genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Persson Född Dahl, Anna Beata, , född 17 december 18922017-07-23 23:33

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=73186
2017-07-23 21:32 

Hej!

Jag heter Camilla Persson och håller på att försöka hitta information om min gammelfarmor Anna Beata, född Dahl och gift med Johan Persson. Gammelfarmor föddes den 17 december 1892 i Kiel, Schleswig-Holstein, Tyskland och dog den 19 februari 1954 i Sövestadby 1:12, Sövestad, Sverige.

Gammelfarmor gifte sig med min gammelfarfar Johan Persson den 22 februari 1913 i Ystad Stads, Malmöhus, Sverige.

Jag skulle gärna vilja veta mer om min gammelfarmor, vem hennes föräldrar var, om hon hade syskon, när hon kom till Sverige, om hon kom till Sverige som barn eller vuxen, om det var när hon gifte sig eller innan hon gifte sig mm.. Jag vill gärna veta mer men har fastnat.. 

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta mer info om min gammelfarmor Anna Beata Persson född Dahl???? Hade varit jättekul att få veta mer om min gammelfarmor samt även veta mer om min gammelfarfar Johan Persson, född den 20 februari 1889 i Öved, Sverige och dog  27 juni 1965 i Sövestadby 1:12, Sövestad, Sverige då jag inte kände varken min gammelfarmor eller gammelfarfar.. 


Tacksam för all hjälp som jag kan få att hitta mer info om min gammelfarmor och gammelfarfar..


Mvh Camilla

  SVAR 2017-07-23 22:27

Hon hette tydligen från början Anna Bengta!

Här är hon med föräldrar och syskon i Stora Herrestad:  Stora Herrestad (M) AII:1 (1895-1901) Bild 3050 / sid 293

 

  SVAR 2017-07-23 23:14

Ehee, vart ska jag kolla för att se den bilden?? Kan inte hitta det som du har skrivit..

 

/Camilla

  SVAR 2017-07-23 23:15

Du måste ha abonnemnag på Arkivdigital eller Svar dö att se bilden.

Eva M

  SVAR 2017-07-23 23:18

Okej, då fattar jag.. Tack..

  SVAR 2017-07-23 23:23

Förnamn:Hanna Utflyttningsdatum:1876-10-19

Efternamn:Christensdotter Utflyttningslän:Kristianstad

Födelsedatum:1859-02-04 Utflyttningsförsamling:Östra Broby

 Utflyttningsort:Fremmenaryd

Födelselän:Kristianstad

Födelseförsamling:Broby Destination land:Tyskland

 Ensam/Familj:E

Yrke:Piga Källa:

Ålder:17 Sida i husförhör:484

Kön:K Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:O

Anna Bengta/Beatas mor som utvandrar till  Tyskland 1876. Hon hade varit gift en gång tidigare med Per August Löfström och blivi änka.

Det kan vara han här:

Förnamn:Per August Utflyttningsdatum:1869-07-02

Efternamn:Petersson Löfström Utflyttningslän:Kalmar

Födelsedatum:1850-09-26 Utflyttningsförsamling:Hagby

 Utflyttningsort:Hagbytorp Nr 4

Födelselän:Kalmar Destination ort:

Födelseförsamling:Hagby Destination land:Tyskland

Ensam/Familj:E

Yrke: Källa:

Ålder:19 Sida i husförhör:194

Kön:M

Civilstånd:O

Hon tycks inte ha haft några barn med Löfström.

Eva M

 

  SVAR 2017-07-23 23:33

Här är Anna Bengtas fars utvandring 1890:

Förnamn:Ola Utflyttningsdatum:1890-08-05

Efternamn:Göransson Dahl Utflyttningslän:Malmöhus

Födelsedatum:1863-12-06 Utflyttningsförsamling:Stora Herrestad

Utflyttningsort:Stora Herrestad 24

Födelselän:Malmöhus

Födelseförsamling:Stora Herrestad Destination land:Tyskland

 Ensam/Familj:E

Yrke:Dräng Källa:

Ålder:27 Sida i husförhör:68

Kön:M

Civilstånd:O

Sen kom han tillbaka 1901 med fru och 6 barn. Det äldsta barnet f. 20/1 1889 Frida Alvina är han inte far till.

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies