genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Liljedal, Måns, Stenfors Bruk, död 17932015-05-09 16:46

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54042
2014-09-02 20:57 

Min släkting Måns Liljedal var mästare på Stenfors bruk i Tingsås. Han avled i Djuramåla Norregård Tingssås 1793-03-12. Måns beräknas vara född 1717.

Han var först gift med Marta Persdotter som beräknas vara född 1727, död 1787 Djuramåla. Han gifte därefter om sig när han var 73.

Jag har inte lyckats hitta varken Måns eller hans hustru Marta i Småland före 1750. Någon som känner till dem.

Maria

  SVAR 2015-01-02 17:03

Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta var Måns Liljedahl och hans hustru Marta Persdotter var födda?

Maria

  SVAR 2015-03-07 11:32

På något ställe står det angående Måns förtsa hustru Marta Persdotter Torp. Vet inte om Torp är ett namn eller syftar på var hon är född.

Maria

  SVAR 2015-04-09 22:04

Måns har tillsammas med Märta sonen Peter född 1754-12-08, Han ska vara född i Tingsås församling men jag hittar honom inte i kyrkoböckerna.

Jag har däremot hittat dottern Catharina född 1761-12-22. Visste inte om att hon fanns. Någon som vet vad som händer med Catharina?

Någon som vet var och när Måns och Märta föddes?

Maria

  SVAR 2015-04-11 17:13

Har också hittat faddrarna till Catharina. Antagligen inte några släktingar vilket indikerar att Måns och Märta inte kom från Tingsås.

Faddrar är löjtnant Holm, studenten Pihl, Per Henrik Norrman, mademoiselle Anna Catharina Norrman, mademoiselle Christina Sara Norrman, Hedvig Eleonora Malmgren.

Trodde att faddrarna var Måns arbetsgivare på något sätt men hittar inte dem någonstans. Måns och Märta ska vi den här tiden bott och jobbat på Stenfors bruk.

Maria

  SVAR 2015-04-11 19:17

Har hittat Per Henrik Norman som ska ha varit boende på Sävsjöström bruk, Lenhovda  fram til 1777. Kan Måns och Märta också tidigare varit där?

Maria

  SVAR 2015-05-04 19:32

Har också hittat en Jacob Norman som på 1770-talet ska vara brukspatron på Stenfors. Det konstiga är ju att Catharina redan föds 1761. Annars kunde det ju vara så att Per Henrik, Anna Catharina och Christina Sara Norman var Jacobs barn och att det var vanligt att brukspatronens barn var faddrar på dop.

Försöker hitta var Måns pch Märta kom ifrån innan Stenfors.

Maria

  SVAR 2015-05-07 13:48

Har nu på ett annat ställa (en förteckning från Uppsala Universitet, över bruksägare i Sverige) hittat att Jakob Norman ägde Stenfors från 1748. Alla faddrar Norman är säkert hans barn. Var det vanligt att brukspatronens barn var faddrar till arbetarnas barn?

Maria

  SVAR 2015-05-09 16:46

Besökte igår den fanstastiska plats där Stenfors bruk låg. Mer än väl värt ett besök både som naturupplevelse och kulturhistoria.

Fann att Stenfors bruk är daterat till1748 samma år som Jacob Norman  blev brukspatron och antagligen samma år som mina anor kom till Stenfors. Jag antar därför att Jakob Norman tog med mina anor till bruket. Är det någon som vet var ifrån Jakob kom?

Maria

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies