genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hoff, Karl Valdemar, Bollerup, 29/12 18802005-08-09 09:19

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=788
 

Jag söker uppgifter om min gammel morfarKarl Hoff Jag har fått uppgifter om att han skulle vara född i Nevishög men vet inte om det stämmer. Han skulle sedan varit fosterson på bollerups gård.1908 bodde han i Ravlunda där min farmor föddes den 30/12 1908. Min farmors mor dog när min farmor var 4 dagar alltså den 3 eller 4 januari 1909.Både min farmor och min farmors mor hette Johanna. Det skulle vara trevligt om någon visste om Karl Hoff hade några syskon. Jag är intresserad av allt som rör Karl och Johanna. Jag tror att Johanna hette Nilsdotter som flicka.Vet ej heller om om dom var gifta.
  SVAR

Enligt folkräkningen 1890 så föddes han i Bollerup. Han var fosterson på Bollerups gård och pigan Kjerstina Andersdotter står som "Ogift kvinna, mor i familjen". Andersdot., Kjerstina 1852 Mor Hoff, Carl Waldemar 1880 Barn Hittar honom inte i folkräkningen 1900. Han avled 1962 enligt dödskivan: 18801229-371 Hoff, Karl Valdemar Mellby 27:1 Död 13/5 1962. Kyrkobokförd i Södra Mellby, Kiviks kn (Kristianstads län, Skåne). Född 29/12 1880 i Bollerup (Kristianstads län, Skåne). Gift man (25/11 1911). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Kivik, Simrishamns kn (Skåne län, Skåne) Födelseförsamling i källan: Bollerup (Kristianstads län) Källor: DB, PA / DOR 62 Detta är troligen hans hustru: 18880201-3709 Hoff f. Mårtensson, Hilda Kristina Grevlunda 18:27 Död 11/3 1969. Kyrkobokförd i Vitaby, Kiviks kn (Kristianstads län, Skåne). Född 1/2 1888 i Södra Mellby (Kristianstads län, Skåne). Änka (13/5 1962). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Kivik, Simrishamns kn (Skåne län, Skåne) Födelseförsamling i källan: Södra Mellby (Kristianstads län) Källor: DB, PA / RTB 69 / UTD 69d Hänger inte riktigt med i vem som är vem ovan, eftersom du beskriver Karl Valdemar som din gammelmorfar, och sedan övergår till att skriva "farmors mor". Var Karl Valdemar din farmors far och gift med Johanna? Detta bör vara din farmor (men de här uppgifterna kanske du redan har?): 19081230-3709 Nilsson, Johanna Svinaberga 24 270 57 Kivik Död 26/9 1990. Kyrkobokförd (1974) i Södra Mellby, Simrishamns kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven (1974) på samma ort. Född 30/12 1908 i Ravlunda (Kristianstads län, Skåne). Gift kvinna (17/12 1932). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Kivik, Simrishamns kn (Skåne län, Skåne) Födelseförsamling i källan: RAVLUNDA (Kristianstads län) Källor: RTB 90 / SPAR 92 Hon var gift med Nils Algot Nilsson enligt befolknings-CDn 1980. Stämmer det?
  SVAR

Hej tack för dit svar.Karl Valdemar var min farmors far.Hans första fru hette Johanna hon lär ha varit född i Ravlunda 1879-06-22 men något mer vet jag inte om henne.De bodde på Ravlunda nr 11 1908 när min farmor föddes. Jag tror att Kjerstina var Karls fostermor,för jag har fått uppgifter på att han kom till bollerups gård som fosterson 1890 och att hans riktiga föräldrar hette Per Henriksson och Ingar Andersson eller Andersdot.
  SVAR

Kollade SCB-utdraget från Bollerups födelsebok 1880, och där står bara modern inskriven. Hon hette mycket riktigt Ingar Andersdotter och var piga på Bollerups gård, 25 år gammal när Carl Waldemar föddes. Enligt SCB-utdraget för Ravlunda 1879 så föddes det en Johanna den 22 juni. Hennes föräldrar var jordtorpare Anders Andersson och Hanna Persdotter, Ravlunda. De var 43 (ev. 49) respektive 40 år gamla och hade varit gifta i 20 år. Johanna var deras femte barn enligt SCB-utdraget. Enligt folkräkningen 1890 så föddes de 1830 (i Ravlunda) och 1839 (i Eljaröd): Andersson, Anders 1830 Far Pehrsdotter, Hanna 1839 Mor (Barn), Nils 1869 Barn (Barn), Elna 1873 Barn (Barn), Johanna 1879 Barn Alla barnen föddes i Ravlunda. Modern Hanna anges vara baptist.
  SVAR

Tack igen. Men jag tvivlar på att det är rätt föräldrar. För min farmor bodde hos sina morföräldrar från att hon föddes till hon var 4 år när hennes far hade gift om sig.Jag tycker att de verkar vara för gammla att ta hand om ett spädbarn.Jag vet också att farmors morföräldrar då bodde i Hjälmaröd (Kivik) på något som kallades kalvhagen.
  SVAR

I så fall måste du ha fått fel uppgifter om Johanna, för den enda Johanna som föddes i Ravlunda 1879-06-22 var den som står här ovan.
  SVAR

Hej eftersom jag är novis undrar jag hur jag lättast ska ska gå tillväga att hitta rätt uppgifter om min farmors mor?
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies