genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Eriksdotter, Ingrid, Simrishamn, levde 17002015-07-14 13:50

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=59318
2015-03-27 15:15 

är det någon som något om henne. hon var gift med Wellas staffansson i Simrishamn?
  SVAR 2015-03-30 12:13

Ingri Eriksdotter gifter sig med Wellas Staffansson i Simrishamn 1725. Det är Mattias Sundberg som är löftesman, Han är också fadder till Ingri och Wellas barn. Det enda jag hittat om honom är att han är gift med Anna Eriksdotter. Kan hon vara en syster till Ingri?

Ingri och Wellas får barnen Erik, Peter och Elna Catharina, dessutom finns det en gosse Christåpher som jag inte hittat födelsenotisen för, han nämns i mantalslängden för 1728.

Faddrar till Erik är förutom Mattias Sundberg, Oluf Holm, kvartersmästare Dahlman, Brasks hustru Una , Hedvig Hans..., Agneta Holm. Kan någon vara släkting?

Jag har inte Peter eller Elna Catharinas faddrar. Kanske är någon av dem släktingar till Ingri.

Jag vet också att Wellas fick sitt borgerskap i Simrishamn den 23 september 1723. Betyder det att han inte var född i Simrishamn?

Maria

 

 

 

  SVAR 2015-04-03 10:39

är det någon som vet var och när hon är född och död?
  SVAR 2015-07-13 14:51

Jag vet inte när Ingri går bort men hon överlever Wellas som dör 17620329.

Maria

  SVAR 2015-07-14 12:38

Maria,

Vem var cautionist när Wellas blev borgare? Alltså den som garanterade att han skulle betala sina skatter till staden.

Om han saknar cautionist (medan du hittar andra omkring honom i borgarlängden som har cautionist), så kan det tyda på att han är född i staden.

Magistraten visste då vem han var och att han hade "god frejd" så därför behövdes ingen cautionist. Inte helt olikt om du går till banken och kan låna pengar "på namnet":-)

 

/Paul

  SVAR 2015-07-14 13:02

Paul,

Tack för det fantastiska tipset. Världen är ju inte så föränderlig som vi ibland tror.

En dum fråga var hittar borgarlängden?

Maria

  SVAR 2015-07-14 13:14

Jag vet inte om den är så dum frågan. Har googlat runt lite, men inte stött på något såhär snabbt. Borgarlängden verkar börja först 1736/37, men någonstans kommer ju uppgiften att Wellas fick sitt borgerskap i Simrishamn den 23 september 1723 ifrån.

Kan det varit så att man innan 1736/37 skrivit in det i domboken?

/Paul

  SVAR 2015-07-14 13:34

Att Wellas fick sitt borgerskap 1723 har jag hittat på Österlens Släkt- och Folklivsforskarförenings sida. Det var när jag letade efter Wellas bland boende i Simrishamn 1737 som jag hittade uppgiften.

Maria
 

  SVAR 2015-07-14 13:50

Jag tror du måste nog gå till originalkällan med det här. Det kan stå mer information där den uppgiften kommer från - kanske en dombok eller något annat protokoll.

Jag har inget egentligt intresse av detta annat än att jag samlat på mig lite Wellas, Welats, Willas, Weladtz runt om i Skåne så det är intressant och se om denna Wellas kan ha att göra med någon annan Wellas:)

 

/Paul

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies