genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersdotter, Anna Josefina, , levde 18822018-07-04 21:43

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=76631
2018-07-03 14:21 

Anna Josefina Andersdotter född 2 november 1862 i Töllsjö fs, Sverige. Hon utvandrade 11 august 1882 till Danmark. Vet ej var hon bosatte sig i Danmark eller om hon utvandrade vidare till USA. Kanske känner någon till något om denna kvinna. Med vänlig hälsning Gunilla Pettersson
  SVAR 2018-07-04 08:56

Jag tror att jag har funnit henne gift i Danmark men det är något skumt med hennes födelseort i de olika folkräkningarna.

Först 1901 har danska folkräkningar fullständigt födelsedatum.

I Skanderborg gifter sig änklingen gårdsägaren Peter Leth Nielsen Søndergaard  (36) af Hørslev i Framlev sogn den 14 aug. 1885 med Pige Anna Josephina Andersdotter af Torste? I Sverrig (23). Hon har tjänst i Hørslev.  (Skanderborg 1879-1889 bild 220)

Den 28 oktober 1885 får de i Framlev sonen Kristian Helmar Lind Søndergaard.  (Framlev 1878-1892 bild 30). Här står det att Anna är 22 år.

Den 30 nov. 1886 får de i Kristrup sogn dottern Augusta Marie Søndergaard. Anna heter då Anna Abaranna Josephine Andersen. (Kristrup 1879-1891 födda bild 149)

I folkräkningen 1890 bor familjen i Randers (staden) i Vestergrave 19. Anna Josephine är 28 år och född i Sverrig. Familjen är Partikulier, dvs. de lever på sitt kapital. Förmodligen har de fått sälja gården.

1901 bor familjen i Tiset sogn. Århus amt. Stället heter Ingerslev by.  Anna heter Josephine Andersen f. 2/11 1862 i ”Assens på Fyn”.  Det är bara dottern som bor hemma och hon har fått fel födelseår och fel födelseförsamling.

1906 och 1911 kan jag inte finna henne.

1916 bor Anna i Grenå. Det är den folkräkning som saknar födelseort. Anna heter Korrborg f. 2/11 1862 och är änka. Hon har en dotter Ella f. 25/2 1902. Sonen Christian Søndergaard f. 28/10 1885 bor hos henne.

1921 kan jag inte finna henne.

1925 bor Anna Korreborg med dottern Augusta Marie S. på Brammersgade 22 i Århus. Anna har fått födelsedatum 1/11 1862 och födelseort ”Roskilde”.

1930 Anna Josephine Korreborg på Nørre Allé 84 i Århus. Hon har födelsedatum 2/11 1862 men födelseort ”Bornholm”. Hon bor med dottern Augusta Marie S. Anna är ”statsbanepensioneret”. Förmodligen har maken varit anställd vid danska järnvägen. Anna är tillfälligt frånvarande i Bylderup Bov.

Jag ska se om jag kan finna något mer.

 

Eva M

  SVAR 2018-07-04 09:22

Ella är inte Annas dotter. Ella är född 25/2 1902 i Grenå: Ella Dagny Jensen. Hon är född utom äktenskap: Moder är ogifta Boline Christiane Korreborg, 18 år, i Grenå.

Boline född omkring 1884 är troligtvis dotter till Annas make ? Korreborg. En av faddrarna är tågförare N. C. Korreborgs hustru Laura Marie Nielsen.

Eva M

 

  SVAR 2018-07-04 14:17

Jag är ganska säker på att jag funnit rätt person. 

Anna Josefinas andra man tågföraren Niels Christiansen Korreborg dog i Grenå den 2 januari 1916, adress Rosengaden 12. Han var gift med Anna Josefine Andersen Lind. Maken var född den 9/11 1852 i Korreborg i Mammen. (Grenå döda 1913-1921, bild 30).

 Anna Josefinas från Töllsjö far var ju soldaten Lind

Tyvärr kan jag inte finna deras vigsel. Jag misstänker att de gift sig borgerligt, och att protokollen inte är scannade.

Anna Josefinas förste man Peder Leth Nielsen Søndergård dog d. 4 april 1910 på Odders sjukhus, 61 år gammal,  och begravdes på Tiset kyrkogård. Anna och han bodde i Ingerslev. (Tiset 1898-11918, bild 314).

I folkräkningen 1911 bor Anna J. inte kvar i Ingerslev. Någon gång mellan 1910-1916 bör de ha gift sig. Jag vet inte när hans första fru dog.

Jag ska se om jag kan finna vigseln och Anna Josefinas död.

Eva M

  SVAR 2018-07-04 14:31

Korreborgs första fru Laura Marie f. Nielsen dog 12/8 1910. 6 barn nämns i bouppteckningen. Modern till Ella, Boline Christiane, var i Canada.

Första frun bodde också på Rosengaden 12 vid sin död. Gissar att Anna Josefine har kommit som hushållerska till tågförare Korreborg.

Eva M

 

  SVAR 2018-07-04 18:36

Jag ser att jag kallat Annas man Christiansen. Han hette Niels Christensen Korreborg. Om du googlar hans namn finns det ett foto av honom på arkiv.dk Mammen Niels Christensen Korreborg, ståtlig i sin uniform.

Annas död har jag inte lyckats finna. Hon finns inte på adressen Nørre Allé 84 i Århus i den sista offentligjorda folkräkningen från 1940. Har också kolla dödboken fram till 1940 i Vor Frue sogn utan att finna henne.

Jag fann dottern Augusta Maries S. död. Hon dog den 26 oktober 1931.  Hon var adventist och fick borgerlig begravning. (Vor Frue. Århus döda 1922-1931 bild 299).

Eva M

 

  SVAR 2018-07-04 21:43

Änkan Anna Josefine Søndergaard f Andersdotter blev gift med Niels C. Korreborg den 16 maj 1912 i Tiset sogn. Det står att hon är f. 2 november 1862 i Torsta i Tölli/e/sjö sogn, Sverige. Föräldrar avlidna "lejesoldat"  P Andersson (Lind) och Kajsa Andersdotter. (Tiset bok1898-1918 bild 274).

Ska se om jag kan finna hennes död.

 

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies