genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johnsdotter (Nordquist), Kersti/Kerstin, Svensköp, Hörby, Malmöhus Län, 1870-18852007-09-30 13:41

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=6085
 

Hej! Letar forvivlat efter ursprunget till en Elmer (Hjalmar) Nordquist fodd och dod i Nebraska, USA. Hans mor hette Kersti Johnsdotter alt. Emmertz, Nordquist. Hon flyttade till USA fr Svenskop, Horby. Ev. Harphult, Elmhult 2. Hon emmigrerade troligen runt 1884-1885. Elmer ar fodd den 7 nov 1885 i USA och 14 veckor senare dor Kersti. Elmer vaxer upp med sina morforaldrar som utvandrade i maj 1882 till Nebraska. John Nordquist och Ingar Jönsdotter fr Harphult 1, Svenskop. Kersti ska ha varit gift med en Alfred Nilsson. Han fanns inte att finna da Kersti kom over 1885. Kanske dog hon av hjartesorg eller sviter av resan over. Ingen vet var Alfred tog vagen. Vad jag undrar ar alltsa: Finns denna familj inkl. Kersti i nan hfl fran den tiden i Sverige? Finns det nan anteckning om att hon flyttat eller gift sig? Ar hon gift med Alfred pa orten innan de utvandrar (troligen 1885) och isafall vem var han? Jag har kollat avgangar fr Kopenhamn for den tiden men ingen av dem finns att hitta. Kanske akte de fran Goteborg och isafall - vad star som deras/hennes destination? Det kan namligen vara sa att hon utvandrade sjalv - kanske finns da Alfred med som "slutdestination". Manga fragor jag vet - men spannade ar det - bara jag kan finna nagot minsta lilla om Kerstis familj sa jag kan ga vidare. PS Elmer vaxte upp med morfaraldrar och fick namnet Nordquist. Han gifte sig med en Haxel och levde lyckligt anda till 1966. John Nordquist och hans familj var en av de forsta bosattarna i Anoka, Nebraska. Med solig halsning, Susanna
  SVAR

Från Emibas: Nordqvist, Kjersti Piga (ogift kvinna) f. 29/7 1862 i Svensköp, Malmöhus län (Skåne) Utvandrad 19/4 1883 från Harphult 1, Svensköp, Malmöhus län (Skåne) till Amerika Källa: Husförhörslängd, s. 292 Emibas emigrationsakt: Svensköp M 1883 007 Enl. husförhör Svensköp 1881-1890 sid 292 var Kjersti ogift. Vid samma tillfälle emigrerar en Henrik Nordqvist född 1857, kanske en bror ? Fadern har emig. 1882 och modern samt en syster, Bengta, åker 1884.
  SVAR

Beträffande morföräldrarna så kan jag i Emigranten Populär finna en Ingar Jönsdotter som emigrerar från Svensköp år 1884. Hon är född cirka 1822/23, gift och reser tillsammans med dottern Bengta, 19 år, född cirka 1864/65. De avreser den 15 maj 1884 från Malmö till Oakland, Nebraska. Källkod: 1884:1136:3281. Bengta har dessutom redan varit en gång i USA, år 1882 då hon avreser ensam till New York den 13 april 1882. Källkod: 1882:1853:999. Johan Nordqvist emigrerar ensam den 11 maj 1882 till Oakland, NE, han är då 50 år gammal. Källkod: 1882:3222:149. Enligt Ancestry kommer han fram den 31 maj. Å si, här kommer Kersti som i emigrationsakten stavas Kjesti. Kjersti emigrerar ensam den 26 april 1883 till Oakland, NE. Källkod: 1883:1106:1369. Detta antyder väl att Elmer faktiskt kom till på den sidan Atlanten, dvs i USA. Hon är alltså INTE gift då hon reser över till USA. Titel är piga. I husförhörslängden AI:19, 1881-1890 finns familjen Nordquist inte på Elmhult nr. 1. Däremot finns de på Harphult nr. 1. Torparen Dragon Johan Olsson Nordquist, f. 1828 den 26 februari (månaden något svårläst), i Ifvertofta. Hustru Ingar Jönsdotter, f. 1822 den 29 november i Hörby Dottern Bengta, f. 1864 den 17 augusti i Svensköp Dottern Kjersti, f. 1862 den 29 juli i Svensköp I husförhörslängden står också mycket riktigt att att pappa Johan åkte till USA 1882, mamma Ingar åker 1884 tillsammans med Bengta, Kjersti reser 1883. För en gångs skull verkar de olika källorna ha samma information. Och inte en Alfred Nilsson ens i närheten. OM han fanns så hittade Kjersti nog honom ”over there”. De finns dock inte i Nebraskas vigselregister och inte heller i NY vigselregister. Men Kjersti kan ju ha varit på fler platser i USA innan hon återförenades med familjen i Nedbraska. Kanske i NY eftesom hon uppger NY som destination, men kanske också på vägen till Nebraska. En gissning är att hon förenade sig med familjen samtidigt som mamma Ingar och syster Bengta kom över. I så fall får man nog leta efter Alfred i Nebraska. Var jobbade t ex Kjersti år 1885? Fanns det någon trevlig arbetskamrat kanske….. Hoppas det här är Dig till hjälp i Ditt fortsatta letande. Hör gärna av Dig så jag får veta hur det gått. Mvh Lena A L
  SVAR

Hej Lena o Kerstin! Tack for all den informationen! Visste inte att mor o far emigrerade pa tva skllda tider. Inte heller att Kjersti var ogift da hon for over - rackarns, hade ju varit lattare om detinte var sa. Alltsa, jag tor som du Lena, hon traffade Alfred (vem han nu var) pa vagen over (det har hant par forr) eller nar hon kom till USA. Far leta vidare. Antar att det ar svart med uppgifter da man kanske ville glomma hennes "forfarliga tillstand". Ocksa darfor som Elmer far sin familjs namn direkt antar jag. Tack snalla igen! Ska hora av mig om jag behover mer tips alt. hur det gar - dvs om gatan kan losas helt. Mvh,Susanna
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies