genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson Hägg, Per, Farstorp, Tofta, född 1723 - ?2008-01-28 19:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=5712
 

Hej Scangen! Behover hjalp med att klura ut vad som hande min Per fodd 1723-09-23. Hans far var Nils Hägg, ryttare i Tofta (bla) och hans moder Sissa Erickzdotter. Vad hande med honom? Han finns namnd som ryttare och dopvittne i Farstorp i unga ar. Kallas da Per Nilsson Hägg. Han finns omnamnd i Wagners Farstorpsbok som son till Nils o Sissa. Sen inget. Har tappat bort honom...finns det nagon darute som vet mer om honom och hans livsode? Skulle bli sa glad for minsta hjalp jag kan fa sa jag kan ga vidare. Mvh, Susanna Auerbach, USA
  SVAR

Hej! Detta har jag gjort till en okänd amerikansk släktforskare Dusty Wall. Kan det vara något för Dig? Investigation about Hans Rask och hans hustru Bengta Persdotter från Visarehuset i Verums socken och Bengtas föräldrar Pehr Snygg och Elna Månsdotter. Below are brothes and sisters of Pernilla, her name is Persdotter because her father was the first husband os the mother Elna Månsdotter. Datum Barnets namn Faderns namn Faderns ort Moderns namn Moderns ort Socken 1837-04-25 Pernilla Hans Rask Stoby Bengta Persdotter Stoby 1839-09-01 Ellna Hans Rask Stoby Bengta Persdotter Stoby 1843-09-04 Per Hans Rask Stoby Bengta Persdotter Stoby 1848-08-17 Nilla Hans Rask Stoby N-r 2, 3 Bengta Persdotter Stoby 1852-11-29 Nils Hans Rask Stoby N-o 2. 3 Bengta Persdotter Stoby 1857-03-27 Anna Hans Rask Stoby N. 3, 4 Bengta Persdotter Stoby When Pernillas was born her mother Bengta was 22 years ols, hence was Bengta born 1815. Since one of “dopvittnen” was the wife Nilla Nilsdotter from Verum it is probable that the mother came from Verum – and so is proven below. From the soldiers register (Soldatregistret) Rask, Hans Född: 1810 Regemente: Norra Skånes regemente Kompani: VÄSTRA GÖINGE Socken: Stoby Rote: Läreda 1 Dödsnotis of Hans Rask 1862-04-25 död Den avlidne Hans Rask Titel Civilstånd torpare gift Stoby 2, 3 Ålder: 52 Månad: 0 Dag: 6 Marriage of Hans and Bengta (Vigda i Hästveda församling) Datum: 1834-10-04 vigsel Hans Larsson Bengta Pehrsdotter dräng piga Smörby Smörby Ålder/födelseår Ålder/födelseår 24 19 Övrigt: Brudens Fader Torp. Tufve Larsson i Visara Huset under Skeinge lemnat skriftelig tillåtelse, bevittnad af Hans Svensson i Magnarp och Pehr Lasson i Länekärr The stephfather of Bengta Persdotter was Tufve Larsson Stark (soldier name, means strong) at Wisarehuset (even called Vägvisarehuset, which means “sign-post-house”) in Verum parish. At Magnarps village. The croft belonged to the Skeinge manor. These are Bengta younger half-sisters birth-notices Datum Barnets namn Faderns namn Faderns ort Moderns namn Moderns ort Socken 1827-01-02 Lovisa Tufve Stark Elna Månsdotter Verum 1828-12-24 Lowisa Tufve Stark Elna Månsdotter Verum 1833-02-14 Nilla Tufve Stark Wisarehuset Elna Månsdotter Verum Marriage of Tufve Larsson Stark and Elna Månsdotter (1826-12-24 vigsel) Brudgum Brud Tufve Stark Elna Månsdotter artillerist widow The birth of the last child of Per Snygg (soldier name, means neat) and Elna Månsdotter, a girl named Una 1823-03-30 Una Fadern Modern Pehr Snygg Elna Månsdotter torpare Age of mother 33 years Magnarp The birth of the Bengtas older brother, son of Per Snygg and Elna Månsdotter 1820-09-19 födelse Martin Fadern Modern Pehr Snygg Elna Månsdotter rotekarl (soldier) Age of mother 29 Pehr Snygg is probably the father of Bengta – but i have not seen the birth notice. The father of Bengta named Per Persson Snygg died 1825 Notis: 1825-04-24 Pehr Snygg f.d. soldat (former soldier) Magnarp Age 30 years Birth of Nilla younger sister of Bengta Födda i Verums församling 1818-01-26 Nilla Fadern Modern Pehr Pehrson Snygg Elna Månsdotter roteringskarl Magnarp Ålder 27 Dopvittnen Pehr Larson i Magnarp Jöns Pehrson ibidem. h. Hanna Pehrs dotter Länetjärr h. Pernilla Andersdr i Magnarp h. Sara Håkansd-r ibid. From the soldiers register (Soldatregistret) Snygg, Pehr (enrolled 1816) Född: 1789 Regemente: Norra Skånes regemente Kompani: VÄSTRA GÖINGE Socken: Verum Rote: Magnarp 1 This is the birth notice of Pehr Snygg. He was born in Länekärr village of Farstorp parish son of the blacksmith Pehr Nilsson and Pernilla Nilsdotter 1789-11-18 födelse Pehr Fadern Modern Pehr Nilsson Pehrnilla Nilsdoter smed Länekiärs hus Ålder/födelseår Mother born 1746, age 43 år Notice: bars till dopet af hustrun Anna Torstens doter ifr. Funnarp, Faddrar Jöns Månsson ifr Länekiär, Ryttaren Lars Sparphot ifr: Sparrarpshus, Pigan Bengta Måns doter ifr. Länekiär, et Pigan Bengta Christens doter ifr. Funnarp. Pehr Nilsson lived with his family in Länekärrs hus and was born 17/5 1734 in the village of Olastorp in Farstorp parish as son of shoemaker Nils Rasmusson who died 1780 (he has a stone in the churchwall of Farstorp with the inscription N.R.S. + 1780). Pehrs wife Pernilla Nilsdotters father was the cavalry rider Nils Hägg, a descendent of karolinen (=soldier of Charles XII) Lars Hegh. Pehr Snyggs mother Pernilla was born 8/9 1746 in the village of Funnarp in Farstorps parish. Av Dusty Wall – fredag den 16 aug 2002 kl. 22.38: [Ändra] SGT217 This is a research query submitted for the SwedGenTour 2002. Anybody is welcome to contribute with additional data. If you post your comment before August 17, please also send an email with the info to swedgentour@dis.se . Write the research query number in the subject field. More info about SwedGenTour at http://www.dis.se/swedgentour ! Researcher Dusty Wall, 127 D Park Charles Smith, St Peters, MO 63376 E-mail: dwall01@mail.win.org Research query Looking for ancestors of Bengta Persdotter, born Jun 18 1815 in Visseltofta, Skåne province. She was married to Hans Larsson Rask and had seven children, born in different parishes around Visseltofta, like Farstorp, Hästveda and Vankiva. Result She was not born in Visseltofta but in Verum, according to husförhörslängden 1834 for Hästveda, where her eldest daughter was born. There is no Bengta Persdotter born in Verum on June 28 1815. Perhaps she is born on May 15 1815 in Verum instead?
  SVAR

Hej Mats! Underbart! Jag fick iallafall lite mer om Pernilla, Nils Haggs dotter. Jag ar "sprungen" ur Nils dotter Sissa fodd 1743. Wow, vilken fantastisk lista jag fick dar! Tack igen sa valdigt mycket! Aterstar att se vad som hande med Nils son Per Nilsson Hagg som han omnamns vid ett dop. Jag tror han flyttade fran orten forstass, men vet inte vart. PS. Jag har ett foto pa stenen som Pehr gjorde at sin far dar vid muren. Fantastisk. Den finns nu vid en av utgangarna mot landsvagen. Tack igen Mats! You made my day! Soliga halsningar, Susanna
  SVAR

Per Nilsson Hägg 1723-09-23 Farstorp Tofta
  SVAR

Hej Ulla-Stina, Tack for det. Hade hans fodelsedatum. Se ovan. Vad jag vill veta ar var han tog vagen. Hans livsode. Nils Haggs forste son Lars, med forsta hustrun Sissa Eriksdotter (trefaldig soldatanka...)fods 1721. Lars Nilsson Hagg dog ung, 1743. Lars fick en dotter efter sin dod. Han var gift med, kommer inte ihag namnet just nu...! Naval, denna dotter till Lars gifte sig med Sparfot (som omnamns ovan som dopvittne/fadder, om jag minns ratt i denna stund) Lite lustigt hur allt "tvinnas" ihop i ett svar. Sa, Ulla-Stina, om du har mer pa Pehr blir jag jattelycklig. Han maste ha flyttat fr orten runt 1740. Vart vet jag inte. Mvh, Susanna
  SVAR

Hej Mats! Som tack for hjalpen far du lite hjalp har: Datum 1815-09-19 fodda I Verum: Namn Bencta Äktenskaplig börd inom äktenskapet Fadern Namn Snygg Titel korporal Modern Namn Elsa Månsdotter Titel Ort Ålder/födelseår 22 Dopvittnen Nils Pehrson från Farstorp. Jöns Magnusson ibid. Hanna Larsdotter i Berlinshuset pig Hanna Pehrsdotter i Olastorp och d-o Bencta Tuvesdotter i Skoghuset Verums kyrkoarkiv CI:2 sid. 111 Ser onekligen ut som om det skulle vara Bengta som du inte fann fodelse pa. Mvh, Susanna
  SVAR

Tack för det! Är Du kommen från Verum förresten? Hälsar Mats som är därfirån.
  SVAR

Hej Mats! Sa lite sa. Du fick mig att grava djupare for det svaret...pa sidor jag bara lagt undan sa lange. Tack igen. Ja, jag har mina djupaste rotter i Farstorp (Torkel Bengtson) och avstickare i Verum. Min farmors mor var fodd i Verum, Magnarp. Hennes gener gar sen upp o ner igen till Christen Jonsson och Sissa Nilsdotter (Haggs dotter) i Funnarp. En hel del alltsa outforskat har jag i Verum. Sen har jag lite smalandskt och sa forstass det uppsvenska blodet genom Haggarna som kom nanstans fran Vastergotland under sent 1600-tal. Mvh, Susanna
  SVAR

Hej igen! Skulle gärna vilja veta vem Din farmors mor var, och farmor, ty jag har full koll på verumiterna från den tiden. Hälsar Mats - härstammande från Bengta Tufvesdotter (min farfars mor) från Magnarp
  SVAR

God morgon Mats! Min farmor Selma Persson var fodd 1885 i Stoby. Foraldrar Hanna Christensdotter, f 1844 i Verum och Per Christensson f 1834 i Farstorp. Hannas far var Christen Niklasson f 1811 i Verum, och mor Sara Sonesdotter f 1817 i Verum. Christen Niklasson var son till Niklas Christensson, f 1783 i Farstorp. Yngste son till Christen Jonsson (las med prickar over o...)f. 1733 i Farstorp och Sissa Nilsdotter f. 1743(Haggs dotter). De gifte sig 1758, hon var 15 han var 25. Christen Jonsson var t.ex loftesman da Pernilla Nilsdotter gifte sig med Pehr Nilsson 1765. Varlden ar ganska liten?! Men sen har jag mer naturligtvis, nerat i Verum och at "sidorna". Troligen ocksa uppat igen ocksa men det ar ganska outforskat an sa lange. Har koncentrerat mig pa ga djupt forst och sen utat. Har dock hittat en dotter till Niklas Christenssons bror Sone som utvandrade fran Farstorp med make till USA. Deras visare oden haller jag nu pa att reda ut. De dog bada tidigt sa barnen spreds for vinden, och jag forsoker nu att lokalisera dom alla. Vore kul om vi kunde utbyta Verumiter och kanske har du behov av annat ocksa, fran andra hall? Soliga halsningar, Susanna
  SVAR

Hej! Nu är det redan kväll här i Skåne. Du, det måste vara något fel med din Hanna. Den dotter som Christen Niklasson och hans Sara fick 1844 (den 28/12) hette Nilla. Men det finns annars två flickor födda i Verums socken som hette Hanna Christensdotter. En var född 1854 i Magnarp. Hon var dotter till Christen Johnsson och Nilla Johnsotter. Den andra var född i Stafshult 1857 och var dotter till Christen Månsson och Elsa Nilsdotter. Hoppas jag inte rör till det för dig nu. Med höstliga hälsningar från Mats
  SVAR

Hej igen! Förlåt att jag bombar dig med nya svar. Men ser nu att du förväxlat namn, det är ju Nilla i dina anor. Har hittat hennes mor, som kom från en plats jag känner väl. Saras äldsta syskon Anna 1809 och Truen 1811 föddes på ett avsides beläget skogstorp "Grebbebröte". Nästa barn Sven 1814 och Sara 1817 föddes i "Slätthultatorp". Sara efter faderns död. Saras mor Lusse Benctsdotter var född i Färlöv 28/10 1778. Hennes far Sune var född 31/3 1778. Hälsar Mats
  SVAR

You are kidding me! Nu far jag ju mer pa Lusse ocksa. Och ja, den Nilla ar min Nilla. Vet inte var jag fick namnet Hanna ifran...duh. For tidigt pa morgonen troligen och for ivrig pa att svara. Var Sara ett oakta barn eller barn till Sune? Vet du? Inte for att det spelar sa stor roll men anda. Aha, nu har jag Farlov ocksa att utforska. Tack for det Mats! Var Sune fran Verum? Tror jag har honom i mina arkiv men kommer inte ihag just nu. Varma halsnigar, ljumma vindar, 26 grader varmt och stralande sol (imorgon kommer hosten sager dom) sa jag far passa pa att njuta idag. Har du mer att dela med dig av? Jag delar garna med mig av vad jag har. Susanna
  SVAR

Hej igen! Nej inte alls oäkta. Sune dog den 2 juni 1817 (39 år gammal) och Sara föddes inom äktenskapet den 21 oktober samma år. Sune dog av "slag". Niklas Christensson gifte sig 1810 med Bengta Olasdotter (Olsdotter) som var född nyårsafton 1779. De arbetade båda då som dräng och piga på en gård i Ekeröd (som min mor kommer från i Verums socken) Hon (Bengta) dog 1/9 1842 i Magnarp. Niklas och Bengta arrenderade sedan en gård som låg i Sjötorpet och hörde under Skeinge gods, men de hade nog inte råd att köpa den gården när godsherren från 1817 och framåt sålde de flesta gårdarna under godset så de fick i stället 1832 flytta till en mindre gård i Magnarp. Sina sista år bodde änkemannen Niklas på ett torp som hette Boakull långt ute i skogen vid gränsen mot Farstorp. Hälsar Mats. Var i US är det så varmt nu?
  SVAR

Hej! Ja, jag tittade in i mitt slaktprogram och hade ju det mesta men inte allt det du nu berattar. Intressant med dessa fakta! Jag hade aven ett tvillingpar som var fodda 1812, en liten Bencta och en dodfodd. Bencta dog tva dagar senare och de begravdes den 27 oktober. Syskon till Sara Sonesdotter alltsa. Kande inte till att Niklas bodde i Boakull under sina sista ar. Trodde han bodde inhyses hos nagot barn. Jisses vad du vet mycket om Verum och alla individer! Det ar ju underbart! Mer? Halsningar fran Albuquerque, New Mexico. Det skall vara bara runt 13-15 grader imorgon och sa frostvarnar de for imorgon natt sa nu ar den langa sommaren nog slut. :-) Susanna
  SVAR

Hej! Jag har en hel del vidare på Sune/Sone Svensson. Det visar sig att våra anor troligen går samman i Verum på en syskonskara med födelseår 1700-1710. För att inte belasta denna sight kanske vi skall ta´t via egna e-postadresser. Hälsar Mats
  SVAR

Hej! Satt och bläddrade av en ren tillfällighet när jag fann rubriken Nilsson Hägg, Per.... Hägg har satt sin prägel i min släktforskning på min mammas sida och efter att ha läst igenom frågor och svar mellan dig och Mats Pettersson kan jag konstatera att om du är "sprungen" ur Sissa Nilsdotter så är jag det också. Hon var min mormors mormors morfars mor. Hur långt har du nått bland Häggarna? Bröderna Lars och Jöns Månson Hegh, svenskryttarna, har ställt till det en del i kyrkoböckerna, de blev vid några tillfällen förväxlade. De kom med sin far från Västergötland och var födda ca 1655 (Lars) och 1664 (Jöns). Fadern Måns levde åtminstonde till början av 1698. Åtminstonde sönerna hade sina fruar med sig (Karin Persdotter ca 1670 - 1736 respektive Karin Nielsdotter 1654 - 1724). Måns Heghs hustru har jag inga uppgifter om, inte heller Måns´ födelsedatum. Har du kommit längre? Namnet Sparfoth, Lars nämns då och då. Han som var gift med Lars Häggs dotter Elisabet med modern Bengta Wållemarsdotter. Sparfoth fann jag i soldatregistret. Till skillnad från de flesta knektarna i Göinge så tillhörde han Skånes husarregemente i Landskrona. *1735, +1804-12-14. Hälsningar Lars-Owe Göthe (lars-owe.gothe@telia.com) Malmö
  SVAR

Hej Lars-Owe! Vad roligt om vi kommer fran samma Sissa! Hon ar av nagon oforklarlig anledning en av mina favoriter i det forflutna. Ja, som du sag sa letar jag fortfarande efter Per's ode. Lars - Nils forstfodde med Sissa Ericksdotter dog ju ung, innan Elisabeth foddes, men jag antar att du har det eftersom du har Sparfoth. Jag har ingen koll pa Haggarna bakat, inte mer an du har. Vad jag har som kan intressera dig ar att Lars var gift med en Pernilla Persdotter. Har deras gifte i Farstorp. Har ocksa uppgifter om Lars flytt in till bygden, han verkar inte ha kommit samtidigt som Jons och fadern Mans. Har ocksa lite roliga uppgifter om Nils moder Pernilla som tydligen kom pa kant med forsamlingen en gang (som anka) och jag vet att jag en gang sag Mans i utflyttade/nar han tog avsked fran rytteriet. Det varsta ar att jag inte hittar det igen (har en cd med allt detta sa jag ska kunna hitta det igen). Om jag minns ratt sa tror jag han och hustru (?) for ivag efter att sonerna blev utskickade i kriget runt 1700. Och jag vet att jag sett honom som dopvittne senare, efter 1700. Sa vi far val leta vidare tillsammans? Nanstans har jag ocksa fatt uppgiften ifran om att Karin, Jons hustru, skulle ha varit fodd i Olsremma. Ska se om jag kan hitta det ocksa. Liksa, att Mans ocksa skall ha haft namnet Berg, alltsa inte bara Hagg. Vi far se?! Jag skickar direkt till dig lite mer, av vad jag har? Ska bli kul att grava vidare! Fortfarande vet jag inte odet for Per, Sissa's halvbror. Men en dag far vi nog veta. Har sett honom namnd som standig ryttare ocksa, dopvitten, Standige ryttaren Per Nilsson Hagg.Han flyttade ut, det ar jag saker pa, da jag inte hittat hans dod i Farstorp. OK, Lars-Owe! Vilken julklapp jag fick, jag hittade en avlagsen slakting! Nej du hittade mig! Skulle vilja veta vilken av Sissa's barn du kom fran? Hors snart igen. Soliga halsningar, Susanna
  SVAR

Hej! Jag är Verumit och har funnit Lars Sparfot (=det namn som gavs ryttaren för Sparrarps rusthåll) såsom "casserad ryttare" bosatt i Ekeröds by i Verums socken åren 1799 till 1800 då hans hustru Elisabet Larsdotter (Häggs dotter) dog. Sparfots äktenskapshistorik är intressant. Först gifte han sig 28 år gammal 1763 med Sparrarps ryttareänka 64-åriga Hanna Persdotter som var född sista året på 1600-talet. Efter hennes död 1778 i ålderdomssvaghet (79 år gammal) gifte han sig samma år med Häggs dotter som var född 1743. Med henne fick han sonen Lars 1788. Sedan också hon dött 1800 gifte han sig 66 år gammal 1802 med 36-åriga Ingär Jönsdotter. I april 1804 föddes dottern Lisebet och i december samma år därefter dog Sparfot i bröstfeber - mätt av ålder och kanske av äktenskap. Ingär dog sedermera i Tviggasjö 71 år gammal 1837 antecknad som fattighjon.
  SVAR

Tack för kompletteringar. Mvh Lars-Owe
  SVAR

Tack snalla Mats for de roliga uppgifterna! Han var troligen matt av aktenskap...Intressant med namnvaletpa hans barn. Vet du mer om hans son Lars (har inte forskat vidare dar) eller hans dotter Lisebet? Och dog Sparfot i Verum? Antar det eftersom du dok upp i diskussionen igen... Ha det gott! Varma halsningar, Susanna
  SVAR

Nej han (=Sparfot) dog 68 år gammal i Farstorp 1804-12-14, men bodde i Ekeröd i Verums sn åren 1799 och 1800. Sparfots son Lars vet jag inget om, men Lisebet blev 1829 gift med torparen Nils Månsson i Tviggasjö och dog 1868-02-29. Fyra av hennes fem barn dog späda. Endast Elna överlevde, blev gift med torparen Nils Svensson i Tviggasjö och mor till Else f 1855 i N Åkarp och Anna-Maria f 1871 i tviggasjö. Varma hälsningar från Mats i tillfällig vinterkyla (-5 C).
  SVAR

Nej han (=Sparfot) dog 68 år gammal i Farstorp 1804-12-14, men bodde i Ekeröd i Verums sn åren 1799 och 1800. Sparfots son Lars vet jag inget om, men Lisebet blev 1829 gift med torparen Nils Månsson i Tviggasjö och dog 1868-02-29. Fyra av hennes fem barn dog späda. Endast Elna överlevde, blev gift med torparen Nils Svensson i Tviggasjö och mor till Else f 1855 i N Åkarp och Anna-Maria f 1871 i tviggasjö. Varma hälsningar från Mats i tillfällig vinterkyla (-5 C).
  SVAR

Hej Mats! Vad gor du uppe sa har dags pa dygnet? Trodde val det om Sparfoten. Tror jag har hans dodsdatum sedan tidigare. Men inte resten av elandet.;-) Har last din bok (vicken reklam!) om och om igen. Har nagra fragor som jag kommer att skicka alt. posta har senare. Betraffande Per Nilsson Hagg ar han 'omojlig'. Tycker att jag dammsugit Farstorp med omnejd pa tankbara individer men om han fatt avsked och flyttat eller bytt rote kan han ju bli hur anonym som helst, varsomhelst. Bah, vilka bekymmer han ger mig. Ar det nagon (du?) som vet var inspektorn N P Hägg har fatt sitt namn fran, alt. kom fran? Kan han va en ledtrad bakat tror du? Varma halsningar tillbaka fran ett kyligt men alltid soligt NM. Susanna
  SVAR

Hej Susanna! Här är full storm och +4 C. Du menar väl I P Hägg (Ingel Peter eller ibland Johan Peter), som var inspektor på Skeinge. Jodu, honom har jag detaljstuderat åren 1792-1809 i Farstorp och Verums socknar. Men varifrån och varthän, före och efter, har jag inte kläm på. (Du får ett blad med uppgifter om honom pr mail.) I Göinge rörde sig vid den tiden även en viss korpral Paul Petter Hägg. Jag tror dock ingen av dessa två är anknutna till din P N Hägg. Hälsar Mats
  SVAR

Hej Mats! Stormvarning har men sol och 12 grader varmt! OK, tackar sa valdigt mycket! Dessa Häggar retar mig verkligen! Far se hur manga med passande fodelsear som foddes i trakten darikring. Kan ju va taget (troligt) och speciellt da korpralen. Men jag ger inte upp! Nan dag ska jag hitta den rackarn och hans ode! Nu till korprals Paul Petters ode, maste lasa mer om honom! Ha det gott Mats och tack for din hjalp! Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies