genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



, Joakim Carl Eduard, Tyskland, född 18222017-03-24 13:35

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=66125
2016-03-27 22:55 

Föräldrar till Denne herre Boye har norska föräldrar, men de var i Tyskland Hamburg år 1822, när sonen föddes Joakim Carl Eduard han dog 1891 Göteborg. Min fråga finns det 2 personer med namnet Andreas Mattias Boye f 17960209 död 1872 är det hans far? ? Det finns nämligen en annan Andreas Mattias Boye född 1779-död 1864 vem av dessa är den rätta fadern? tack sam om hjälp och gärna ledtråd..
  SVAR 2016-03-27 23:52

Kristine församlings tyska avdelnings och Christinæ Tyska församlings kyrkoarkiv, Personalförteckningar, SE/GLA/13188/A I/1 (1852-1883), bildid: A0022895_00010

J C E är inflyttad 8 okt 1846, men jag finner inte hans föräldrar i Tyska församlingen.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 13:36

Tack Eva M, källa från Arkiv digital blir: Göteborgs Christinæ Tyska AI:1 (1852-1883) Bild 1 (AID: v33106.b1, --Göteborgs Christinæ Tyska HFReg:1 (1852-1883) Bild 10 / sid 8 (AID: v188528.b10.s8, --Göteborgs Christinæ Tyska HFReg:1 (1852-1883) Bild 45 / sid 43 (AID: v188528.b45.s43, Söker Joakim Carl Eduard föräldrar hoppas vidare på hjälpen. Mv
  SVAR 2016-03-28 15:39

Var har du funnit uppgifterna om de två Andreas Mattias Boye?

Det ska finnas inflyttningsattester från 1846 i den Tyska församlingen, men dessa är inte scannade ännu. Inflyttningsattester är inte prioriterade för scanning på Riksarkivet enl. en arkivarie jag talade med på ett landsarkiv. Inflyttningsattesterna finns på Landsarkivet i Göteborg. Attesten skulle kunna ge vidare info.

Jag bad min tyska vän som har ancestry att kolla upp honom i Hamburg men hon kunde inte finna födseln.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 15:45

Mathias Andreas Boye

Birthdate:9 februari 1796

Birthplace:Kongsberg, Buskerud, Norge

Death:Died 18 april 1872 in Larvik, Vestfold, Norge

Det här är den ene Boye.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 15:53

Mathias Andreas Boye70 Kongsberg Manden g Toldkasserer

Hanna Jacobe Boye 69 Danmark Kone g

Här är han i FT 1865 i Larvik. Hans hustru var danska. M A Boye bodde i många år i Danmark.

Du kan ju se om du kan finna ett skifte efter denne Boye för att se om Boye i Göteborg nämns. En del skiften finns på digitalarkivet.no.

Jag kan inte finna sidan nu men någon hade, jag tror på Geni, gjort ett släktträd. Modern var f. Tönnies.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 15:55

Sen undrar jag varför han var skriven i Tyska församlingen. Ok han var född i Hamburg men om hans föräldrar var norrmän och han hade bott i Norge känns han inte som speciellt tysk. Det räckte kanske att vara född i Tyskland.

Det står i personalförteckningen A1:2 s. 9. Han dog 10/12 1891. Han var då konsul. Han är "schwedischer Untertan". Jag vet inte hur man fick medborgarskap den här tiden.

På s. 11 finns en man med det tyska efternamnet Buchholz född i Örgryte. På honom står det inget om nationalitet, förmodligen blev man svensk om man var född i Sverige.

Jag vet inte om norrmän blev automatiskt svenskar under den här tiden? Kan det finnas ansökningar om medborgarskap? Han var vid sin död konsul. Det skulle vara intressant att veta för vilket land. Är han konsul för Tyskland skulle jag tolka att han har band till Tyskland.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 16:35

Tack Eva, info om Eduard Boye Från Wikipedia http://www.warne.se/docs/Konsul_s._102-107.pdf samt Göteborgs Stadsfullmäktige 1863-1962 sist http://app.ub.uu.se/epub/bildsok/autrecord.cfm?autid=2643 mv
  SVAR 2016-03-28 16:39

Theodor Engelbert Birckner Mathiasen 

Birth Date11 Sep 1821

Christening Date18 May 1822

Christening Place, STROMSO DRAMMEN, BUSKERUD, NORWAY

Från familysearch. Det norsk/danska parets första barn.

Boye i Gb var f. 13/3 1822. Han kan inte vara son till paret i Norge.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 16:53

Eduard Boye föddes den 13 mars 1822 i Hamburg.

Hans föräldrar hette Andreas Mathias Boye och

Maria Tönnies. Vid cirka 15 års ålder och efter avslutad

skolgång anställdes Eduard Boye hos handelsfirman

H. D. Hutz i Hamburg.

År 1842 upphörde företagets Hamburgsverksamhet

efter en ödesdiger eldsvåda. Dock

erbjöds Eduard Boye en anställning på företagets

kontor i Leeds. I England stannade han i cirka

två år innan han sökte nya utmaningar. Exakt vad

som lockade honom från industristaden Leeds till

hamnstaden Göteborg kanske är svårt att säga, men

han kom i alla fall att bli en aktad och respekterad man i sin nya hemstad. År

1844 blev han agent i Göteborg för Magdeburg Versicherungsgesellschaft och

för det engelska försäkringsbolaget Sun.

osv.

Broschyren finns på nätet. Jag kopplade inte mannen till Karin Boye, men hann var ju hennes farfar. Helt säkert var han tysk.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 19:17

Det är inte via Karin Boye jag söker, men det är inom familjen Boye, försöker hitta källorna. Andreas Mathias Boye lär vara född 17960209 Norge och död 1872 men jag hittar inte uppgifterna via källor? hans h.h är dock Maria Tönnies norsk saknar källor även där. - Tack på förhand om hjälpen. mv
  SVAR 2016-03-28 21:07

Boye född 17960209 och hans danska fru kan inte vara föräldrar till Boye f. 1822. De fick ett barn i sep 1821. Det är inte 9 månader mellan 21 sep.1821 och 13 mars 1822. Denne Boye var lite "kändis". Han fru var prästdotter från Korsör.

I så fall är det den andre A M Boye som du nämnde som är fadern men honom kunde jag inte finna i norska Digitalarkiv. Jag har kontrollerat FT 1801 och 1865. Tönnies förekommer inte. Det kan ju vara att moderns namn var Tönnesdatter som blivit Tönnies.

Eva M

  SVAR 2016-03-28 21:16

J C E Boyes födelsenotis i Hamburg borde kunna ge viss upplysning om föräldrarna men i Hamburg finns det flera församlingar och böckerna är inte online. De finns på Staatsarchiv i Hamburg:

Das Staatsarchiv Hamburg beherbergt die Kirchenbücher der evangelisch-lutherischen Kirchengemeinden in Hamburg vor 1866 und der reformierten Gemeinden vor 1884. Darüber hinaus werden hier die Kirchenbücher der Mennonitengemeinde und der Jüdischen Gemeinden verwahrt.

Jag har tittat i adresskalendrar för Hamburg och Altona 1822-1823. Då finns det ingen Boye och sen 1840-1842. Då finns det Boye men inte de sökta personerna. Men alla stod inte i adresskalendrarna för det kostade ju.

Eva M

 

  SVAR 2016-03-28 21:47

Ok Tack för din medverkan Eva, avvaktar så länge Maria Tönnies evt norsk? hittar inte källan. Hur går man tillväga att hitta info de fick en sondotter Boye Hilda Maria född 18550919 Göteborg gift Malm död 1883 Hedvig Eleonora Sthlm stad..
  SVAR 2016-03-28 21:56

Malm, Fredrik

Karlav 27

Död 15/11 1962.

Kyrkobokförd i Engelbrekt, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).

Född 9/11 1879 (ingen uppgift om födelseort)

Gift man (1926).

Hon fick en son 1879. Det är antagligen denne här.

Fick en dotter Hilda Malvina 1881.

Vad söker du för info?

Eva M

  SVAR 2016-03-28 22:18

Det måste vara denna Hilda Maria född 1861 död 20/9 1883 hustru till Hugo Teodor Malm

hon var28 år när hon dog

Anita

  SVAR 2016-03-28 22:22

jag backar bandet och det är inte Fredrik Malm jag söker på utan familjen Boye, Hilda är född här -Göteborgs Kristine CII:4 (1852-1858) Bild 49 / sid 91 (AID: v32972.b49.s91, NAD: SE/GLA/13187) Joakim =Göteborgs Christinæ Tyska AI:1 (1852-1883) Bild 9 / sid 11 (AID: v33106.b9.s11, NAD: SE/GLA/13188) Det är Joakim Carl Eduard Boye f 18220313 Hamburg Tyskland,föräldrar jag söker på men han sägs vara av Norsk påbrå men hittar inte källan om detta. mv
  SVAR 2016-03-28 23:08

Jag förstår att du söker föräldrarna till J C E Boye, dem har jag sökt efter en stor del av eftermiddagen, men sen börjar du prata om dottern, precis som att du sökte info om henne också.

Föräldrarna till J C E Boye hittar du nog inte utan vidare on-line. Jag har pratat via facebook med min tyska släktforskarvän i Berlin och hon har också försökt finna info.om föräldrarna men inte lyckats. Tyskland är inte det allra lättaste landet att finna info i. Där gäller det fortfarande ofta arkivbesök om man vill finna något.

Lycka till.

Eva M

 

  SVAR 2016-03-28 23:52

jag tackar dig Eva för din medverkan även jag har arbetat med frågan lika länge i dag. / Det är Joakim Carl Eduard Boye född 18220313 Hamburg Tyskland men är född av norska föräldrar och skulle vara Andreas Mathias Boye f 17960209 Norge? /J.C. E Boye gift 1854 (med Hilda Augusta Eleonora Lundgren född 18331014 Göteborg Tyska hon dog 1917 Göteborg) deras dotter skulle vara Hilda Maria Boye född 18550919 Göteborg den är den ledtråden som jag har... jag har inte kommit vidare här.. vi av vaktar till i morgon, piggare kanske. mv
  SVAR 2016-03-29 07:09

För att norske Andreas Mathias Boye f. 17960209 ska vara fadern måste J C E Boye vara ett utomäktenskapligt barn för A M B var nygift med en dansk prästdotter och bodde i Drammen.

A M Boye dog i larvik. Jag har kontrollerat bouppteckningarn är inte scannade längre än till 1834.

Eva M

  SVAR 2016-03-30 12:04

Jag har gjort lite research i Tyskland. Andreas Mathias Boye var 1822 "Bleicher" (=blekare) i Hamburg. Han bodde b.d. Hühnerposten i centrala Hamburg enl. adresskalendern. Enligt familjehistorien kommer Boyes ursprungligen från Böhmen.

Husnumret är 335. Från 1816 finns Andreas Mathias Boye på den nämnda adressen. 1815 finns det 4 Boye i Hamburg. Det finns 2 Tonnies i Hamburg. Möjligt att namnet har fått ¨ i Sverige, en är köpman och en är 3:e diakon i Michaeliskyrkan.

Eva M

  SVAR 2016-03-30 18:56

Jag har nu fått veta att Hühnerposten som låg utanför vallanläggningarna troligtvis tillhörde Heilige Dreieinigkeitskyrkan i närheten av Hamburgs Hauptbahnhof. Den gamla kyrkan blev helt sönderbombad under andra världskriget.

Min tyska vän som har "betallpass" på siten Archion säger att Hamburgs kyrkböcke inte finns on-line där.

Eva M

  SVAR 2016-03-31 00:23

Tack Eva, Ang Joakim Carl Eduard/Edvard/ läs via http://aforum.genealogi.se/tips.. att forska i Tyskland så bör man komma in i rätt geografisk område. Hamburg är en fri Hansestad men i anbytarforum hör det till Schlesvig-Holstein.(Ska du få tips säger hälsning Gustaf von Gertten SSGFs G-grupphttp://aforum.genealogi.se) En fam Broüe, namnet härstammar från Preussen, nuvarande Tjeckien (Böhmen m fl städer). Min fråga är om namnet verkligen var Broüe och hur det i så fall uttalas (Boie? Boije or Boye?). Böhmen, Boye kan härstamma från Pommern? söker ff källa på Joakim C.E Boye s föräldrar, en gåta att inte de inte finns. Tack på förhand.
  SVAR 2016-03-31 13:42

ang Joakim Carl Eduard, född 1822 Tyskland, Eva du nämner att det finns 4 st Boye i Hamburg samt 2st Tonnies och en är 3:e diakon i Michaeliskyrkan i Sverige? eller Tyskland/ ...Tönnies skulle kunna vara Boyes mor? /Att forska i Tyskland så bör man komma in i rätt geografisk område. Hamburg är en fri Hansestad men i anbytarforum hör det till Schlesvig-Holstein. En fam. Broüe, namnet härstammar från Preussen, nuvarande Tjeckien (Böhmen m fl städer). Min fråga är om namnet verkligen var Broüe och hur det i så fall uttalas (Boie? Boije or Boye?). Tack på förhand. MV
  SVAR 2016-03-31 16:07

Jag kan berätta att jag har en del erfarenhet av släktforskning i Tyskland pga av att jag har en tysk gren i min släkt.  Altona som numera är mer en stadsdel i Hamburg var en egen stad, före 1864 var den Danmarks näst största stad. En del av de äldre arkiven finns under Schleswig-Holstein men senare arkiv i Staatsarchiv i Hamburg, dvs arkiv efter 1937.

J.C. E Boyes föräldrar bodde precis utanför vallanläggningen i Hamburg och tillhörde St. Georg. Det är Hamburg inte Schleswig Holstein. Min tyska vän säger att Boye är ett vanligt nmn i norra Tyskland. Om namnet Broüe kan bli Boye kan jag inte säga, i så fall har man tappat r. Uttalet skulle jag tro blir Broye. Böhmen förknippar jag mer med Österrike-Ungern men möjligt att Preussen också tagit en bit av landet.

Eva M

  SVAR 2016-03-31 16:59

Michaeliskyrkan, "Michel" kallad i folkmun, i Hamburg.

Jag har en gång varit i kontakt med Staatsarchiv i Hamburg. Tyvärr uppfattade jag dem inte som hjälpsamma. De ville inte göra ett uppslag av en vigsel utan hänvisade till att jag måste kontakta en professionell släktforskare.

Eva M

  SVAR 2016-04-08 16:09

Jag ställde min fråga om föräldrar till Joakim Carl Eduard, Tyskland, född 18222016- Där jag hade hittat 2st föräldrar med samma namn: enl. släktingar i 4:je led säger de att det är antecknat på namnet Andreas Mattias Boye Det finns nämligen en annan Andreas Mattias Boye född 17790516-död 18641004 där jag undrade vem som var fadern? Det är antecknat denne man. Önskar hjälp att söka på honom. h.h skulle vara Sophia Dorothea Tonn född 1782 07 12 död 1842 07 22 men det finns ingen uppgift varifrån de kommer. önskar hjälp via denna sajt att få veta var föräldrarna kommer ifrån. Tacksam om ledtrådar ock källa. mv.
  SVAR 2016-06-25 19:00

Hej Eva M. ville bara säga att om Eduard Boyes föräldrar som finns via internet är felaktigt.. Jag har fått tag i födelsedatum från 1822 via landsarkivet Göteborg inflyttnings attester Gb Christine Tyska åren 1830-1920 där står de rätta föräldrarna. Med andra ord är det viktigt att kolla upp källorna innan man sätter ut uppgiftena via internet. Tillägg: J.C. E Boyes föräldrar bodde precis utanför vallanläggningen i Hamburg och tillhörde St. Georg, stämmer. Tack för din medverkan. Kram Britt Helen
  SVAR 2017-03-22 18:49

Hej!

Jag heter Mats Karlsson och är journalist. Jag ska skriva om Karin Baoyes anor i tidningen Släkthistora. Det du skriver om inflyttningsbokens uppgifter är mycket intressant Britt Helen! Kan du kontakta mig på mats@raivi.se så snart du ser detta?

Tack på förhand!

Mats

  SVAR 2017-03-24 13:35

- Mats Karlsson du har fått svar och ombedd att lämna telnr. den 23/3-2017
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies