genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson/Bengtsson, Ida Och Anna Wiktoria, Farstorp, 1884 - 2016-09-19 21:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=9406
2008-09-15 18:02 

Hej goa vanner! 
Nu behover jag lite hjalp. Antligen, antligen har jag lyckats ta reda pa vad som hande med min farmors kusin Bengta Sonesdotter (f. Farstorp 20/10  1862) som nagon gang runt 1888-1895 utvandrade till Amerika. Hon gifte sig med Nils Månsson ( f. 19/3 1859, Farstorp, utvandrad 27/3 1885) ar 1897 i Sterling, Whiteside, Illinois. De fick 8 barn. Tyvarr dog Nils av lunginflammation ar 1905 och lamnade en utarmad familj. Han led ett helt ar innan han dog och deras besparingar ats upp av lakarrakningar. (Allt detta enl. ett stort antal tidningsartiklar fran Sterling) Bengta fick hjalp av den lilla staden sa att hon kunde arbeta och forsoka forsorja sig sjalv och alla dessa. Tre av barnen blev sa smaningom bortadopterade. Jag haller pa att utreda alla hennes barn och deras ode. Bengta dog av hjartesorg helt utsliten ar 1907. Alldeles for ung.

Nu vet jag att hon ocksa lamnade tva oakta barn i Sverige. Dessa var Ida, fodd 1884 och Anna Viktoria fodd 1887. Se nedan. Da jag nu tror att jag har lokaliserat dessa flickor, atminstone delvis (har inte letat djupare i dodbok efter makar etc.) sa ser det ut som om de bodde kvar pa orten. En i Horrod och en i Gammalstorp. Finns det nagon har pa scangen som ar slakt med dessa flickor? Finns det nagon som kanner till nagot om dem? Det vore underbart att fa veta mer. Jag delar garna med mig av det jag har och jag delar garna med mig av vad jag hittills har hittat om deras 'halvsyskon' och slaktingar i USA. Det ar ett mycket gripande ode. Med manga lyckliga 'slut' dock.

Vad jag har hittills som kan vara Bengta's Ida och Anna Viktoria ar foljande;

Bengta Sonesdotter står i husförhör Farstorp 1888-1895 som "Kvarstående obefintliga" och prästen har skrivit att hon vistas i N. Amerika.

I Folkräkningen 1890:

Tillsammans med en Nils Persson, fattighjon född 1865 i Hästveda (L).
Post 1902541 finns;

Ida
Värnlös

f. 1884 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

oäkta
Flicka, barn i familjen

Södra Fredskog
Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Farstorp
___________________________

Post 1902540

Anna Wicktoria
Värnlös

f. 1887 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

oäkta
Flicka, barn i familjen

Södra Fredskog
Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Farstorp
------------------------------------------------------------------------------------------

Folkräkningen 1900:

Post 617218

Anna Viktoria

f. 1887 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

Arb. Bengta Sonesdotters oä. d.
Flicka, ensam i familjen

Södra Fredskog
Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Farstorp Kristianstads län
_________________________
Och detta kan vara Ida:

Post 616238

Bengtsson, Ida

f. 1884 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

fosterd.
Flicka, barn i familjen

Gammalstorps mölla
Farstorp (Kristianstads län, Skåne)

Födelseort i källan: Farstorp Kristianstads län
Enligt husförhöret i Farstorp 1888-1895 har Bengt Andersson och Sissa Nilsdotter i Gammalstorps Mölla inga barn hemma, men år 1890 finns en Ida där. Födelseåret stämmer, kan det vara min Ida?
-------------------------------------------------------------------

Sveriges Dödbok 4:

18840711-350

Andersson f. Bengtsson, Ida

Gammalstorp 1:72

Död 18/3 1950.

Kyrkobokförd i Farstorp (Kristianstads län, Skåne).

Född 11/7 1884 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne).

Gift kvinna (29/11 1903).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Farstorp, Hässleholms kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Farstorp (Kristianstads län)

Källor:
DB, FS / DOR 50-51
--------------------------------------------------------------------------

18870731-350

Johansson f. Olsson, Anna Viktoria

Hörröd 3:31

Död 16/10 1954.

Kyrkobokförd i Farstorp, Hästveda kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 31/7 1887 i Farstorp (Kristianstads län, Skåne).

Änka (3/11 1930).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Farstorp, Hässleholms kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Farstorp (Kristianstads län)

Källor:
DB, FS / DOR 52-60
-----------------------------------------------------------------------------------

Ovan staende efternamn pa Anna Viktoria ar lite forbryllande men kan sakert utredas.

Jag ar alltsa 99 % saker pa att dessa flickor ar mina, Ida och Anna Wiktoria, mycket tyder pa det, da fodelsedatum och ar stammer.

Finns det nagon darute som vet mer om dessa? Alternativ har lust att hjalpa till att verifiera deras liv och leverne?

Soliga halsningar,
Susanna

  SVAR 2008-09-27 16:37

Här är Idas födelsenotis den 11 juli 1884.


Klicka för en större bild

farstorp_C8_bild_63_sidnr_saknas.jpg
  SVAR 2008-09-27 16:39

Och Anna Viktorias den 31 juli 1887.

Bilderna från www.arkivdigital.se
  SVAR 2008-09-27 16:42

Glömde bilden!


Klicka för en större bild

farstorp_C8_bild_86_sidnr_saknas.jpg
  SVAR 2008-09-29 23:55

Hej Anders!

Varfor fick jag ingen blankare om att du svarat...? Sag detta forst nuTack Anders! Jag hade dessa redan aven om jag inte tittat in i originalen. Skall se om de ger nagot mer. Vad som 'stor' mig oerhort ar att de inte bodde hos sina morforaldrar...att de inte tog hand om dessa stackars flickor som blev overgivan pa detta viset. Nu tror jag ocksa att kanske var det Bengta's avsikt att hamta over dom da hon kunde men det skedde aldrig tyvarr. Och inte tror jag heller att de blev meddelade om hennes alltfor tidiga dod. Jag skull sa garna vilja veta vad det blev av dom, om de fick barn osv. Inget namns i Farstorpsboken (Wagner) om deras ode. De finns endast listade under henne och hennes familj. Och de verkar ju ha levt kvar i trakten och de var bada gifta och dog pa 50-talet. Forhoppningsvis finns det efterlevande.

Se ny uppdatering om Betty/Bengta Munson pa min hemsida. och det kommer mer snart, jag laser mig igenom en stor mangd material som jag fatt fran Sterling, Illinois och jag har kontakt med slaktingar till ett par av hennes barn. Jag vet iallafall att dessa fick ett gott liv. Aterstar att reda ut resten. Men som sagt, aven hennes 'oakta' overgivna barn och deras ode ar valdigt intressant for mig.

Varma halsningar,
Susanna
  SVAR 2016-09-19 21:57

Hej Susanna!

Jag heter Elsie  och är barnbarn till Anna Viktoria. Blev mycket glad när jag nu läste dina inlägg. Jag har brev från Amerika från min farmors mors tid i Amerika. Jag vill gärna ha kontakt med dig. Mitt tfnnr är 0705622910. Ser framemot att få träffa dig och tala om svunna tider. Jag har också släktforskat så vi har nog mycket att tala om. Du kan även mejla mig : elsie.ringstrom@yahoo.se

MVH

Elsie

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies