genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Mau f. Petersdotter, Anna Karolina, Blekinge, levde 1877-19582016-10-09 20:44

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=23558
2010-11-20 22:38 

enl sv dödbok, cd 1947-2006
söker maken till :
18770706-330 Mau f. Petersdotter Anna Karolina från Tving, Blekinge
Gift kvinna (26/7 1902) med Mau, Vem och Var tog han vägen sen
A.K Mau-död 11/4 1958. Möljeryd, Brl. 1611 Kallinge, Ronneby enl död cd
men det står inget om änka?
Maken Mau, kan vara från Tyskland eller Danmark
Hoppas på hjälp:
MajLis i Skåne/britthelen
  SVAR 2010-11-21 13:29

I födda på ddss.nu förekommer namnet de la Mau. Ingen i Blekinge.  Det är nog ett taget namn. En av fädrarna heter Trulsson de la Mau.
Du får följa kvinnan i hfl/församlingsbok. Då bör du hitta hennes vigsel.

Eva M

  SVAR 2010-11-21 14:39

Till Eva M
tyvärr fungerar det inte .. eller så gör jag fel i sökn.

Inga träffar! Försök igen!
Registrerade lysnings- o vigselregister
Socken Nuv kommun Startår Slutår
Ronneby Ronneby 1855 1894
Inga träffar! Försök igen!
britthelen
  SVAR 2010-11-21 15:00

Det finns ingen med namnet i Blekinge. Ville bara säga att namnet inte behöver vara från utlandet. På eniro finns det en del Mau i Skåne. En del har svenska förnamn så det är inte omöjligt att finns här.

Eva M
  SVAR 2010-11-21 17:55

Enligt Emibas utvandrade Anna Karolina till Tyskland 5/3 1900. Hon anges vara gift, vilket inte stämmer med uppgifterna i dödboken.

Post 365761
Mau Petersdotter, Anna Karolina
Arbetarhustru (gift kvinna)
f. 6/7 1877 i Tving, Blekinge län (Blekinge)
Utvandrad 5/3 1900
från Bergsmåla 66, Tving, Blekinge län (Blekinge)
till Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 471
Emibas emigrationsakt: Tving K 1900 003
  SVAR 2010-11-21 19:01

Bo Holm
Anna Karolina  Petersdotter , vad gjorde hon i Tyskland?
 infyttad  från Tyskland 19021021,  Gift 19020726 med Karl Vilhelm M? i Tyskland sägs det.

Kan du hjälpa med med detaljerna om hennes öde, är jag mycket tacksam.
  SVAR 2010-11-21 19:36

Hej!
Jag hjälpte någon med en kyrkobok i Blekinge län, tror det var i Tving. Ungefär samma tid som här. Prästen (eller vem det nu var som fyllde i) var in riktig "kladd". Han fyllde i nya uppgifter om personen hela tiden så det var svårt att reda ut.
Antagligen har hon utvandrat 1900 som Petersdotter. Sen har hon kommit tillbaka i oktober 1902 som gift. Samma hfl/församlingsbok , samma ort och samma präst och då har han bara skrivit till hennes giftonamn.
Den som transkriberade  till Emibas har inte genomskådat sammanhanget.
Kom inte hennes make med från Tyskland? Det enda du kan göra är att följa henne framåt i tiden för att se om deras vägar möts. Du får fråga på Landsarkivet i Lund om det finns en bouppteckning efter Anna K. Den kan ge information.
Att du ska hitta maken i Tyskland tror jag inte eftersom det brukar vara svårt att hitta folk där. Vad gjorde hon i Tyskland? Var hon piga jobbade hon kanske på ett lantbruk i norra Tyskland. Hittar du att maken kom till Sverige, så finns kanske hans inflyttningsattest/dopattest bland bilagorna till inflyttningslängden eller församlingsboken. Bilagorna finns på Landsarkivet i så fall.

Eva M
  SVAR 2010-11-22 12:38

Hej
Om du skickar ditt tfn-nummer så kontaktar jag dej.
Tommy Folkesson
t.fs@live.se
  SVAR 2011-02-28 20:05

Till MajLis i Skåne:

Du efterlyser Anna Carolina Petersdotters livsöde.
Jag har forskat mycket på henne, för hon är min mormor.
Jag har det mesta om hennes levnadshistoria.
Vi kanske är kusiner du och jag.

Ingvar Andersson
Kallinge
Tel: 0457-20895

ingvarandersson38@hotmail.com
  SVAR 2016-09-03 13:21

Hej!

Sitter och försöker reda ut detta sambandet själv. Finns där någon information att tillgå förutom det jag själv hittat i HFL?

Ser att både Tommy Folkesson och Ingvar Andersson har lite information.

Finns kanske något vi kan utbyta?

Hälsningar

Andrée

  SVAR 2016-09-03 15:10

Tvings kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13423/A II a/5 (1911-1927), bildid: 00112039_00265

s. 262  Namnet på maken är ändrat till Maein.

Eva M

  SVAR 2016-09-03 16:01

Tack så mycket Eva!

Får fortsätta och se om där finns någon mer information att tillgå. Tror inte så mycket på Tyskland tyvärr.

Hälsningar

Andrée

  SVAR 2016-09-03 16:32

Det kan mycket väl vara i det området som är danskt idag och som var tyskt 18641920. Lite svårare att finna info där. Såg att hennes barn som dog skulle kunna ha blivit till i äktenskapet men det är o.ä. Undrar om haft några papper med sig från Tyskland?

 

 

Eva M

  SVAR 2016-09-03 16:44

Väldigt bra fråga, håller med dig om sonen som föds 1903-07-06 i Tving. Men om man bara direkt räknar på tiden 9 månader bakåt så behöver han inte vara far till Karl Valdemar. Men båda namnen känns direkt knutna till Tyskland.

Har inte lyckats hitta någon notis om att denna Karl Vilhelm Mau/Maein skulle varit i Sverige. Så hon måste ha träffat honom nere i Tyskland.

Var är området för Danmark och Tyskland som du nämner?

  SVAR 2016-09-03 16:53

Sönderjylland. Norr om Kongeån upp till lite norr om Haderslev. Valdemar känns mer danskt. I Danmark är efternamnet Mou inte helt ovanligt. Frågade tidigare en bekant med tyska ancestry om namnet Maein. En träff men ingen Karl Wilhelm. Inte heller någon Mau och Anna Carolina P. Mau förekommer en del i Mecklenburg i Schwerin.

Eva M

  SVAR 2016-09-04 01:55

Hej, ang Mau Anna Karolina Petersdotter född 1877 så kollade jag bara på Karl Vilhelm via Sv befolkn 1880+ 1890 så finns det en Mauritz Karl Vilhelm född 1873 Fustuna, boende med familj Katrineholm järnvägsstation Stora Malm, han finns inte 1900? gissar att den mannen kanske är Mau/ Mauritz,? värt att kolla honom hans öden? Tips bara.
  SVAR 2016-09-04 11:54

Hej Bert Ove!

Följde spåret på Karl Vilhelm Mauritz som du nämner. Verkar som Mauritz är hans 3:e namn. Är även så att jag hittade faderns bouppteckning där han inte omnämns som en av arvingarna, antagligen avliden. . Så tyvärr får jag utesluta honom från sökandet. Tack för tipset!

Hälsningar

Andrée

  SVAR 2016-09-05 21:02

TIPS! Kvällen Tv1 kl 20,00, 2016-09-05, *Vem tror du att du är* fanns en berättelse att ev. make från Tyskland, familjen undrade över Vem är fadern?.-- Genom DNA kunde det påvisas att inte fanns någon tysk fader, utan att han fanns inom Norden... Gör DNA, det kostar en slant men väl värt.
  SVAR 2016-09-05 21:39

Hej Bert Ove!

Väldigt bra tips! Jag har valt att inte ta ett DNA test just nu utan förlitar mig helt och hållet på uppgifter från HFL,Födelseboken, Dödboken, Bouppteckningar m.m

Det som talar emot Karl Vilhelm Mau är att han är bosatt i Tyskland men det föds en massa ungar i Sverige ändå.

Anna Karolina  lämnar inte Sverige fler gånger.

Däremot så gifter hon sig med en August Manfred Jönsson, hade tänkt beställa en Bouppteckning efter honom. Där är något som talar för att han skulle kunna vara far till fler barn än de 3 jag redan hittat även fast där står Okänd som fader.

Hälsningar

Andrée E

  SVAR 2016-09-06 12:20

BOU = Bouppteckning kan kollas tom 1960 -Östra och Medelstads domsagas häradsrätt FIIIa:44 BOU fr 1937-1958 -Östra och Medelstads domsagas häradsrätt FIIIa:45 Bouppteck från 1937-1958 -finns tom 1960 Arkiv digital -Samt via AD finns reg att de båda står på samma adr år 1946 Mau som Hushållerska och är gift 1902, men att Jönsson är ogift, källa: Arkiv digital -Tving, Fastighet Haraldsmåla 1:2 -Tidigare mantalsskrivning 1946: Tving, Blekinge län, Haraldsmåla 1:2 Tips
  SVAR 2016-09-06 13:18

Sv. Bef. 1910: Petersdotter, Anna Karolina -- f. 1877 i Tving -- (Blekinge län, Blekinge) d. Gift kvinna, mor i familjen -- Bergsmåla-- Tving (Blekinge län, Blekinge)-- Gift med en en man i Tyskland.--------- Barn: Karl Osvald Edvin -- f. 1906 i Tving -- (Blekinge län, Blekinge) -- oä. s. Pojke, barn i familjen -- Bergsmåla -- Tving (Blekinge län, Blekinge) --------------- Hans Bernhard -- f. 1909 i Tving (Blekinge län, Blekinge)--- oä. s. Pojke, barn i familjen -- Bergsmåla -- Tving (Blekinge län, Blekinge) --------- Hennes far: Johansson, Peter Johan -- Snickare -- f. 1841 i Tving (Blekinge län, Blekinge) -- Änkling, ensam i familjen.
  SVAR 2016-09-06 14:07

Eringsboda AI:8 1891-1895 bild 154 sid 477: Här finns familjen på Kålshult No:50. Anna Karolina flyttade möjligen till Danmark 1895-05 06 men Danmark är överstruket? --- Övriga familjen flyttar till Tving 1895-09-30 --- Anna Karolina kommer dit 1896-01-03 enl. notering.
  SVAR 2016-09-06 14:20

Fråga på Landsarkivet i Lund om henne inflyttningsattest nr 57 från 1902 finns kvar. Hon uppger att hon gift sig 26/7 1902. I dokumentet kan finnas information.

Eva M

  SVAR 2016-09-06 15:52

Hej, tack för informationen. Ska gå vidare med detta och se vad jag kan få fram! 

Beställde en BOU Efter August Manfred Jönsson för att se om det kan ge mig någon vidare information. 

Med tanke på att hon heter Jönsson i ett antal HFL så kan det vara felskrivet från Prästens sida också! 

Hälsningar

  SVAR 2016-09-06 16:06

Jönsson, August Manfred

Å Församlingen Skriven

Död 22/12 1962.

Kyrkobokförd i Tving, Tvings kn (Blekinge län, Blekinge).

Född 17/9 1879 i Eringsboda (Blekinge län, Blekinge).

Ogift man.

Är det denne Jönsson? Han står som ogift. Jag tittade i sista scannade församlingsboken. s. 262. Han är nog bara "sambo" med Anna Karolina. Han står som familjeförsörjare. Han bör vara far åtminstone till barnen födda efter 1919.

Eva M

  SVAR 2016-09-06 16:35

Sv. Bef 1950: Förnamn - Anna Karolina -- Efternamn - Mau f Petersdotter -- Födelsedatum - 1877-07-06 -- Födelseplats - Tving, Blekinge län -- Civilstatus - Gift kvinna 1902-07-26 -- Titel/Yrke - Hushållerska -- Mantalsskriven - Tving, Blekinge län - Fastighet - Haraldsmåla 1:2 -- Adress - Haraldsmåla, Tving ------- Samma adress 1950: Förnamn - August Manfred -- Efternamn - Jönsson -- Födelsedatum - 1879-09-17 -- Födelseplats - Eringsboda, Blekinge län -- Civilstatus - Ogift man -- Titel/Yrke - Jordbruksarbetare -- Mantalsskriven - Tving, Blekinge län -- Fastighet - Haraldsmåla 1:2 -- Adress - Haraldsmåla, Tving. ---------------- Barnen födda 1906 och 1909 står som oäkta men de heter Jönsson som vuxna, kan det vara så att Anna Karolina gift Mau kom tillbaka utan att få skilsmässa/dödsfall i Tyskland på pränt och därför inte kunnat gifta sig med August Manfred Jönsson som till trots verkar vara far till barnen?...... Egen spekulation.
  SVAR 2016-09-06 17:18

Östra och Medelstads Domsagas Häradsrätt FIII:45 1958-1958 bild 2090 sid 358: Här finns Anna Karolinas bouppteckning med alla arvingar dock ingen Mau. ---- August Manfred har sammanbott med Anna Karolina i 54 år, enl. bouppteckningen.
  SVAR 2016-09-06 17:23

Troligtvis har hon saknat dokumentation av något slag.

Eva M

  SVAR 2016-09-06 19:11

Hej Eva och Anders,

Den Jönsson som du nämner här ovan är samma Jönsson som jag antar är far till alla barnen och att Herr Mau inte är inblandad i några barn utan dem hann bara gifta sig men aldrig skilja sig.

Jag tror du är inne på rätt spår Anders, känns som dina spekulationer inte skiljer sig helt i från mina egna. Vad jag då inte förstår är varför Prästen angivet barnen som faderslösa vid varje födsel. Kan ju vara så att Anna Karolina helt enkelt valt det. Eller så är Herr Mau inblandad på ett eller annat sätt i detta.

Finns där något register på inresande folk till Sverige men som inte valt att uppehålla sig en längre tid? Som exempel i dag får du ju vistas i Europa enligt Rörlighetsdirektivet. Kan ju tänkas vara så att Herr Mau valt att komma till Sverige och träffa sin maka eftersom där inte står fler notiser om att hon skulle lämnat Sverige fler gånger.

Hälsningar

Andrée

  SVAR 2016-09-06 21:30

Är det ingen av barnen som har frågat om sin okände far? Hon har även syskon som levde till 1955 och 1962. Eller gick händelsen i graven vid dödsåret 1958. En som inte ville att allmänheten skulle få veta?
  SVAR 2016-09-06 21:47

Hej Bert Ove,

Denna sidan av familjen är ett avslutat kapitel för min del. Men jag vill inte utesluta mina anfädrar i min forskning.

  SVAR 2016-09-06 21:56

För barnen födda efter 1917 bör det finnas barnavårdsakter i ett kommun arkiv. Eva M
  SVAR 2016-09-06 22:01

På den tiden var det nog fortfarande "olagligt och syndfullt" att få barn utan att vara gift enligt prästerskapet och så var väl den den allmänna uppfattningen också. Så alla barn som föddes utom äktenskapet skrevs som oäkta. I vissa fall där föräldrarna "bestämt" sig för giftermål efter barnets födelse kallades barnet för trolovningsbarn, i södra Sverige iaf.
  SVAR 2016-10-09 20:44

Hej!

Fått hem en BoU efter August Manfred Jönsson där alla barnen är upptagna som arvingar efter honom.

Hälsningar

Andrée

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies