genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Polhammer / Polhammar, Hans Adam Den äldr, Stockholm, 16002015-09-18 11:58

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=61522
2015-09-01 15:29 

Hej,


Detta är mannen som tog hand om Christoffer Polhem efter att Christoffers far Wolf dog. Jag försöker finna var han kan ha varit född (stad/land), vilket år och hans föräldrar. Han får själv barn i Stockholm, där tänker jag att man kanske finner info, men jag förstår inte hur jag letar där. På FamilySearch finner jag att han var med i Tyska Församlingen i Stockholm. 

"Wulf Christoph Polhammar hade en bror som var verksam i Stockholm som bokhållare vid postverket, Hans Adam Polhammar. Enligt släkttraditionen kom Polhem från en välkänd högadlig släkt i Europa. "

Han får en son med samma namn som sig själv där, bland annat:

NameHans Adam 

Event TypeBaptism

Event Date27 Aug 1665

Event PlaceTyska församlingen, Sweden

Father's NameHans Adam Polhammer

Father's Occupation Buchhalter auffm Posthause

Page488

Source ReferenceDopbok 1639-1700. K226


Fler barn:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3A%22hans%20adam%22~%20%2Bsurname%3Apolhammer~


Var föds Hans Adam Polhammar den äldre, när föds han och vad kan hans föräldrar heta?

  SVAR 2015-09-01 22:41

En inflyttningsattest, ett husförhör, ort som anges vid hans barns födelse... vart börjar man? Någonstans måste ju någon liten ledtråd stå.....

  SVAR 2015-09-01 23:05

Tyska St:a Gertruds församling i Sthlm har fb och vb från 1639. Börja med att gå igenom dessa, här bör du ju kunna hitta ledtrådar till familjen. Hfl, db och flyttattester börjar långt senare. Det kan även finnas någon bpt på rådhusrätten som kan ge ledtråd

Bengt

  SVAR 2015-09-02 07:04

En murarmästaränka Catharina Margareta Pohlhammar gifter sig i tyska församlingen på 1680-talet. Hon är änka efter Andreas Tillner, s. 70 i vigselboken. En syster?

Eva M

  SVAR 2015-09-02 08:03

Jag har sett någonstans  att han ska vara född ca 1612 i Pommern.

Anita

  SVAR 2015-09-02 12:18

Här lägger jag upp en bild på ett utdrag ur Tyska Församlingens dopböcker, men det är bara ett utdrag. Kan det stå födelseplats eller datum/år i de faktiska böckerna om man tittar i dem? 

Eva M: det är hans dotter om jag minns rätt. 

Anita: Ja, det finns lite olika uppgifter, men det verkar vara uppskattningar, då inga källor finns. 

Om Hans-Adams giftermål existerar i Tyska Församlingen vore det kanske också en ledtråd. Vissa släktforskarsidor uppger att hans fru ska heta "Peker" i efternamn.



Klicka för en större bild

2015-09-02_HansAdamChildren_tyskaforsa.jpg
  SVAR 2015-09-02 15:26

Det finns ett barn f. 1663 så han har gift sig före 1663.

Eva M

  SVAR 2015-09-03 10:50

Hej Eva M,


Hur finner man när han är gift? Kollade igenom utdragen från register, stod inte med där. Men det måste ju finnas i någon av böckerna, och hittar jag borde jag hitta födelseår eller födelsestad...

  SVAR 2015-09-03 13:38

Han behöver inte var gift i tyska församlingen.

Eva M

  SVAR 2015-09-06 18:58

Finns det något register man kan söka i på hans namn ungefär kring denna tid eller är det bara att manuellt gå igenom? :)

  SVAR 2015-09-06 19:14

Kan man finna hans födelseort och eller födelsedatum genom att finna hans dödsattest?

  SVAR 2015-09-10 11:03

Hej

Enligt kyrkoboksregistret på Stadsarkivets hemsida så dör en Hans Adam Polhammar 1673 i Nikolai församling men begravs i Jacobs församling, där även hustrun begrovs 1667. 

stadsarkivet.stockholm.se/hitta-i-arkiven/aldre-kyrkoarkiv

 

mvh

Helena

  SVAR 2015-09-10 11:20

Jag försökte finna dödbok i Storkyrkoförsamlingen (Nikolaj). Såg senare att uppgiften kom från räkenskaperna i församlingen. tyvärr är dessa inte scannde. Jag tror inte de ger uppgifter om hans härkomst.

Hans bror fanns på Gotland. Kanske kan du finna något mer där?

Eva M

  SVAR 2015-09-17 20:03

Helena:

Tack för infon! Hoppas det kan leda mig närmare. 


Eva M:

Tyvärr finner jag inte så mycket på Gotland, det sägs att både han och brodern härstammar från en adlig släkt vid namn Polheim/Polheimer i Tyskland/Österrike/Ungern, där de tvingades fly religionsförföljelse. Flera har forskat kring brodern Wulf Christoph, jag tänkte att man skulle kunna finna något om brodern Hans Adam för att komma närmare deras ursprung. Det är alltså Christoffer Polhems farföräldrar som söks. Hur gör man för att hitta någon av kyrkoböckerna som omnämns, vem kontaktar man för att få kolla i böckerna?

Hittar man något på Hans Adam är man närmare att lösa ett stort svenskt mysterium, varifrån kom mannen på 500-lappen?

  SVAR 2015-09-17 20:07

Eva M:

Kan begravningsboken visa ett födelsedatum möjligtvis? Eller åtminstone ett födelseår? 

  SVAR 2015-09-18 11:58

Bild ur registret:

 



Klicka för en större bild

2015-09-18_pohlhammar2.jpg
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies