genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Högfeldt, Nils, Starby, 1736-17642009-04-23 20:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=7501
 

Nils Högfeldt barn Anders 7/11 1736,Ola 29/7 1744,Johan 13/4 1745,Nils 9/3 1748,Elias 10/10 1753 sedan gifte han om sig 1762 o fick Gunilla 22/2 1764. Nils född 1748 gifte sig 13/8 1785 med Olu Persdotter i Starby hon stod som änka 1813.Jag hittar ingen dödsannans på honom.Sedan har vi en Nils i Välinge som skall vara född 1748 enligt dödsannonsen som var 15/2 1807.Hans födelse o vigsel hittar jag inte han hade barn från 1784 till 1802 med Assarina Persdotter efter Nils död står hon inte som änka. Min fråga är. Är det samme Nils I Starby och Välinge. Hälsar Lennart
  SVAR

Det är ganska säkert samma Nils. Alla dessa barn har vi dokumenterat tidigare i tråden "Högfeldt, Nils, Ryslätt, Välinge Fg, 1807" och de har inbördes fadderrelationer mellan varandra. Allt stämmer!
  SVAR

Nu läste jag lite slarvigt. Det verkar lite konstigt med hustrurna. Kanske Lars-Owe och Christina fått ordning på det?
  SVAR

Vi får se, hoppas följande reder ut en del... Kommentarer till Lennart sammanställning: Nils Högfeldt d.ä. hade förutom uppräknade barn 1736-1753 också en dotter som vi tyder till Inger, f 1740. Vi tror inte att han gifte om sig och fick Gunilla. Den aktuella Gunilla tyder vi till Pernilla istället (1476.15.18700). Nils i den aktuella barnaskaran f. 1748 var aldrig ryttare, han blev ladufogde. Det måste ha funnits en annan Nils som var ryttare och som äktade Olu 1785 (1476.15.25900). Denne ryttare gifte sig först med Karna Nilsdotter i Höja 1762-04-14 (1476.15.18100). Han blev änkling och gifte sig med Olu 1785 (då nämns han som enklingen, ryttaren...) Nils ladufogdes änka (1807) Assarina stannade kvar i Starby till sin död 1844. Hon blev 81 år. Bland barnen fanns ännu en Nils Högfeldt f 1789 som gifter sig med Amalia Mohlin. De var Christinas morfars morföräldrar. Hälsningar Christina & Lars-Owe
  SVAR

Hej.Jag undrar om ni vet var Evert och hans son Nils född 31/5 1786 (1401.24.5400) blev av. Jag skall säga farfars mormors far till Ola född 1744.Den sista förklaringen löste problemet.Jag tackar för all hjälp. Varma hälsningar Lennart.
  SVAR

Rättelse Det gick lite snabbt med Assarina i vårt förra svar. Assarina Persdotter föddes 1763-07-18 i Strövelstorp, Vemmentorp. Gifte sig 1783 med ladufogden Nils Högfeldt (f. 1748 i Starby och bror till Ola), Wegeholm. Bodde i Välinge, Ryslätt. Nils dog 1807 och tio år senare flyttade Assarina med barnen till Enegården i Norra Wram. Hon dör 1844-01-02, 80 år gammal. Lars-Owe/Christina
  SVAR

Hej igen, Lennart. Du menar väl Elias? Elias Högfeldt i Rögle, bror till Nils på Ryslätt, Johan och "din" Ola, fick sonen Nils Eliasson Högfeldt den 31 maj 1786. Modern var Charlotta Maria Lindgren. Sen har vi tappat Elias! Vårt led har tre Nilsar på rad: 1705, 1748 och 1789. / Lars-Owe
  SVAR

Hej. Nu är jag på jakt igen. Assarina Högfeldt med barn var jag ju av med, men fick ju igår reda på att dom var i Norra Vram.Där hittade jag dom på hfl 1817-1820 men sen försvann dom igen,var blev dom av.Jag tackar för svaren jag fått och eventuellt får sen hoppas jag att det är slutfrågat på Högfeltarna. Lennart.
  SVAR

Du finner det sista om Assarina Persdotter på 1182.14.36600. Sonen Nils flyttade till Hanaskog Ö Karup där han dog 1877. Brodern Johannes fanns 1830 på Nr 1 Mörshög, Petter Magnus fanns 1829 i Kvisttofta, systern Johanna fanns på nr 5 i Bjuv 1831. När modern dog 1844 flyttade systern Kersti till Mörshög, senare till Björnekulla nr 8 där hon dog 1893. Lars-Owe
  SVAR 2009-04-22 16:38

hej du skulle vel ikke have en petronella høgfeldt  der er født ca 1800. Hun flyttede til Helsingør hvor hun fik en sønd Kristian Høgfeldt f. 3-4-1839.

  venlig hilsen Lene høgfeldt
  SVAR 2009-04-23 20:03

Hej Lene. Jag har ingen Petronella efter min Nils Högfeldt ingen född i Starby den aktuella tiden Men det fanns en Nils Högfeldt som var ryttare det är kanske hans dotter.

Hälsar Lennart.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies