genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Olsson, Herman, Råby, Skåne, död 19292016-06-22 23:12

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=67724
2016-06-22 19:06 

Hejsan, Jag har nu på "gamla dar" funderat på att allvar ta tag i Släktforskningen. Och jag har lyckligtvis min mamma i livet som under alla år har och fortfarande berättar en hel del om släkt, vänner och bekanta. Och jag antecknar. Men mitt i allt detta så har jag stött på två frågor. 1 - vilken släktforskningssida bör jag gå med i. 2 - jag har tittat runt på det som redan finns på nätet om min närmsta släkt och döm om min förvåning när jag inte kan hitta någonting alls på min farfar. Jag är jätte förvånad. Jag vet ju att han har funnits. Gift med Emma Olsson född 1898 och död 1982. Dom fick 6 barn (ev 7) barn tillsammans. Dom bodde i Råby utanför Hörby. Inte ens på gravar.se finns hans född eller död datum med. Tacksam för svar. Vänligen Marie

  SVAR 2016-06-22 19:24

Är det här han?

Ur Sveriges dödbok 1901-2013:

18940523
Olsson, Johan Herman
Råby 6
Död 17/12 1929.
Kyrkobokförd i Hörby (Malmöhus län, Skåne).
Född 23/5 1894 i Hörby (Malmöhus län, Skåne).
Gift man (7/6 1918).

 

  SVAR 2016-06-22 19:25

Ur Sveriges dödbok 1901-2013:

18880714-3907
Olsson, Emma Amalia
Råby Postl 238
242 00  Hörby
Död 10/5 1982.
Kyrkobokförd (1977) i Hörby, Hörby kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1977) på samma ort.
Född 14/7 1888 i Västerstad (Malmöhus län, Skåne).
Änka (17/12 1929).

 

  SVAR 2016-06-22 19:27

Av alla ställen på internet jag söker på är Arkiv Digital (arkividigital.se) den jag allra mest använder.
Allt gott!
Siv

  SVAR 2016-06-22 19:34

Åh, tusen tusen tack Siv B. :-) :-) Så glad jag blev. Där är min farfar. :-) :-) 
Och tusen tack för tipset. Arkiv Digital får det bli. 
Önskar dig en fortsatt trevlig kväll. 
Vänligen Marie

  SVAR 2016-06-22 19:35

Emma Amalia Olsson

  • Födelsedatum: 1888-07-14
  • Avliden: 1982-05-10
  • Gravsattdatum: 1982-05-18
  • Ort: RÅBY
  • Kyrkogård: Hörby Kyrkogård
  • Församling: Hörby Församling Kyrkogårdsförvaltningen
  • Gravnummer: 1 2 A 193
  • Del: 2 A

Herman Olsson finns i samma grav. Kan vara att gravboken inte haft födelsedatum och gravsättningsdatum angivna. Gamla gravar kan sakna uppgifter. Två med namnet Kulle är också begravda på platsen.

Eva M

  SVAR 2016-06-22 19:42

Hejsan, Eva M!!!

Jag vet inte varför jag inte noterat tidigare att det inte stått någon datum på stenen. 
Antagligen först nu som det börjat bli intressant att börja forska i släkten. :-) :-) 
Så det var verkligen så att man kunde vara utan datum på sin sten. Det var intressant.
Kanske stöter man på det i fortsatta efterforskningar. Bra att veta.
Det stämmer att det finns två med namnet Kulle på stenen. 
Det var ett av deras barn och dennes respektive som aldig fick egna barn.
Har förstått att det ibland var så att barn utan egna barn kunde hamna ho sföräldrarna.
Har sett det på min mors sida med. Men det med datumen det var nytt.
Tusen tack för allt. Önskar dig också en fortsatt bra kväll. :-) :-) 

  SVAR 2016-06-22 19:52

Jag gjorde en gång ett försök till sammanställning av användbara länkar.
Har inte kollat igenom alla om de funkar men du kanske kan ha nytta av rubrikerna och hitta rätt ändå.
Lycka till med släktforskandet, och ha en fortsatt bra kväll du med!
Siv

 

Sida att leta orter på:
www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index

Kanske i första hand för att leta emigranter men jag har även hittat födelse/dop-data på svenskar via den här sidan:
www.familysearch.org/

Stockholms stadsarkiv:
stadsarkivet.stockholm.se/hitta-i-arkiven/

För Amerikaresenärer runt förra sekelskiftet:
libertyellisfoundation.org/passenger

För landets södra delar finns:
www.ddss.nu
som också har en bra sida med sjukdomsnamn/dödsorsaker:
www.ddss.nu/(S(e0ftnh55z3algcbi50qecrut))/swedish/means/causeOfDeath.aspx

För att leta personer via gravar:
svenskagravar.se/
www.finngraven.se/
www.gravar.se/
www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi

För att hitta församlingar som försvunnit eller tidvis ingått i andra församlingar:
www.skatteverket.se/folkbokforing/sverigesforsamlingargenomtiderna/forteckning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html

För att beställa bouppteckningar:
www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17462

Rötters söksida:
search.pedago.fi/qfsearch/SearchServlet?site=skogsjo&encoding=ISO-8859-1

Scangens Personsökaren (i vänstermarginalen) söker i massor av andra register på nätet
Där finns också Länkar till en del ovan

 

Förutom gratissidorna ovan använder jag
arkivdigital.se/AD Online för att läsa husförhörslängder och födda/vigda/döda. De har även folkräkningarna för 1950 och 1960 men jag tror det kostar extra att få tillgång till dem.
sok.riksarkivet.se/svar-digitala-forskarsalenför folkräkningarna 1880/1890/1900 och för födda/döda/vigda 1860-1945
ancestry.se som har en suverän söksida för födda 1860-1941 (man kan söka på namn, födelseort, föräldrar, föräldrars födelsedata mm i olika kombinationer; mycket användbar)

 

Bra-att-ha CD-skivor:
Sveriges dödbok 1901-2013
Sveriges befolkning 1970
Sveriges befolkning 1980
Sveriges befolkning 1990
Begravda i Sverige
Emigranten populär (som även finns på bl a ancestry.se)

  SVAR 2016-06-22 20:20

Siv B så snällt av dig. Detta ska jag ha bredvid mig när jag letar. 
Jag har gjort en mall på alla de personer jag kan och vet och sedan tänkte jag fylla i så mycket jag bara hittar och då via Arkiv Digital.
Ser också att du nämnt emmigranter och det ska vi också ha sägs det.
Och även det med bouppteckningar är något som jag inte ens tänkt på innan samt det med Församlingar som försvunnit.
Kankse därför jag inte kna hitta någon information på min egen pappas skola.
Ska bli så spännande att få starta upp detta. Verkligen tacksam för alla länkarna. 
Hoppas jag kan hjälpa någon annan i framtiden när jag lärt mig allt detta.

 

Vänligen Marie
 

  SVAR 2016-06-22 21:35

Nilsson, Tilda Carolina

Torgg 7
242 00  Hörby

Död 7/8 1981.

Kyrkobokförd (1977) i Hörby, Hörby kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1977) på samma ort.

Född 4/1 1890 i Hörby (Malmöhus län, Skåne).

Änka (29/12 1979).

Kronkvist f. Olsson, Elna Elise

Tollarp 108:1
Tollarp

Död 31/10 1966.

Kyrkobokförd i Västra Vram, Tollarps kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 17/4 1882 i Hörby (Malmöhus län, Skåne).

Änka (28/10 1956).

Johan Hermans två systrar.

Föräldrarna var Åbo Ola Johansson f. 10/10 1845 i Fränninge och Hanna Svensdotter f. 5/1 1852 i Östra Äspinge - död 23/8 1899 i bröstsjukdom vilket kan vara lungsot. Familjen bodde på Råby 6.

Eva M

  SVAR 2016-06-22 21:49

Västra Vrams kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/LLA/13485/A II a/9 (1925-1945), bildid: 00133970_00214

s. 721 Ola Johansson dog i Västra Vram, Tollarp, 20/4 1932. Han hade flyttat 1930 till sin dotter.

Eva M

  SVAR 2016-06-22 22:20

Hejsan, Eva!!!
Jag blir alldelse salig. Både av er hjälpsamhet at komma ett steg framåt men också av att få läsa detta. 
Jag vet inte alltför mycket om min farfars sida - ännu. :-) :-) 
Så några systrar hade jag ingen aning om .
Däremot så tror jag att det ska vara - jag kan ha fel - att Ola Johansson flyttade till sin svärdotter.
Det är i alla fall vad jag har fått höra. Han gjorde detta då min farmor blev änka så tidigt och med så många barn vid sin sida. 
Så 1930 och flytten kan stämma då farfar dog ung 1929.
Så spännande detta är nu. :-) :-) 
Vänligen Marie

 

  SVAR 2016-06-22 22:31

Nej, Ola flyttade till sin dotter Elna Elise Olsson gift Kronkvist.

Hennes man:

Kronkvist, August Vilhelm

Tollarp 108:1

Död 28/10 1956.

Kyrkobokförd i Västra Vram, Tollarps kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 22/2 1877 i Bosjökloster (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (21/12 1906).

Eva M

  SVAR 2016-06-22 23:12

Där ser man. Helt emot "ryktet". Det gäller tydligen att ta både skriftliga och muntliga källor med en nypa salt. :-) :-) 
Ska berätta detta för min mamma imorgon så får vi se om han kan minnas tillbaka. 
Fortfarande helt i extas över det som kommer fram. :-) :-) 
Jag funderar på att använda mig av baksidan på en tapetrulle så jag får plats med allt.

 

Vänligen Marie 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies