genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Cronholm, Jöran, Malmö, 18102008-01-27 18:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4379
 

I Sniberup i Östraby socken i nuvarande Hörby kommun bodde på 1840-talet Nils Göransson, född den 18/5 1810 i S:t Nicolai församling i Malmö och hans hustru Else Nilsdotter, född den 14/5 1822 i Östraby. Sv barnen emigrerade dottern Bengta (f. 14/5 1842) till Östafrika (Eritrea) och senare till USA. Sonen Nils (f. 19/11 1843 emigrerade till USA (Chicago) och sonen Göran (f. 9/9 1849) emigrerade till Australien. Sönerna tog sig namnet Cronholm efter sin farfar Jöran Cronholm. Av deras brevväxling på 1870-talet som jag har kopior av framgår att de ansåg sig ha blivit frånlurade rättigheterna till sina förfäders egendom. Nils, som blev en framstående jurist i Chicago gjorde vissa försök att reda ut det hela men det fullföljdes aldrig. Kan någon berätta vem Jöran Cronholm i Malmö var? Enligt en uppgift från en ättling i Australien var han bagare.
  SVAR

Jag skulle vilja veta mera om Bengta Nilsson-Lager och hennes förfäder, framförallt om hennes farfar Jöran eller Göran Cronholm i Malmö. Bengta var född i Sniberup, Östraby och åkte som EFS-missionär till Östafrika (Eritrea)1875. Där drev hon ett sjukhus (!) och blev ryktbar som läkare trots att hon saknade examen. Hennes man Per Eric Lager blev mördad i Afrika och Bengta flyttade hem till Sverige men fortsatte några år senare till Chicago där hon tog läkarexamen 1889. I Chicago bodde också hennes bror Nils, som kallade sig Neander Nicolas von Cronholm och var en framgångsrik advokat och författare. En tredje bror (Göran)flyttade från Östraby till Australien och blev en känd botanist under namnet Gonfzer von Cronholm. Några syskon bodde kvar i Östraby. Från Australien har jag fått en samling brev från syskongruppen. Breven tyder på att att släkten hade ägt stora egendomar i Finland och Baltikum som förlorats i slutet av 1700- och början av 1800-talet. Jag bifogar en bild av Bengta från Ersta där hon fick sin första sjukvårdsutbildning för tiden i Eritrea.

Klicka för en större bild

bengta_lager.jpg
  SVAR

Hej Lars Olov! Jag har som moderator slagit ihop dina två frågor. Det enda svar i hastigheten jag kan ge om Jöran Cronholm är att han kanske är densamme man från Malmö som gifter sig i Tryde 1807 22/4 med Bengta Andersdotter i Everöd. Kan det stämma?
  SVAR

Det kan vara samma person. Jag har inte tittat i kyrkböcker från Malmö utan bara i Östraby där Bengta och hennes syskon var födda. Släkten Cronholm verkar vara mycket intressant och jag skulle vilja följa den ytterligare ett par generationer bakåt. Enligt boken "History of the swedes of Illinois", där det finns en artikel om Bengtas bror Neander N Cronholm, hade släkten varit känd i Baltikum och Finland i slutet av 1700-talet.
  SVAR

Jag tittade lite i Malmö S:t Petri (inte Nicolai) husförhörslängder under början av 1800-talet. Jöran Cronholm står som bagaregesäll eller arbetskarl. Familjen verkar inte ha varit speciellt välbärgad. Faktum är så flyttar de 1828 till Fattighuset. Jöran anges som född i Malmö 1765 4/6 och Bengta Andersdotter som född i Tryde 1782. Det är alltså rätt vigsel i Tryde 1807.
  SVAR

Det här blir alltmer intressant. Tänk vilken uppståndelse det måste ha blivit när "fattighusfamiljen" fick 7000 dollar med försändelse från USA till torpet i Östraby, vilket jag har belägg för i ett brev!
  SVAR

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon släktforskare som har sysslat med Östraby socken för att få en klar bild av Bengta Nilsson i Sniberup, Östraby och hennes släkt. Utöver Bengta och tre av hennes bröder som emigrerade till Östafrika, Nordamerika, Sydamerika och Australien bodde ju flera av syskonen kvar i hemsocknen. Vad hände med dem? Finns det efterlevande släktingar? Läs mer om Bengta på Terra Scaniae: http://www.ts.skane.se/person/bengta-lager Lars Olov Sjöström
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies