genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Brandt, Bror, Österlen, född slutet 1800-tal2014-09-27 13:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6774
 

Hej! Vilken fantastisk "service"/hjälp detta var. Upptäckte hemsidan idag. Jag passar på då att också efterlysa min morfar Bror Brandt som är född i Österlenstrakten troligen Brantevik(?), c:a 1890-talet ngn gång. Han levde sedan i Alingsås. Han hade flera syskon. Finns det uppgifter om Brors föräldrar och syskon? Jag vet att det finns Vallon-blod bakåt i släkten. Lite oklart om det är på morfars sida. Vet Du/ni var man kan få reda på mer om detta? Har hittills inte hittat ngt på nätet. Vad betyder läshjälp? Tack på förhand!!
  SVAR

Hej Marie. Det finns en Bror Sigfrid Brandt född 1888 i Norraby Sireköpinge. Hans mor hette Christina Johanesdotter (jo - det står bara ett "n") Brandt och var född i Hässlunda 1863. Kan detta vara "Din" Bror ? -- Läshjälp betyder läshjälp, dvs frågaren har inte lyckats tyda en ort eller ett namn i kyrkboken.
  SVAR

Här är han i Sv Dödbok. 18931026-563 Brandt, Bror Ludvig Råbocken 3, Trädgårdsgatan 16 Död 11/8 1961. Kyrkobokförd i Alingsås stadsförs, Alingsås kn (Älvsborgs län, Västergötland). Född 26/10 1893 i Simris (Kristianstads län, Skåne). Gift man (11/6 1921). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Alingsås, Alingsås kn (Västra Götalands län, Västergötland) Födelseförsamling i källan: Simris (Kristianstads län) Källor: DB, FS / DOR 61
  SVAR

Och detta ser ut som hans familj enligt folkräkningen 1900 Hemförsamling: Simris Hemort: Norra Brantevik n:o 47 Kontrakt: Jerrestads Län: Kristianstad Jöns Håkansson Brandt, f. 1862 i Simris Kristianstads län, Skeppare moder Gertrud Larsson, f. 1863 i Simris Kristianstads län son Hans Isidor, f. 1891 i Simris Kristianstads län son Bror Ludvig, f. 1893 i Simris Kristianstads län dotter Hanna Lovisa, f. 1895 i Simris Kristianstads län
  SVAR

Detta kanske är Jöns familj 1880 men fadern är död. Hemförsamling: Simris Hemort: Brantevik Kontrakt: Jerrestad Län: Kristianstad Janna Jönsdotter, f. 1833 i Simris Kristianstads län, Änka Hans, f. 1860 i Simris Kristianstads län, Sjöman Jöns, f. 1862 i Simris Kristianstads län Nils, f. 1872 i Simris Kristianstads län Gertrud, f. 1865 i Simris Kristianstads län Bengta, f. 1867 i Simris Kristianstads län Anna, f. 1869 i Simris Kristianstads län tittar man vidare på syskonen så stämmer i alla fall Håkansson på dessa 1890 Hemförsamling: Trelleborgs stads Hemort: N:o 7 Trelleborg Kontrakt: Skytts Län: Malmöhus Hans Håkansson, f. 1860 i Simris Malmö., Styrman hustru Matilda Jönsdotter, f. 1862 i S. Åby Malmö. son Alfred Edvin, f. 1889 i V. Tommarp Malmö. så fel det kan bli om man inte kontrollerar vidare. Janna är inte mamma till dessa barn, se vidare från Genline

Klicka för en större bild

Simris_1880.JPG
  SVAR

Här från åren tidigare, pappan och mamman dör och in flyttar Janna.

Klicka för en större bild

Simris_1872.JPG
  SVAR

Och här ännu tidigare

Klicka för en större bild

Simris_1862.JPG
  SVAR

Hej Maria, jag har anor till Bror Ludvig Brandt som går ner till 1650. Det bästa voro om du kontaktar mig på margareta.kroon@telia.com eller 040-469263
  SVAR

Hej! Antagligen inte, men Tack så mkt ändå. M L Abrahamsson
  SVAR

Hej! Jag vågar inte tro att det är sant. Ett sådant intresse! Jag antar att du lagt ned väldigt mycket arbete på att hitta så mycket kunskap/info tillbaka i tiden. Har Du själv släktingar på Brors sida? Det vore oerhört värdefullt för mig att få ta del av/få information om det material du har och var jag själv kan leta vidare. Jag ringer dig gärna vid något tillfälle när du har tid. Tack för ditt svar!! Med vänliga hälsningar Marie L Abrahamsson
  SVAR 2014-09-26 15:34

Hej! Jag heter Hans Olsson och är född på Brantevik i Österlen. Min farmor Bengta Håkansson, född 2.2.1867, var gift med Frans Henrik Olsson, född 28.3.1866. Båda på Brantevik. Min farmor Bengta bodde på Östersjögatan 62 ( nr4 N.Brantevik) innan hon gifte sig. Hennes far var Håkan Hansson, född 28.9.1830 och mor Ingar Jönsdotter, född 23.10.1826. Ingar dog 1874,48 år gammal. Håkan gifte om sig med Ingars syster Janna, född 19.5.1833. Men Håkan drunknade 1876. Bengta hade fem syskon, tre bröder Hans, Jöns och Nils och två systrar Gertrud och Anna. Hans, född 16.10.1860, gick till sjöss och flyttade enligt förhörslängd till Trelleborg. Hans och Jöns tog sig namnet Brandt. Jöns, född 31.10.1862, gifte sig 1891 med Gertrud Larsdotter, född 25.4.1863. De flyttade först 1891 in på Pantaregatan 3 på Brantevik och sedan till Ystad 1904. Jöns var först skeppare men drev sedan en skeppshandel i Ystad. Han var även delägare i fartyg från Brantevik. Han hade tre söner och en dotter. Enligt uppgift blev sönerna borgmästare och rådmän i Ystad. Den äldste sonen Hans var född 11.10.1891. Han var ofta och hälsade på hos min farfar och farmor på Brantevik. Detta är beskrivet i min släktkrönika 1900 till 1927, som finns på Branteviks Maritima Muséum. Jag har nu försökt hitta om och när Jöns söner var ämbetsmän i Ystad, men inte lyckats. Kanske någon vet? Jag bifogar ett foto av min farmor och farfar sittande på Handy, som Jöns också var delägare i. Hälsningar

Klicka för en större bild

2014-09-26_028b1._Handys_besaettning_1915._Max_500_kb._Redig._300_ppi.jpg
  SVAR 2014-09-27 13:22

Hej! Min e-mail är hans-olson@telia.com, om du vill kontakta mig. Hans Olsson
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies