genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hurtig, Jöns, Stångby, gift 174510202015-03-15 21:14

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=55568
2014-10-20 12:58 

ryttare jöns hurtig född i stångby
  SVAR 2014-10-20 13:33

Hej!

I Knektregistret finns flera Jöns Hurtig.  Men en född 1723?  på Rusthåll Stångby nr 2, socken Stångby.   Om det ev. kan vara något att leta vidare på. Därför är det inte sagt att han är född i Stångby, eller ens bodde där.

Anders A

  SVAR 2014-10-20 13:41

Tack Anders! som jag har letat efter denna jöns hurtig, nu fick jag ett nytt spår att följa. jöns hustru är som jag kunnat tyda karna carlsdotter.
  SVAR 2014-10-20 13:42

Hustrun heter Karna Ca/r/lsdotter.

Eva M

  SVAR 2014-10-20 14:33

tack Eva!
  SVAR 2014-10-21 09:41

Knektregistret.  Jöns Hurtig. Skånska Husarregementet, född ca 1723,  Rusthåll: Stångby 2,  Socken Stångby.  Men det behöver inte betyda att han fanns här 1745.

Anders A

  SVAR 2014-10-21 11:53

Hej igen!

Den 29/3 1747 föds i Stångby  Jöns Hurtigs och Karna Nilsdotters  !?  dotter Bengta.

Stångby Cl:l  1150/116.   Så Karnas far heter alltså Nils!

Anders A

  SVAR 2014-10-21 14:08

Den 22/1 1749 föddes ryttaren Jön Hurtig ohh Kerstina ??  Calsdotter ?  sonen Lars.

Någon "läskunnig" får titta lite närmare betr, hustruns namn, såväl 1747 som 1749.

Anders A

  SVAR 2014-10-21 14:45

På ena stället står det Nilsdotter på det andra Calsdotter.

Eva M

  SVAR 2014-10-21 16:28

Prästen har väl skrivit fel, Calsdotter skall det vara!  1745  vigdes i vart fall Jöns Hurtig med Karna Calsdotter.  Stångby Cl:l  130/11. (Calsdotter de e redi skånska de!)

Anders A

  SVAR 2014-10-21 16:55

Tack Eva och Anders! jag har hållit på i över ett år med jöns och hans hustru karna. men kommer ingenstans.behöver all hjälp jag kan få. Vigseldatum och plats är väl ok, namnet calsdotter eller nilsdotter, är ju frågan.Barn till jöns :Pernilla jönsdotter född 1754 02 02 i Stångby nils född 1756 blev 8 dagar gammal. lars född 1749 01 17 båda i Stångby. Hjälp säger Bosse
  SVAR 2014-10-21 17:17

Har du beställt akten för den nämnde soldaten från Knektregistret?

Eva M

  SVAR 2014-10-21 17:24

  SVAR 2014-10-21 18:04

Då finns följande barn reg. som födda i Stångby:  Bengta 1747.  Lars 1749.   Pernilla 1754.   Nils 1756.  Alla med en far som heter Jöns Hurtig, förutom Bengta 1747 där moderns namn noteras som Nilsdotter. Det är förmodligen en felskrivning av namnet? Jöns Hurtig gifter sig 1745 med Karna Calsdotter. Hennes förnamn verkar stavas lite olika, eller är det jag som inte kan läsa?  Fram till sista barnet föds förekommer Jöns och Karna flitigt som faddrar, sedan slutar dom att gå på dopkalas, kan dom ha flyttat från församlingen?  Har du kollat hela vägen så att ingen finns  i dödboken? Har du kunnat följa något av barnen? Man tycker att antingen Jöns eller Karna borde finnas i födelseboken i Stångby.

Du får till att börja med beställa ett utdrag ur generalmönsterrullan för ryttaren Jöns Hurtig,  har du aktnumret på Jöns Hurtig?

Anders A

 

  SVAR 2014-10-21 18:12

Aktnummer:  Jöns Hurtig,    SH-06-0062-1744,  Skånska Husarregementet.

Anders A

  SVAR 2014-10-21 23:02

Betr. namnförbistringen.  Karna Calsdotter  trodde jag var en lokal benämning på Carlsdotter. Men ser nu när man googlar namnet så finns det åtskilliga som kallas Calsdotter.  Men vad hette då fadern?  Cal??

Och betr. Karna, så blir jag inte klok på om hon kallas så vid samtliga dop, svårläst!

Karna. Den skånska formen av Karin, ursprungligen från namnet Katarina och Karolina.

Anders A

  SVAR 2014-10-22 04:14

Min morbror hette Karl f. 1906 i Skåne. Alla skåningar sa Kal till honom. Hans fru från Nyköping sa Karl med ett rullande r.

Det kan ju vara så att att prästen skrivit som han talat, dvs skånska. Därför har det blivit Cal.

Eva M

  SVAR 2014-10-22 10:52

Eva!   Min far hette Karl, själv är jag son till "Kal Annorsen" (fast inte i födelseboken)  Jag trodde väl också att det var prästen som "förskånskat" namnet, men när man googlar namnet så ser man att det fanns på andra platser i landet, och nerskrivet i kyrkböckerna, inte bara i Stångby.

Anders A

  SVAR 2014-10-22 11:19

"Kal är en västsvensk form av namnet Karl (se detta)."

Så här säger en site med förnamn.

Eva M

  SVAR 2015-03-15 21:14

Hej Eva och Anders !

Har fortfarande inte löst problemet med Jöns Hurtig och Karna Carlsdotter i Stångby. 

Utdrag ur knektregistret gav ingenting stod i pricip bara namnet och inga andra uppgifter.

Ett mysterium Jöns och Karna måste väl ha ett ursprung. kan väl inte bägge vara hittade på kyrktrappan i var sin korg ?

Vänliga hälsningar 

Bosse

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies