genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



, Maria, Verum, 18532007-11-09 21:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6435
 

Jag försöker hjälpa min svärmor men en släkting till henne som heter Maria född 1853 (0324?)i Verum Hennes mamma hette Johanna Persdotter född 18240324 i Hästveda. Det är Maria min svärmor söker och kan inte hitta henne någonstans, Maria är ju ett väldigt vanligt namn, detta är allt min svärmor vet.
  SVAR

Enligt DDSS.nu föddes Maria den 3 juli 1853 i Verum som oäkta dotter till Johanna Persdotter, Thorstorp, Verum. I Sveriges befolkning 1900 finns ingen Maria född i Verum 1853.
  SVAR

Kan man hitta Maria på något annat vis tror du, är tacksam för all hjälp vi kan få. Om man kan se var hon tog vägen efter hon flyttade hemifrån eller något Tack för svar
  SVAR

Var Maria gift?har du inte lite mer att gå på Johanna Persdotter finns på 1890 som oä Nils Svante Tufvesson 1862 Verum Snickare
  SVAR

Nej jag har inget mera att gå på och inte min svärmor heller...jag vet att det kan vara svårt tyvärr
  SVAR

Johanna Persdotter 1824 Hästveda oä barn Maria 1853-07-03 Verum Amanda Matilda 1859-09-13 tvillingar Nils Svante Tufvesson 1862-12-13 Augusta 1862-12-13hennes Dotter Edith Alfrida1888 Verum (Augusta gift med Paulus Christensson 1826 Hästveda Bds Carl Aron Manfrid 1894-12-22 Hästveda död 1983-01-03 Knislinge finns på ddss
  SVAR

Var kan man sedan söka efter Maria någonstans...? jag skall lämna denna information till min svärmor. Någonstans måste hon ju finnas Tack för alla svar
  SVAR

Du följer Johanna Persdotter med hennes familj framåt i husförhörslängden, och ser när och vart dottern Maria flyttar. På Genline bör du kunna göra det på nätet, dessa längder finns fram till 1897 oftast.
  SVAR

Jag har inte genline tyvärr Men tack för alla svar
  SVAR

Hej Maria är född den 3/7 1853 dop 12/7 i Verum av pigan Johanna Pehrsdotter i Thorstorp (födelseboken Verum 1824-1862, Gid 1871.35.54200). I husförhöret för Verum 1856-1861 sid 172 står Inh pigan Johanna med tre oä barn Ingri (Abrahamsdotter) 1848-09-19, Maria 1853-07-03, Amanda Mathilda (Ohlsdotter) 1859-09-13, alla barnen födda i Verum. Johannas föräldrar är Per Svensson och Gunnild Thomasson (Gid 1871.9.56000). I husförhöret i Verum 1861-1867 sid 172 har hon ytterligare två oä barn. Tvillingarna Nils Svante och Augusta födda 1862-12-13 i Verum. Äldsta dottern flyttar hemifrån (Gid 1871.39.58200, AI:10). Husförhöret för 1868-1872 saknas. Men i 1873-77 har även Maria flyttat hemmifrån. Inga fler barn har kommit till (Gid 1871.14.16900, AI:11). Förstår nu din förfrågan, vilket du kunde ha skrivit, att hon försvinner här. Jag har tittat i senare husförhör och i utflyttningslängden samt i dödboken men har inte hittat henne någonstanns. Har även försökt finna henne i databasen för 1890 utan framgång. Finns en chans att du kan finna henne i mantalslängden för någon gång mellan 1868-72 men de finns på landsarkivet i Lund. Vet ni var hon befann sig som vuxen eller vid sin död så kan man nysta från det hållet. Hälsningar Zenita
  SVAR

Jag visste inte att hon försvann alls..som sagt är det min svärmor som undrar och vad jag vet så hade hon inga uppgifter på maria efter det hon föddes, vi vet inget om hon gift sig eller dött ung eller något Tack för all hjälv
  SVAR

Det tycks bara finnas två möjligheter: 1) Maria har emigrerat 2) Maria har avlidit före 1891. Maria finns inte i Emigranten Populär. Den är inte heltäckande, så det säger inte allt. Maria har inte flyttat och inte avlidit under den aktuella tiden, enligt Zenita. Jag förmodar att du (Zenita) har tittat i Genline (flyttningslängd resp SCB-materialet). Den riktiga dödboken finns på Landsarkivet i Lund och - väl att märka - dödboken för Verum 1863-1877 ingår i Visseltofta C I:5. Marias fyra syskon (halvsyskon) hade efternamn efter sin far. Det torde även Maria ha haft, så hon hette troligen inte Persdotter i efternamn.
  SVAR

Korrigering beträffande Emigranten Populär: Åldersmässigt passar följande person in: Efternamn: PETTERSSON Förnamn: MARIA Ålder: 31 Kön: K Född: 1853/1854 Församling: VERUM Län: L Titel/Anm: HUSTRU Utresehamn: MALMÖ Utvandrdag: 1885 04 29 Destination: NEW YORK NY Medåkande: JA Källkod: 1885:714:166 Hon åtföljdes av barnen Clara och Anna.
  SVAR

Ja det kan ju vara hon ...vet man om hon återkom till sverige eller om hon dog i New York NY och om man kan se när barnen föddes och på den vägen kanske få veta lite mera om det är Maria som vi söker Tack
  SVAR

Den Maria Pettesson som finns i Emigranren finns på gid. 1871.15.51300 hon är enl. hfl. född i Visseltofta 1853-12-07 och det stämmer inte med den Maria du efterlyser.
  SVAR

Ok tack då vet jag det då är Maria fortfarande ett mysterium vart hon tagit vägen
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies