genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Svensson, Edvard, Rörum, född 18692011-07-03 15:32

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=7865
2008-03-22 13:54 

Hej!
Jag har tidigare ställt samma fråga och kommit en bit på väg, men den 22 juni 1890 blir det stopp.

Efterlysningen gäller Edvard Svensson, som föddes i Rörum 25 dec 1869, som oäkta son till pigan Ingar Svensdotter från Brandstad. Jag har lyckats följa Edvard när han flyttar rundor i sydöstra Skåne och därefter till Danmark.
De sista uppgifterna jag har om honom är att han kom till Köpenhamn 11 Febr 1890 och flyttade därifrån 22 juni 1890, med kommentaren "Afr til land: Sverige".
Han finns varken i Sveriges befolkning 1890 eller 1900 och jag har letat i många församlingar med anknytning till hans tidigare uppehåll, men något napp har jag inte fått.

Nu står mitt sista hopp till dig Susanna Auerbach. Jag vet inte var du letar, men skulle du vilja se om du kan hitta honom, som immigrant till Amerika?

Med ett på förhand stort tack
Lotte

  SVAR 2008-03-22 15:11

Det är inte så att han är född 25 nov. 1869??

Så lätt ska det väl inte gå, skulle det vara rätt Edvard så har det tickat 28 år sedan Du senast hade koll på honom.
Jag är ju långt ifrån säker. Han ska till 51, South Street i New York.

Hälsningar
//Bo Nordenfors

Från Ancestry:


Name: Edward Svenson
Birth: 25 Nov 1869 - Sweden
Arrival: 26 Dec 1918 - New York, New York


New York Passenger Lists, 1820-1957 New York Passenger Lists, 1820-1957
Name: Edward Svenson
Arrival Date: 26 Dec 1918
Estimated Birth Year: 1869
Age: 49
Ethnicity/Race-
/Nationality: Swedish
Ship Name: City of Orange
Search Ship Database: Search the City of Orange in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: New York, New York
Nativity: Sweden
Line: 12
Microfilm Serial: T715
Microfilm Roll: T715_2615
Birth Location: Sweden
Birth Location Other: halmstad
Page Number: 131

Source Citation: Year: 1918; Microfilm serial: T715; Microfilm roll: T715_2615; Line: 12; .

Source Information:
Ancestry.com. New York Passenger Lists, 1820-1957 [database on-line]. Provo, UT, USA: The Generations Network, Inc., 2006. Original data:

# Passenger Lists of Vessels Arriving at New York, New York, 1820-1897; (National Archives Microfilm Publication M237, 675 rolls); Records of the U.S. Customs Service, Record Group 36; National Archives, Washington, D.C.

# Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, New York, 1897-1957; (National Archives Microfilm Publication T715, 8892 rolls); Records of the Immigration and Naturalization Service; National Ar
  SVAR 2008-03-25 14:43

Hej Bo!
Tusen tack för din hjälp med Edvard Svensson. Jag har jobbat vidare med att försöka hitta "din" Edvard någonstans i de svenska kyrkoböckerna, för att bekräfta eller förkasta ditt föslag, men denna Edvard tycks vara lika svårflörtad, som "min",  om det nu inte är samma.
Jag hittar inte någon Edvard Svensson, som är född i Halmstad 1869, varken Halmstad i Halland eller Halmstad i Skåne.
Inte heller finns det någon Edvard Svensson i SvBef 1890 eller 1900, som skulle kunna passa in. Han avreste ju inte förrän 1918, så var har karlasjälen varit fram till dess.
Den närmsta Edvard enl ditt förslag, som jag hittat är född i Asige i Halland, men där stämde inte födelsedatumet in, inte heller hade han någon anledning att kalla sig Svensson.

Nu vet jag inte hur jag skulle kunna jobba vidare med denna osynliga man, så då blir det väl att låta honom vila i frid.

Tack än en gång
Lotte
  SVAR 2008-03-25 17:58

Hej Lotte,

Verkar ju onekligen som om det kan vara han. Aven om datumet ar 'fel'. Markligt dock att han inte finns i 1900 census i Sverige. Ska se vad mer jag kan hitta, kanske hade han rest over tidigare eftersom han har en adress i NY som destination? Kanske finns dar ett samband att hitta. Ge inte upp Lotte! Vi ska nog hitta mer innan du kan forkasta detta 'fynd' . Kanske Bo vill hjalpa till med?

Susanna

  SVAR 2008-03-25 18:14

Hej igen,
en snabb titt pa detta manifest sager att det ar en 'crew list' over anstallda pa den amerikanske skonaren (schooner) City of Orange och deras ankomst till NY 1918. Denne Edwards fodelsedata ar 25/11 1969 och Halmstad sags vara hans fodelseort, eller vistelseort i Sverige. Hans adress i USA ar senast kanda adress, samma adress som en finsk anstalld uppgav. Alltsa har han varit dar tidigare. Och denne Edvard kanske gar att hitta pa fler batar. Om det nu ar han, det far vi se om vi hittar fler. Men helt klart ar att denne Edward (Edvard) gick pa sjon, vilket isafall forklarar hans bortavaro fran svensk befolkningsrakning.
  SVAR 2008-03-25 19:05

Hej igen...
en djupare titt i detta dokument visar att det finns en sida till med info - om samma personal som pa den forsta sidan. Denna lista visar att han gar under namnet Carl E Svenson (Enbart Edward pa sida 1 sa han kallades for det). Hette din Edvard ocksa Carl? Vill garna ha det bekrf. innan jag fortsatter sokandet efter samme man pa andra stallen.
Susanna
  SVAR 2008-03-25 23:19

Hej Susanna,
och tusen tack för ditt engagemang angående Edvard Svensson eller Edward Swanson, som han borde ha kallat sig om han nu kom till Amerika. Jag såg verkligen en öppning, men tyvärr, i dopboken står bara Edvard.

Lotte
  SVAR 2008-03-26 02:45

Hm, ja da aterstar bara att leta bland de andra, hundratals stavningsvarianter pa Edvard Svensson och se om nagon kan passa. Jag kan se nagra som skulle kunna vara mojliga, med tanke pa artal och immigration, men ingen jattetraff direkt. Skriv garna till mig sa kan vi ga igenom en del? Jag menar istallet for att fylla ut detta forum med alla tankbara Edvard? Trakigt for andra troligen.

Mvh, Susanna

saauerbach@msn.com
  SVAR 2011-07-03 15:32

  >  Hej Bo!
  >  Tusen tack för din hjälp med Edvard Svensson. Jag har jobbat vidare med att försöka hitta "din" Edvard någonstans i de svenska kyrkoböckerna, för att bekräfta eller förkasta ditt föslag, men denna Edvard tycks vara lika svårflörtad, som "min",  om det nu inte är samma.
  >  Jag hittar inte någon Edvard Svensson, som är född i Halmstad 1869, varken Halmstad i Halland eller Halmstad i Skåne.
  >  Inte heller finns det någon Edvard Svensson i SvBef 1890 eller 1900, som skulle kunna passa in. Han avreste ju inte förrän 1918, så var har karlasjälen varit fram till dess.
  >  Den närmsta Edvard enl ditt förslag, som jag hittat är född i Asige i Halland, men där stämde inte födelsedatumet in, inte heller hade han någon anledning att kalla sig Svensson.
  >  
  >  Nu vet jag inte hur jag skulle kunna jobba vidare med denna osynliga man, så då blir det väl att låta honom vila i frid.
  >  
  >  Tack än en gång
  >  Lotte


Edvard i Asige är min farfars far :).
Var där i förrgår.

mvh
/Harald

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies