genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Pettersson, Lars, Sturkö, 18532008-01-19 12:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6813
 

Hej Jag söker efter uppgifter och anor på. Lars Pettersson född 1853 död 1889-08-22 på Sturkö. Och uppgifter och anor på hans hustru Karolina Nilsdotter född 1848 Sturkö död efter år 1900. Vänligen Lennart
  SVAR

Hej Lennart:. Ur födelselängden, Sturkö: 1848 den 21 juli föddes och den 24 döptes Bonden Nils Petterssons i Frännatorp (?) och Dess hustru Gertrud Pehrsdotters dotter Carolina.
  SVAR

Hej Bruno Tack skall du ha, dopdatum var nytt för mig. Det skulle vara intressant om jag kunde få tag på Nils Petterssons föräldrar. Hans hustrus anor har jag. Vänligen Lennart
  SVAR

Hej Lennart. Här får Du utdrag ur Torshamns födelselängd 1813 September.: Den 3 dje, döptes Bonden (Nils) Peter Peterssons och hustrun Ingri Nilsdotters Son Peter i Hammar. Hölls af hustru Kerstin Nilsson i Gislevik. Samma dag konfirmerades samma äkta folks Son Nils, som fådt nöddop af Bonden Anders Ericsson i Hammar i närvaro av Husfolket och drängen Eric Andersson ibm. Barnet hölls av Hustrun Bothhil Nilsse i Möckelby. Faddrar till barnen var Peter Nilsson i ??vik, Eric Andersson i Hammar Starkshustrun i Lökarp Barnens föddag d 28 aug.Peter 12.00 natt Nils 8 fm Modern 34 år. I husförhörslängden kan läsas: Nils Peter Petersson f 24/9 1772 i Hammar, Ingri Nilsdotter född 8/12 1778 i ?. Barn Son Peter f 1821 den 5/6, Nils f 1813 Dotter Elin f 1805 29/11, Christina född 1808 25/9 Karin f 1816 12/1. ------- Jag reserverar mej för felaktiga tolkningar av prästens slarviga stil och egenhändiga förkortningar. Jag hoppas att Du kan ha nytta av uppgifterna. Bästa hälsningar Bruno i Helsingborg
  SVAR

Hej Bruno Det var mycket bra information som jag får nytta av. Lars Petersson är inte född på Sturkö efter information som jag har fått så är han född 12/8 1853 i Nättraby. Söker nu efter hans föräldrar. Vänliga Hälsningar Lennart
  SVAR

Hej igen Lennart. Som Du skrev föddes Lars i Nättraby, närmare bestämt på Aspö nr 76. Hans föräldrar var Inhyses Peter Larsson f 1827 14/4 i Nättraby. Han flyttade till Sturkö den 17/11 57, troligen eftersom hans hustru Sissa Olsdotter-Isberg, f 1885 19/11 i Nättraby, avled den 12 februari 1856. Förutom sonen Lars, som flyttade med till Sturkö, föddes sonen Peter August 1855 den 16/12 och döptes den 26/12 i Nättraby. Han avled redan den 7/3 1856. Dottern Majia föddes den 5 maj 1852 i Nättraby. Vidare finns antecknat Hustrun Kersti Svensdotter f 1824 den 20/7 på Sturkö, och som också flyttade tillbaka dit. ------ Spekulation: Det är möjligt (jag har inte undersökt detta) att Kersti skulle kunna vara en andra hustru till Peter. Det står tre rader om henne, som jag tyvärr inte kan läsa. Dessutom finns det vid hennes namn ett kors, vilket tyder på att hon avlidit under hfl perioden. Det står också en rad om Peters flytt till Sturkö, vilken jag heller inte kan läsa, tyvärr. Bästa hälsningar Bruno i Helsingborg
  SVAR

Hej Bruno Mycket information igen. Men det är en uppgift som jag ser är fel. Det gäller den här raden : Sissa Olsdotter-Isberg, f 1885 19/11 i Nättraby, avled den 12 februari 1856. Födelsedatum är troligen fel. Jag sitter på mitt arbete just nu så jag kan inte följa med fullt ut, men till helgen så är min egen dator uppkopplad. Vi hörs igen på lördag. Vänligen Lennart i Olofström
  SVAR

Hej Lennart. Jaha, det var ju slarvigt att inte jag la' märke till denna fadäs. I den förstoring jag hade uppe när jag skrev av längden, ser det helt klart ut som en "8". Men tio ggr förstoring till, så ser man att det är en - visserligen slarvigt skriven -tvåa. Rätt årtal alltså 1825. Hör av Dej på lördag!
  SVAR

Hej Bruno Ja ibland kan det vara ganska svårt att läsa vad prästerna skrev och ibland är bläcket som har flytit ut. Men ingen fara det ordnade ju sig. Jag vet inte om jag vågar be dig om hjälp med anorna till Peter Larsson 1827 och hans hustru Sissa Olsdotter Isberg 1825-1856. Det var intressant att Peter flyttade till Sturkö efter hustruns död.Det är ju inte heller omöjligt att han gifte om sig eftersom han hade två överlevande barn. Hans andra hustru var kanske ifrån Sturkö. Vänligen Lennart Min epost är: ie.lennart@telia.com
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies