genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Petersson, Per August, Jämjö Sverige, emigr 19032017-05-15 13:12

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=72638
2017-05-10 18:48 

Per August emigrerade till Danmark/Köpenhamn 1903. Söker hans släktingar där!

  SVAR 2017-05-11 06:22

Hovedperson
Per August Petersson, 27-5-1876, Sverige, Jämjö
Stillinger: Arbejdsmand

Ægtefælle
Christine Marie Petersson, 14-6-1872, Thestrup

Barn
Gotfred Carl Chr. Petersson, 13-5-1900

Barn
Albert Hans Ejnar Petersson, 30-11-1902

Det bör väl vara han här. Du skriver inte hans födelsedatum. Hans registerblade i Köpenhamn är utfärdat redan 1900 så 1903 är väl då han fick attest. Han flyttade 1900 från Thestrup sogn till Köpenhamn. Enl. hans ansökan om medborgarskap hade han varit i Danmark sen 1893.

Efternavn: PeterssonFornavn: Per August

Erhverv: KuskFødelokalitet: Jemjö

Føderegion: Blekinge LänFødeland: Sverige

Fødselsår: 1876I DK fra: 1893

Bopæl, lokalitet: KøbenhavnAmt, region: København og Frederiksberg

Lov af: 03 03 1914Tillæg: A

Eva M

  SVAR 2017-05-11 09:03

Tack för denna informationen, det är han. Kan jag gå vidare då jag vet att han hade ytterligare 2 barn, som måste vara yngre. Vad och hur söker man? Folkräkning, kyrkoböckerna ???
  SVAR 2017-05-11 09:22

ja, han hade 2 ytterligare barn Robert f. 20/7 1911 och Oda Marie Sofie f.15/4 1906. Familjen bodde fram till 1930 på Oehlenschlägersgade 66. I folkräkningen 1940 bor de inte kvar.1940 är den sista folkräkningen.

 

Eva M

  SVAR 2017-05-11 09:57

Tack igen Eva M.

vem du nu är??

Dina uppgifter har hittils varit till stor hjälp.

Jag förstår inte hur du hittar desa uppgifter, jag försöker på alla möjliga sidor och sökseiter utan något resultat.

  SVAR 2017-05-11 10:02

Oda M S P blev gift den 15/8 1926 i Sankt Matthaeus sogn med Svend Aage Taarnberg f. 13/7 1905 i Gethsemane sogn. Han var skoarbetare. Bodde på Valdemarsgade 36.

De fick en son 1933, men eftersom jag inte vet om han lever kan jag inte skriva uppgifterna om honom. Du får söka på danishfamilysearch.dk. Sök på efternamn + 1933.

eva M

  SVAR 2017-05-15 11:07

Hej Eva, din hjälp är ovärderlig och jag tackar, men jag måste erkänna min okunskap och oförmåga att söka i de danska registerna. Jag har försökt hela helgen, det enda jag fått fram är Odas son. Jag vet också att hon hade en dotter som dog tidigt, henne hittar jag inte? Jag får bara 0-resultat som svar.

Jag skulle gärna vilja få fram alla om hennes bröder, data, giftemål och med vem, eventuella barn och när de är döda!

Vad gör jag för fel !!!!!

Björn

  SVAR 2017-05-15 13:12

Gottfred C Chr. P. som var kusk (kan också betyda utkörare) bodde 1925 på Heilsgade 3. Han var gift med Esther Ella Margrethe f. Johanson f. 22/12 1902 i Köpenhamn. De hade en son Svend Otto f. 20/9 1920 på Rigshospitalet. Födelseboken avslöjar att Pettersson är styvfar.

Man söker på sa.dk. Kirkeböger Rigshospitalet 1920-1921 F. Bild 115.  Folkräkning 1925 Heilsgade, bild 65.

1930 bor familjen inte kvar på Heilsgade 3.

Ingången fann jag på politietsregisterblade.dk. Politiets registerblade finns bara fram till 1923. Sen upphörde systemet. Sen blir det svårare att finna folk i Köpenhamn. Olika registreringsprojekt pågår i Danmark. Många danskar finner uppgifter på My Heritage.

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies