genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Svensson, Joel Erik, Köpenhamn, 1889-07-132007-11-29 20:02

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6109
 

Söker släkting utvandrad från Höör 1915 till Danmark och bosatt i Köpenhamn, Brönshöj
  SVAR

Lägg in en sökning här http://www.dis-danmark.dk/forside.php
  SVAR

På Stadsarkivet i København findes Politiets Registerblade, en fortegnelse over de der boede i København 1890-1922. Du kan læse mere om det her: http://www.ksa.kk.dk. Joel Erik Svensson er opført fra 1. maj 1915. Hans stilling er sømand. Han har først boet på Halmtorvet 28, 2. sal. Det ligger på Vesterbro. Fra 1. maj 1922 har han boet på Carl Langesvej 43, stuen. Det ligger i Valby. Han er gift, det oplyses ikke hvornår. Hans hustru hedder Martha Boline, hun er født 9. august 1889 i Odense. Hvis du er sikker på at din slægtning senere har boet i Brønshøj, kan du lede efter eventuelle børn i Brønshøj kirkebog. På Landsarkivet for Sjælland er der på læsesalen opstillet alle kontraministerialbøgerne for kirkebøgerne efter 1891. De findes ikke på mikrokort og de findes ikke på nettet. Bøgerne er tilgængelige efter 50 år, det vil sige fra ca 1957 og bagud. Der er selv-ekspedition. På Rigsarkivet findes også de nyere folketællinger, de skal bestilles. Men for at søge i folketællingerne i København bliver du nød til at have en adresse. Venlig hilsen Gudrun
  SVAR

Gudrun, Hjärtligt tack för att du satt mig på spåret och dessutom funnit en massa intressant data. Jag ska fortsätta att leta i Köpenhamn när jag kommer dit. Med vänlig hälsning CG Ryberg
  SVAR

Hej Gudrun! Jag forskar inte på Joel Erik Svensson, men blev intresserad av att lära mig söka även i Danmark. Så jag försökte att få fram de uppgifter du lämnat om Joel Erik. Emellertid kommer jag ingen vart efter första sidan så jag har nog inte förstått riktigt hur jag skall gå tillväga. Kan du förklara närmare hur jag skall gå tillväga? Nils-Åke Lundahl
  SVAR

Hej Niels-Åke m.fl. De oplysninger som jeg sendte om Joel Erik Svensson findes ikke på nettet. Jeg har fundet dem på selve stadsarkivet, jeg skulle alligevel finde noget andet. Men du kan læse lidt mere om Politiets registerblade ved at gå ind på stadsarkivets hjemmeside: http://www.ksa.kk.dk .Derefter vælger du "Arkivet og borgeren", derefter "Slægtsforskning" og herunder "Politiets registrering". I forbindelse med politiets registre findes der også "Dødeblade". De københavnere som døde mellem 1890 og 1923 er opstillet i nogle særlige protokoller, alfabetisk efter navn. Her nævnes deres fødested og fødselsår, deres erhverv, evt. ægtefælle, somme tider antal børn og endelig deres dødsdato og sidste adresse. Der er utrolig mange svenske i København i disse år! På Stadsarkivet i København er de ansatte iøvrigt meget venlige og hjælpsomme. Venlig hilsen Gudrun
  SVAR

Hej igen Gudrun, Nu har jag rest ner till Köpenhamn och varit på Rådhuset. Jag var lite otaktisk för jag kom 3/4 timma innan de stängde på fredagen och alla ville nog hem. Nästa gång ska jag vara på plats redan på förmiddagen för att hinna titta ordentligt. Du skrev också att det var väldigt många svenskar i Köpenhamn under några år vid sekelskiftet. För min del har jag ytterligare 4 familjer som flyttade dit. Har du någon aning om varför man flyttade till Danmark vid denna tiden? Med vänlig hälsning Carl-Gunnar
  SVAR

Hej Carl-Gunnar ! Man behövde då precis som nu arbetskraft. Dessutom kostade resan dit inte lka mycket som till USA och det var lättare att återvända till Sverige om man inte trivdes. Hlsningar Birgitta W
  SVAR

Hej Carl-Gunnar och ni andra, Har själv en släkting som utvandrade till Köpenhamn och gifte sig där och jag har också funderat lite över varför han gjorde det. Här en länk till dokument om "Den glömda utvandringen": http://www.scania.org/books/333bok/0317rw.htm En annan bra sida med mycket info kring forskning om svenskar över Öresund finns här: http://www.landsarkivetkbh.dk/oresund/slaegt/index.htm Lycka till! // Olof M.
  SVAR

Hej Olof, Hjärtligt tack för tipset om "Den glömda utvandringen". Det var verkligen ett bra dokument som gav mig en hel del svar kring varför man just bosatte sig i framförallt Köpenhamn. Ditt andra länkförslag var också bra! Min Joel-Erik hade själv 7 syskon varav 4 av systrarna flyttade till Danmark o gifte sig där. Jag har ännu inte hittat någon metodik att finna dessa ännu men om någon skulle läsa detta så de Elsa gift m Edvard Schnell, Emma gift m Harry Schnell. Signe gift m Charles Schnell, Anna gift med Henrik Holst och Cicilia gift med Carl Schnell alla Schnell var söner till samma far Carl Schnell som nog var född omkr 1850. Det har hänt under tidigare på denna sida! Hälsningar till alla som hjälper till. Carl-Gunnar
  SVAR

Hej Carl-Gunnar m. fl. Nu har du jo allerede fået mange fine og fornuftige svar, jeg er lidt sent ude. Ja, de svenskere som udvandrede håbede jo nok på højere levestandart og bedre løn i Danmark. I samme periode som indvandringen fra Sverige foregik, flyttede man i Danmark fra landet ind til byerne, især til København. Der var arbejdsløshed på landet og mangel på arbejdskraft i byerne. Måske var der også tale om lidt eventyrlyst, håber jeg. Min morfars far og de fleste af hans søskende udvandrede fra egnen omkring Södra Mellby i Skåne. De fik arbejde ved udtørringen af Gårdbo sø i Nordjylland. Projektet er i øvrigt omtalt i Richard Willerslevs bog - den sætter jeg også stor pris på. Min morfar udvandrede fra Norra Mellby til København og min farfar fra Lund til København. Begge blev de dansk gift, også med 1. generations-indvandrere i København. Min mormor kom fra landet, fra Lolland syd for Sjælland. Min farmor kom fra købstaden Thisted i Nordjylland. Begge rejste de til København som ganske unge og fik arbejde som tjenestepiger. I Sverige har man vel også set Bille Augusts film ”Pelle Erobreren”, bygget over Martin Andersen Nexøs roman af samme navn? Den omhandler jo netop denne periode. Filmen foregår i øvrigt på Bornholm. Jeg er ked af at høre at du fik så kort tid på stadsarkivet. Om torsdagen er der i det mindste åbent til kl. 17, ellers lukker arkivet kl. 15. Det er først og fremmest i politiets registerblade, at man skal lede efter indbyggere i København, fra slutningen af 1800-tallet og frem til 1922. (Herefter oprettes Folkeregisteret). Men også ”Dødebladene” kan være til stor hjælp. Disse er tilgængelige både på stadsarkivet og på landsarkivet for Sjælland. Når man har fundet en persons adresse, kan man slå op hvilket kirkesogn som adressen hører til. Og alle de nyere kirkebøger er som sagt tilgængelige på landsarkivet. Ud fra en adresse kan man også søge i de nyere folketællinger. Der findes ingen "husforhörslängder" i Danmark. Venlig hilsen Gudrun
  SVAR

Hej Carl-Gunnar Her er lidt flere oplysninger fra Københavns stadsarkiv, nogle personer som jeg tror må have noget med sagen at gøre. Det er meget muligt at jeg ikke har fået alt med. Når børn blev 14 år gamle blev de registreret selvstændigt, det samme gjaldt kvinder der blev enker. 8. POLITIKREDS, kort 1366 1) Carl Harry Schnell, murer, f. 11. juni 1892 i Kbh. Gift med Emma Magdalene, f. 19. juni 1898 i Sverige. Meldt Bopæl: Hasselvej 27 5. POLITIKREDS, kort 1965 2) Harry Carl Schnell, murer, f. 28. juni 1892 i Kbh. [ 1) = 2) = 6) ?] Mysundegade 11 3) Charles Johan Theodor Schnell, fotograf, f. 25. feb.1886 i Kbh. [søn af 4) ?] Gift med Signe, f. 28. august 1896 i Sverige. Meldt Bopæl: Mysundegade 11 (Hjemmet) 16. sept. 1912, Enghavevej 36 1. maj 1914, Mysundegade 11, st. th. 4) Carl Johan Theodor Schnell, opvarter, f. 6.okt. 1859 i Kbh. Gift med Celia, f. 22. sept. 1858 i Sverige. Børn: Charles Johan, 25. feb. 1886 (udstreget) Erik Amund, 28. juni 1882 (udstreget) Carl Harry, 1892 Meldt Bopæl: Dannebrogagade 46 st. 1. nov. 1892, Saxogade 58, 1. sal 1. nov. 1898, Saxogade 58, 2. sal 1. maj 1905, Saxogade 56, 2. sal 1. maj 1907, Flensborggade 9, 1. sal [kortet er udskrevet, måske findes en fortsættelse, som jeg ikke har fået med?] 5) Cecilie Schnell, f. Keldsen f. 22. sept. 1858 i Sverige enke 2. april 1912 Meldt bopæl: 1. maj 1905, Saxogade 56, 2. sal 1. maj 1907, Flensborggade 9, 1. sal 1. nov. 1908, Flensborggade 2, 2. sal 10. maj 1910, Skydebanegade 2. 13 …. hos Simonsen 1. maj 1912, Mysundegade 11 6) Carl Harry Schnell, murerlærling, f. 11. juni 1892 i Kbh. [søn af 4) ?] Meldt bopæl: Flensborggade 9, 1. sal. (Hjemmet) 1. nov. 1908, Flensborggade 2, 2. sal 1. maj 1912, Mysundegade 11. 7) Stefan Schnell, f. 25. feb. 1886 i Kbh. [søn af 4) ?] Meldt bopæl: Saxogade 58, 2. sal. (Hjemmet) 8) Martha Emilia Schnell, massøse, f. 19. juli 1898 i Sverige. Meldt bopæl: Mysundegade 11. 9) Erik Amund Schnell, bud, fotograf, f. 28. juni 1887 i Kbh. [søn af 4) ?] Meldt bopæl: Saxogade 58, 2. sal. (Hjemmet) 1. maj 1905, Saxogade 56, 2. sal 1. maj 1907, Flensborggade 9, 1. sal 1. nov. 1908, Flensborggade 2, 2. sal 18. august 1911, Vesterbrogade 66, 3. sal, hos Jepsen. 1. nov. 1911, Flensborggade 2, 2. sal 1. maj 1912, Mysundegade 11 2. POLITIKREDS, kort 615 10) Edvard Keldsen Schnell, chauffør, bud, f. 29. feb. 1888 i Herstedvester. [søn af 4)? ] 1. maj 1923 gift med Else Johanne Halvorsen, f. 13. jan. 1902 i Kbh. Meldt bopæl: Saxogade 56, 2. sal. (Hjemmet) 1. maj 1907, Flensborggade 9, 1. sal 1. nov. 1908, Flensborggade 2, 2. sal 1. maj 1912, Mysundegade 11 1. jan 1922, Lille Kongensgade 20 - 3 1. maj 1923, Lille Kongensgade 20 – 3 Bortset fra Hasselvej ligger alle de øvrige adresser på Vesterbro. De ligger ret tæt på hinanden, ikke så langt fra Københavns Hovedbanegård. I folketællingerne i Dansk Demografisk Database kan du finde en del af navnet Schnell. Ved folketællingen 1860 finder du nr. 4) som et-årig. Forældrene er fra Tyskland, familien bor i Herstedvester. Senere ser det ud til at familien flytter ind til København. Venlig hilsen Gudrun
  SVAR

Gudrun, Hjärtligt tack för all möda du lagt ner på att hitta så många av släkten Schnell. Det har varit ovärderligt i synnerhet som jag inte är så bra på danska språket förutom att läsa det. När det gäller adresserna så har jag kollat på en karta över Köpenhamn och har sett att de ligger väldigt nära varndra. Tror du att man flyttade mellan lägenheterna eller kan det vara så att man i polisböckerna skrev otydligt så att en 9:a och en 2:a kunde förväxlas precis som en 6:a och en 8:a. Jag tänker själv på hur jobbigt det är att flytta men det var det kanske inte på den tiden. Med stor tacksamhet och vänlig hälsning Carl-Gunnar
  SVAR

Det er helt sikkert at man flyttede rundt som opgivet i registerbladene, det er noget der går igen også blandt alle de andre personer. Jeg ved at mine bedsteforældre også flyttede en hel del. Hvis familien havde en periode med lidt flere penge end normalt, flyttede de til en større lejlighed. Når der igen blev nedgang flyttede man tilbage til en mindre lejlighed. Det er også karakteristisk at man holdt sig inden for et lille område. Min mormor og morfar holdt sig hele tiden til det samme kvarter på Nørrebro. Lejlighederne var jo små, set med vore øjne. Man ejede vel ikke så meget, havde ikke så mange ting. På Arbejdermuseet i København er der indrettet nogle stykker af denne type små lejligheder. Der er virkelig ikke ret meget plads, og tit havde folk jo også mange børn. Hvis du vil arbejde videre med din slægt kan du benytte de nyere kirkebøger som står på Landsarkivet. Ud fra adressen kan du finde frem til det sogn som personerne tilhørte. Venlig hilsen Gudrun
  SVAR

Tack igen Gudrun, jag får lära mig massor om Danmark och hur man levde vid sekelskiftet och däromkring. Nästa gång jag kommer till Köpenhamn ska jag besöka Landsarkivet och leta vidare. Där kanske jag också hittar Joel-Erik som var upprinnelsen till allt jag fått fram tack vare dig Gudrun. Det var tur att jag inte hittade honom direkt..... Med vänliga hälsningar och tack för ditt engagemang. Carl-Gunnar
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies