genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jonsson, Augusta, Matilda Gift Jonsson, F 26/11-1875 I Västra Ed, Småland, död 18752020-05-19 17:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=80660
2020-05-13 15:32 

Hej,igen!Jag glömde att fråga om min farmorsmors Augusta Matilda(g.med Gustaf Albert Jonsson) flicknamn? Det vore kul att få veta detta för det har jag aldrig fått reda på. Hon var som bekant född i Västra Eds socken 26/11-1875. Hoppas att jag får "napp" så snart som möjligt! Jag antar att dessa , Gustaf Albert och Augusta Matilda bodde i Gamleby,eller om d bodde i Bellsjö, Edsbruk, Västerviks kommun!? Mvh den samma som ovan!? Ingegärd Lindkäll i Västervik!

  SVAR 2020-05-13 16:26

Här lite uppgifter på familjen:

Gustaf Albert Jonsson f. 10/4 1863 i Gamleby, d. 5/12 1937 i Skutvik (under Åsvik)  kyrkobokförd i Ö. Ed, gift man, fd. ladugårdsförman, makan född 1875.

Augusta Matilda Jonsson, född Jansson 26/11 1875 i V. Ed. d. 12/11 1943 i Bäckaskog, kyrkobokf. i Ö. Ed, änka-

Enl. Sv. befolkn. 1900.  Boendeadress:  Fredriksnäs gård, Gryt, Östergötland  Alla: 2 (1897 1907)  262/442.  Hemmavarande barn (1900)  dottern Jenny Matilda Desideria f. 21/5 1899 i V. Ed. d. 16/2 1976 i Generalsgatan 4  Norrköping.  änka 23/12 1965, gift Nilsson.

Anders A

  SVAR 2020-05-13 18:05

Förutom dottern Jenny Matild Desideria f. 1899.  föddes följande barn:  Helge Axel Gunnar f. 15/12 1901 i Ö. Ed.   Rut Irma Elisabet f. 10/2 1904 i Ö. Ed.  Sigrid Maria Kristina f. 27/2 1906 i V. Ed.   Helga Birgit Margareta f. 13/3 1909 i V. Ed.

Anders A

  SVAR 2020-05-14 14:41

Hej,Anders A! Tack för att du hjälpte till med sökandet av min farmors far å farmors mor! Ska "se" om jag finner ngn i Jansson släktet .Hoppas det för det vore spännande och kul om jag hittade fler släktingar som är i livet! Men då får jag "leta" vidare ngn annanstans! Du kanske vet vart man vänder sig? Jag är inte så van vid släktforskning,ännu,men jag ska försöka, iallafall. En sak som jag skulle vilja att du hjälper mej med är : Var kan man få tag på "gamla" fotografier av sina icke levande släktingar? Det vore roligt att kunna se hur de såg ut,på den tiden de levde,om det finns någon likhet med mej eller min pappa,som tyvärr inte lever . Han dog för 5-6 år sedan. Förresten,jag glömde tyvärr att fråga honom om alla dessa saker om nu någon skulle undra varför jag inte frågade medan han levde. Jag tänkte inte på detta ,då!,förrns det var för sent! Det hela började med att jag sökte släktingar på min mors sida.Jag kollade på en sida om Edvin Adolphson,som var kusin med min morfar,Albin Teodor Johansson.Sedan har det bara rullat på. Ett hjärtligt tack för att du hjälpte mig med detta.mvh Ingegärd Lindkäll i Västervik!

  SVAR 2020-05-15 14:33

Hej på d j,Anders! Förlåt om jag verkar va tjatig,men det var några av farmors syskon som blev lite bortglömda ang deras dödsdag?! Jenny,Helge,Rut,farmor Sigrid,och Birgit! Tack för ditt tålamod med "envisa" mej,men jag ger mej inte som du märker.Jo,en sak till som jag glömde. Hade Augusta Matilda några syskon? Isåfall kan jag oxå be ättlingar till dem om gamla fotografier!?Tack,tack så hjärtligt mycket,men nu har jag mycket "kött på benen"?!

  SVAR 2020-05-19 12:14

Har kollat lite mer betr. Augusta Matilda Jansson f. 26/11 1875 i V. Ed.  Föräldrar:  Jan Gustaf Andersson f. 8/1 1834 i Lofta, d. 31/12 1896 i V. Ed,  Hustru Kristina Lovisa Andersdotter f. 2/8 1835 i Ukna ( fel uppgifter i Sv. Dödbok, f. 2/2 1835)  d. 8/8 1914 i V. Ed  /79 år)

Kristina Lovisas föräldrar:  Skräddaren Anders Svensson f. 1/7 1805 i Ukna,  Anna Crysell f. 10/11 1798 i Lofta. De får dottern Kristina Lovisa f. 2/8 1835 i Ukna.

Augusta Matilda f. 1875  hade 5 syskon:  Carl Gustaf f. 19/10 1862 i V. Ed.   Frans Ludvig f. 3/6 1866.  Axel Vilhelm f. 11/4 1869.   Otto Robert f. 7/2 1873.  samt Augusta Matildas tvillingbror  August Theodor f. 26/11 1875.

Kollade lite på tvillingbrodern August Theodor. Han blev inskriven vid Kungl. Göta Livreg i Stockholm 28/5 1896, Sedan finns det fel uppgifter i Sv. Dödbok  , här kallas han Anders Theodor Jansson f. 26/11 1875 i V. Ed, d. 17/3 1947 i Döbelsgatan 77, Stockholm Johannes (72 år)  gift man.

Anders A

  SVAR 2020-05-19 17:13

Tack, Anders,för att du var bussig att kolla upp mina förfäder! Jag är tacksam för detta. Det är så intressant att få reda om mina anor! Man får veta sådant man inte visste!? Jättespännande,tycker jag för man vill ju veta mer om de "gamle"å va de hade för sig,vilka yrken de hade! Mvh Ingegärd Lindkäll i Västervik.

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies