genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lawson, Louis, Göteborg, emigr 18902017-11-26 00:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=74557
2017-11-20 14:02 

Jag försöker hjälpa min svägerska i Seattle med hennes rötter från Sverige men saknar dels kunskap i släktforskning dels program att leta i. Vad jag vet är att hennes farfars far Louis Lawson finns som immigrant till Boston 1890. Han finns med sin hustru Augusta Lawson också invandrad 1890 från Sverige enligt mantalsskrivning (census 1910). Min svägerska säger att hon tror att att hennes farfars fars efternamn är namnändrat från Larson men det verkar som det inte räcker för att hitta honom i Sverige, kanske även förnamnet är ändrat. Augusta Lawson hade säkert också ett annat efternamn i Sverige. De gifte sig 1890 eller 1891 i amerika och de namn på barn som nämns i census 1910 stämmer.

Finns det någon som kan hjälpa mig? Bifogad bild på mantalsskrivningen i amerika hoppas jag blev rätt då det inte går att kolla när jag laddat ner, har fler bilder på andra concensus .

Med vänlig hälsning

Elon Svensson

elon.svensson@hotmail.com

 

 

 

 



Källan är Census 1910
  SVAR 2017-11-20 21:40

Förnamn:Carl Ludvig Utflyttningsdatum:1890-02-11

Efternamn:Larsson Utflyttningslän:Halland

Födelsedatum:1868-11-20 Utflyttningsförsamling:Laholms stadsförs

 Utflyttningsort:Kyrkegatsroten No 60

Födelselän:Halland Destination ort:

Födelseförsamling:Laholm Destination land:Amerika

Födelseort: Landskod:

 Ensam/Familj:E

Yrke:Målare Källa:

Ålder:22 Sida i husförhör:140

Kön:M Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:O

 

Ett förslag här. Kan inte din släkting finna ett födelsedatum i t ex death certificate? Han dog mellan 1910-1920. Augusta är änka i Census 1920 bor med de två yngre sönerna, Carl och Henry. Stephen har väl flyttat hemifrån.

Eva M

  SVAR 2017-11-20 22:57

Eva, tusen tack. I census 1910 står det födelseår 1867 och det är också det år som min svägerska har gett mig från början. Augustas födelse år 1871 är en baklänges räkning av de siffror som ges i census1910 liksom att de gifte sig troligen 1891/2 alltså efter det man kom till amerika. Kan man komma vidare med detta?

Elon Svensson

  SVAR 2017-11-21 07:42

Sonen Stephen A Lawson gifte sig 2 juni 1917. I hans vigselbevis heter modern Augusta Abrahamson. Det skulle kunna vara hon här:

Förnamn:Augusta Utflyttningsdatum:1892-03-01

Efternamn:Abrahamsdotter Utflyttningslän:Älvsborg

Födelsedatum:1871-07-14 Utflyttningsförsamling:Frändefors

Utflyttningsort:Flicksäter Norra

Födelselän:Älvsborg Destination ort:

Födelseförsamling:Frändefors Destination land:Amerika

Ensam/Familj:E

Yrke:P Källa:Frändefors Hfl 1 1891-1895

Ålder:21 Sida i husförhör:247

Kön:K Nr i utflyttningslängd:16

Civilstånd:OG

Eva M

  SVAR 2017-11-21 08:13

Familysearch har registrerat Augusta som Angelita Lawson i census 1920. Sönerna heter Carl E. och Harry W (school teacher), inte Henry som jag skrev. Det ser ut som att Augusta kom till USA 1892.

 

Eva M

 

  SVAR 2017-11-21 09:56

Jag har frågat min svägerska och hoppas på svar när hon vaknat. Det här verkar intressant, vad har du för program och är det något som jag som novis skulle kunna börja använda om jag vill börja med att forska i rötter nu när jag är pensionär. De uppgifter du fått fram kan du härleda dem bakåt eller framåt så att man med rimligt tvivel kan  vara säker på att det är rätt personer. Min svägerska har alltid sagt att Louis och Augusta var gifta innan de åkte från Göteborg men jag har ju själv sett att det verkar inte vara så och att uppgifter ur register är det enda man kan lita på något så när.

Elon

  SVAR 2017-11-21 11:09

Carl Ludvig är målare vilket inte riktigt stämmer med min svägerskas uppgifter, hon säger att Louis var snickare och att han jobbade förmodligen då som snickare på eller med Thomas W Lawson ship som finns omnämnd om man söker via google.

 

  SVAR 2017-11-21 13:23

Jag har funnit uppgifter från familysearch.org (gratis). Sen har jag abonnemang på utvandringsdatabasen emiweb. För att komma vidare måste man ha fler uppgifter.

Sonen Stephen/Steven har intitialen A i mellannamn. Det skulle kunna var Abraham.

Eva M

  SVAR 2017-11-21 17:53

Jag har frågat min svägerska om dödsdatum på Louis men hon har inget.

Kan du hjälpa mig med vad jag skall fråga efter?

Jag har bett henne att skriva här, det skulle underlätta och engelska kan jag en del.
 

  SVAR 2017-11-21 18:10

Man skulle ju kunna kolla den Augusta som jag föreslog och se om det finns en bouppteckning efter 1892 efter någon av hennes föräldrar. Tyvärr tror jag inte att Svar, som jag har, har så pass sena bouppteckningar för Nordals och  Sundals härad. Arkivdigital har dem säkert.

 

Eva M

  SVAR 2017-11-21 19:12

Andersson, Abraham

Flicksäter Södra

Död 23/6 1918.

Kyrkobokförd i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland).

Född 3/5 1836 i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland).

Änkling (15/7 1911).

Båda hennes föräldrar är döda efter 1892.

Här är modern:

Andersson f. Eriksdotter, Anna Britta

Flicksäter Södra

Död 15/7 1911.

Kyrkobokförd i Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland).

Född 8/9 1840 i Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland).

Gift kvinna (13/4 1865).

Eva M

  SVAR 2017-11-22 12:21

Jag har haft kontakt med min svägerska Chris som säger att Carl Ludvig som Louis mycket väl kan vara hennes fars farfar och att Louis döpt sin ena son till Carl skulle kunna vara någon sorts bevis. Chris säger också att hon har haft kontakt med sina släktingar som verifierar att namnet Abrahamson ( av ditt svar 2017-11-21 07:42)
 har figurerat i släkten.

Kan man komma längre för att verifiera att dessa personer är dem som verligen är hennes förfäder från Sverige.

  SVAR 2017-11-22 12:59

Bouppteckningar efter personerna nämnda i mitt föregående inlägg kan ge svar. Jag kan inte ta fram dem efter de inte är scannade på Svar. Finns de inte på Arkivdigital får man beställa en kopia hos landsarkivet i Göeborg.

Man behöver bara beställa sidan med bröstarvingar.

Eva M

  SVAR 2017-11-22 15:37

Ok, jag har ringt och pratat med landsarkivet och det kan kosta nästan 2000kr för uppgifter som man inte vet om det leder någon vart. Du har möjligtvis inte nummer på dessa bouppteckningar vilket gör det lättare för dem att hitta.

Jag får fundera vidare.

  SVAR 2017-11-22 16:20

Jag har tittat på Arkiv digital och jag kan inte se att där finns någon bouppteckning

Anita

 

  SVAR 2017-11-23 19:06

I

Hej Anita,

Tack for looking into my Swedish family. My farfar far was called Louis Lawson here in Boston. He immigrated 1890 with his wife Augusta (Andersson?) Lawson. I believe Elon Svensson, my brother in law, has found her family as well as his family and real name. And we believe his name was actually Carl Ludvig Larsson. They are the family with 3 boys living in Boston, Massachusets in the 1910 US census here. He was a ship's carpenter on the ship Thomas Lawson.

  My far far was Harry W Lawson , Senior and he had brothers Steven and Carl who were all born here in the US. My far mor was Chrtstine Elizabeth Smith Lawson., they were both teachers in Framingham , MA. My far was Harry W. Lawson, Jr. and he was born in April 1926. HIs brother Richard was two years older. I have always wondered what my family's origin in Sweden was and what they did for a living . No one here ever had much to say about our Swedish heritaqe but since I was married to a Swede, F. Roland Svensson for 41 years I am interested in leaving my children a written history of their Swedish side. I have the history of my grand mother Christine's family. They were all English immigrants.   I would appreciate any help you can give me regarding the search for these relatives in Sweden. It would be very interesting for all of us here in the US and also for my Swedish inlaws.  I have 3 female cousins who are from Richard Lawson my Uncle. And a half sister of my father's with the same father Harry Lawson , Sr. I would love to give them the information about our Swedish side as a Jul gift if we can put something together. Please let me know what I need to do for this service. I appreicate your time and effort very much. Tack sa mycket, Chris Svensson  frs_roland@msn.com

 

 

 

 

 

 

 

  SVAR 2017-11-23 19:18

Hi, When the son Stephen is getting married his mother's name is stated as Augusta Abrahamson in the certificate.

I have asked a friend in America to look into the matter if he can find something. Louis Lawson probably died between 1915 and 1917. His wife is listed as a widown on Harry's draft card registration for WW1.

My friend just came up with this:

Name: Auguster Abrahamson ( should be Augusta)
Age: 24
Birth Year: abt 1867
Birth Place: Sweden
Marriage Date: 14 Nov 1891
Marriage Place: Cambridge, Massachusetts, USA
Father: Abraham Peterson
Mother: Brita
Spouse: Lars Larson


Name: Lars Larson
Age: 27
Birth Year: abt 1864
Birth Place: Sweden
Marriage Date: 14 Nov 1891
Marriage Place: Cambridge, Massachusetts, USA
Father: Lars
Mother: Carlotta
Spouse: Auguster Abrahamson

Could this be them?

Eva M

 

  SVAR 2017-11-23 23:39

I do not think that is the correct name for my farfar far. He was called Louis Lawson aka Larsson. Abrahamson sounds familiar about my farfar mor Augusta. Her name could also have been Andersson? But I am hoping my great Uncle Stephen knows his mothers maiden name well.  When did they immigrate to the US? 1890? or later? Perhaps his name was Carl L. Larsson? and they called him Louis? He was a ships carpenter on the Thomas Lawson in Boston. Augusta was widowed sometime after 1910  as I cannot find Louis on the next census un 1920.  I know my far, Harry W. Lawson, Junior after his far,  was born in 1926 and she was still alive and he remembers he saying "pengar" to him. He was remembering her when he was a young child. I would love to find out my Swedish history. Thank you so much for helping us here in the US as I could not go further in my search on Ancestry without more info from Sweden. Chris

 

 

  SVAR 2017-11-24 18:02

Hi again,

This girl matches the woman getting married in Cambridge in 1891 to some extent:

Förnamn:Augusta Beata Utflyttningsdatum:1891-01-20

Efternamn:Abrahamsdotter Utflyttningslän:Göteborgs och Bohus

Födelsedatum:1866-10-12  Departure parish: Gbg S Domkyrko (Gothenburg)

 Utflyttningsort:13 Rote 141

Födelselän:Göteborgs och Bohus

Birth parish: Tegneby Destination land:Amerika

Place of birth: Håf  Travelling alone

Yrke: Källa:

Ålder:25 Sida i husförhör:

Kön:K  (K=female)

 

Father´s name: :Abraham Pettersson

Faderns yrke:Sjöman /seaman/

Mother's  namn:Britta Stina Johannesdotter

There is an Angusta B Abrahamsdotter going to Boston in 1891 from Gothenburg:

Förnamn:Augusta BEfternamn:Abrahamsdotter

Avresedatum:1891-01-30 Ålder:24

Yrke/titel:Kön:K

Utfl församling:Utfl län:Oa ( Oa is Gothenburg  and Bohus County)

Avresehamn:Göteborg Destination:Boston Ma

To find the right Lars Larsson would almost be like looking for a needle in a haystack. More information from America is needed.

Eva M

PS In Stephen's marriage ceritficate mother's name is Augusta Abrahamson.

Eva M

 

  SVAR 2017-11-25 10:18

Chris,

I believe Eva M has found the correct couple who got married in Cambridge, Massachusetts 14 Nov 1891. Their names and their parent's names are the same as the ones I've found in the Swedish records. Here is what I've found:

Augusta in the passenger list to New York (above her name, there was a man named Lars Larson):

Namn: A B Abramsdotter

Ankomst: 12 Feb 1891

Födelsedatum: cirka 1867

Ålder: 24

Kön: Female (Kvinna)

Etnisk tillhörighet / nationalitet: Swedish (Svensk)

Ursprung: Sweden (Sverige)

Avresehamn: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination: United States of America

Ankomsthamn: New York (New York City (All Boroughs)), New York (New York City (All Boroughs))

Fartygsnamn: City of New York

 

Here is Augusta in the passenger list travelling from Gothenburg (she had contract number 2469):

Namn: Augusta B Abrahamsdotter

Avresedatum: 30 jan 1891

Avreseort: Göteborg, Göteborg och Bohus, Sverige

Fartygsnamn: Romeo

Födelsedatum: cirka 1867

Födelseort: Göteborg

Ålder: 24

Destination: Hull, England

 

Here is Lars Larsson in the same passenger list (he had contract number 2470). His name was misspelled, but I have checked in the original document.

Namn: Hars Larsson

Avresedatum: 30 jan 1891

Avreseort: Göteborg, Göteborg och Bohus, Sverige

Fartygsnamn: Romeo

Födelsedatum: cirka 1865

Födelseort: Göteborg

Ålder: 26

Destination: Hull, England

 

Here is Lars Larsson in the emigrants records 1783-1991 (he was a carpenter):

Namn: Lars Larsson

Kön: Man

Födelsedatum: 29 apr 1864

Födelseort: Hajom, Älvsborg

Avresedatum: 15 jan 1891

Avreseort: Gbg S Domkyrko, Göteborgs och Bohus

Ankomstort: Amerika

Yrke eller relation: Snickare

Fader: Lars Larsson

Moder: Lotta Andersdotter

 

And here is Augusta in the emigrants records 1781-1991 (this is the same Augusta as Eva M has already found):

Namn: Augusta Beata Abrahamsdotter

Kön: Kvinna

Födelsedatum: 12 okt 1866

Födelseort: Tegneby, Göteborgs och Bohus

Avresedatum: 20 jan 1891

Avreseort: Gbg S Domkyrko, Göteborgs och Bohus

Ankomstort: Amerika

Fader: Abraham Pettersson

Moder: Britta Stina Johannesdotter

 

In my opinion there are enought sources to verify that Lars Larsson, born 29 Apr 1864 in Hajom, Älvsborg, was the man who changed names to Louis Lawson in the US. The same goes for Augusta Beata Abrahamsdotter, born 12 Oct 1866 in Tegneby. In my experience, changing names from Lars to Louis/Lewis was not uncommon.

/Katharina

  SVAR 2017-11-25 11:57

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13180/A I a/24 (1883-1890), bildid: A0006309_00180

page 250: Lars is living here with his mother who is a widow. Lotta Andersdotter b. 6 Junie 1839 in Hajom. They both came from Masthugget parish on 4 June 1884.

They went to live in Landala in 1890. Lars emigrated on 15 Jan. 1891 and mother moved to Haga parish on 11 June 1891.

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13180/A I a/60 (1891-1899), bildid: A0020886_00165  page 178.

-------

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13180/A I a/47 (1891-1899), bildid: A0020873_00126  page 110

Block 13 house 141: Augusta Beata Abrahamsdotter 12/10 1866 in Tegneby. Moving out document 15 Jan. 1891 for America.

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13180/A I a/25 (1883-1890), bildid: A0006310_00264

page 329: She came from Block 13 house 45 in April 1887(9?). Before that from house 128 in 1888. There seems to be some mixing up of the moving dates. She seems to have come from Haga in 1887.

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13180/A I a/26 (1883-1890), bildid: A0006311_00128  page 239

Eva M

  SVAR 2017-11-25 13:21

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/GLA/13180/A II a/37 (1902-1907), bildid: 00064983_00071

p 9821  I have been able to trace Lotta Andersdotter until 7 Jan. 1903 when she is said to move to Örgryte (just outside Gothenburg). However I can't find her moving in.

Could she have gone  to America? A Lotta Anderson arrives in Boston in 1902 according to FS. No age mentioned. Her?

Eva M

  SVAR 2017-11-25 13:54

Eva, Anita, Katharina, vad duktiga ni är, Chris kommer bli jätteglad. Jag vet att Chris har gjort ett familjeträd i ancestry som inte är riktigt ifyllt med alla fakta så nu kanske era uppgifter gör att det äntligen kan bli rätt. 

Elon

  SVAR 2017-11-25 16:32

Här är Lotta Andersdotter i dödboken:

Larsson f. Andersdotter, Lotta

Krokslätts Fabrik

Död 14/4 1905.

Kyrkobokförd i Fässberg (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Född 6/6 1839 i Hajom (Älvsborgs län, Västergötland).

Änka (9/10 1863).

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Fässberg, Mölndals kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Stensjön, Mölndals kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Hajom (Älvsborgs län)

Källor:
DB, FS

/Katharina

  SVAR 2017-11-25 16:56

Louis Lawson's/Lars Larsson's father was Lars Larsson, born 15 Dec 1835 in Hajom, Älvsborg. He married Lotta Andersdotter 8 Nov 1862 in Hajom. He died 9 Oct 1863 in Hajom, hence Louis never met his father. 

/Katharina

  SVAR 2017-11-25 20:55

 

 

I think Katarina must be correct. My great grand parents immigrated to New York City first and then married and then took a ship to Boston when they both had the same name Lawson and that is why I found them on a ships log to Boston in 1895 or 6 or 7 can't remember what the date was it was on my Ancestry.com list. I appreciate Katharina's work on my  family tree. My cousins and my father's half sister will be very interested in your findings. I will be sure to share this info with them for Jul this year. Thank you so much Katharina. Sincerely, Christine Elizabeth Svensson . btw my husband and his brother and sister are from Osby ... I have visited this area a few times as well as Goteburg and  Stockholm. I have always wondered where my great great grand parents came from in Sweden.

 

 

 

  SVAR 2017-11-26 00:03

Förnamn:LarsEfternamn:Larsson

Avresedatum:1891-01-30Ålder:26

Yrke/titel:Kön:M

Utfl församling:Utfl län:Oa

Avresehamn:GöteborgDestination:Boston

Källkod:44:57:2470

Förnamn:Augusta BEfternamn:Abrahamsdotter

Avresedatum:1891-01-30Ålder:24

Yrke/titel:Kön:K

Utfl församling:Utfl län:Oa

Avresehamn:GöteborgDestination:Boston Ma

Källkod:44:57:2469

Acoording to the original police record they were both going to Boston. They sailed from Gothenburg to Hull on the Romeo on 30 Jan. 1891.

Göteborgs poliskammare före 1900, Inkomna uppgifter om utvandrade personer, SE/GLA/12703/E IX/44 (1891), bildid: A0056933_00035

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies