genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Ossowicki, Mathias, Stettin, född 18362018-11-03 07:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=62289
2015-10-06 20:24 

Jag efterlyser data om min farfars farfar. Han föddes i Stettin 1836 men flyttade från nuvarande Polen till Tyskland eller till Danmark. Hans barn bodde dels i Tyskland, Danmark och Sverige, Vad jag skulle vilja vet är vad hans föräldrar hette och datumen de föddes/dog. Kan jag hitta detta utan att åka till Tyskland och söka i centralarkivet i Berlin där jag har förstått att kyrkoböckerna återfinns. Mathias dog i Köpenhamn, Danmark år 1918. 

Jättetacksam för ev svar/hjälp! /Jane 

  SVAR 2015-10-07 18:46

Har du kollat runt på Facebook efter passande släktforskargrupper?
Jag hittade i alla fall en; kanske någon där kan hjälpa dig vidare

Allt gott!
Siv

Polish Genius - polish genealogy group
www.facebook.com/polishgenius?fref=nf

  SVAR 2015-10-07 18:48

Här finns kanske också hjälp i sökandet

familysearch.org/learn/wiki/en/Poland_Genealogy

www.szczecin.ap.gov.pl

  SVAR 2015-10-07 21:21

Han står som f. 18/11 1836 i Tuchel i FT 1901. Frun Marie och dottern Johanne är födda i Stettin.

Eva M

  SVAR 2015-10-07 21:42

Matheus Ossowivke , 14-10-1836 , Tyskland, Tuchel , død 2-5-1918
Stillinger: Ovnsætter Pottemager
Registrators kommentar: Fødested Tüvhet korr. jv. FT 1901 Ahlefeldtsgade opslag. 13

Ægtefælle
Marie Ossowivke , 14-11-1842 , Tyskland, Stettin

Så står det i hans registerblade. I FT 1916 står det f. i Ryssland.

Eva M

  SVAR 2015-10-07 22:03

Gebührentafel:
Für die Benutzung von Archivgut in unserem Benutzersaal:
-  für private Zwecke: je Benutzertag 9,00 EUR
-  für geschäftsmäßige Zwecke (Tätigkeit gegen Entgelt): je Benutzertag 35,00 EUR
Für schriftliche Auskünfte:
-  für die erste Viertelstunde: 15,00 EUR
-  für jede weitere angefangene Viertelstunde: 10,00 EUR
Für die Ausstellung und Beglaubigung von Urkunden bzw. Fotokopien:
-  Ausfertigung einer beglaubigten Urkunde: 8,00 EUR
-  Beglaubigung einer Fotokopie: 5,00 EUR
Für die Anfertigung von Reproduktionen aus Kirchenbüchern:
-  Bearbeitungspauschale: je Auftrag 5,00 EUR
-  Kopie einer Kirchenbucheintragung: je 1,00 EUR

Så här mycket får du betala hos Evangelisches Zentralarchiv i Berlin.

Han är nog född i Tuchel men är det staden eller området?

Eva M

  SVAR 2015-10-07 22:13

Jag tror Sista Dagars Heliga/mormonerna har mikrofilm av kyrkboken i Tuche. Kan beställas och ses på ett Familycenter.

 

Eva M

  SVAR 2016-12-14 01:53

Tack för svar. Så snällt av er och ffa dig Eva att ta dig tid. Det värmer. Har missat att följa upp denna sida men när jag sökte info kom den upp. Jag vet när Mathias är född sedan tidigare men det är egentligen info om hans föräldrar och eventuella syskon jag söker. Har av en tillfällighet hittat att hans föräldrar heter Bartholomäus (denna stavning hittade jag i Ancestry.com men vet inte on den stämme) och Victoria och det jag undrar nu är när dom föddes,om det fanns några syskon samt ffa Bartholomäus föräldrar.Jag försöker reda ut om ett rykte är sant att Bartholomäus mamma var sondotter till kung Stanislaw (Poniatovski). Detta har jag hört sedan jag var liten och jag har en ärvt en lapp med årtal då de som är födda mellan min farfars farfar och kungen är födda. Kungen föddes 1736 och hans son 1757 och dennes dotter, 1782, hennes son skall vara född 1807 och jag vet att det är Barttholomäus men har inte hittat något bevis ännu på att han föddes just det året men det är mycket möjligt. Jag vet varken vad jag ska fråga eller vem jag ska fråga men jag tror de register som är aktuella finns i Berlin då Bartholomeus son Mathias är född i Stettin som då var tyskt (nu Polskt). Vad jag vill veta är vilka som var Bartholomäus föräldrar och helst även morföräldrar. Vad skulle det troligen kosta om jag ville veta när Bartholomäus Osowicki föddes. Tar det en kvart eller en timme eller mer att leta upp och om man vill ha en kopia kan de skicka det på mejl? Kanske är bäst att åka dit!? Jag vet att han föddes 14/10 i Tyskland och dog den 3 maj i Köpenhamn. Det är uppgifter från hans gravsten som nu dock är borta. Hans fru hette 'Maria Berthold´ och ett av barnen (det tredje) Johanne/Johanna. Hon föddes mycket riktigt i Stettin, 14 nov 1942. Så en del stämmer, annat inte. Många varianter på stavningar både på förnamn och efternamn. De var medlammar av den Lutherska kyrkan. 

 

 

  SVAR 2016-12-15 22:44

 

Tack Eva. Jag har gjort lite mer eftersökningar och jag hittar ingen som fötts eller snarare döpts i Tuchel år 1836. Jag har gjort en sökning på alla socknar i regionen och hittade andra Ossowicki men inte Mathias (Mathaeus). Så det kanske är så att han bott i Tuchel men fötts i Ryssland. Söker på Tüvhet men får inte träff på någon stad som heter så men inte omöjligt att han kan ha fötts i Ryssland. Jag hittade själv hans namn i en dansk folkräkning från 1916 och även där står det att han kommer från Ryssland. Alla de Ossowickis jag stött på har sitt ursprung i Tyskland eller Polen men gränserna har ju varierat en del så det kansle inte är konstigt med alla krig som varit. Jag vet att hans pappa hette Bartholomeus och att han föddes 1897 eller 1808  och att hans mamma hette Victoria men hittar inte dessa namn heller. Hur kommer det sig att du hittade informationen om Mathias. Har du själv rötter i Pommern som vi. Många av alla Ossowickis kommer från just det området. Finns en del info på hemsidan ptg.pda.pl. Får väl leta vidare efter Tüvhet. Kanske har en annan stavning. Hhar ingen erfarenhet av sökning i ryska databaser men jag får väl ge det ett försök. Tack & hej, Jane

 

 

  SVAR 2016-12-16 00:02

  SVAR 2016-12-16 00:20

  SVAR 2016-12-16 00:49

  SVAR 2016-12-16 00:55

  SVAR 2016-12-16 03:31

ack Eva! Jag har koll på alla datum på de i Sverige. Mathtias var kakelugnsmakare liksom hans två söner, Carl i Vimmerby och Albrect i Tyskland och Albrechts söner blev också kakelugnsmakare, iCarl och Klara levde hela sitt liv tillsammans och fick många barn så vi är en stor släkt här i Sverige. Visste inte att Carl inte kunde styrka att han var "ledig". Det var intressant att höra. Vet att han var lite speciell och trodde det var därför han inte gift sig. Klara blev över 90 år och hon kommer jag mycket väl ihåg. Kommer ihåg när hennes son, min farfar, hämtade ved till hennes vedspis. Vi barn tyckte det var så speciellt med det lilla huset med de låga fönstren och bottenvåningen bestod av ett litet kök och ett enda rum med kakelugn mot rummet och på andra sidan en vedspis mot köket i vilket även sängen fanns!!! Övervåningen hyrde hon ut. Kuset tår kvar än i dag och är K-märkt. Huset hade hennes pappa skräddare Risberg byggt och är nu återuppbyggt som modell i Astrid Lindgrens värld. Farfar var med i samma folkdanslag som Astrid Lindgren. Carls mamma hette Maria Luise Berthold och föddes i Stettin. Mitt problem är att jag har svårt att komma vidare med Mathias föräldrar. Enligt ett register som jag dock inte kommer åt ( Tyskland, dop, vigslar och begravningar inom den lutherska kyrkan, 1519-1969) så vet jag namnet på hans föräldrar, Bartholomeus och Victoria. Vet alltså inte när de är födda/döda. Får kanske bli betalande medlem på ancestry för att komma åt uppgifterna. Har hittat några datum (på http://www.ptg.gda.pl/) men är osäker på om de stämmer. Jag har uppgifter från min pappa att Mathias pappa skulle vara född 1807 men frågan är hur jag hittar hans födelsedatum om han kanske bott i Ryssland tidigare. Jag har tre årtal nedskrivna 1807, 1782 och 1757 varav det första borde vara Bartholomeus födelsedatum),.Han som är född 1757 sägs vara son till siste kungen av Polen Stanislav Poniatovski. Detta är info som följt med oss i flera generationer men det skulle ju vara kul att veta om det faktiskt stämmer. Ossowicki är del i en högadlig släkt (Druck) och har släktvapen så helt omöjligt är det inte. Ja; det stämmer att kyrkböckerna skall finnas i Berlin. Det är i alla fall det jag också kommit fram till tidigare. Frågan är om det finns uppgifter om Mathias föräldrar där om nu, åtmintone han, kom från Ryssland. Ja vet ju att han har kopplingar till Tuchola efer den info jag fick från dig och jag hittade som sagt en Bartholomeus som dött där och även en Victoria men blev lite osäker när det inte stod något flicknamn.  Hur kommer det sig att du är så påläst när det gäller att hitta i böckerna, är du bara vldigt intresserad eller jobbar du med detta på något sätt? Tack i alla fall. Det är spännande med släktforskning fast ibland, när man kör fast, så vill man ju bara ge upp.  :)

  SVAR 2016-12-16 10:00

I ett politiets mandtal fr. maj 1911 står det tydligt att han är från Tuchel. Hustrun från Stettin. Tyvärr tycks Mathias inte ha sökt danskt medborgarskap.

 

Eva M

  SVAR 2016-12-16 10:06

Tuchel var från 1772 till 1920 del av Westpreussen, inte Ryssland. Sonen räknas ju som preussisk undersåte.

 

Eva M

  SVAR 2016-12-16 10:31

NameMarie Louise Bertholdt

GenderFemale

Birth 14 November 1842

Christening Date11 Dec 1842

Christening PlaceST NIKOLAI,STETTIN STADT,POMMERN,PRUSSIA

Föräldrar: Johann Gottlieb Bertholdt och Marie Luise Arndt.

Eva M

  SVAR 2016-12-16 14:46

Vad jag helst vill veta nu är när Bartolomeus Ossowicki och Victoria var födda, om de födde fler barn än Mathias och vilka var Bartolomeus föräldrar. Har hittat en Bartlomeus som dog 1845 i Tuchola, är det han? Har även hittat en Victoria som dog i Tuchola 1938 (två år efter Mathias födelse (är det hon)? Skulle behöva veta när de föddes för att kunna gå vidare men jag hittar inget födelse- eller dop-register och jag antar att man måste gå igenom olika kyrkoböcker för att få reda på det genom att kontakta Berlin. Mathias tillhörde den Lutherska kyrkan och bodde i Stettin så jag vet vart jag ska vända mig med frågor om honom. Samtidigt känner jag ju redan till hans data redan -möjligtvis finns det mer info. När det gäller Bart vet jag att han var gift med Victoria och att de hade ett barn - Mathias. Jag vet också att det finns info om Bart och Victorias vigsel i samma register (har fått ett tips om det på ancestry.com) så det är väl bara att betala och gå med för att få mer info. Sedan är det dock stopp. Det kan vara så att han tidigare tillfört en annan kyrka. Normalt är de ju katoliker i Polen. Så det är väl den väg jag får gå.. Får jag veta när han är född så får jag antagligen också veta av vem. Tack för din hälp! :)

 

  SVAR 2016-12-16 17:04

En tysk vän till mig har skickat mig utdraget från vigselboken för Mathäus och Maria Luise från 1871. .

Han är Töpfergesell. Har varit 6 år i Stettin. Född 19/10? 1836 i Tuchel. 34 5/6 J. gammal. Hans adress Gr(osse) Wollen?strasse 22.

Hans far var Schuhm(acher) Bartholomäus O som dog i Tuchel 13/9 1845. Modern Victoria Dobeck.

Marie Luise f. 14/11 1842 i Stettin, 28 5/6 J. Adress Gr. Wollen?str. 4. Hennes far var Nagelschmied Johann Gottlieb Bertholdt som dog i Berlin 31 maj 1871. Modern Marie Luise Arndt.

En anmärkning:  hat 1 Kind vom  Sp.?  was aber + ist. +=kors  Det står inget datum för vigseln. Vigsel 234.

Eva M

  SVAR 2016-12-16 20:56

Jag tro inte familjen är katolsk för Carl blev konfirmerad 1892 i Sankt Petri tyska kyrka i Köpenhamn. Den kyrkan var protestantisk.

I FT 1885 bor familjen på Nansensgade 21 B. (opslag 80). Mathaus Ossovitsky (så stavas namnet här) är katolik. Hustrun och barnen tillhör "folkekirken". Dottern Agnes f. den 30 okt 1884 döptes den 19 juni 1891 i Sankt Johannes (opslag 205 - 1883-1886). Familjen kom till Köpenhamn kom till Köpenhamn 1881/1882 ca.

Eva M

  SVAR 2016-12-16 22:26

Man vad kul Eva! Du kan ju trolla fram information. Då stämde det att han dog 1845. Det var den info jag själv hittade. Då har jag lite mer info att jobba med! Du är en pärla! Tusen tack! Trodde att Mathias hade konverterat från katolisimen efterom han gifte sig inom den Lutherska kyrkan för det var ju i deras register jag hittade info om deras vigsel. Jag funderade också på om Victoria kan ha dött i barnsäng 1838 och att kanske korset indikerar detta men du ser väl inte årtalet? Så Marias far dog SAMMA DAG som hon själv gifte sig, Är det ett misstag eler kan det verkligen stämma`? Så oerhört tragiskt i så fall. Jag undrar om du även kan se när Bartolomeus är född? När jag hittade honom i dödsboken står det 1945 och att han var 40 år gammal. I så fall skulle han vara född 1805. Varför jag undrar är för att pappa har noterat 1807 som hans födelseår men det kan ju vara fel. Tack igen för din ovärderliga hjälp. Namnet Ossowicki uttalas Ossovitsky så man har säkerligen gått på uttalet när man registrerat namnet. Han kunde väl dåligt med danska och de tyska kan man tänka.

Igen - ETT STORT TACK!  Ännu några pusselbitar på plats! 

  SVAR 2016-12-16 23:02

Det beyder att deras yngsta barn Agnes som föddes 1884 måste ha fötts i Danmark och inte i Stettin. Jag hade ett frågetecken efter Stettin men då kan jag ändra detta nu. :)

  SVAR 2016-12-17 00:06

Hej igen, Eva. Jag hittade Victoria i dödsregistret för Tuchola. Glädjande nog dog hon inte 1838. Hon dog först 1893. Hon gifte om sig med en Lazarek. Det hjälpte mig att jag nu kände till hennes flicknamn så tack för det. Nu visste jag ju vem som var den rätta Victoria. :)

  SVAR 2016-12-17 01:02

Jag kopplade ihop infon angående "hat 1 kind..." med Victoria, förstår inte varför, men förstår att det måste avse Maria Ossowicki som antagligen förlorat ett barn vid födseln. Om du blivit förvirrad ber jag om ursäktt. Detta gjorde att jag först trodde hon dött 1838 men det var ju helt fel. :)

 

  SVAR 2016-12-17 01:40

Vad får dig att dra slutsatsen att Mathias flyttar till Danmark 1881/1882? Det är mycket troligt men är bara nyfiken på vad du grundar det på. MVH, Jane

  SVAR 2016-12-17 07:54

Dottern Johanne är född 1881 i Stettin och dottern Agnes är född i Köpenhamn 1884. Föräldrarna uppger att de är 48 resp 42 år 1885. Det säger de var 45 resp. 39 när de kom till Köpenhamn.

Eva M

  SVAR 2016-12-17 08:23

 

NameJohann Gottlieb Berthold

GenderMale

Death Date31 May 1871

Death PlaceBerlin, Brandenburg, Preußen, Germany

Age61

Birth Date1810

Faderns död.

Utdraget jag har, har en anteckning ovanför som måste gälla för vigslarna 234-237.: "Dom 13. 14. 15. p. Trinit. II"  p. Trinit. = post Trinitatis.

1871 var det söndagarna 3, 10 och 17 september.

Eva M

  SVAR 2016-12-17 08:53

Från maj 1882 bor familjen på Nansensgade 21 enl. politiets mandtaller. 1 maj och 1 nov. varje år lämnade hyresvärden in uppgifter om sina hyresgäster. Hyresgästen lämnade en lapp till vicevärden med uppgifter om hushållet. Uppgifterna skrevs in på en lista. Namnet skrevs första gången Ossowicky. Senare blir det Ossowitsky/Ossowitzky.

Eva M

  SVAR 2016-12-17 19:21

Föstår inte vad det står på utdaget eller snarare vad det innebär  "Dom 13. 14. 15. p. Trinit. II"  p. Trinit. = post Trinitatis. Förstår inte syftet. Verkar som om Mathias själv angett sitt namn i folkräkningarna genom att skriva som det låter, kanske så man gjorde. Otroligt att pappan till Maria dog samma dag hon gifte sig. Kanske höll han ut för att han inte ville dö innan. Hade sbvårt att tro det var snt och trodde jag skrivit fel men det var sant. Jag förstår att ni har tillgång till en massa dokument och blir lite nyfken. Har ni tillgång till alla folkräkningar (jag har bara hitta den från 1916) och är de tillgängliga för alla. Verkar också som ni har tillgång till något slags danskt immigrantregister. Du säger att du inte har ett datum för Maria Bertholdts vigsel men det har jag och det ÄR samma datum som hennes pappa dog. Källa: Tykland, dop, vigslar och begravningar inom den lutherska kyrkan 1519-1969. 

Vad jag är väldigt intresserad av att få veta är var och när Bartholomeus föddes. Vet bara när han dog. Behöver veta när han föddes för att hitta föräldrarna. Jag förstår att man antagligen behöver kontakta någon för att få veta detta. Han föddes antagligen inom Tuchel i början på 1800-talet inom den katilska kyrkan. Är det i Berlin man ska söka detta eller någon annanstans? 

Tack och hej, Jane

  SVAR 2016-12-17 19:39

Är han katolik tror jag inte det är i Berlin man ska söka.

Alla danska folkräkningar från 1700-talet fram till 1940 finns på sa.dk. Likaså finns kyrkböckerna scannade där.

Sen har jag funnit adressuppgifter på Köbenhavns stadsarkiv. Där finns folkbokföringsmaterial fram till 1923. Där finns en massa material.

Dom= söndag,  p. Trinitatis betyder efter trefaldighet. Jag tror inte de gifte sig samma dag som hennes far dog. Han dog i Berlin., och de gifte sig i Stettin. De bör ha gift sig senare.  Min kopia säger inte datum för vigseln. Tag der Copulation är inte ifyllt på något av paren på sidan.

Eva M

  SVAR 2016-12-17 21:39

Det står att datumet är 31/5 i tipset som kommer från ancestry. See bifogat screenshot. Pappan kan ju ha varit inlagd på sjukhuset i Berlin sedan en tid. 



Bilden kommer från janeossowicki@spray.se
  SVAR 2016-12-17 22:02

Här kommer en screenshot där man ser att även Barts vgsel finns registrerad i samma Luherska register som sonen - och även om Bart borde ha varit katolik liksom sin son. 



Bilden kommer från www.ancestry.com
  SVAR 2016-12-17 22:21

Bild 1

Så här ser bilden ut jag har fått. Delar upp den.

Eva M



Bilden kommer från ancestry

Klicka för en större bild

2016-12-17_bild_1.jpg
  SVAR 2016-12-17 22:28

Bild 2.

Nu kan jag inte bidra med mer. Jag vet inte om mormonerna har filmat dessa kyrkböcker. Mormonerna har ett par bibliotek i Sverige, t ex i Malmö. Man kan beställa filmer dit.

Den sista kolumnen kan jag inte läsa. Anmärkningen: Nicht im Aug...

Eva M

 


Bilden kommer från ancestry

 



Klicka för en större bild

2016-12-17_bild2.jpg
  SVAR 2016-12-18 01:50

Jag är SÅ tacksam för det du redan gjort. Undrar dock varför man så tydligt angett datumet 31/5 i ancestry och var det kommer ifrån. Kanske det är ett datum som gäller för hela sidan? Det kan ju inte bara vaa taget helt ur luften. VET Inte om du ser de bilder jag skickat. Jag kan inte se de bilder jag själv skickat. Kanske jag gjort något fel? Tänkte visa dig vad som står i mitt ancestry.Jag har valt fil men ser inte bilden.

  SVAR 2016-12-18 07:32

Jag ser inte bilden. Du måste omvandla din skärmbild till rätt format. Jag vet inte om det är uppgifter från ett formulär i ancestry. Dessa kan man inte alltid lita på utan mste se originalet. Såvitt jag kan finna på ancestry så finns det bara det dokumentet som jag har fått av min tyska vän. Hon fann inget mer. Jo, att Marie Luise blev döpt i Sankt Nikolai den 11 dec. 1842.

Eva M

  SVAR 2016-12-18 07:54

Ser du den nu? Jag ser den inte och vet inte om jag ska se den? Den är jpg nu, png innan. 

 

 

 



Bilden kommer från ancestry

Klicka för en större bild

2016-12-18_Screenshot_Mathias_ancestry_(2).jpg
  SVAR 2016-12-18 13:05

Nu ser jag den. De funkade. Jag söker en del på http://www.ptg.gda.pl/. Där läggs det upp nya register 3-4 gg i veckan. Kanske måste ge mig till tåls tills dopen för den relevanta tiden kommer upp. Jag har även skickat en fråga till sajten om detta. Förväntar mig inget men hoppas på tur. :)  Ville bara att du skulle se samma sak som mig. Det finns alltså ett datum "i själva tipset" men inte i själva akten.  Det kan ju hända att det finns flera akter per datum och att datumet ligger någon annanstans. Konstigt om ett datum anges som är taget från luften. Tack för allt. Jag jobbar vidare. Ditt bidrag har varit viktiga för mitt fortsatta letande. En släkting hittade just Mathias halvsyskon i Victoria andra äktesnskap:)

 

  SVAR 2016-12-18 14:25

Den andra bilden är den jag fick av min vän om man klickar på granska.. Det är en feltolkning av innehållet.

Den första bilden är information från ett släktträd.

Eva M

  SVAR 2016-12-18 15:46

Ja, det fösrta kommer från någon annans släktträd men det andra är från den Lutherska databasen och jag tyckte det var konstigt med datumen men de kanske på något sätt är tagna från Marias far men tyckte det var konstigt att de har kopplats samman. Märkligt medn kanske är det så. 

 

  SVAR 2017-09-15 09:38

Hej Eva! Ledsen att störa och tack för infon jag fick förra året. Jag undrar bara en sak om Bartholomeus som kanske fanns med i den infon du spårade. Du berättade att han var skomakare. Han lär ha haft 4 barn med Victoria varav ett är min farfars farfar Mathias. Står det möjligen där vad de andra heter och när de föddes? Eftersom de föddes före 1847 så finns de inte med i dopregistret däremot finns de barn med som hon fick i sitt andra äktenskap efter Barths död. Även om du int svarar på just detta så är glad för vad jag fick veta sist. :) Tror att det kan stå i dödsregistret men jag har inte tillgång till detaljerna eftersom jag inte betalar.  

  SVAR 2018-11-03 07:29

Jag har skrivit att Mathias (Matias/Mathaus) Ossowicki föddes i Stettin. Det är fel. Han föddes i Tuchola där många Ossowickis  bor eller har sitt ursprung. Hans pappa hette Bartholomaeus/Bartlomiej (skomakare) och hans mamma Victoria (född Dobek). Vad jag INTE vet är om han hade helsyskon (han hade halvsyskon då pappan dog tidigt och Victoria fick ytterligare 5 barn i sitt andra äktenskp). Jag vet inte heller namnet på Barholomaeus föräldrar och eventuella syskon men att de högst sannolikt också kommer från Tuchola. Jag hittar bara inte länken till dom. Det är min dröm att jag en gång ska få veta detta men hittar inga svar på mina frågor i de offentliga registren på internet. Det är ju ändå inte jättelängesedan utan ca 1800. Bartholomeus dog 1845 och var då c a 40 år gammal. Mathias föddes 1836 och var alltså bara c a 9 år vid faderns död. 

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies