genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



, Läshjälp, Tottarp, 17712015-11-05 21:28

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=62733
2015-10-31 17:46 

Hej! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att tyda dessa texter. Gäller för Tottarp Födda 1755-1783. Gäller Snickaren Åke Jonssons barn.
  SVAR 2015-11-01 00:56

Knästorp AI:1 1791-1813 bild 39 sid 71. - (1795) Åke Jonsson 65 år, Pernilla 65 år. – Tottarp CI:2 1755-1783. Sid 28 – 1765. 10 februari föddes snickaren Åke Jonssons lilla son Jon i …. Kobbarp, ”döptes” den 17:e ejusdem. Bars vid dopet av Bengta, Hans Anderssons hustru i Kobbarp. ”vittnen” voro …. Knutsson ifm Kyrk…. och drängen Clement i Kobbarp. ……Jöns Anders i Kyrk…. Och pigan Kierstina i Kobbarp. – CI:2 1755-1783. Sid 36, 1768. Den 5 nov föddes snickaren Åke Jons lilla gossebarn, som vid dopet …… Claes, ”döptes den 6 ejusdem. ”bars” till dopet av Nils Hans hustru ”Elfred” från Kobbarp ”vittnen” voro ”Hanna” Lars, Anders Jöransson och drängen Sackarias, ….. hustrun Kierstna Eschels och pigan kierstna Hansdotter, alla från Kobbarp. - CI:2 1755-1783. Sid 41,1771. Den 22 aug föddes snickaren Åke Jon (hustru) Pernilla Jonsdotter ett dödfött flickebarn. - CI:2 1755-1783. Sid 42,1772. - Den 10:e Juni föddes Åke Jons lilla son Jöns uti ….. ….. om morgonen, ……. …….. ……. ……… dopet av ….. Moder Ingeborg Knutsdotter, ”vittnen” voro ”Måns” …… David Jönsson och Jöns Jeppsson, Ingeborg … Åkas….., Pigan Hanna Jönsdotter. - CI:2 1755-1783. Sid 66,1775. – Den 2:a april föddes snickaren Åke Jons … uti Kobbarp. (?Dödfött gossebarn?). - CI:2 1755-1783. Sid 69,1776. – Den 22 aug. födde snickaren Åke Jonssons hustru Pernilla Nilsdotter uti Kobbarp, ….42 ……. ???? mycket svårläst men dotter heter Bengta. (min tolkning av dopboken). Enligt vad jag kan se så fick Åke och Pernilla inte fler barn, det finns dock fler barn Åkesson/dotter men de ”tillhör” Åbon Åke Jönsson och hans hustru Elna Knutsdotter
  SVAR 2015-11-01 10:36

Tack ska du ha! Kunde du se länken och bilderna? Jag kan inte själv få upp dem. förstår inte hur jag ska göra?🤔

Tror ev att sonen Jöns du läste om kan tillhöra den andra familjen?

Men ett jättestort tack för underbar hjälp!

Anitca

  SVAR 2015-11-01 14:45

Nej, ingen länk eller bild, jag letade på Tottarp, jag vet inte heller hur man gör för att "få" in en bild. Det stämmer som du säger angående Jöns, grundat på att det finns en Knutsdotter i texten och det hör med all sannolikhet ihop med modern i den andra familjen Elna Knutsdotter.
  SVAR 2015-11-01 15:20

Tusen tack än en gång!
  SVAR 2015-11-01 19:48

Hej igen Anders E. Jag är på jakt efter Åke Jonssons far. Han står omnämnd i Åkes födelse notis den 18/8 1732 som ryttaren John Åckerfäldt. Ryttaren gifte sig med Bereta Larsdotter i Mölleberga 1731. Jag vet när han tog värvning, när han tog avsked och vet när han dog, den 5/5 1754 i Tottarp. Men jag hittar inte var han är född. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hitta någon ledtråd genom faddrarna till hans barn. Hoppas du vill hjälpa mig att tyda vad som står i deras födelsenotiser. Den första gäller för hans son Lars som är född den 3 dec 1733. Finns på Görslöv CI:1 (1688-1809 bild 35/sid 30 längst ner till vänster. På bild 36/sid 31, längst upp till höger står det om Per. Slutligen hittar jag dottern Marna i december 1737,bild 38/sid 33 längts upp till höger. Hoppas, hoppas du kan hjälpa mig! Med vänlig hälsning Anitca

Klicka för en större bild

2015-11-01_Lars_1733.gif
  SVAR 2015-11-01 19:50

Här kommer Pers födelse.

Klicka för en större bild

2015-11-01_Goersloev-CI-1-1688-1809-Bild-36-sid-31.jpg
  SVAR 2015-11-01 19:51

och Marna

Klicka för en större bild

2015-11-01_Goersloev-CI-1-1688-1809-Bild-38-sid-33.jpg
  SVAR 2015-11-01 22:29

Hej Annitca! Ska försöka men det är ganska svårläst fast det är någorlunda ”tydligt”. - Lars 1733-11/12-. 3n Dom 3 adventus döptes Ryttaren John Åckerfellt .. dess hustru …. ”lille” son kallad Lars, … dopet … …. Nils Olssons ”hustru”, ”hustru” Ingeborg ”Brang”, & qui…… … ….Nils Jöransson …. ….. …… Per Norström voro alla faddrar … ……. …… … ……..förättades…….- Per 1735-02-xx. 18 ……. Döptes Ryttaren John Åckerfellt och dess ”hustru” ?Pernillha?” …. …. Namn Per, till dopet … … Anna Nils …. Faddrar voro Per Norström, ryttarna …….. …….mauunu……. …… ……. ….. Elisabeth Jeppes från Burlöf, … ?enkan? …. …… förättades …. ….maetho från Burlöf. - Decembris 4. Dom 2:a adventus döptes Ryttaren John Åckerfelts och dess hustru ”?Birrittha?” lilla dotter och blef kallat Marna. Till dopet …… ….. Anna Nils ... i ”?Nordanuus?” faddrar voro Nils Olsson, Per Norström, marna …. och ……. ……. Alla från ”?Nordanuus by”?. ……… förättades N8 ?Krusst, Knuts, Krist, Kristmeijer? Står efter alla dopnotiser men kan inte säga vad som är det rätta. 2 orter Burlöv och Nordanå kanske är Johns födelseort Hoppas det blev några ”rätt” iaf.
  SVAR 2015-11-02 06:57

Jag fyller i luckorna: 3n Dom 3 adventus döptes Ryttaren John Åckerfelth ok dess hustrus, --- Såhn som kallades Lars, til dopet bar hoo (honom?) Nils Olssons hüstrü, Hûstrü Ingeborg ”Brang”, ok quinfolket Christenza, samt Nils Jöransson, Christen Larson, ok Rÿttaren Per Norström, de stodo alla faddrar. ok alla hemma ??? Nordano Bÿ, Ämbetet förättade N S Krüts? Per 1735-02-xx. D 18 Hemmadöptes Ryttaren John Åckerfeltz och dess Hüstrüs Birrithas Sohn, med Namn Per, til dopet bar hoo (honom?) Anna Nils Jörans, ok faddrar woro Per Norström, Rÿttare, Gatehüsmannen Christen Larss, Hüstrü Karna Christens, ok Elisabeth Jeppes frå Bürlöf, Rÿttarehüstrü; Ämbetet förättade H Maetho från Burlöf. Decembris 4. Dom 2:a adventus döptes Ryttaren John Åckerfelts och dess Hüstrüs Birritha, lilla dotter ok blef kallat Marna. Till dopet bar henne Anna Nils Jorans i Nordanno; faddrar voro Nils Ohlson, Per Norström, Marna Per Ohls ok Karna Christens, Alla från Nordanno by. Ämbetet förättade NS Krütz? Hoppas att det klarnade lite till. Lycka till. (Jag utför texttranskribering även privat. (F-skatt))
  SVAR 2015-11-03 21:09

Tack för hjälpen till er båda! Nu börjar det riktiga detektivarbetet förstår jag.... Kommer nog att få återkomma och be om mer hjälp från er. Ha en fortsatt bra dag! Anitca
  SVAR 2015-11-04 21:51

En fråga har jag som förbryllar min. När det står att barnet bars till dopet av t ex Anna Nils Jörans, är det hennes namn då? Heter hon Anna Nilsdotter eller Anna Jöransdotter? eller är hon hustru till en Nils Jörans? En pusselbit i mitt Johan Åkerfelt-pussel.. Med vänlig hälsning Anitca
  SVAR 2015-11-05 14:21

Min tolkning är Anna är gift med Nils Jöransson. Hennes efternamn vet vi inget om. Vid denna tiden var den gifta kvinnans efternamn inte kopplat till maken, utan till hennes fader, såvida det inte handlade om ett specifikt släktnamn eller adelsnamn.

Mvh
Göran

  SVAR 2015-11-05 21:28

Aha! Tack ska du ha! Med vänlig hälsning Anitca
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies