genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Fondell, Daniel, Ysane, f. 17092006-04-01 11:59

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=679
 

Söker upplysningar om Daniel Fondell, Ysane. Han uppgavs vara ryttare och inflyttade från Ronneby ca 1750. Avled 1783. Har inte kunnat spåra honom längre än till Skarup, Ronneby.
  SVAR

Hej! Har tyvärr inte kommit längre bak än till Skarup själv men detta kan kanske vara till hjälp: Daniel Fondell. Ryttare, senare nämndeman. Född omkring 1709. Död 10 mars 1783 i Norje Sunnansund, Ysane (K). Begravd 16 mars 1783 i Ysane (K). Dödsorsak: Diaré. Ursprungligen stavades efternamnet Vondell. Gift med Elisabet Nilsdotter. Född omkring 1706. Död 19 november 1788 i Norje, Ysane (K). Begravd xx december 1788 i Ysane (K). Barn Nils Danielsson Fondell. Sjöman. Död före 1783. Gift 28 februari 1762 i Asarum (K) med Magnhild Bengtsdotter. Greta Danielsdotter Fondell. Född 15 november 1736 i Skarup, Ronneby landsförs (K). Döpt 21 november 1736.(1) Död 17 februari 1790 i Ysane (K). Gift 12 oktober 1766 i Ysane (K) med Sven Olsson. Född omkring 1737. Gabriel Danielsson Fondell. Född omkring 1737. Död 4 mars 1807 i Ysane (K). Gift 16 oktober 1768 i Ysane (K) med Elna Simonsdotter. Född 27 september 1747 i Ysane (K). Döpt 29 september 1747 i Ysane (K). Eskil Danielsson Fondell. Född 17 maj 1748 i Öjamåla, Asarum (K). Döpt 23 maj 1748.(2) Död 24 november 1805 i Norje nr 19, Ysane (K). Gift 14 oktober 1768 i Ysane (K) med Gunnel Simonsdotter. Född 26 december 1743 i Ysane (K). Döpt 28 december 1743. Död omkring 1825. Johannes Danielsson Fondell. Mjölnare och bonde. Född xx december 1753 i Norje, Ysane (K). Döpt 9 december 1753 i Ysane (K).(3) Död 30 juni 1799 i Mörrum, Mörrum (K). Begravd 2 juli 1799 i Mörrum (K). Gift 14 november 1777 i Elleholm (K) med Elna Matsdotter. Född 16 februari 1756 i Mörrum, Mörrum (K). Döpt 22 februari 1756 i Hoby, Bräkne-Hoby (K).(4) Död 28 maj 1808 i Väby, Bräkne-Hoby (K). Begravd 29 maj 1808 i Bräkne-Hoby (K).
  SVAR

Hej Andreas. Det verkar som om alla spår slutar i Skarup. Jag har de flesta uppgifterna, men några var nya för mig, så tack. Kul att veta att flera forskar i släkten. MvH Annelie
  SVAR

Hej, Jag är ättling till Eskil Danielsson Fondell. Har inte heller hittat längre bakåt, trots letande på troliga ställen. Jag har några möjliga trådar på Daniel Fondell att kolla upp : Ej född i Ysane Ronneby saknar FB för 1709. FB Asarum: GID 1486.1.32800 - p7: Asarum 1711 - 12 - Daniel - Fader Johan Hök, bm - p45: Elsebrånemåla 1707 - 1 - Daniel - Fader Bo Eskilsson - p133: Tokaryd 1706 - 77 - Daniel - Fader Per Danielsson (bröder Olof 1707, Carl 1710) - p141: Torstarp 1710 - 33 - Daniel - Fader Åke Danielsson FB Elleholm/Mörrum GID 1971.3.38300 - p50: 1709 Dom Septuagesima (02-14): Sven Olssons dr.barn i Bromålen, N: Daniell. Petter Jonssons hustru i Galrya(?) bahr barnet. T: Oluf Mattsson i Mörrum, Oluf Nilsson i Galrya(?), Nils Olsson i Gussistorp(?) Är det någon som kan komma vidare på någon av dessa? Andreas, jag har några frågor och kommentarer till dina uppgifter: Daniel Fondell: Källa till födelsedatum? Står ej i födelseboken. Elisabet Nilsdotter: Begravd 19 OKT 1788 (ej nov) enl födelsebok. Död ej angiven. Nils: Jag antar att du har en bouppteckning efter Daniel F som referens till död före 1783? Gabriels hustru Elna: De födelse/dop-data du anger gäller en Kersta Simonsdotter (en syster?) enl födelseboken. Är Elna syster med Eskils hustru Gunnel? Gunnel S: Död 1826-10-18 Norje, Ysane/K. 82 år. Begr 10-22. Johannes: Hans dödsnotis anger att han dog av "vådelig händelse armen[?] krossad af Kugg-hiulet" så vitt jag kan tyda. Du anger att han gifte sig i Elleholm, men jag kan inte se någon uppgift om detta i vigselboken. Svärfadern var från Mörrum och Daniel anges vara Fästebonde, vilket väl betyder att han avsågs ta över hemmanet där? Hustrun Elna är väl döpt i Mörrum och inte Bräkne-Hoby? Jag hoppas att vi kan knåpa ihop mera med gemensamma ansträngningar. Det vore kanske också idé att lägga ut detta på Anbytarforum för att nå en större krets? MVH/Hans
  SVAR

Hej Hans och Andreas. Vi är tydligen många ättlingar till denne svårhittade man. Det finns redan flera diskussioner gällande honom på Anbytarforum, under "Fondell" och "Fondell i Ysane". Men resultatet har varit magert. Jag antar att uppgifter finns i generalmönsterrullorna men de finns ju långt ifrån oss.Har varit nere på arkivet i Lund och sökt efter bl.a. Daniels bouppteckning, men fann den inte. Enligt personalen verkade det inte vara vanligt att hitta sådana handlingar. Kanske gjorde jag fel. Vi söker vidare. Mvh Annelie
  SVAR

Annelie, Det ska finnas en bouppteckning på Daniel Fondell enligt Listers Härads Bouppteckningsregister. Den har beteckningen 1783:4:981. Jag ska försöka få fram den på LLA. Det finns också en Johan Fondell, bonde i Hosaby nämnd i bouppteckning över Erik Svensson och Märta Johansdotter (hans dotter?), Norje, akt 1833:18:351. Vem är denne Johan?
  SVAR

Hej Hans Var finns bouppteckningsregistret? Arkivcentrum Syd nämnde inget om det. Johan Fondell har jag aldrig stött på men efter årtalen kan han ev. vara något barnbarn(sbarn) till Daniel, eller hans barn. Eskils barn hette inte Fondell vad jag förstått. Johan finns inte med på DDSS och inte på Familysearch. Däremot ska det funnits några Fondellar runt Kristianstad.Hur kom du Johan på spåren? Han skulle i så fall fått ärva sin dotter och måg. Det är ju lite svårt att följa de ledtrådar du hittat, eftersom det var innan husförhörens tid. Tipsa mig gärna om möjliga vägar så ska jag försöka. Annelie
  SVAR

Daniel Fondells bouppteckning finns på rullfilm 1783 4/981 LK 708. Är otydlig men ger inget utom uppräkning av tillgångar/skulder samt arvtagare. Behållningen 58 rd speciemynt.
  SVAR

Tack, Jon. Då är väl inte den heller någon framkomlig väg. Svar på Hans fråga om Johan Fondell: Fann honom i Mjällby hfl 1830-35 som Johan Fondell Ericsson. Vidare i Ysane visade det sig att han var son till gästgivare Eric Svensson och dennes hustru Märta. I födelsenotisen stod Fondell som förnamn (verkade det som). Kopplingen jag fann var att Andreas Eskilsson (Eskils son) var dopvittne. Jakten fortsätter.
  SVAR

Hans, skall försöka besvara dina frågor ovan. Daniel Fondells födelsedatum är beräknat utifrån angivelsen i dödboken att han dog 74 år gammal. Vet ej var han föddes. Tack för rättelsen om Lisbet Nilsdotters dödsdatum. Gick tillbaka till dödboken och du har rätt. Uppgiften om Nils Danielsson kommer från en släktforskarkollega. Har ingen direkt källa. Sorry. Elnas födelsedatum är hämtat i födelseboken sida 80 (längst ned på sidan). Jag läser det till Elna. Se även familysearch.org, C405732. Elna är mycket riktigt syster till Eskils hustru Gunnel. Se GID 1971.5.94800 (längst upp på sidan) för uppgift om Johannes Danielssons gifte med Elna Matsdotter. Elna är mycket riktigt döpt i Mörrum, slarvigt av mig. Jag har en mängd uppgifter om Daniel Fondells ättlingar som jag har fått från en släktforskarkollega, Leif Petersson i Lund. Har sedan kompletterat med egen forskning, bl.a. kring Eskil Danielsson Fondells ättlingar och min ana Eskil Johannesson, son till Johannes Danielsson Fondell. Hör av er om ni är intresserade av dessa. Johan Ericsson Fondell är son till Märta Johannesdotter, som i sin tur är dotter till Johannes Danielsson Fondell. Jag är väldigt intresserad av allt ni kan finna om Daniel Fondells ursprung. En stor anledning till att jag började släktforska var just att jag var intresserad av varifrån mitt efternamn Fondell kommer. Har hört att det skall vara ett vallonnamn, men även sägner om en fransk soldat och en präst från Bolmsö (!). /Andreas
  SVAR

Jag har nu fått Daniel Fondells bouppteckning avfotograferad (från originaldomboken på landsarkivet). Återkommer med sammanfattning inom kort. Andreas, Rätt! Elna Simonsdotter heter hon. Jag tittade fel - det finns en Kersta Simonsdotter på sidan intill i födelseboken.
  SVAR

Hej igen! Utdrag ur Daniel Fondells bouppteckning 1783-04-27: "...att efter med döden aflidne Nemndemannen wälförståndige Daniel Fondell som med döden aflidet den 12te sistlne Martij å qwarlåtenskapen Laga Boupteckning och Skifte förrätta till fördelning emellan änkan Lisabett Nilsdotter och de med honom i Lifstiden sammanaflade barn 3nne söner och en dotter som ännu lefwa, äldsta sonen Gabriel bonde i Ysane, andra sonen Eskill bonde i Norjö Sundansunds, 3die sonen Johannes bonde uti Mörrum dottren Greta gift med bonden Sven Ohlsson i Norjö samt en sohn som långt för detta med döden aflidet och lämnadt efter sig en sohn wid namn Jakob som ännu är omyndig hwilkens rätt desse förenemde farbrödrar ähwen bewaka..." Det framgår alltså att Nils är död sedan länge. Har inte hittat hans dödsnotis i Asarum. Bouppteckningen nämner också att husen är skänkta till Greta och hennes man och att Eskil ansvarar för sonsonen Jakobs andel när denne blir myndig. Änkan avsäger sig allt utom "sin dageliga säng".
  SVAR

Tack för informationen Hans! Har du någon idé angående hur vi kan gå vidare?
  SVAR

Jag har lagt in ny information om familjen Daniel Fondell och hans ev. anor under rubriken "Övriga släkter C-F / Fondell" på Anbytarforum (genealogi.net). >http://genealogi.aland.net/cgi-bin/show.cgi?576/23590
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies