Det kan finnas sociala arkiv t ex.

Eva M

  SVAR 2020-06-07 20:03

Jag har inte haft kontakt med Värmlandsarkiv, men det kan ju vara ett sätt att komma vidare. Tack för tipset! :-)

Martina

  SVAR 2020-06-08 00:57

Augusts far Peter Andersson född 11/11 1829 i Tving verkar också "gå upp i rök". Han vistas "å okänd ort" och prästen för över honom från Kolhultsqvarn sid 525 till "å okänd ort" sid 625 i kyrkboken i Eringsboda år 1871. Han försvinner alltså från sin familj och hans fru Sissa blir ensam kvar med de tre barnen Botilla, Ingelöf och August. Vad som kan ha hänt är svårt att spekulera i, men det är konstigt att både Peter och hans son August försvann från sina familjer.

Martina

  SVAR 2021-04-05 22:55

Hej

Jeg er fra Danmark, og er i lige linie i slægt med Botilla, så jeg er meget interesseret i Botillas familie, da jeg ikke har noget information fra Sverige. 

Jeg har en del information om Jeppe Jørgensens familie, om det kan være interessant for dig?

De bedste hilsner fra Lene Rosenvard

 

  SVAR 2021-04-14 14:47

Nu vet jag att Botillas bror August Petersson Ax är mannen som flyttade till Gunnarskog och kallade sig Herman Almkvist!

Jag skickade in ett DNA-prov från Hermans dotterson i Gunnarskog och höll tummarna att jag någon gång skulle få en matchning med eventuell släkt i Danmark. Nu har jag fått svaret! En dansk har lyckligtvis skickat in sitt DNA till MyHeritage och svaret matchar Hermans dotterson i Gunnarskog! När jag tittade på danskens släktträd så visade det sig att hans morfars farfar var August Petersson Ax! 

Jag har sökt Herman Almkvists ursprung av och till i 30 år och nu är mysteriet äntligen löst! Herman/August fick två barn i Eringsboda (som sedan flyttade till Danmark) och fem barn i Gunnarskog. 

DNA är verkligen fantastiskt! 

 

 

  SVAR 2021-04-14 15:42

Hej

Vad roligt för dig att du fick en lösning på det. 

Men vad synd om hans första fru som han bara lämna med 2 barn.

Anita

  SVAR 2021-04-17 00:03

Ja det är sorgligt att han lämnade sin första familj. Hustrun fick äktenskapet upplöst 1902 så hon kunde gifta om sig, men det måste ha varit svårt att leva i ovisshet om Augusts öde resten av livet.

Martina

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies