genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Vapenberg, Anna, Halland, född 17682016-08-07 17:48

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=55759
2014-10-25 09:23 

Jag söker en Anna Vapenberg (Taget namn ??) Född 13 juni 1768 i Halland, död 16 aug 1840 Vitaby, Skåne.  Anna var gift med Fogdetjännaren Henric Westerdahl född 8 okt 1765, Brösarp, Skåne, död 31 jan 1846, Vitaby, Skåne.

Hälsningar

Kenneth Peterson

  SVAR 2014-10-25 14:34

Hej!

Eftersom det finns ett födelsedatum på Anna Vapenberg, så borde det gå att hitta henne i någon församling i Halland, frågan är var?  Slår man på namnet Vapenberg, så är det visst tämligen unikt. Som födelseförsamling tänker man sig Vapnö/Söndrum, men här finns hon inte. Men finns det någon bouppteckning på henne?

Betr. maken, fogdetjänaren, Henric Westerdahl. så finns det en antavla på honom,  bundys.se.  Fam. bodde på Grevlunda nr 3, Viataby, som ägdes av en Gustaf. Rosenstedt f. 16/10 1770 i Borrby, som fanns på Grevlunda nr 1. Var det han som var fogde?  Denne Gustaf Hillebrandt? Rosenstedt från Borrby  har det forskats på  tidigare, på denna sida, och även på Anna Vapenberg, återstår att se om någon kan knäcka den här nöten!?

Anders A

  SVAR 2014-10-25 16:05

Tack för svaret

Skall försöka hitta en bouppteckning, på hennes mans sida Henric Westerdahl har jag hittat mycket släkt på, men vid Anna blev det stopp, Man får väl traggla igenom hela Halland någon gång i vinter.

Kenneth

 

  SVAR 2014-10-25 17:08

Ser att det finns bouppt. i AD för Vitaby 1711-1891, Anna dog 1840.

Anders A

  SVAR 2014-10-25 18:08

Jag lade märke till att i Vitaby HFL (1828-1833 bild 92/s 95) fanns en dotter Petronella född i Halmstad 1795-10-03. I Halmstad födde 1788-1806 (bild 122/s 219) anges Hindric Westerdahl och hustrun Anna Andersdotter som föräldrar. Är det Anna Vapenberg och Anna Andersdotter samma person, tro? 

Katharina

  SVAR 2014-10-25 18:18

Hej!

Tack för svaret Jag skall söka vidare på de här uppgifterna det verkar lovande

Hälsningar

Kenneth

  SVAR 2014-10-25 19:36

Hindric Westerdahl och pigan Anna Andersdotter gifte sig i Halmstad 1793-03-24 (vigde 1788-1806 bild 98/s 175). De fick sedan en dotter som hette Brita Christina 1793-09-15 (bild 91/s 163). 

Katharina

  SVAR 2014-10-25 20:38

Katharina!

Jag tror att du har rätt, att Anna Andersdotter och Anna Vapenberg är samma person!

Vet till tusan var hon fått namnet Vapenberg ifrån?  Det enda jag hittar på Vapenberg är en ort i Holland!  Att män byter sig till ett annat namn är ju vanligt, hur vanligt var det att en kvinna gjorde detta, om det inte var ett släktnamn?

Anders A

  SVAR 2014-10-25 20:49

Ja, det är intressant med hennes efternamn. Jag gissar att det är ett släktnamn. Var nämns efternamnet Vapenberg första gången egentligen? Är det efter att hon flyttade till Skåne? 

Jag tycker att det ser ut som att det står att det lystes i Holm i vigselnotisen. Kan det vara Annas hemförsamling, tro? Tyvärr saknas födelsebok i Holm för 1768. Jag har letat i HFL 1793 efter en Anders Vapenberg, utan resultat.

Katharina

  SVAR 2014-10-25 21:12

Ja jag ser också att det saknas födelsebok för tiden kring 1768 i annexförsamlingen Holm (Skeppsholm)  Jag är inte orienterad i Halmstad, hade Skeppsholm något med marinen och båtsmän att göra vid den här tiden?

Anders A

  SVAR 2014-10-25 21:14

Tack för all hjälp Får nog forska lite i hennes efternamn och byte jag har barit funnit en kvinna i min släkt som bytt namn, hon kom från dalarna och hette Mait Ersson och bytte namn till Maria Eriksson när hon flyttade till Gotland ( Inget riktigt byte men iallafall) Det verkar som om hon bytte namn när hon flytta till Skåne, Westerdahl var en prästsläkt med anor tillbaka till Scotland via en familj som heter Thomeus.

Kenneth

  SVAR 2014-10-25 22:12

Hindrik Westerdahl och Anna Andersdotter fick även sonen Nils i Halmstad 1797-08-29 (bild 154/s 271). 

Katharina

  SVAR 2014-10-25 22:14

Jag bollade över frågan till en erfaren forskare på släkterna kring Vitaby, Mats Pettersson i Fjälkinge.  Han svarar följande:  Mitt förslag är att hon är född (eller i varje fall 1793)  har bott i Holms socken vid Halmstad, ty där skedde lysningen mellan pigan Anna Andersdotter och betjänten, sedermera stadsvaktmästaren Hindric Westerdahl. De vigdes i Holm 13/3 1793.

Så vi är nog inte helt ute och reser! 

Anders A

  SVAR 2014-10-26 12:53

Man skulle misstänka att denne Anders Vapenberg borde finnas i Söndrum/Vapnö, men Anna är inte född här.  Frågan är om Vapenberg är ett båtsmansnamn tillhörande Södra Hallands båtsmanskompani?  Hembygdsföreningen i Söndrum har gett ut en bok om gamla släkter och bl,a. båtsmän.  Det finns också en CD-skiva, Hallands Båtsmän, E-post    info@hallandsslaktforskare.se

Söndrum/Vapnö tillhörde delvis Halmstad.

Anders A

  SVAR 2016-08-07 12:37

Hej, jag är också intresserad av Anna Vapenberg då hon är en ana till mig. Någon som fått mer information om henne?

  SVAR 2016-08-07 15:55

En del talar väl för att Anna Andersdotter Vapenberg f. 29/5 1768 i Vapnö, är dotter till smeden Anders Staffansson f. ca 1725, d. 19/11 1776 i Pjunkebolet, Vapnö.

Se inlägg av Nils-Yngve Herrström, Anbytarforum, 8/1 2012.

 Hette han bara Staffansson i bouppteckningen 27/1  1777?  Fick han ev. en son som tog namnet Vapenberg som sedan "övertogs" av systern Anna?

Anders A

  SVAR 2016-08-07 17:48

Om man googlar:  anor till hans björn galbo-jörgensen.

Så hittar man här Anna Vapenberg? Hur hon nu hamnat här?

Anders A

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies