genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Wentler/Wendler, Daniel, Väsby (Skåne), död 18332020-02-07 14:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=60145
2015-05-07 08:54 

Den 25 nov. 1833 begår Daniel Wentler självmord genom att hänga sig. Han bor/arbetar vid Gruvan i Väsby. Han uppges vara 45 år och 1 månad gammal.

Daniel Wentler/Wendler finns i mantalslängden för Väsby från 1808. I husförhörslängden finns han 1809-10 på Plöninge 5. Där uppges hans födelsedatum som 17 och inget mer. Det finns ingen bevarad inflyttningsattest.

 Han är husar vid Skånska husarregementet för Plöninge. Har nr 109 i generalmönsterrullan och finns i förste majorens Kompani/Skvadron. Han är skåning. Han finns inte,  såvitt jag funnit, i generalmönsterullan för 1807.  I rullan 1812 uppges han vara 24 år gammal och ha 5 års tjänstgöring. Han skulle alltså blivit husar ca. 1807.

Det står också att han är ogift, men det stämmer inte för 1810 hade han gift sig i Kvidinge med Hanna Pettersdotter. Hanna var född 1784 i V. Sönnarslöv. Hennes föräldrar var volontär Petter Ringberg och Troen Svensdotter.

1815 flyttar Daniel och Hanna till Gruvan. Daniels födelsedatum uppges i husförhörslängden till 11/3 1786 och född i Brunnby. Sen i husförhörslängderna vid Gruvan anges hans födelseår till 1788. (Det föddes ett barn 11/3 1786 i Brunnby men det hette Mauriz).

Paret får flera barn: Christina, Anders, Petronella, Pehr, Troen + ett par till. (Har koll på barnens födelsedata.)

Kanske är det så att Daniels föräldrar hette Christina och Anders. (Petronella, Pehr och Troen bör vara Hannas föräldrar). Faddrarna är nästan uteslutande lokalt folk.

Jag har undersökt en bouppteckning efter en Johan Wentler som dog 1818 i Håslöv, son till  Nicolaus Wentler d. 1758, men denne Johan hade ingen son Daniel.

Är det någon som känner till släkten Wentler/Wendler? Det kan ju vara så att Daniel har tagit namnet. Det föds i sep. 1788 en Daniel i Viken som son till Pehr Danielsson och Karena. Jag spekulerar om det kan vara han som blivit husar. Daniel i Viken försvinner i 14årsåldern från föräldrahemmet. Sen tycker jag att man borde ha skrivit födelsedatum om han var född i församlingen.

Eva M

 

  SVAR 2015-05-07 12:05

Svårknäckt nöt denne Daniel Wentler! Vet att Carin O och andra intresserat sig för honom tidigare.

 

Några andra med namnet kanske kan vara intressanta att undersöka. Jag har noterat

  • Smeden Alexander Wentler, gift 1762 24/9 i Ystad S:ta Maria med Bengta Lundström, då är han från Malmö men de bor sedan i Hököpinge. Letade lite efter barn i Hököpinge men fann inga.
  • Glashandlaren Peter Wendler, död 63 år gammal i Perstorp 1746 16/4. Kanske identisk med en borgare i Sölvesborg 1733, enligt mantalslängd.
  • Husaren vid Månstorps kompani Niclas Wentler, gift 1808 i Fuglie med Elna Andersdotter.

Känns som ett udda namn att bara ta sig, och huvudspåret borde vara att även fadern hette Wentler.

  SVAR 2015-05-07 14:15

Anders, du tänker nog på Johannes Winkler när det gäller mig. Minns inte att jag forskat på Daniel Wentler nämligen. Fast minnet är ju lite kort ibland. ;) Däremot vet jag att det finns nu levande Wendler i Höganäs, men om de är ättlingar till Daniel känner jag inte till.
  SVAR 2015-05-07 14:29

Hittade den här artikeln som bl.a. handlar om "en fransk grevinna, Christine Danielsdotter von Wendler, född på ett stort gods i närheten av tyska gränsen 1811–09–16". Det låter ju misstänkt likt Daniels dotter, eftersom t.o.m. födelsedatumet stämmer. Fast nog verkar det som om det goda damen ljugit en hel del om sin härkomst. :-) http://www.kullabygdens.se/artiklar/danmarks-aldsta-tvillingar-85aringar-fran-hoganas
  SVAR 2015-05-07 16:11

Carin

Jag vet inte när det var, men du skrev så här en gång:

Fick ett mail från en forskare i Danmark, som försökt få fram
information om husar Daniel Wendler f. 11/3 1788 i Brunnby (enl. Hfl,
hittar ingen Daniel i Brunnby fb). Han skrev så här: "Daniel som under
sin husartid deltog i Napoleonskriget i Pommern 1813-1814 dog genom
hängning 25/11 1833 i Väsby." Först trodde jag att han blivit avrättad,
men när jag kollade på DDSS så står det som dödsorsak "hängt sig". Har
du möjligen, i din omfattande Kullabygdsforskning, stött på någon
information om varför han hängde sig?

Kan det kanske vara den Daniel som föddes i Viken 1788-09-26 (stämmer
lite bättre med att han var 45 år och 1 månad när han dog), med
föräldrarna Pär Danielson och Karna Turasdotter.

Anledningen till mailet var artikeln i Kullabygdens släktforskares
medlemsblad "Danmarks äldsta tvillingar 85?åringar från Höganäs -
Döttrar till en romantisk fransk grevinna och en skånsk gruvarbetare"
(http://www.kullabygdens.se/bladet/tvillingar.htm). Tydligen hade
modern till de dansksvenska tvillingarna inte riktigt hållit sig till
sanningen om sin härkomst. Hon var nämligen dotter till ovannämnde
Daniel Wendler. Kanske skämdes hon över faderns självmord.

Ser att du var inne på samma idé som Eva rörande Daniel från Viken!

 

  SVAR 2015-05-07 17:47

Aha, det hade jag helt glömt. Det är nog några år sedan. Som jag sa - minnet är kort ibland. :)
  SVAR 2015-05-07 18:35

I Centrala soldatregistret finns en notering om en Daniel Wendler (från samma ort) f. 3/11 1786, d.25/11 1858. Skånska Husarreg. Rote: Plönninge 7. Kompani: Majorens. Socken: Väsby. Antagen 1807. Avsked 1815. Lite märkligt, samma namn, födda nästan samtidigt, båda soldater! Anders A
  SVAR 2015-05-07 18:59

Det är han i soldatregistret men man har råkat skriva hustruns dödsår.  Han dog 1833-11-25.

Eva M

  SVAR 2015-05-07 19:08

Husaren Nicolaus Wentler var son till  snickaren Daniel Wentler. Sonen dog före fadern. Nicolaus hade bara en dotter Hanna som stod som arvinge efter farfadern.

Frågan är om Nicolaus Wentler den äldre (d. 1758), far till Johan,  hade fler söner och om någon av dem är far till Daniel W.

Eva M

  SVAR 2015-05-07 19:10

Christina Wentler blev gift med en Carl Holm.

Läste artikeln. Oj säger jag en sådan familjehistoria!!! som är helt åt skogen fel betr. den franska grevinnan.

Eva M

  SVAR 2015-05-08 10:37

Eva,

Du skriver "Husaren Nicolaus Wentler var son till snickaren Daniel Wentler" men då menar du väl Johan Wentler och inte Daniel Wentler?

  SVAR 2015-05-08 11:34

Ja naturligtvis menar jag Johan Wentler.

Eva M

  SVAR 2015-05-09 15:53

Eva

Jag troddeförst att det måste vara rätt att Per Danielsson och Karna Tuvasdotter är föräldrar till Daniel Wentler för de hade också två döttrar som hette Troen och Pernilla men jag hitta sedn en Bouppteckning på Per och där tycker jag där står att Daniel är gift uti England

Luggude häradsrätt Flla:74 1829-1829 bild 1250/ sid 333

Anita

  SVAR 2015-05-09 17:02

Tack Anita. Då vet jag det var fel spår med Per Danielssons son.

 

Eva M

  SVAR 2015-05-10 16:43

Eva,

 

Hittade du Daniel Wentlers ursprung?

Tänkte nämna att den ovanämnde snickaren Niclas Wentler d.ä. (1723-1768) hade en yngre halvbror skräddaregesällen Petter Wentler född 1732 som enligt en uppgift 1756 anges vara "utomlands".

Kan ju vara så enkelt att han är i Danmark.

 

En annan halvbror var ovannämnde smeden Alexander Wentler född 1735 som det inte går att utesluta hade söner.

/Paul

  SVAR 2015-05-10 16:59

Lovande Paul! Men varifrån har du uppgifterna?

  SVAR 2015-05-10 17:15

Anders,

Har inte tillgång till BoUreg för Skytts/Oxies häradsrätt just nu, men jag antar att "urfadern" korpralen, sedermera krögaren, Niclas Wentler (SAXEN 1699-1756 Fuglie) eller hans sista hustru Kjersti Nilsdotter (ev. Vellinge 1708-1768 Hököpinge) har bouppteckningar.

 

/Paul

  SVAR 2015-05-10 18:05

Jag har sett bouppteckningen efter den förste N. Wentler som dog 1756 i Fuglie, 77 år gammal. Han hade 3 söner och 3 döttrar. Den ene hette som fadern Nicolaus Wentler f. 1723 i Håslöv och död 1768 samma ställe. Sen hade "urfadern" två söner som båda hette Petter. Jag tyckte det var märkligt att båda sönerna hette Petter, men tänkte att det var hans den ene och hennes den andre.

Urfadern hade också tre döttar.

Jag var inne på att Petter Wentler eller Petter Wentler skulle kunna vara fadern/farfadern till Daniel. Mer troligt farfar.  Någon Alexander nämndes inte i bouppteckningen.

Efter N. Wentler 1723-1768 finns det ingen BOU. Jag har funnit sonens Johan W.s BOU, snickare som fadern. Han hade ingen son Daniel.

Eva M

  SVAR 2015-05-10 23:09

Eva,

Jag har inte möjlighet att kolla några bouppteckningar just nu, men om du kan så ta fram den bouppteckningen igen och kolla den noggrant, t.ex. vem som har signerat den, för jag tror man har gjort en miss i ingressen och skrivit sonen Petter två gånger (varav den ena borde varit Alexander).

 

/Paul

 

PS! Du kan också kika på P-A Hanssons anor på Anbytarforum som också innehåller den här Wentlersläkten.

  SVAR 2015-05-10 23:59

Jag ska se på det imorgon. Jag såg att Per Albin hade en anmoder Wentler.

Eva M

  SVAR 2015-05-11 11:31

Jag får korrigera min läsning. Det fanns inte två Pätter:

son 2 Pätter W 24 år är utomlands, skräddaregesäll.

son 3 Alexander W 21 år är smedgesäll  i ?Halsam? 

3 döttrar: Johanna gift med jägare Åcka Örmling? i Dalby Kungsgård, Sissela gift med mjölnare Anders Jonson i Stora Hammar och Anna Stina 10 år.

Närvarande är Nikolaus Wentler och änkan, Kerstin Nilsdotter. En Körmling skriver också under. Möjligtvis att det är svärsonen.

 

Skytts häradsrätts arkiv, Bouppteckningar, SE/LLA/10057/F II a/12 (1756-1757), bildid: C0109867_00042

Eva M

  SVAR 2015-05-11 12:44

Alexander Wentler är i Karlshamn vid bouppteckningen. /Paul
  SVAR 2015-05-11 13:43

Tack!

En skåning alltså som skrev som han talade, inga onödiga r och h. Att jag inte tänkte på det!

Är då Daniel barnbarn till Pätter eller Alexander? Eller om någon av dem gift om sig vid hög ålder och fått en ny kull?

Jag har letat efter skräddaren W. i Danmark men inte funnit honom där som gift.

Nicolaus Wentler d.y. tycks bara haft en son Johan.

Glashandlare Peter Wendler. Var härstammar han från?

Svenskarna värvade kanske flera tyska soldater med namnet Wendler/Wentler.

Jag letar vidare.

Eva M

  SVAR 2016-06-20 21:14

Hej Eva Jeg er efterkommer af Daniel Wendler/Wentler. Jeg har heller ikke fundet ham født.. Du er velkommen til og maile til mig. Min Mail: hannebigum@live.dk Mvh Hanne Bigum
  SVAR 2016-06-27 22:31

Er der nogen der kan hjælpe mig med og få forbindelse med Ena M.

  SVAR 2016-06-28 05:49

Hej, jag har inget mer på Daniel W. Är inte efterkommande.

Eva M

  SVAR 2020-02-06 23:26

Hej Daniel Wentler var min morfars farfars farfar så jag är givetvis nyfiken på om du Eva kommit vidare? Jag har tyvärr inget mer att komma med :/

/ Kenneth

  SVAR 2020-02-07 14:24

Hej,

jag hjälpte bara någon i Danmark. Minns inte vem.

Eva M

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies