genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Willasson, Willhelmina Christina Elisabeth, Sörby, gift 1842-08-12 2017-01-26 13:25

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=58350
2015-02-02 17:30 

Vilka är Willhelmina Willassons föräldrar?

Är det Eric och Anna Catharina Willasson eller Johan och Maria Elisabeth Willasson?

Maria

  SVAR 2015-02-02 17:45

Eric Willasson har en dotter Wilhelmina Christina f. 1/11 1812 i Mellby.

Eva M

  SVAR 2015-02-02 17:55

Sörby kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/LLA/13399/E I/1 (1823-1850), bildid: C0062168_00022

I vigselnotisen står det f. 1/11 1812.

I hfl 1822-1845 s. 2 finns inte namnet Elisabeth med.

Det är alltså Eric W.s dotter som gifter sig.

Eva M

  SVAR 2015-02-02 18:03

Det är säkert hon. Wilhelmina gifter sig i Sörby där pappan är präst. Har också hittat att hennes mamma bär det äldsta barnet när det döps.

Jag har hittat att Willhelmina och hennes make Johan Fredrik David Ritter får följande barn:

Anna Marie Louise 1843-07-05

Sigrid Wilhelmina Beata 1845-04-23

Louise 1847-06-07

Axel Fredric 1849-03-15

Erik Wicking 1852-06-18

Louis Fredric Wilhelm 1857-06-17

Maria

 

  SVAR 2015-02-02 18:10

Hennes far var död när hon gifte sig. Hennes mor och "dess Förmyndare" samt undertecknad farbror J Willasson ger sitt samtycke.

Antar att förmyndaren är modern. Änkor behövde inte ha förmyndare så en änka kunde kanske var förmyndare åt sina barn?

Eva M

  SVAR 2015-02-02 18:29

Förlåt, glömde tacka dig Eva!

Har bland dopvittnena hittat en Eric Willasson som är apotekare i Göteborg. Kan det vara en bror? Där finns också en sergeant Frans Willasson eller rättare sagt han står som bokhållare först och senare som sergeant, ytterligare en bror? eller är det två olika Frans Willasson. Förre kronolänsman Håkan Willasson, ytterligare en bror? Det finns också en Marie Willasson från Kristianstad gift med tygförvaltaren Anders Reinhold Hwasser. Dessutom finns Mathilda Willasson i Kristianstad och Hilda Willasson från Öllestorp, båda ogifta. Är det tre systrar till Wilhelmina? Kanske ytterligare två systrar är Louise Willasson, Glimminge och Amelie Willasson, Fridhem.

Sitt namn verkar man kunna ändra väldigt lätt under den här epoken. Wilheminas mamma heter Anna Catharina Lagerlund när hon gifter sig men då hon bär fram sitt barnbarn vid dopet heter hon plötsligt Annette.

  SVAR 2015-02-02 18:34

Tack igen Eva!

J Willasson är hennes farbror Johan som blir kyrkoherde i Sörby efter hennes far. Någon av dem jag ovan antagit är syskon till Wilhelmina är antagligen hennes kusiner. Alltså barn till Johan och hans hustru Maria Elisabeth.

Maria
 

  SVAR 2015-02-02 19:18

Mathilda Willasson eller antagligen Anna Erika Mathilda Willasson är född i Sörby. Under 1870-talet översätter hon böcker från engelska och danska som trycks i Kristianstad.

Dessutom finns det en Carolina Margareta Henrietta Willasson som är född i Sörby på 1800-talet.

Maria

  SVAR 2015-02-02 23:39

Sammanfattning Wilhelmina Christina Elisabeth "Betty" Willasson och Johan Fredrik David Ritters barn:

Anna Maria Louise gifter sig med Julius Råberg 1861

Sigrid Wilhelmina Beata gifter sig med Arnold Nathanael Hammar 1869

Louise har jag inte hittat

Axel Fredrik gifter sig med Alma Elfrida Larsson i Malmö

Erik Wiking verkar aldrig bilda familj, blir byggmästare i Stockholm

Louis Fredric Wilhelm har jag inte hittat

Maria

  SVAR 2015-02-03 00:07

Sammanfattning av dopvittnena:

Apotekaren i Göteborg är Wilhelminas bror Eric Magnus Willasson. E M Willasson antaglig  delägaren i firman Willlasson och Hultström. Även Frans Willhelm och Håkan Peter är bröder till Wilhelmina.

Marie Hwasser är Wilhelminas syster Maria Marta även Hilda Margareta Sophia är en syster. Louise är antagligen är antagligen Wilhelminas syster Sophia Louise Maria. Vad gäller Amelie skulle det kunna vare en kusin som heter just Amelie men det kan även vara Wilhelminas syster Anna Amelia som förfranskat sitt namn.

Maria

  SVAR 2016-11-30 14:05

Luoise, även kallad Visen, giftesigmed en dansk trävaruhandlare Hakon Glaser. Hon fickfyra barn, Ingeborg, Ragnhild, Lisa och Hakon.

Uppgifterna i brev från barnbarn till Sigrid Ritter.

 

  SVAR 2016-11-30 14:48

Tack! 

Är du släkt med dem? Vet du något mer om dem? 

Maria 

  SVAR 2016-11-30 18:02

Sigrid Ritter, gift med Arnold Hammar, kyrkoherde i Allerum, var min mormorsmor. Julius Råbergs döttrar har efterlämnat en del brev som jag har. Är du också släkt?

  SVAR 2016-11-30 19:13

Hej! 

Jag är också släkt men på längre håll. Min morfars mormors mor Marta Catharina Willasson var halvsyster till din mormors mormors far Eric Willasson. De är båda barn till klockaren Peter Niklas Willasson i Övraby. 

Maria 

  SVAR 2016-12-01 09:36

Föräldrar till Peter Niklas Willasson är Cecilia Persdotter f.17250403 Tjustorp d.17970901 Simrishamn och Eric Willasson f. 17260829 Simrishamn d.17981125 Simrishamn. Han var skomakarmästare. 

Föräldrar till Eric Willasson är Ingri Ericsdotter och Wellas Stephansson f. c:a 1695 d.17620329. De bodde i Simrishamn där Wellas var skomakarmästare

Föräldrar till Cecilia Persdotter är Inga Månsdotter f.16940410 Tjustorp d.17350825 Tjustorp och Per Jönsson f. 16921022 Kverrestad d.17350227 Tjustorp

Föräldrar till Inga Månsdotter är Elsa Bengtsdotter f.166209  Gårdlösa d.17440519 Tjustorp och Måns Mårtensson f.16540208 Tjustorp d.17330919 Tjustorp. Måns Mårtensson var riksdagsman. 

Maria

  SVAR 2016-12-08 18:29

Tack! Familjen  Ritter-Willassson bodde på en gård i Glimminge, norr om Broby fram till 1870 Jag tror att det kanske är nuv. Glimmingegården, vackert belägen vid ån och betesmark. De flyttade till Landskrona eftersom gården, Glimminge 3, skulle skiljas från fideikommisset Vanås gods. Jag ska lära mig mer om kartor så jag säkert vet vilket hus de bodde i. Wilhelmina Christina Elisabeth Willasson och Johan Fredrik David Ritter  träffades när hon var husmamsell på Årup, i närheten av Trolle-Ljungby slott. Ritter anlitades som skogsexpert av flera gods i Skåne.

Gerd

  SVAR 2016-12-09 15:24

Hej Gerd! 

Rolig information. Vet du något om Wilhelmina Elisabeth Willassons systrar? 

Maria 

  SVAR 2017-01-26 13:25

Nej, men hon kallades Mina,inte Betty,i brev från hennes man JDF Ritter. Brevet är från 9 april 1870. Mina insjuknade i en knäskada och dog 25/2 1862,begavd på Broby kyrkogård.

Gerd

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies