genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sjöwall, N.n., Ängelholm, levde 17642017-02-27 16:42

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=59175
2015-03-21 11:09 

Hej!

Jag försöker binda samman tre personer Sjöwall (någon gång Schönwall eller Schiöwall). Den gemensamma nämnaren är yrket skräddare.

 

I Källna socken bor skräddaren Jöns Sjöwall (gm Anna Greta Saell) åren 1763-1767 sedan försvinner dem till okänd ort med en dotter Anna Cristina född 1764 i Källna.

I Ängelholms stad bor skräddaren Peter Sjöwall (gm Gertrud Engelström) åren 1764 och framåt, men flyttar senare till Brunnby där mannen dör 1801 och kvinnan 1803. Paret vigs redan 1759 i Ängelholm, men jag hitter dem inte där under de första åren. Mannen född c:a 1732.

År 1765 i Ängelholm vigs skräddaren Tobias Kromnow med jf Johanna Sjöwall. Paret flyttar sedan till mannens hemort Skanör. Hon kallas även ömsom Persdotter och ömsom Jönsdotter. Hon ska vara född c:a 1740.

 

Jag misstänker att dessa är tre syskon, men vem är deras föräldrar? Tacksam för alla uppslag!

 

/Paul

  SVAR 2015-03-23 20:54

Hej Paul!

Det finns en skräddare Jöns Sjövall i Laholm, som gifter sig 1789 6/3 med Kerstin Persdotter. Kanske samma som i Källna?

 

  SVAR 2015-03-24 20:51

Tack för tipset Anders:)

Jag hittar inte honom i Laholms husförhörslängd trots att han ska finnas där. Han finns i registret där han ska finnas på sidan 389, men i SVAR är inte längden paginerad. Han ska vara 57 år någon gång mellan 1803-1823. Vid första barnets födelse 1789 anges modern vara 23 år. Han kallas dessutom ofta Jöns Peter Sjövall.

 

Jag tror att vi kan utesluta att han skulle vara den Jöns som anges i Källna. Däremot tror jag chansen är god att han kan vara en son till Peter Sjövall i Ängelholm.

Tyvärr verkar han sakna bouppteckning.

 

/Paul

  SVAR 2015-03-24 21:43

Hittade honom nu. Finns i 1817 års längd och är där 57 år gammal utan angiven födelseort. Således född c:a 1760.

Den 15 januari 1760 föds Peter Sjövalls son Jöns Peter i Ängelholm.

Den är väl nästan hemma nu va?

/Paul

  SVAR 2015-03-25 10:34

Nog hemma ja!

 

Har du tittat på kvartermästaren Jöns Sjövall, som finns i omgivningarna i början på 1700-talet? Med tanke på namnet, och att han döper söner till Peter, så känns det vagt intressant.

Gift 1714 5/2 i N. Nöbbelöv med Sara Lilljewalch. Bor ca 1714-1720 i Starby, sedan åtminstone till 1725 i Åstorp, Björnekulla. Minst 5 barn födda i dessa socknar. Har inte letat vidare efter dem.

  SVAR 2015-03-25 11:20

Tack Anders!

Där kom nog en intressant tråd att nysta vidare. Det som haltar lite är att det är för tidigt om vi tänker oss att "mina" Sjövallar är födda i spannet 1732-1740 och det ligger lite sent för en vigsel 1714. Å andra sidan är Sara Lilljewalch född 1694 enligt uppgift från Internet, så visst är det teoretiskt möjligt med en dotter Johanna 1740.

Jag hittar också en annan uppgift på Internet om hennes man som påstås vara en Christian Solberg, men man har inte angivet någon vigsel eller något annat.

Ska kika på det i kväll.

/Paul

  SVAR 2015-03-25 18:15

Paret verkar lämna Åstorp c:a 1730. Jöns Sjövall var tidigare kvartersmästare i Billesholms kompani, men fick avsked 1719 (och efterträddes av sin svåger? Magnus Lilljewalch). Trots det kallas han fortsättningsvis "kvartersmästare" då barn föds i Björnekulla.

Har gått igenom Norra S.K.R. utan att hitta honom som kvartersmästare vid annat kompani.

Kan titeln ha fortsatt användas även efter avsked?

Kan paret rest upp i Halland?

/Paul

  SVAR 2015-03-25 22:24

Anders,

Du sitter kanske med ett AD-abonnemang och kan kolla upp en sak lite närmare. I mtl 1743 så hittar jag på Hjärnarps ryttarehus (Hjärnarps socken) en ryttare Siönwalls hustru Anna. Vad kan detta vara för en filur?

För vi kan väl utesluta att en avskedad ryttmästare Sjöwall gift med en Sara återkommer på äldre dar som en ryttare gift med en Anna - eller?

/Paul

  SVAR 2015-03-26 11:27

Har inga synpunkter på Siönwall i Hjärnarp, men när jag sökte på namnet med ett -n- så har jag en notering om en Schönwall utan förnamn, med dotter Lovisa och ett barn boende i Kolleberga hus i Riseberga enligt mantalslängden 1787. Något att nysta vidare i!

  SVAR 2015-03-26 11:55

Kanske namnet rätteligen ska vara Schönvall snarare än utan -n-. Stavas med n såväl vid vigseln 1763, ett fadderskap 1763 och barnets födelse 1764.

 

Är det dottern Anna Christina som är din ingång, Paul? Vart tog hon vägen?

  SVAR 2015-03-26 12:02

Nej, ingången är Johanna Sjöwall, ömsom kallad Jönsdotter ömsom Persdotter, som blev gift med skräddaren Tobias Kromnow i Skanör. Så många skräddare i sammanhanget lär ju inte vara en slump. Min magkänsla säger mig att hon är skräddaredotter, men i så fall har vi inte hittat rätt - än.

/Paul

  SVAR 2015-03-26 16:00

Det är nog rätt Schönwall som bor inhyses i Kolleberga nr 2. I mtl 1784 kallas han skräddaren, har hustru och 2 barn. Dyker upp där 1778.

  SVAR 2015-03-26 18:54

Har kollat igenom kyrkoboken för Riseberga 1778-1790. Får inga barn där och verkar inte heller förekomma som fadder. Hade känts bra med ett förnamn, men visst mycket tyder på att det är Jöns Siö(n)wall från Källna som efter ett stopp på okänd ort, hamnar i Riseberga socken. Inga namn på barnen?

Peter Sjöwall flyttar från Ängelholm till Brunnby. Kan undra om det finns någon koppling till Luggude härad....hmm....

 

/Paul

  SVAR 2015-03-26 21:26

I Brunnby föds sonen Abraham  30/11 1776 som gifter sig med en tös från Mölle, de får 6 barn födda i Bräcke.  Verkar som om släkten trivdes bra i N.v. Skåne (har själv bott i Bräcke)

Anders  A

  SVAR 2015-03-26 23:54

Skräddaren Schönwall flyttar 1788 till Anderstorp nr 2, också i Riseberga. Där finns han till 1796 (men inte funnen död). Från 1794 står förnamnet Jöns! Två döttrar nämns: Lovisa som bör vara född ca 1769 eftersom hon dyker upp 1785 i antalslängden; och Sophia född ca 1777, dyker upp 1793.

  SVAR 2015-03-27 08:11

2 x Anders,

Tack för era tips. Ska kolla upp det vid tillfälle. Hittar inga vigslar på de här döttrarna i Skånes vigselregister. Däremot hittar jag ett par andra som möjligen kan tänkas höra till en plausibel faster till Jöns, Peter och Johanna:

Peter Davidsson Wiberg, Lillö
Sophia SiövallKristianstad stadsförsamling
17260515

Bertholom. Fastrup, Brödda
Sophia Catharina Siövall, PugerupGudmuntorp
1743

Det finns ju en större Sjöwall-släkt i Ystad med omnejd. Frågan är om dessa hör dit eller är en annan släkt?

 

/Paul

  SVAR 2017-02-27 16:42

Den här tråden har varit väldigt intressant för ännu en som nystar i trådar kring skräddaren Tobias Kromnow, född 1741 i Skanör, gift med Johanna Siöwall. Vem var hon? Vilka var hennes föräldrar? Och vad har Tobias för sig från det att han blir föräldralös 1747? Hur och när hamnade han i Ängelholm? 

Är det någon här som sitter på mer information nu när tråden legat vilande i  2 år?

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies