genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Almquist, Carl, Jonas, Love, Stockholm, Antuna Herrgård, 1793-18662022-03-04 11:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6682
 

Hej, är det någon som forskat på Love Almquist? När jag har letat vidare på Nils Jönsson 1675-1836 Fleninge efterkommande som emigrerat till Amerika, så har jag stött Love, som sades ha ättlingar i Amerika via ett familjeträd i Ancestry. Det finns en hel hoper Almquistar i USA. Jag hittade först en uppgift om att Love hade en oäkta son som föddes i Kronobergs Län, vilket bestreds under Anbytarforum för några år sedan. Men när jag hade läst på och letat vidare så har jag funnit följande: Loves far Carl, Gustav ägde Antuna Herrgård, nära Sollentuna Eds förs.,där Love växte upp. Där arbetade en kvinna (som piga förmodligen) och som hette Kerstin Gummesdotter och var född 1788- i Söraby i Kronobergs län. I december 1828 kom hon hem från Antuna Herrgård höggravid och till sin bror, Jöns Gummesson som bodde i Söraby, Bengtsgård, Kronobergs län och hon födde en son i mars 1829 där. Inte så ovanligt på den tiden, blev någon tjänstekvinna gravid med herrskapsfolket, så skickades man hem. Hon berättade för sin släktingar att Love var far till barnet, och han tog sig namnet Almquist, men under en period då Love var i blåsväder och anklagad för försök till giftmord, tog han sig efternamnet Jönsson, men kallade sig åter Almquist när det lugnat ner sig. Efterlevande har en slående likhet med Love. Nu är min fråga om någon har forskat på detta ämne och eventuellt det finns fler barn utom äktenskapet efter Love och som är känt? Vidare: Love under landsflykt åren 1851-1865. Kvinnan han gifte sig med hette Emma Nudgent och var pensionatsvärdinna i Pennsylvania. Vet någon något om henne och hennes efterkommande? Jag hittar ingenting.

Klicka för en större bild

cjl_almqvist.jpg
  SVAR

Hej Maud-Marie, Diskussionen på Anbytarforum om detta finns här: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?83331/15389 Som du säger bestrids uppgifterna på AF, så hur förklara att barnet sägs vara Jöns Gummessons och dennes hustrus barn? Se Maud Svenssons inlägg 14 jan 2004. Är det inte det dopet det gäller?
  SVAR

Anders, jag har sett de här uppgifterna, men jag har också kollat annat. Kerstin arbetade på Antuna Herrgård och skickades hem när hon blev gravid. Hon bodde innan födseln hos brodern och också med barnet hos sin bror Söraby, Bengtsgård. När hon kom hem till Söraby berättade hon att hon blivit med barn med Love, och hon kallade honom själv Almquist. Det finns inget foto på Sven Almquist, men däremot på barnbarnet som har en odiskutabel likhet med Love, vars utseende var ganska så originellt. Detta är en väl förankrad berättelse inom familjen ända sedan Kerstin blev hemskickad från Antuna Herrgård, och jag menar att detta väger tyngre än vad som sas vid dopet, för att försko-nas från en skandal. Inom min egen familj finns en liknande historia och där står också en annan far bokförd vid dopet än den verkliga fadern i en förbindelse mellan herrskap och tjänstefolk. Som betalning för tysnaden skickades 24 st klänningar och annat med vid avfärden för kvinnan i början på 1800-talet in i sitt nya bo. Jag finner inte heller det särskilt märkligt därför att det vid denna tid var en stor skandal att få barn utom äktenskapet, ävensom utstötning socialt. Jag kan svårligen förställa mig att en 40-årig kvinna drar på sig den skammen om hon kan slippa utåt sett genom att låta brodern stå som förälder med sin hustru och enbart låta familjen känna till sanningen. Och något nytt arbete efter en sådan skandal var nog svårt att få om de rätta förhållandena kommit fram i ljuset. Ett barn fött utom äktenskapet kallades ju för bastard och var garanterad spott och spe under resten av sin levnad för det. Lägger man därtill att hon arbetade på Antuna Herrgård, där Love var uppväxt och bodde och skrev en del av sina alster samt hans för tiden ovanliga åsikter om äktenskap och rätten till fria förbindelser - även polygami - och själv var bigamist, så framstår det inte så underligt. Det spekuleras ju också i att Love skulle varit utsatt för utpressning pga något erotiskt snedsprång. Jag har tänkt fortsätta att leta för att förhoppningsvis kunna se hur länge Kerstin arbetade på Antuna Herrgård, eller kanske någon redan vet det? Utöver detta så har en släkting tre-fyra generationer bakåt forskat i detta och kommit hem och berättat att han funnit klara bevis på att det var sant angående Loves faderskap. Han tog dock med sig i graven vad han funnit. Med tanke på Loves rykte som den som försökt giftmörda en schabbig senil ockrare Schengen,som enligt samtida utsaga var elak och ondsint mot alla, och en far som är kriminalkomissarie, själv vigd till präst och kommen från en prästsläkt,samt med livstids utvisning från Sverige och fängelsestraff utmätt i hans frånvaro, knappast var en önskvärd far till Kerstins barn. Man kan t.o.m. tänka sig att han gjorde resan för att bevisa motsatsen. För min del är jag övertygad trots dopboken, dessutom och tror jag mer på en politisk komplott angående mordförsöksanklagelserna än att det är sant, eftersom han var politiskt oerhört obekväm och väckte vrede var än han drog fram med sina åsikter, exempelvis avskaffandet av statskyrkan, skyldigheter gentemot de fattiga från samhällets sida, kvinnans frihet och jämställdhet och att det rådde verklig kärlek det enda kriteriet inför Gud för att leva tillsammans m.m., m.m. Aj, aj, aj han föddes ju mer än 100 år för tidigt för sådana idéer i ett patriakaliskt, tidigt 1800-talssamhälle. Jag har föreslagit att man tar ett DNA prov, så är denna diskussion avslutad och avgjord för gott, såvida det kan låta sig göras med de "äkta" Almquistarnas tillåtelse. Må var och en ha sin åsikt om detta.
  SVAR

Jag skulle ju önska lite mer handfasta bevis, källor till hela denna historia. Hur gammal och trovärdig är egentligen traditionen? När och av vem nedtecknades den? Finns det överhuvudtaget något i originalkällor som tyder på att det var något märkligt med Sven. Många frågor. Jag tycker ju att det vore mycket konstigt om prästen kunde luras att döpa Jöns Gummessons barn om det var helt andra föräldrar. Det borde ju varit folk närvarande vid födelsen, barnmorskan t ex. Tycker också att det där med att man funnit "klara bevis" men tagit det med sig i graven låter konstruerat. Jag har hört den formuleringen förr... Men jag är väl bara kritiskt lagd!
  SVAR

Jag kunde inte se någon Gummesdotter vid Antuna under åren 1823-29 i HFL. Det finns heller inte någon Kerstin Gummesdotter i inflyttningslängden i Söraby 1828. 1829 eller 1830. Inte heller i Bengtsgården.
  SVAR

Ingen Kerstin Gummesdotter född 1788 eller 1789 i Söraby. En Kerstin Giermundsdotter föddes 1787 i Löpanäs, Söraby.
  SVAR

Jag har gått igenom släkttavlan, och det står inte var Kerstin Gummesdotters föräldrar är födda men det står så här, (och de kommer någon annanstans ifrån och med stor sannolikhet inom länet eller möjligen Småland): Gumme Jönsson 1742-1809 gm Kerstin Månsdotter 1749-1805 Barnen födda i Söraby, Bengtsgård; Jöns Gummesson 1780- Pehr Gummesson 1785 Inrid Gummesdotter 1787 Kerstin Gummesdotter 1788 Släktanan har två huvudstråk den ena håller sig inom Småland F och G-län långt bak och den andra i Uppland (Huseby)bl.a. likaså. Det finns en lång släktana i Kronobergs län med omväxlande Jöns Gummesson (stavad Joen) Gumme Jönsson (Joensson) där Gumme övergår i Gudmundi i tidigare led och som har sina rötter i Kryssebo, Algutsboda. Jag har tyvärr inte tillgång just nu till Genline hemifrån, jag brukar mest sitta på Landsarkivet, så jag kan inte kolla. Den person inom släkten som forskade kring släktskapet var född på 1800-talet och som sedan berättat att han funnit bevis på det. Jag återkommer med närmare detaljer seanre.
  SVAR

Historien är en skröna. Inte ens kvinnan kan knytas till Antuna. Vad mera är, så bodde inte Almqvist på Antuna utan i Stockholm. Författaren växte upp på Antuna men en bostadspekulation från hans fars sida tvingade fadern att sälja Antuna. (Han köpte en gård i Jönköping men familjen ville inte flytta dit och köpet gick inte att häva. Jonas Loves pappa, Krigskommissarien Carl Gustaf Almquist, sattes i konkurs och gården såldes på exekutiv auktion till sonen Jonas Love Almqvist som köpte den för arvet efter sin mor.) CJL Almqvist satte sin far som arrendator för Antuna, så att denne kunde bo kvar med sin nya familjfamilj: Hustrun Agnes, sönerna Gustaf Fridolf och Victor och dottern Carolina. Jonas Love Almqvist disponerade ett rum på Antuna och författarens familj var på besök ibland. Men Antuna är en liten gård och med två familjer blev det trångt. Det fanns kort sagt, inga möjligheter snedsteg eller förhållanden vid sidan om.
  SVAR 2022-03-04 11:27

Hej allihop, har ingen aning om någon läser detta längre, eller bryr sig

Men eftersom också jag är uppväxt med att i släktforskningstankar få höra denna skröna i min släkt, och nu har gått till botten, på alla sätt jag kan så:

Jöns Gummesson har ingen syster som heter Karin

Det bor en piga från 1823-24 på Bengtsgård som heter Karin Gummesdotter (född som tvilling med Ingrid 1796), hon är inte hans syster, och flyttar 1828 till Tolg, inte till Antuna.

Svens mamma heter Kjerstin Månsdotter, och det är hon som är född 1788

Sven tog sig namnet Almqvist, när han gick som målarlärling, var väldigt vanligt att man bytte namn då, detta var ca vid tiden för Loves problem och resa till USA, så skrevs en del om honom då i tidningar, så kanske därför Sven valde namnet

Men som kontenta, jag är inte släkt med Love, punkt :)

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies