genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rosengren, Jöns, Bjäresjö, född 18242015-10-03 09:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=60683
2015-06-26 08:42 

Hej. Jeg søger oplysninger om Jöns Rosengren, født 13. august 1824. Han flyttede til Jylland, Danmark, ca. 1869. En vej i den lille landsby Løvskal i Midtjylland har fået hans navn! og her har jeg boet i 41 år. Jeg kan ikke finde hans død i danske kilder. Han er død efter 1890, hvor han findes i folketællingen (husförhörslängd) i Løvskal. Herefter forsvinder han for mig. Måske er han flyttet tilbage til Sverige? Venlig hilsen Johannes Lund Rasmussen, Rosengren 2, Løvskal, 8850 Bjerringbro, Danmark.

 

 

 

  SVAR 2015-06-26 20:09

På familysearch.org finns en Jöns Rosengren.
Tyvärr står det varken födelsedatum eller dödort.
Jag hittar ingen i EmiWeb som passar, men han kan ju ha rest till Sverige ändå.
Allt gott!
Siv



Klicka för en större bild

2015-06-26_Rosengren.jpg
  SVAR 2015-08-31 16:06

Tak, Siv! ...og undskyld, at jeg først svarer dig nu, så længe efter dit svar til mig! Den Jöns Rosengren, du har fundet kan jo godt være den samme, som jeg leder efter. I så fald er han rejst tilbage til Sverige efter at have boet i Danmark i hvert fald i 21 år. Jeg har fundet ham i danske kirkebøger og folketællinger fra 1869 til 1890. Men det er jo et stort område, Malmöhus Len, og der kan jo sagtens være flere, der hedder Jöns Rosengren. Hvis det er den 'rigtige' Jöns blev han 1824-1899 = 75 år.

Kærlig hilsen: Johannes Lund Rasmussen, Rosengren 2, Løvskal, Danmark

 

 

 

  SVAR 2015-08-31 16:14

Kan det vara denne man? Rosengren, Jöns Begravd 6/2 1899 Malmö Sankt Pauli mellersta kyrkogård, avd. Nordöstra sidan, kv. kv 1, nr. 5 (kista) Graven upplåten till 19/5 1988 (upplåtelse nr 2)
  SVAR 2015-08-31 16:18

Tittade i dödboken för Sankt Pauli, och det är förmodligen fel man. Den Jöns som dog 1899 föddes 1836-04-06 i Västra Skrävlinge.
  SVAR 2015-09-01 10:55

Hej Carin! Tak for dit svar. Den Jöns, du har fundet er, som du selv skriver, den forkerte mand. Den Jöns (i Danmark kaldt: Jens), jeg leder efter blev født 13.8.1824 i Bjäresjö ved Ystad. Han flyttede til Danmark i 1869, og jeg kan finde ham i folketællingerne 1880 og 1890 i min lille landsby: Løvskal, Midtjylland. I 1891 døde hans samleverske her, Elna Svendsdatter (også svensk, fra Arlöv ved Malmø) meget fattig. Jöns/Jens forsvinder efter 1890. Jeg kan ikke finde ham død, og jeg kan ikke finde ud af, hvor han eventuelt er flyttet hen! Men hans navn: Rosengren lever stadig. Vejen, hvor jeg bor, hedder Rosengren! I øvrigt fik Jöns og Elna en datter 22.3.1870 i Løvskal: Jensine Kirstine Rosengren. Tak for dit bud på en opklaring! Med venlig hilsen: Johannes Lund Rasmussen
  SVAR 2015-09-01 11:47

Johannes,

Kan han vara död som "Jens Jensen" då hans fader hette Jöns Jönsson? Kanske har prästen förbisett namnet "Rosengren" i dödsnotisen?

/Paul

  SVAR 2015-09-01 21:35

Har du funnit Jensine Kirstine efter 1890? I Ft 1880 hade de också en son Karl Jensen. Finns han med i FT 1890?

Jens R. kan ha flyttat till/med något av sina barn.

Eva M

  SVAR 2015-10-03 09:10

Hej Paul Bergström! Tak for dit forslag. Det er måske rigtigt, at Jöns Rosengren er begravet og indskrevet i en kirkebog som Jöns Jönsson. I de oplysninger, jeg har fra Riksarkivet i Lund om Jöns, er hans navn Jöns Rosengren. Oplysningerne har Riksarkivet fundet i emigrantdatabasen Emibas i Sjörup  sogns folketælling (husförhör) 1868-1872. Her er 'Arbet. Jöns Rosengren, født 1824-08-13 i Bjäresjö' og hans hustru 'Hanna Månsdotter, født 1817-11-27 i Tullstorp.' Der nævnes også to sønner og datteren 'Anna, født 1853-11-26 i Tullstorp.' Hele familien flytter til Jylland, men de eneste jeg kan finde af dem, er Jöns og Anna. Anna bliver nemlig tjenestepige på Løvskal Kro, en lille kro, der nu ikke mere er kro. Anna er på kroen i 1875-76, og i samme tidsrum bor hendes far, Jöns Rosengren i landsbyen. Men jeg har ikke fundet Jöns Rosengren som Jöns Jönsson nogen steder, og det koster en del, at søge på de svenske baser... I øvrigt vidste jeg ikke, at Jöns' far hed Jöns Jönsson, før du gav mig den oplysning. Kan du eventuelt sende mig noget om Jöns' familie, hvis du har tid og lyst! Det vil jeg blive meget glad for! Med venlige hilsener: Johannes Lund Rasmussen, Rosengren 2, Løvskal, 8850 Bjerringbro. e-mail: jobi@c.dk

 

 

 

  SVAR 2015-10-03 09:27

Hej Eva M! Jensine Kirstine Rosengren blev født 22. marts 1870 i Højbjerg. Moderen var Elna Svendsdatter (fra Sverige) og faderen var Jens (Jöns) Rosengren. De var ikke gift. Jensine Kirstine er ganske rigtigt med i folketællingen 1. februar 1880, men det er det sidste, jeg ved om hende. Hun er ikke med i folketællingen 1890, så hun er flyttet hjemmefra der imellem. Sønnen Karl Jensen, som du har fundet, fik Elna Svendsdatter med en dansk tjenestekarl, Jens Karlsen. De arbejdede sammen på godset Palstrup ved Højbjerg. Så Karl er altså IKKE Jens Rosengrens søn. Du har ret i, at Jens måske efter 1890 er flyttet til et af børnene. Jeg kan bare ikke finde hverken dem eller ham efter 1890! Med venlige hilsener: Johannes Lund Rasmussen, Rosengren 2, Løvskal

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies