genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Håkansson, Hilmer Algot, Glimminge, Vallby, död 19372015-08-02 15:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=59696
2015-04-12 17:13 

Någon som kan hjälpa mig igen ? Har kört fast. Hittar inte vad som skedde med rubr person. Vet att han var gift med Ellen Hansson som dog i barnsängsfeber då sonen Erik Allan föddes 1926-02-18. Vet sedan att Hilmer Algot dog 1937-03-14 i Glimminge 1, Vallby. Han var då gift men jag vet inte med vem. Undrar när gifte han sig och med vem ? Hade de några gemensamma barn? Ja frågetecknen hopar sig ! Tacksam för all hjälp. / Kjell

  SVAR 2015-04-12 19:26

Han gifte om sig i Stiby 1935.
De fick en flicka 1936. Hon lever ännu.
Hans efterlevande fru gifte om sig några år efter att han dött (1941).
Allt gott!
Siv


Ur Sveriges dödbok 1901-2013:

19000925
Håkansson, Hilmer Algot
Glimminge 1
Död 14/3 1937.
Kyrkobokförd i Vallby (Kristianstads län, Skåne).
Född 25/9 1900 i Vallby (Kristianstads län, Skåne).
Gift man (31/12 1935).

19100116-3524
Andersson, Mia Paulina Linnéa
Radarg 3 K
271 52 Ystad
Död 18/1 2003.
Folkbokförd i Ystad, Ystads kn (Skåne län, Skåne).
Född 16/1 1910 i Stiby (Kristianstads län, Skåne).
Änka (7/9 1975).

  SVAR 2015-04-12 19:40

Stiby EI:4 (1895-1969) Bild 650 / sid 61 (AID: v252908.b650.s61, NAD: SE/LLA/13368)



Klicka för en större bild

2015-04-12_v252908.b650.s61.jpg
  SVAR 2015-04-12 20:32

Siv B ! Stort TACK för snabbt svar som kan föra mig vidare i mina efterforskningar.Beundrar verkligen de snabba svaren. TACK !  / Kjell 

  SVAR 2015-04-12 20:43

Ring Skatteverket och fråga efter uppgifter om Hilmer Algots barn så kan du få kontakt med dottern.
Allt gott!
Siv

  SVAR 2015-04-13 11:13

Siv ! Än en gång tack för tips. Måste kolla om Sveriges dödbok finns på DVD som går att köra på Apple-dator. Eller är den åtkomlig om jag har abbonemang på SVAR eller ArkivData. Hur som helst tack för hjälp. / Ha det bra / Kjell 

  SVAR 2015-04-13 11:34

Du måste köpa skivan. Riksarkivet säljer den. Den verkar inte fungera med Mac bara med Pc.

Svar har den inte i sitt utbud.

 

Eva M

  SVAR 2015-04-13 12:08

Eva ! Stort tack för din information ! Synd att den bara görs för Pc. 7 Ha det bra / Kjell

  SVAR 2015-05-14 18:53

Hej igen Kjell!
Eftersom jag kör alla släktforsknings-DVD:erna på Mac:en bad jag sonen skriva en instruktion för hur han fått in dem i min dator. Hoppas beskrivningen är till hjälp så du också kan läsa dem.
Allt gott!
Siv

 

Program för att göra Macprogram av Windowsprogram
Ladda ner programmet WineBottler 1.7.37 eller nyare från sidan
winebottler.kronenberg.org
Dubbelklicka på den nedladdade .dmg-filen. (WineBottlerCombo_1.7.37.dmg)
I fönstret som öppnas drar du filerna ”Wine” och ”WineBottler” till programmappen

Skapa Macprogram av .exe-filer
Stoppa i skivan du vill installera (t ex Sveriges dödbok) i datorn
Starta programmet WineBottler från programmappen
Tryck på knappen Advanced längst upp i programfönstret
Under rubriken Program Installation: tryck på knappen ”select File…”
Leta på installationsfilen på skivan i fönstret som kommer upp (t ex ”SvDb6 installation.exe”)
Klicka på ”Open”

Under rubriken App Bundle: kryssa i ”Include Wine.app, so the user doesn’t have to install it.”

Ändra Copyright från ”(c) Your Company” till t ex Sveriges Släktforskarförbund
Ändra Identifier: från ”com.yourcompany.yourapp” till t ex com.SvDb6
Ändra Category Type: från “Business” till t ex Reference
Klicka sedan på Install

Välj vad programmet ska heta och var det ska ligga, t ex Sveriges Dödbok 1901-2013 och placeras i programmappen

Windowsinstallationen startar
Klicka på Nästa tills du ska välja mapp att installera i, då ska du ta bort eller ersätta alla åäö med tillexempel a och o osv.
Fortsätt klicka på Nästa tills installationen börjar
När installeraren är klar, klicka på Nästa och avsluta

Vid ”Select Startfile” välj exe-filen för programmet du just installerade (se till att det inte är avinstalleraren)
Klicka på OK
Klicka  på OK på nästa fråga

Nu kan du avsluta WineBottler-programmet och starta programmet Sveriges Dödbok 1901-2013 i programmappen.

  SVAR 2015-05-15 09:46

Siv !  Stort stort TACK för inlägg ! Vid första anblicken ser det rätt komplicerat ut att installera Sveriges Dödbok 1901-2013. Skall kanske ändå investera i skivan och se om jag själv klarar ut installationen. Annars får jag väl be något av barnbarnen om hjälp. Börjar tyvärr själv att tappa den ev teknikkunskap jag haft. Så än en gång Siv, stort tack. Ha det bra ! / Kjell

 

  SVAR 2015-05-15 11:12

Beskrivningen blev lång på grund av att han skrev med så många steg att även jag skulle klara av det :-)
så det går säkert bra för dig med. Lycka till!

Allt gott!
Siv

  SVAR 2015-08-02 13:35

Siv!

Har äntligen investerat i DVD-skivan Sveriges Dödbok 1901-2013. Efter ett par försök har jag lyckats få det att fungera på min mac.

Stort tack för infon ! Ha det bra !

Kjell

  SVAR 2015-08-02 15:08

Jag berättade för min son att det gick bra. Han blev glad för det :-)
Ha det gott du med!
Siv

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies