genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



, Else Klemedsdotter, Vallarum, 2019-07-09 15:46

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=79152
2019-07-07 11:57 

Hejsan gott folk. Släktforska är spänande men ack så jobbigt ibland. Den gamla stavningen kan få vem som helst att gråta och att man hela tiden ärvde faderns förnamn som efternamn. Nåväl - det är tur att det är så intressant och ger en små rysningar av glädje av att tänka på sin släkt och familj. Det som hänt nu är att jag suttit och stirrat på flera bilder på dataskärmen i tre dagar och inte kommer längre. Tack vare denna länken:https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=lars+olsson%2C+vallarum&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&FacettFilter=register_facet%24Alla%3A&FacettState=k2Yn7A%3Ac%7Cundefined%3Ac%7C&page=1&postid=Bouppteckningar_7B7E78CC-172D-4B63-8F13-466870128932-AD08F92E-DA56-48F2-90A6-2503CF2012E0&tab=post#tab
Jag söker min farfars fars svärmor. Else Klemedsdotter och hon finns inte att hitta. Provat med två M i efternamnet, förslag kommer på elsie och andra förnamn, och det enda jag har nu är att hon var gift med Lars Olsson - som också är svårsökt. Deras dotter - Karna Larsdotter - står som om det var en fru till Lars Olsson. Så tyder jag det. Och vem ska Hanna Trulsdotter vara??? Det här är inte lätt. Någon som förstår sig på varför det står såhär??? Det är mest under anmärkning som jag inte blir klok på texten. Ska dom h haft så många barn???

Mvh Marie Hansson 

 

  SVAR 2019-07-07 17:02

Du har letat upp ett databas med bouppteckningar.
Själva bouppteckningen finns i Färs häradsrätt FIIa:58  sid 103.

Den är gjord 29 januari 1850 efter undantagsmannen Lars Olsson i Vallarum.

Han lämnade efter sig änkan Hanna Trulsdotter och barnen med henne: sonen Ola 10 år, Ingar 8 år, Bengta 4 år och Truls 26 veckor gammal.

Lars hade varit gift en gång tidigare med Else Klemmedsdotter och i det äktenskapet hade han flera barn:

dottern Karna, som var gift med dragon Flink, dottern Else gift med åboen Anders Svensson. Kjerstina som var ogift och 25 år gammal, Elna 23 år och Anna 17 år. 

Är det dem du letar efter?

Här är en länk till originalbilden

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0075497_00139

  SVAR 2019-07-07 17:03

Du har letat upp ett databas med bouppteckningar.
Själva bouppteckningen finns i Färs häradsrätt FIIa:58  sid 103.

Den är gjord 29 januari 1850 efter undantagsmannen Lars Olsson i Vallarum.

Han lämnade efter sig änkan Hanna Trulsdotter och barnen med henne: sonen Ola 10 år, Ingar 8 år, Bengta 4 år och Truls 26 veckor gammal.

Lars hade varit gift en gång tidigare med Else Klemmedsdotter och i det äktenskapet hade han flera barn:

dottern Karna, som var gift med dragon Flink, dottern Else gift med åboen Anders Svensson. Kjerstina som var ogift och 25 år gammal, Elna 23 år och Anna 17 år. 

Är det dem du letar efter?

Här är en länk till originalbilden

Färs häradsrätts arkiv, Bouppteckningar, huvudserie, SE/LLA/10016/F II a/58 (1850-1851), bildid: A0075497_00139

  SVAR 2019-07-07 18:26

Tusen tack :-) :-) Det är så det ligger till. Ett nytt äktenskap med en Hanna Trulsdotter. Tänkte väl att det inte kunde vara ett barn till. 
Det är inte lätt det här. Jag som är så nyfiken av mig har gett mmig in på något som är större än jag trodde. Istället för att som alla andra kloka släktforskare hålla mig till en gren så vill jag ta reda på allt om alla. Dvs ta t ex Hanna Trulsdotter (som då inte alls är släkt eftersom det är Else Klemmedsdotter som är en avlägsen släkting till mig) vars historia jag också vill veta mer om. Vad hände med den familjen och dom barnen. 
Jag har inte kommit längre än till just denna släkten och dessa årtalen. Sedan verkar det ta slut. Det har det ju så klart inte gjort mer än för mig. JAg ska anmäla mig till en kurs i höst tänkte jag. Ville bara se hur långt jag kunde komma själv. 
Tänk när man tar sin fars släkt och föräldrarna, och syskonen, och deras föräldrar osv osv. Och sedan ska man gå på sin mors släkt. Jag ser framför mig en stor vit vägg till allt. :-) :-) 
Hoppas att någon annan har börjat släktforska på samma släkt så att man kan få någon mer hjälp. :-) :-) :-) :-) :-) 

  SVAR 2019-07-09 12:21

Här lite uppgifter på Else Klemedsdotter.

Född i februari 1793 i Fränninge.  Föräldrar: Clemet Persson/ Elna Nilsdotter. Fränninge Cl:2 (1784-1829) 190/14

Vigd den 19/11 1819 med drängen Rusthållaren Lars Olsson i Vallarum. Cl.2  (1784-1829)  1440/139.

Död i barnsbörd 14/1 1834, 40 år och 11 mån. gammal.

Anders A

  SVAR 2019-07-09 14:27

Och här lite på föräldrarna:

Clemet Persson f. 5/1 1759 i Fränninge.  Elna Nilsdotter f. 21/2 1756 i Fränninge.  Vigda den 13/4 1783 i Fränninge.  De fick  7 barn, däribland Else f. 1793.

Den 15 april 1821 dog Clemed Persson i Fränninge 62 år gammal, drunknade av våda i vattenbäcken.

Betr. Elna Nilsdotter så finns hon förmodligen också i dödboken (har inte letat )

Anders A

  SVAR 2019-07-09 14:34

Tips för Fränningeforskare.

Googla:  Föreningen Frenningeboken.

Anders A

  SVAR 2019-07-09 15:46

den 9 januari 1827 dog avlidne Klemed Perssons änka Elna Nilsdotter av ålderdomsbräcklighet, var 70 år och 11 mån. gammal.

Anders A

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies